EU Klimaatverandering, voordeel voor economie /beurs of niet?
TIP
Re: EU Klimaatverandering, voordeel voor economie /beurs of niet?
GreenDean schreef: ↑15 december 2019, 19:16 Geef mij die 323i 6-cilinder maar ipv van die moderne, ziekmakende, vervuilende brol. Met die 323 rijd ik naar de maan en terug, en dan bol ik er hier nog mee rond. Is het nu nog echt niemand anders opgevallen hoe die moderne nest stinkt tov auto's van vroeger zonder al die filters, toeters en bellen?
99% van de mensen moet geen 800.000 km rijden, want na 5/8 jaar is hij toch uit de mode....we leven nu eenmaal in een mode/wegwerp cultuur....
(+het onderhoud van zo'n 323 was wel de kostprijs van een nieuwe auto...)
Stinken doen alleen diesels, (ook nieuwe) gelukkig, mag zelfs een 2019 diesel (euro 6d) binnen 7.5 jaar de LEZ zone niet meer binnen...
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Dat is een feit, maar wie zijn de vervuilers dan eigenlijk?
Euh, welgeteld 700 Bfr (jawel, 17,5€) voor olie en filter. De rest alleen wanneer nodig, dat viel ook nog dik mee in prijs vergeleken met tegenwoordig. En, nog veel belangrijker, een plezier om aan te werken (was zelfs geen werken te noemen), niet zoals die moderne rotzooi waar een mens al buikpijn krijgt als een lampje vervangen moet worden.
Dat kan al geen stinken meer genoemd worden, die moderne diesels, dat is meer een chemisch, toxische, dodelijk walm.
On topic. Misschien investeren in (bio-tech) bedrijven die nieuwe longtherapie ontwikkelen, want wat er nu uit die Roet Partikel Filters komt is zo klein dat het zijn weg tot diep in de longen vindt.
Edit: apropos kleine motoren in auto's moeten ze nu ook niet doen alsof ze het warm water hebben uitgevonden. Er reden vroeger genoeg 800cc, 650cc en 500cc rond. Bv. R4, 2PK, Trabant, Dafke, verschillende Fiat's etc. Deze die niet wegroestten waar je bijstond kon je gemakkelijk heel je leven rijdende houden. Wanneer je te oud werd om er nog mee te rijden, parkeerde je dat gewoon ergens in een veld, na een paar jaar vond je alleen nog een motorblok dat ook op zijn tijd wegroestte tot het net was of hij er nooit gestaan had. Veel en veel milieuvriendelijker dan waar men nu mee bezig is. Konden we de tijd maar terugdraaien, het zou er wel niet zo goed uitzien voor de groene oproerkraaiers die men heeft laten begaan omdat men dacht dat zulke waanzin nooit voet aan de grond zou kunnen krijgen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Mijn dimlicht was stuk, ik ging eens kijken of ik het lampje zelf kon vervangen. Wat ik ook probeerde, ik kreeg dat lampje maar niet uit de socket. Ik dacht : ik ga eens vragen aan de garage hoe dat werkt... resultaat € 25 kwijt aan een lampje + montage door de garage. De garagist zei : zelfs voor lampjes te vervangen moet je tegenwoordig gestudeerd hebbenGreenDean schreef: ↑15 december 2019, 21:06
Euh, welgeteld 700 Bfr (jawel, 17,5€) voor olie en filter. De rest alleen wanneer nodig, dat viel ook nog dik mee in prijs vergeleken met tegenwoordig. En, nog veel belangrijker, een plezier om aan te werken (was zelfs geen werken te noemen), niet zoals die moderne rotzooi waar een mens al buikpijn krijgt als een lampje vervangen moet worden.
Overheidsingrijpen is wel degelijk nodig, b.v. om zaken als milieuvervuiling tegen te gaan, maar het moet natuurlijk wel op een andere manier gebeuren dan hier nu in dit land gebeurt.
(Lees: door serieuze mensen, met goede bedoelingen én kennis van zaken!)
On topic:
Fastned komt met zijn snellaadstations naar België en gaat op dertien snelweglocaties zijn snellaadstations realiseren.
Fastned komt met zijn snellaadstations naar België en gaat op dertien snelweglocaties zijn snellaadstations realiseren.
[
[/quote]
Zou maar erg zijn, die 323i is 40jaar oud
die nieuwe 3 cilinder benzine van BMW geeft het op bij 170pk terwijl de "oude" 316i tot 220pk gaat, bijna 100pk meer dan standaard...
Gelukkig is de drie cilinder (voorlopig) weg uit de nieuwe 3 reeks
[/quote]
Die oude 323i zuipt wel 8 liter/100 km (of nog meer misschien). Een BMW 316 is trouwens zelfs met een 3 cilinder een verouderd voertuig aangezien het nog op fossiele brandstof rijdt.
[/quote]
Zou maar erg zijn, die 323i is 40jaar oud
Gelukkig is de drie cilinder (voorlopig) weg uit de nieuwe 3 reeks
[/quote]
Die oude 323i zuipt wel 8 liter/100 km (of nog meer misschien). Een BMW 316 is trouwens zelfs met een 3 cilinder een verouderd voertuig aangezien het nog op fossiele brandstof rijdt.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Is een bedrijf van 33 werknemers zonder veel visibiliteit. Iemand hier al deftig onderzoek naar gedaan?
Waar gaan we die vinden? Lopen er zo wel rond in België als we de gang van zaken goed bekijken?
Wat je zegt is niet strijdig met een kleine, faciliterende overheid. Je zegt met zoveel woorden dat deze mastodont van een regulerende overheid er niks van bakt, en daar ben ik het, voor alle duidelijkheid, helemaal mee eens.
On topic: niks toe te voegen, sorry.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
foute info, naast de kwestie,...GreenDean schreef: ↑15 december 2019, 21:06
Dat kan al geen stinken meer genoemd worden, die moderne diesels, dat is meer een chemisch, toxische, dodelijk walm.
On topic. Misschien investeren in (bio-tech) bedrijven die nieuwe longtherapie ontwikkelen, want wat er nu uit die Roet Partikel Filters komt is zo klein dat het zijn weg tot diep in de longen vindt.
Edit: apropos kleine motoren in auto's moeten ze nu ook niet doen alsof ze het warm water hebben uitgevonden. Er reden vroeger genoeg 800cc, 650cc en 500cc rond. Bv. R4, 2PK, Trabant, Dafke, verschillende Fiat's etc. Deze die niet wegroestten waar je bijstond kon je gemakkelijk heel je leven rijdende houden. Wanneer je te oud werd om er nog mee te rijden, parkeerde je dat gewoon ergens in een veld, na een paar jaar vond je alleen nog een motorblok dat ook op zijn tijd wegroestte tot het net was of hij er nooit gestaan had. Veel en veel milieuvriendelijker dan waar men nu mee bezig is. Konden we de tijd maar terugdraaien, het zou er wel niet zo goed uitzien voor de groene oproerkraaiers die men heeft laten begaan omdat men dacht dat zulke waanzin nooit voet aan de grond zou kunnen krijgen.
U zit op een beleggersforum & dan kom je ff een onderhoudsbeurt van 30jaar geleden, in BEF, vergelijken met eentje van nu... Inflatie telt niet meer mee?
Soit, als je weinig onderhoud wilt... Bij EV's heb je geen olie te vervangen & de remmen slijten amper vanwege de 'regen'.
Nieuwe diesels stinken? chemisch dodelijke walm? Stinken =/= dodelijk (alsof oude diesels/benzines niet stinken
https://ecoscore.be/nl/legislation/european
https://www.vmm.be/lucht/fijn-stof/evol ... tofwaarden
https://www.vmm.be/publicaties/lucht-20 ... menvatting
Die roetdeeltjes richten trouwens niet enkel schade aan in de longen. Hart-en vaat ziekten, hersentumoren, huidziektes,... Je zou er verstomd van staan wat voor schade PM2,5/10 allemaal aanricht...
Want wegroesten in de natuur heeft geen schadelijke gevolgen?
@Jonie, ivm LEZ; foute info... Voor dieselvoertuigen geldt vanaf 2025 euronorm 6. Vanaf september 2027 moeten diesels voldoen aan euronorm 6d. https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez ... vanaf-2020
Soit, om te antwoorden op de openingsvraag... ik denk inderdaad dat de strijd tegen de klimaatverandering (op LT) een voordeel kan zijn voor de economie...
edit; ik ben trouwens ook voor een drastischer beleid inzake fossiele verbranding bij huishoudens. Een zeer groot deel van PM2,5 is afkomstig van verbranding van hout & kolen.
Gelukkig is onze laatste kolencentrale failliet gegaan (nu nog die Duitsers...)
Verbranding van hout; Invetariseren van alle kachels/open haarden (pelletkachels zijn reeds vele malen efficiënter, maar nog steeds vervuilers) & deze onverbiddelijk verwijderen en/of uitrusten met een roetfilter indien dit rendement te verantwoorden is. (moet ook mogelijk zijn volgens mij?). Hier mag/moet een vergoeding tegenover staan. De kost hiervan wordt op termijn sowieso terugverdiend. Het effect hiervan is vele malen groter dan een nieuwe euro norm in dieselwagens & de kostprijs hiervan ligt mogelijks zelfs lager.
Geen populaire maatregel & sowieso dat geen enkele politieker de ballen heeft om dit op tafel te leggen...
Hoe zit het dan met de Euro 6 d-temp dieselauto’s die tussen 09/2017 en 09/2019 verkocht werden?Umi schreef: ↑19 december 2019, 02:39
@Jonie, ivm LEZ; foute info... Voor dieselvoertuigen geldt vanaf 2025 euronorm 6. Vanaf september 2027 moeten diesels voldoen aan euronorm 6d. https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez ... vanaf-2020
Soit, om te antwoorden op de openingsvraag... ik denk inderdaad dat de strijd tegen de klimaatverandering (op LT) een voordeel kan zijn voor de economie...
edit; ik ben trouwens ook voor een drastischer beleid inzake fossiele verbranding bij huishoudens. Een zeer groot deel van PM2,5 is afkomstig van verbranding van hout & kolen.
Gelukkig is onze laatste kolencentrale failliet gegaan (nu nog die Duitsers...)
Verbranding van hout; Invetariseren van alle kachels/open haarden (pelletkachels zijn reeds vele malen efficiënter, maar nog steeds vervuilers) & deze onverbiddelijk verwijderen en/of uitrusten met een roetfilter indien dit rendement te verantwoorden is. (moet ook mogelijk zijn volgens mij?). Hier mag/moet een vergoeding tegenover staan. De kost hiervan wordt op termijn sowieso terugverdiend. Het effect hiervan is vele malen groter dan een nieuwe euro norm in dieselwagens & de kostprijs hiervan ligt mogelijks zelfs lager.
Geen populaire maatregel & sowieso dat geen enkele politieker de ballen heeft om dit op tafel te leggen...
Want Euro 6 D zijn er pas vanaf 01/2020
https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Sebastiaan1985 schreef: ↑15 december 2019, 22:04 € 25 kwijt aan een lampje + montage door de garage.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Er zullen bedrijven zijn die dikke winsten maken door de klimaathysterie en er zullen bedrijven zijn die daardoor fallit gaan. Meer kunt ge daar niet over zeggen.
jonie schreef: ↑19 december 2019, 09:59
Hoe zit het dan met de Euro 6 d-temp dieselauto’s die tussen 09/2017 en 09/2019 verkocht werden?
Want Euro 6 D zijn er pas vanaf 01/2020
https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards
Die mag volgens de huidige vooruitzichten niet meer binnen in Antwerpen vanaf 2027.
Euro 6D(full) worden nu reeds verkocht, het is enkel pas volledig verplicht vanaf 01/2021 dacht ik?
Mogelijks maken ze tegen dan alsnog een uitzondering voor 6D temp. Je kan ze er niet van betichten geen duidelijkheid te scheppen, 8jaar op voorhand...
Koop een benzine, voor 80% van de Belgen de oplossing. Voor de kleine minderheid die veel km's maakt; een CNG/LPG of wacht even op Euro 6.
-
YelitBiros
- Jr. Member

Ik wacht op de dag dat de chinezen beginnen met hier massaal electrische auto's te dumpen tegen een spotprijsje.
Stel je voor, bestellen via aliexpress...
Dat wordt een aardverschuiving hier.
Zal niet lang meer duren.
Stel je voor, bestellen via aliexpress...
Dat wordt een aardverschuiving hier.
Zal niet lang meer duren.