Ethias-bouwt-First versneld af - je kan uitstappen!!!
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Ethias-bouwt-First versneld af - je kan uitstappen!!!
Heb je een levenslange garantie of loopt die op 31/12/2013?
In het 2e geval ben je eigenlijk beter af als je direct je geld opvraagt met de interesten erbij want op na 31/12/2013 zal je interest 0%zijn.
In het 2e geval ben je eigenlijk beter af als je direct je geld opvraagt met de interesten erbij want op na 31/12/2013 zal je interest 0%zijn.
Volgens mij, maar wie ben ik, loopt je contract van voor september 2003 is de rentevoet van je stortingen levenslang gewaarborgt, en heb je maar dan waarschijnlijk minimum 3.25 % levenslang.OpelZafira schreef:Vandaag een brief van Ethias gekregen met de melding dat mijn contract premievrij is (was al zo in februari). Als ik voor 01/07 uitstap krijg ik mijn geld + de volledige intrest van dit jaar. Ik kan in een ander product stappen maar kan het ook gewoon op mijn zichtrekening laten storten.
Iemand ook zo'n brief gehad? Addertjes? Waarom is de deadline 01/07?
Geef één simpel telefoontje met Ethias, en je weet voor jouw contract de juiste cijfers.
Voor mij persoonlijk, ik heb nog levenslang 3.46 %, een goudhaantje in deze tijden, bijhouden, en koestereren, dat doe ik.
- OpelZafira
- Full Member

- Contacteer:
Einde interessante intrest voor mij is 31/12/2013. Ik vroeg mij enkel af of er nog zijn die zulke brief krijgen en waarom de deadline van 01/07/2013? Zijn er geen addertjes?
-
anonymous9433
Ik zit in hetzelfde geval: een levenslang contract met een gegarandeerde intrest van 3,75%. Ok, op een bonus of winstdeelname zal ik vermoedelijk niet meer moeten rekenen maar mijn Ethias First is met 3,75% NETTO een topproduct dat ik NOOIT uit eigen beweging zal stopzetten. Je zou al gek moeten zijn, waar vind je nog een quasi risicoloos product dat 3,75% NETTO biedt?patrick1 schreef:Volgens mij, maar wie ben ik, loopt je contract van voor september 2003 is de rentevoet van je stortingen levenslang gewaarborgt, en heb je maar dan waarschijnlijk minimum 3.25 % levenslang.OpelZafira schreef:Vandaag een brief van Ethias gekregen met de melding dat mijn contract premievrij is (was al zo in februari). Als ik voor 01/07 uitstap krijg ik mijn geld + de volledige intrest van dit jaar. Ik kan in een ander product stappen maar kan het ook gewoon op mijn zichtrekening laten storten.
Iemand ook zo'n brief gehad? Addertjes? Waarom is de deadline 01/07?
Geef één simpel telefoontje met Ethias, en je weet voor jouw contract de juiste cijfers.
Voor mij persoonlijk, ik heb nog levenslang 3.46 %, een goudhaantje in deze tijden, bijhouden, en koestereren, dat doe ik.
-
anonymous9433
Voor jou is er geen addertje onder het gras. Voor de oude contracten met eeuwigdurende gegarandeerde intrest wél. Zij doen een slechte zaak als ze ingaan op het voorstel van Ethias (zie mijn vorige bericht). Ethias probeert gewoon zoveel mogelijk van die oude en voor hen dure maar voor de klant gunstige contracten te laten opzeggen door de klant.OpelZafira schreef:Einde interessante intrest voor mij is 31/12/2013. Ik vroeg mij enkel af of er nog zijn die zulke brief krijgen en waarom de deadline van 01/07/2013? Zijn er geen addertjes?
Maar vinden jullie het veilig om meer dan de depositogarantie onder dat contract te laten?
Zoeker schreef:Maar vinden jullie het veilig om meer dan de depositogarantie onder dat contract te laten?
Moeilijke vraag,
1 is je contract geen 8 jaar oud, ga je zwaar fiscaal belast worden.
2 is je contract van voor september 2003, zijn je stortingen levenslang gewaarborgt, bij een herbelegging ga je deze riante voorwaarden nooit meer krijgen, + je gaat weer 2 % voor vadertje staat + instapkosten moeten betalen.
Verlies ga je hebben, risico en verlies tegen elkaar afwegen, niet eenvoudig.
Vandaag ook zo'n brief gekregen van Ethias.
Er staat dat vanaf januari 2014 de gemiddelde rente op alle bedragen (sinds onze instap in 2005) dalen van 2,39% naar 2,19%.
Deze rentevoet wordt elke 8 jaar herzien en omgezet in de rentevoet van die dag, staat er verder.
Ons contract is nu vrijgesteld van roerende voorheffing, staat er, maar als ik het volledige bedrag afkoop, krijg ik slechts 1,46 netto!
Dat lijkt toch niet erg uitnodigend voor een afkoop, zou ik denken.
Op de achterzijde van de brief staan twee alternatieven:
- op lange termijn : Certiflex-8
- op kortere termijn: Keytrade High Fidelity (0,5+1,5%) of de Keytrade Azur (1,10 + 0,3).
De Keytrade High Fidelity lijkt me nog het meest interessant maar toch ook niet denderend.
Of ben ik te kritisch?
Er staat dat vanaf januari 2014 de gemiddelde rente op alle bedragen (sinds onze instap in 2005) dalen van 2,39% naar 2,19%.
Deze rentevoet wordt elke 8 jaar herzien en omgezet in de rentevoet van die dag, staat er verder.
Ons contract is nu vrijgesteld van roerende voorheffing, staat er, maar als ik het volledige bedrag afkoop, krijg ik slechts 1,46 netto!
Dat lijkt toch niet erg uitnodigend voor een afkoop, zou ik denken.
Op de achterzijde van de brief staan twee alternatieven:
- op lange termijn : Certiflex-8
- op kortere termijn: Keytrade High Fidelity (0,5+1,5%) of de Keytrade Azur (1,10 + 0,3).
De Keytrade High Fidelity lijkt me nog het meest interessant maar toch ook niet denderend.
Of ben ik te kritisch?
- OpelZafira
- Full Member

- Contacteer:
Geen van beiden is interessant. Kan je nog beter een boekje opendoen bij NIBC.
Mijns inziens, een interessant alternatief is http://www.afer-europe.com" onclick="window.open(this.href);return false; een tak 21 die in het verleden steeds goede resultaten gaf.
Een tip, word lid van test aankoop, dan krijg je sterk verminderde instapkosten,
Een tip, word lid van test aankoop, dan krijg je sterk verminderde instapkosten,
Vaandaag ook identiek schrijven in de bus van Ethias ontvangen .First investering Tak 21 gestart op 06/01/2005 , waarbij de datum van de vrijstelling van de Rv alsdus 07/01/2013 is . Ook worden de interesten van het jaar 2013 berekend tot 31/12/2013 op basis van de gewaarborgde rentevoet zonder winstdeelname .
Wanneer Ethias nu reeds ,bij een volledige afkoop van het contract voor 01/07/2013 , onmiddellijk de premie die overeenstemt met het interestbedrag berekend tot 31/12/2013 wil uitbetalen is dit m.i. toch interessant . Zie nergens een addertje of zit het té goed verstopt ?
Wanneer Ethias nu reeds ,bij een volledige afkoop van het contract voor 01/07/2013 , onmiddellijk de premie die overeenstemt met het interestbedrag berekend tot 31/12/2013 wil uitbetalen is dit m.i. toch interessant . Zie nergens een addertje of zit het té goed verstopt ?
Is het addertje niet dat je dan 25% roerende voorheffing zal betalen als je contract nog geen 8 jaar en 1 dag loopt ?Voor de oudere contracten heb je een levenslang rendement ,dus die zou ik ook niet omzetten .
ik heb ook een brief gekregen.
in 2013 heb ik nog 3.06% en in 2014 zal ik 2.30% hebben.
netto na aftrek van de beheerskosten van 12,85 euro is dit netto 2.97 en 2.21% zonder risico.
dit lijkt mij niet slecht als je dit vergelijkt met spaar en termijnrekeningen en in een dalende markt
ik bekijk dit terug begin 2014 en kijk wat dan de markrente is
in 2013 heb ik nog 3.06% en in 2014 zal ik 2.30% hebben.
netto na aftrek van de beheerskosten van 12,85 euro is dit netto 2.97 en 2.21% zonder risico.
dit lijkt mij niet slecht als je dit vergelijkt met spaar en termijnrekeningen en in een dalende markt
ik bekijk dit terug begin 2014 en kijk wat dan de markrente is
Ethias moet de Tak 21 producten waar de First producten onder vallen van de hand doen in 2013. Ze vragen hiervoor uitstel aan de EU maar dit hebben ze nog niet verkregen. Ze moeten regelmatig rapporteren over de afbouw van hun Tak 21 producten. Ik denk dat je daar de reden moet zoeken dat Ethias nu voor contracten van 2005 de volledige rente van 2013 belooft als je uitstapt voor 01.07.2013. Hoe meer hier op wordt ingegaan hoe beter Ethias kan aantonen dat ze toch een beetje vooruitgang boeken in de afbouw van hun Tak 21 producten.
- OpelZafira
- Full Member

- Contacteer:
Oké. Morgen vertrek mijn brief om de First op te zeggen; Dan nog rap een bijkomende rekening bij NIBC openen en we hebben een goeie opbrengst.