EUR Voestalpine AG 8.75% 30/03/2013
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
EUR Voestalpine AG 8.75% 30/03/2013
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 23 maart 2009, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EUR VOESTALPINE AG 8.75% 30/03/2013
Ik ken dat bedrijf van haar noch pluimen, er is ook geen rating, maar ik lees in de infofiche:
Op grond van de door Fortis Bank bepaalde criteria zijn deze obligaties bestemd voor beleggers met een dynamisch tot agressief beleggersprofiel.
Lees dus: er is enige kans dat u (een deel van) uw geld kwijt raakt
Op grond van de door Fortis Bank bepaalde criteria zijn deze obligaties bestemd voor beleggers met een dynamisch tot agressief beleggersprofiel.
Lees dus: er is enige kans dat u (een deel van) uw geld kwijt raakt
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: EUR Voestalpine AG 8.75% 30/03/2013
Ter vergelijking
Dezelfde infofiches van Fortis vermeldden voor onlangs geplaatste obligatieleningen:
AB Inbev : neutraal tot agressief
GDF Suez : conservatief tot neutraal
Gelet op de toegekende rentevoet en de vermelding "dynamisch tot agressief " zal het risico ws groter zijn.
Bovendien: volgens infofiche geen rating bekend
Volgens hun website is het Oostenrijks bedrijf ook actief in toelevering aan autosector ( naast spoorweginfrastructuur) . Niet het zekerste voor het ogenblik.
Ik vrees ook dat als deze internationaal geplaatste obligatie de max is dat ze vandaag al afgesloten is . ( cfr. de onlangs geplaatste Bekaert leningafgesloten na een paar uur).
Dezelfde infofiches van Fortis vermeldden voor onlangs geplaatste obligatieleningen:
AB Inbev : neutraal tot agressief
GDF Suez : conservatief tot neutraal
Gelet op de toegekende rentevoet en de vermelding "dynamisch tot agressief " zal het risico ws groter zijn.
Bovendien: volgens infofiche geen rating bekend
Volgens hun website is het Oostenrijks bedrijf ook actief in toelevering aan autosector ( naast spoorweginfrastructuur) . Niet het zekerste voor het ogenblik.
Ik vrees ook dat als deze internationaal geplaatste obligatie de max is dat ze vandaag al afgesloten is . ( cfr. de onlangs geplaatste Bekaert leningafgesloten na een paar uur).
Wanneer kun je eigenlijk je geld verliezen als je investeerd in een obligatie?
Enkel wanneer het bedrijf failliet gaat?
Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Het grootse risico is inderdaad als het bedrijf in betalingsmoeilijkheden raakt.JurgenC79 schreef: Wanneer kun je eigenlijk je geld verliezen als je investeerd in een obligatie?
Je moet ook altijd de prospectus doornemen, bij sommige obligaties kan men bvb. onder bepaalde omstandigheden de coupon schrappen, uitstellen of verlagen. De kleine lettertjes niet lezen kan je duur te staan komen.
Daarnaast kan tijdens de looptijd van de obligatie de marktwaarde ook enorm zakken, net als een aandeel. Maar als je de obligatie bijhoudt tot het einde , krijg je wel 100% terug.
Persoonlijk hou ik er van om obligaties te hebben in portefeuille waarvan je gemakkelijk info vindt in kranten, radio, tv,.... en die krijg je pas als het gaat om bedrijven binnen een bepaalde zone (België, Benelux,...) of wanneer het gaat om grote groepen (Total, Rabobank, EDF, Shell, GM, BMW,...). Op die manier kan je min of meer snel ingrijpen en je obligatie verkopen wanneer de info niet meer voldoet aan wat je voor ogen had.JurgenC79 schreef: Jullie mening misschien over deze obligatie.
EUR VOESTALPINE AG 8.75% 30/03/2013 .
Fortis PDF
Bij Voestalpine vrees ik, dat je nooit enige info zal krijgen via de media en zelf op zoek ga moeten gaan om regelmatig info over het bedrijf te krijgen. Internet kan je daaarbij helpen : www.voestalpine.com
Geen enkel ratingbureau (Fitch, Moody's of Standard & Poors waardeerde de lening. Vraag bij Fortis welke interne rating ze gebruiken wanneer ze een krediet zouden toekennen aan Voestalpine?
Bijkomend vraagje : hoe liquide zal de handel zijn eenmaal de lening is verkocht? Ga je, indien je je centen vroegtijdig nodig hebt, een priijs krijgen en deze gemakkelijk kunnen verkopen?
Die obligatie is mooi in waarde gestegen. Mensen die er op hebben ingeschreven hebben al meer dan 6% netto winst bij verkoop op minder dan 1 maand.