EU Klimaatverandering, voordeel voor economie /beurs of niet?
TIP
-
Woz
Re: EU Klimaatverandering, voordeel voor economie /beurs of niet?
Om bij de economie te blijven: als je aandelen koopt, rechtstreeks of onrechtstreeks, dan ben je mede-eigenaar van een bedrijf; je rekent op groei en winst om jezelf te verrijken.
Van op een afstand bekeken is het best wel eigenaardig dat de risico's voor een aandeelhouder eigenlijk beperkt zijn: in het allerslechtste geval ben je je inleg kwijt. De potentiële winst is echter onbeperkt.
Je kan niet strafrechtelijk aansprakelijk gesteld worden en je draait niet op voor kosten die hoger zijn dan het bedrag dat je geïnvesteerd hebt wanneer een (jouw) bedrijf criminele feiten pleegt of grote fouten maakt.
Praktisch voorbeeld: je investeert voor 5000€ in een oliebedrijf dat een olieplatform uitbaat. De boel ontploft en veroorzaakt meer schade dan dat je aandelen waard zijn. Bedrijf gaat failliet, je bent je geld kwijt. Maar er zal niet niemand naar jou komen en zeggen; ei manneke, nog 2000€ bijleggen want het kost zoveel meer om de boel op te kuisen.
Van op een afstand bekeken is het best wel eigenaardig dat de risico's voor een aandeelhouder eigenlijk beperkt zijn: in het allerslechtste geval ben je je inleg kwijt. De potentiële winst is echter onbeperkt.
Je kan niet strafrechtelijk aansprakelijk gesteld worden en je draait niet op voor kosten die hoger zijn dan het bedrag dat je geïnvesteerd hebt wanneer een (jouw) bedrijf criminele feiten pleegt of grote fouten maakt.
Praktisch voorbeeld: je investeert voor 5000€ in een oliebedrijf dat een olieplatform uitbaat. De boel ontploft en veroorzaakt meer schade dan dat je aandelen waard zijn. Bedrijf gaat failliet, je bent je geld kwijt. Maar er zal niet niemand naar jou komen en zeggen; ei manneke, nog 2000€ bijleggen want het kost zoveel meer om de boel op te kuisen.
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Filosofisch gezien kunnen we niet zonder een regering. Hetgeen betekent overheidsbemoeienis. Het is jammer dat het sociale model aan het verliezen is in Europa. Denk aan gezondheidszorg, openbaar vervoer en zorg voor oudere en gehandicapte en zieke mensen. Ondanks dat er in het ‘’vroegere’’ sociale model teveel mensen, onterecht een uitkering kregen. Het probleem toen - en nog steeds is – er is geen controle -. En als de controle er al is…dan is het altijd bij de verkeerde mensen, niet bij diegene die echt verkeerd zijn.Woz schreef: ↑21 december 2019, 14:29 Om bij de economie te blijven: als je aandelen koopt, rechtstreeks of onrechtstreeks, dan ben je mede-eigenaar van een bedrijf; je rekent op groei en winst om jezelf te verrijken.
Verder lijkt, wanneer er wel controle is, dat helemaal verkeerd gaat. Het kan toch niet zo zijn dat er zes controleurs op een sociaal zwak gezin zitten, en iedereen staat er dan van te kijken dat er een moord is gebeurd?! Wellicht 4 controleurs teveel die niet echt samen communiceren.
Buitenlanders, die in Europa leven. Uiteraard zijn er buitenlanders die willen profiteren, maar is niet voor ieder ‘die Hiemat’ het land van herkomst? Stel u voor in Europa breekt de hel los. Dan zouden wij toch ook blij zijn dat landen in het Midden-Oosten ons helpen? En uiteraard er zijn weer goede en verkeerde Europeanen bij.
Filosofisch gezien leven wij hier in Europa nog vrij veilig. Overigens zonder overheden zouden wij elkaar uitmoorden.
Klimaat: moeilijk maar wel een probleem. Water is voor iedereen en mag nooit vergeleken worden met handel. Er zal toch nog iets mededogen voor de andere mens in Europa en de hele wereld zijn? In het algemeen kan de westerse cultuur hier nog veel van de oosterse cultuur leren. De laatste cultuur zorgt wel nog voor elkaar.
Beleggen: mensen willen nu eenmaal verdienen. Zolang het ethisch en sociaal verantwoord is, lijkt mij dat geen probleem. Ik weet ethisch en sociaal is voor iedereen anders. Ik ga ervan uit dat ik met bewuste mensen hier communiceer en er zullen wellicht ietwat andere gedachten zijn over ethisch en sociaal maar zolang de grondbeginselen er zijn, mag dat. Zolang het de andere mens geen schade toebrengt.
Maar de natuur herstelt zich niet zelf……zoals cultuur ook niet…..
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Laatste zin ietwat te groot ingezet...ben nog aan het oefenen. SorryJozefien1969 schreef: ↑21 december 2019, 20:36Filosofisch gezien kunnen we niet zonder een regering. Hetgeen betekent overheidsbemoeienis. Het is jammer dat het sociale model aan het verliezen is in Europa. Denk aan gezondheidszorg, openbaar vervoer en zorg voor oudere en gehandicapte en zieke mensen. Ondanks dat er in het ‘’vroegere’’ sociale model teveel mensen, onterecht een uitkering kregen. Het probleem toen - en nog steeds is – er is geen controle -. En als de controle er al is…dan is het altijd bij de verkeerde mensen, niet bij diegene die echt verkeerd zijn.Woz schreef: ↑21 december 2019, 14:29 Om bij de economie te blijven: als je aandelen koopt, rechtstreeks of onrechtstreeks, dan ben je mede-eigenaar van een bedrijf; je rekent op groei en winst om jezelf te verrijken.
Verder lijkt, wanneer er wel controle is, dat helemaal verkeerd gaat. Het kan toch niet zo zijn dat er zes controleurs op een sociaal zwak gezin zitten, en iedereen staat er dan van te kijken dat er een moord is gebeurd?! Wellicht 4 controleurs teveel die niet echt samen communiceren.
Buitenlanders, die in Europa leven. Uiteraard zijn er buitenlanders die willen profiteren, maar is niet voor ieder ‘die Hiemat’ het land van herkomst? Stel u voor in Europa breekt de hel los. Dan zouden wij toch ook blij zijn dat landen in het Midden-Oosten ons helpen? En uiteraard er zijn weer goede en verkeerde Europeanen bij.
Filosofisch gezien leven wij hier in Europa nog vrij veilig. Overigens zonder overheden zouden wij elkaar uitmoorden.
Klimaat: moeilijk maar wel een probleem. Water is voor iedereen en mag nooit vergeleken worden met handel. Er zal toch nog iets mededogen voor de andere mens in Europa en de hele wereld zijn? In het algemeen kan de westerse cultuur hier nog veel van de oosterse cultuur leren. De laatste cultuur zorgt wel nog voor elkaar.
Beleggen: mensen willen nu eenmaal verdienen. Zolang het ethisch en sociaal verantwoord is, lijkt mij dat geen probleem. Ik weet ethisch en sociaal is voor iedereen anders. Ik ga ervan uit dat ik met bewuste mensen hier communiceer en er zullen wellicht ietwat andere gedachten zijn over ethisch en sociaal maar zolang de grondbeginselen er zijn, mag dat. Zolang het de andere mens geen schade toebrengt.
Maar de natuur herstelt zich niet zelf……zoals cultuur ook niet…..
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Nog een ongeschreven regel : Als je antwoordt op het bericht boven jou, dan quote je deze niet!!!! Dit om het overzichtelijk te houden.
https://www.tijd.be/dossier/europareeks ... 94173.html
Maar de ommezwaai hoeft economisch geen schade op te leveren. We gaan er wel bij varen, zegt ook de OESO. Eerst vergt het een investering, maar die verdien je dubbel en dik terug door de bereikte energie-efficiëntie. Zoiets zagen we al bij zonne- en windenergie.’
‘Bovendien kunnen we de armere landen helpen. We hebben Europese financiële instrumenten, technische samenwerking en onderzoek. Maar aan landen die echt niet meewillen, kondigen we al aan dat we in 2021 wellicht met een invoerbelasting op vervuilende producten komen.
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Sebastiaan1985 schreef: ↑22 december 2019, 00:02 Nog een ongeschreven regel : Als je antwoordt op het bericht boven jou, dan quote je deze niet!!!! Dit om het overzichtelijk te houden.
Dank u wel Sebastiaan,
Waar gaat het om, vraag ik me dan af? Maar goed we houden het overzichtelijk!
Mvg Jozefien
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Het klimaat is natuurlijk geen (en hopelijk ook nooit? ) een aandeel waarin we kunnen handelen. Het klimaat doet gelukkig wat ''het'' wil. En het klimaat zal ook geen rekening houden met u, als belegger. Tja, dat is dan jammer; soms geluk en soms pech voor u.Umi schreef: ↑26 december 2019, 13:16 https://www.tijd.be/dossier/europareeks ... 94173.html
Maar de ommezwaai hoeft economisch geen schade op te leveren. We gaan er wel bij varen, zegt ook de OESO. Eerst vergt het een investering, maar die verdien je dubbel en dik terug door de bereikte energie-efficiëntie. Zoiets zagen we al bij zonne- en windenergie.’
‘Bovendien kunnen we de armere landen helpen. We hebben Europese financiële instrumenten, technische samenwerking en onderzoek. Maar aan landen die echt niet meewillen, kondigen we al aan dat we in 2021 wellicht met een invoerbelasting op vervuilende producten komen.
Wellicht moet u zich eens afvragen: Wat wil ik en waar ben ik mee bezig? Wellicht zou u dan ook eens naar de bewoners kunnen kijken in Australië. Beleggen is dan nog moeilijker.....
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Waarom??Jozefien1969 schreef: ↑27 december 2019, 19:04Wellicht moet u zich eens afvragen: Wat wil ik en waar ben ik mee bezig? Wellicht zou u dan ook eens naar de bewoners kunnen kijken in Australië. Beleggen is dan nog moeilijker.....
Omdat er daar (en in Chili) een paar zotte pyromanen zitten (waarschijnlijk nog klimaatgoeroe's ook) die de boel opzettelijk in de fik steken onder het mom dat het door de klimaatopwarming komt.
Van dien boer geen eieren zulle !!
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 27 december 2019, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
-
anonymous9
Die haring braadt niet?
wat bedoel je daar juist mee, en dan vooral met 'zulle'?
Koop Van de Velde!
Door de opwarming iedereen in zwempak
Door de opwarming iedereen in zwempak
O maar klimaat is al jaren iets waarin gehandeld wordt, meer bepaald de handel in emissie rechten. Zo kunnen bedrijven die te veel CO2 uitstoten "schone lucht" of emissie rechten aankopen bij een bedrijf of land waar ze nog niet aan hun CO2 limiet zitten, bv Oost-Europa. Dat geld kunnen die bedrijven of landen vervolgens investeren in bv bruinkool ontginningJozefien1969 schreef: ↑27 december 2019, 19:04 Het klimaat is natuurlijk geen (en hopelijk ook nooit? ) een aandeel waarin we kunnen handelen.
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Sebastiaan zal weer kwaad op me zijn, ik had uw bericht niet mogen citeren...maar goed ik weet niet anders hoe te reageren, en het lijkt mij ook handig voor andere lezers om te weten waarop ik reageer.vortex schreef: ↑28 december 2019, 09:56O maar klimaat is al jaren iets waarin gehandeld wordt, meer bepaald de handel in emissie rechten. Zo kunnen bedrijven die te veel CO2 uitstoten "schone lucht" of emissie rechten aankopen bij een bedrijf of land waar ze nog niet aan hun CO2 limiet zitten, bv Oost-Europa. Dat geld kunnen die bedrijven of landen vervolgens investeren in bv bruinkool ontginningJozefien1969 schreef: ↑27 december 2019, 19:04 Het klimaat is natuurlijk geen (en hopelijk ook nooit? ) een aandeel waarin we kunnen handelen.![]()
U weet meer dan ik weet, ik weet wel dat er ''gesjoemel'' wordt met emissie rechten. Niet duidelijk is voor mij welke bedrijven dat doen. Wellicht kunt u de bedrijven ''benoemen'', waarin we vooral niet moeten beleggen toch?
Het is zelfs geen gesjoemel, wel de legale handel in emissierechten die door de EU in 2005 is opgezet als klimaat maatregel. Er vallen 12.000 Europese bedrijven onder, die ofwel energie intensief zijn of betrokken zijn in energie productie. Dergelijke bedrijven moeten uitgebreid rapporteren aan de overheid.