Ethias-bouwt-First versneld af - je kan uitstappen!!!
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Ethias-bouwt-First versneld af - je kan uitstappen!!!
buks schreef:In hoeverre heeft dit allemaal gevolg voor "First pensioensparen" en "First Fiscaal". Stel dat de "First" rekening, waarover nu steeds wordt gesproken, naar een zogezegde bad bank gaat of dergelijke worden het first pensioensparen en first fiscaal dan ook mee overgezet ? Ik dacht dat ik vroeger eens ergens gelezen had dat dit volledig anders ingedeeld werd.
Zo ja, zijn er mogelijkheden om deze gelden over te zetten zonder al te veel kosten ?
Buks, ik veronderstel van wel. Lees in verband hiermee de berichten van jempi25 op p.12 .
First pensioensparen en First Fiscaal behoren tot de leveringsverzekeringen die Ethias van de Europese Commissie dient af te stoten wegens concurrentievervalsing door de ontvangen staatssteun.buks schreef:In hoeverre heeft dit allemaal gevolg voor "First pensioensparen" en "First Fiscaal". Stel dat de "First" rekening, waarover nu steeds wordt gesproken, naar een zogezegde bad bank gaat of dergelijke worden het first pensioensparen en first fiscaal dan ook mee overgezet ? Ik dacht dat ik vroeger eens ergens gelezen had dat dit volledig anders ingedeeld werd.
Zo ja, zijn er mogelijkheden om deze gelden over te zetten zonder al te veel kosten ?
in antwoord op voorgaande heb ik in kantoor te BRUGGE vernomen dat deze aanzien worden als andere producten en dus buiten deze regeling vallen
Ik denk eraan om de First af te bouwen tot onder de 100.000 euro en deze verder te laten lopen. Ik heb het bedrag in de eerste jaren niet nodig. Zijn er nog mensen die dit gaan doen?
Ik ben ook van plan voorlopig te behouden onder 100000 euro.
Angst is een slechte leermeester.
Angst is een slechte leermeester.
Volledig mee eens. Een soort angstklimaat proberen te bewerkstelligen en de mensen proberen bang te maken is van het laagste wat je kan doen. Van dhr. Coene, de poenpakker, moet je natuurlijk niet veel meer verwachten. Men moet duidelijk zijn naar waar men naar toe wilt maar dat kan men niet want dan spreken ze zichzelf tegen. Politiek van de allerlaagste soort is dat.monte schreef:... verschillende regeringen betrokken zijn via enerzijds garantiefonds en anderzijds via hun finaciele inbreng is het hun verdomde plicht om duidelijk te communiceren over de toekomst van first.
De contracten op die manier proberen weg te krijgen door klanten aanbod te doen en angst aan te jagen door gerucht van bad bank(terwijl het verzekeringsproduct is) en het toneelstuk van heer Coene van nationale bank zijn belachelijk.
Geef de mensen een duidelijk zicht op hoe het er voor staat als gouverneur van nationale bank en betrokken regeringen en neem jullie verantwoordelijkheid.
De mensen die dit product hebben en soortgelijke producten hebben zijn geen speculanten en de rentes waren goed maar niet hoger dan termijnrekeningen in die tijd .
Zat meneer Coene nu niet bij Europa of zo voor wat vrijwillergswerk na zijn pensioen?
Ik heb ook afgebouwd tot onder de 100.000 euro en de rest laten staan
Ze jagen de klanten inderdaad angst aan, maar helemaal onterecht is dat ook niet na de nieuwe Europese regels inzake bankfaillissementen (met Cyprus als eerste case). Ik denk dat het voor iedereen dan ook in de eerste plaats wijs is om alvast af te bouwen onder de 100.000. Zo niet, neem je toch risico mee in het bad getrokken te worden als het toch misgaat. Dat risico moet iedereen voor zichzelf uitmaken, want van Ethias uit ga je helaas ook niet direct weten wat er allemaal achter de schermen speelt. Bij Kaupthing heeft het in elk geval heel lang geduurd eer de centen terug beschikbaar werden en dat pas nadat de grootste schuldeisers bereid waren een haircut te nemen op (een deel van) hun uitstaande vordering.
Kan je het geld in de volgende jaren gebruiken dan ga je er volgens mij best ook op in.
Kan je het geld in de volgende jaren gebruiken dan ga je er volgens mij best ook op in.
Ik ben weg, ik kan nu 'gratis' ruim 14.000 € extra incasseren, die de zittenblijvers aan hun neus zien voorbij gaan. Ik herinvesteer bij afer europe en Federale in tak 21, en care invest van Generali. Na 8 jaar doe ik 'normaal' nog steeds winst, daarna verlies, als de rente niet aantrekt.
Patrick, ik ben ook weg. Ik heb in februari nog een fors bedrag opgehaald en doe dus een enorm voordeel om nu op te stappen!
Weet iemand hoelang het ongeveer duurt voor het geld op je rekening staat bij een opname van de First. Zou wat willen overhevelen naar Integrale 786 maar dat dient voor 01 April te gebeuren.
Een kleine week .
Pietcent schreef:Weet iemand hoelang het ongeveer duurt voor het geld op je rekening staat bij een opname van de First. Zou wat willen overhevelen naar Integrale 786 maar dat dient voor 01 April te gebeuren.
Ga zelf naar een Ethias kantoor, dat gaat veel sneller dan brieven over en weer schrijven, en eind deze maand is het over en uit.
Ik ben (tegen heug en meug) van plan volledig uit te stappen (150.000 euro aan gemiddeld 3.37% met gecumuleerde intresten). Uiteraard pas eind deze maand.
Doe ik dat graag? Neen. Heb ik het geld echt nodig? Neen.
Maar gewoon mijn eigen logica volgend (en die is voor iedereen uiteraard anders).
1. Wat betreft die garantie. Ik heb geen enkel vertrouwen in de overheid meer.
Remember de beloftes over Arco, de gedane afspraken over PV installaties die niet nagekomen werden. De eerste rechtszaak over PV (netvergoeding) die ze glansrijk verloren om dan gewoon een paar jaar later met hetzelfde op de proppen te komen (erger nog) alle rechtsbeginselen naast zich neerleggend..... En daar zou ik moeten op betrouwen voor een staatswaarborg? Zit trouwens ook nog (bij afkoop First ruim onder de 100.000 euro ) sinds het begin bij Ethias pensioensparen (toen nog Omob) waar ik graag van een eventuele waarborg zou willen genieten, moest het echt mis gaan.
2. Heb de hele jaren 90 zwaar in de aandelen gezeten. Daaruit geleerd dat wie niet tijdig uitstapt en altijd meer wil op het laatst net zoveel overhoudt als de spreekwoordelijke sok onder het bed.
3. Waarom heb ik al die jaren gespaard? Om er verdorie vroeg of laat van te kunnen genieten. Dus nu lijkt me de tijd om er eens wat mee te doen. Een gedeelte zal gebruikt worden om de tuin in één keer aan te leggen (was een 5 jaren plan), volgend jaar een rondreis door de US te maken,... De rest gaat tegen 2% (op verschillende namen om de garantie niet te ontlopen en om geen RV te moeten betalen want ook daar komt de intrest dan boven de vrijgestelde limiet uit) naar de PSA bank (of ik moest iets anders vinden). De eerste 5 jaar doe ik dan zeker nog winst tegenover te laten staan (zelfs al zakken de intresten naar 1%). Stijgen over 5 jaar de intresten zeker een goede zaak gedaan (door de bonus ook direct intresten te laten opbrengen). Zakken ze, geen getreur dan doen we ze gewoon op aan leuke dingen want dan ben ik met pensioen.
4. Blijft Ethias nog lang en gelukkig bestaan met uitkering van mooie intresten: zoveel te beter voor zij die het er op gewaagd hebben. Maar zal er mijn slaap niet voor laten. Misschien loop ik in tussentijd wel onder een auto of kreeg ik een vreselijke ziekte. Dan heb ik toch maar mooi van mijn spaarcentjes kunnen genieten ipv één keer per jaar naar groeiende cijfers te kijken.
5. Gaat Ethias ten onder of worden de centen gedecimeerd: dan moet ik er gelukkig geen minuut slaap voor laten zoals alle verbitterde Acro coöperanten. Je kan in het geval van Ethias nl. niet zeggen dat je geen uitstapaanbod kreeg noch dat je niet wist dat ze de stresstest niet doorstonden. Bij een slecht scenario zal dus noch de overheid noch je buurman (zonder first rekening) enig medelijden met je hebben. (dat heb ik tenminste geleerd uit het PV dossier).
6. Ik kan me, na in de glazen bol gekeken te hebben, natuurlijk suf gaan rekenen vanaf welk jaar ik 'verlies' zal hebben (op voorwaarde dat het niet te mistig is in de glazen bol). Maar weet wel dat door op 31/3 uit te stappen en te herbeleggen ik zeker altijd win (misschien niet het grote lot maar toch een mooi lotje). En dat is toch al mooi meegenomen in deze tijden van lage intresten (eigenlijk zou ik moeten overwegen om te gaan lenen ipv te sparen).
7. Dit kapitaal was spaargeld (zekerheid) dat als tegengewicht moest dienen voor aandelen (gokken). Dus geen enkele 'gok', hoe klein ook is gerechtvaardigd. Wil je gokjes wagen met je spaargeld zijn er andere manieren die veel meer (kunnen) opbrengen.
En tot slot: wat ik bijna nergens lees is wat je met dat vrijgekomen geld nu eens eindelijk kan gaan doen? Blijkbaar sparen de meeste Belgen als hobby: "sparen om te sparen" en niet om er uiteindelijk een of ander doel mee te verwezenlijken? Luxebeesten
.
Aan iedereen een weloverwogen keuze en een rustige slaap toegewenst.
Maar denk er aan: YOLO!
Doe ik dat graag? Neen. Heb ik het geld echt nodig? Neen.
Maar gewoon mijn eigen logica volgend (en die is voor iedereen uiteraard anders).
1. Wat betreft die garantie. Ik heb geen enkel vertrouwen in de overheid meer.
Remember de beloftes over Arco, de gedane afspraken over PV installaties die niet nagekomen werden. De eerste rechtszaak over PV (netvergoeding) die ze glansrijk verloren om dan gewoon een paar jaar later met hetzelfde op de proppen te komen (erger nog) alle rechtsbeginselen naast zich neerleggend..... En daar zou ik moeten op betrouwen voor een staatswaarborg? Zit trouwens ook nog (bij afkoop First ruim onder de 100.000 euro ) sinds het begin bij Ethias pensioensparen (toen nog Omob) waar ik graag van een eventuele waarborg zou willen genieten, moest het echt mis gaan.
2. Heb de hele jaren 90 zwaar in de aandelen gezeten. Daaruit geleerd dat wie niet tijdig uitstapt en altijd meer wil op het laatst net zoveel overhoudt als de spreekwoordelijke sok onder het bed.
3. Waarom heb ik al die jaren gespaard? Om er verdorie vroeg of laat van te kunnen genieten. Dus nu lijkt me de tijd om er eens wat mee te doen. Een gedeelte zal gebruikt worden om de tuin in één keer aan te leggen (was een 5 jaren plan), volgend jaar een rondreis door de US te maken,... De rest gaat tegen 2% (op verschillende namen om de garantie niet te ontlopen en om geen RV te moeten betalen want ook daar komt de intrest dan boven de vrijgestelde limiet uit) naar de PSA bank (of ik moest iets anders vinden). De eerste 5 jaar doe ik dan zeker nog winst tegenover te laten staan (zelfs al zakken de intresten naar 1%). Stijgen over 5 jaar de intresten zeker een goede zaak gedaan (door de bonus ook direct intresten te laten opbrengen). Zakken ze, geen getreur dan doen we ze gewoon op aan leuke dingen want dan ben ik met pensioen.
4. Blijft Ethias nog lang en gelukkig bestaan met uitkering van mooie intresten: zoveel te beter voor zij die het er op gewaagd hebben. Maar zal er mijn slaap niet voor laten. Misschien loop ik in tussentijd wel onder een auto of kreeg ik een vreselijke ziekte. Dan heb ik toch maar mooi van mijn spaarcentjes kunnen genieten ipv één keer per jaar naar groeiende cijfers te kijken.
5. Gaat Ethias ten onder of worden de centen gedecimeerd: dan moet ik er gelukkig geen minuut slaap voor laten zoals alle verbitterde Acro coöperanten. Je kan in het geval van Ethias nl. niet zeggen dat je geen uitstapaanbod kreeg noch dat je niet wist dat ze de stresstest niet doorstonden. Bij een slecht scenario zal dus noch de overheid noch je buurman (zonder first rekening) enig medelijden met je hebben. (dat heb ik tenminste geleerd uit het PV dossier).
6. Ik kan me, na in de glazen bol gekeken te hebben, natuurlijk suf gaan rekenen vanaf welk jaar ik 'verlies' zal hebben (op voorwaarde dat het niet te mistig is in de glazen bol). Maar weet wel dat door op 31/3 uit te stappen en te herbeleggen ik zeker altijd win (misschien niet het grote lot maar toch een mooi lotje). En dat is toch al mooi meegenomen in deze tijden van lage intresten (eigenlijk zou ik moeten overwegen om te gaan lenen ipv te sparen).
7. Dit kapitaal was spaargeld (zekerheid) dat als tegengewicht moest dienen voor aandelen (gokken). Dus geen enkele 'gok', hoe klein ook is gerechtvaardigd. Wil je gokjes wagen met je spaargeld zijn er andere manieren die veel meer (kunnen) opbrengen.
En tot slot: wat ik bijna nergens lees is wat je met dat vrijgekomen geld nu eens eindelijk kan gaan doen? Blijkbaar sparen de meeste Belgen als hobby: "sparen om te sparen" en niet om er uiteindelijk een of ander doel mee te verwezenlijken? Luxebeesten

Aan iedereen een weloverwogen keuze en een rustige slaap toegewenst.
Maar denk er aan: YOLO!
Patrick, goed idee, ik ga volgende week ook naar een kantoor van Ethias gaan en je kan dan vragen om het contract pas af te sluiten op 31 maart ?patrick1 schreef:Pietcent schreef:Weet iemand hoelang het ongeveer duurt voor het geld op je rekening staat bij een opname van de First. Zou wat willen overhevelen naar Integrale 786 maar dat dient voor 01 April te gebeuren.
Ga zelf naar een Ethias kantoor, dat gaat veel sneller dan brieven over en weer schrijven, en eind deze maand is het over en uit.