Euro bond fondsen nog zinvol?
TIP
Re: Euro bond fondsen nog zinvol?
Ben het eens met wat je schrijft. Begrijp wel niet dat dit fonds nog steeds winst maakt gezien die nulrente van de ECB toch al een hele tijd in voege is (wanneer juist begonnen?). Hoe komt het dus dat dat Blackrock Euro Bond fonds YTD +4,3% staat en de curve zoals voorheen rustig blijft verder stijgen.. laatste week bvb ook +1,09% zie ik op M*. Misschien dat hun bedrijfsoblis nog meerwaarde geven..pisa schreef:De hogere rente zit natuurlijk nu al in de koersen verrekend. De koers van Blackrock Euro Bond staat daardoor hoger. Het feitelijke rendement van die obligaties is gewoon conform dat van de nieuwe obligaties van dezelfde uitgevers voor dezelfde periode.
Ook, op basis van jouw theorie dat zo'n euro bond fonds steeds hetzelfde bijkoopt, hoe zie je dit fonds dan verder evolueren? Wat zit er nog in dit jaar en zal het op een bepaald moment negatief gaan of kan men dat nog niet echt weten? Ik dacht dat je nog wel zo'n 2 jaar goed zat met zo'n fonds met ongeveer 4% per jaar. Kan het echt hard negatief gaan of eerder niet meer opbrengen?
De koers van een obligatie fonds wordt maar voor een klein deel bepaald door de dividenden, op jaar basis is dat pakweg 3% positief, trek daar de kosten van af en er blijft 2% van over. De rest van de koersschommelingen wordt veroorzaakt door de marktwaarde van de onderliggende obligaties. Die plus 1,09% op een week tijd heeft niks met dividend rendement te maken, wel met de rente die de afglopen weken wat gezakt is. Vermits de rente al meerdere jaren aan het dalen is, noteert vrijwel alles in zulke fondsen boven pari. In betere tijden zou een fondsmanager winst nemen op obligaties boven pari, vandaag doen ze dat niet of nauwelijks omdat er geen beter of vergelijkbaar alternatief is. Hoe dichter de vervaldatum komt hoe minder hoog ze boven pari noteren, wat een negatief effect heeft op de koers van het fonds. Een tweede negatief effect is de eerder genoemde vervanging door lager renderende obligaties. Een derde en pas echt negatief resultaat zal ontstaan wanneer de marktrente weer begint te stijgen, zolang dat nog niet het geval is, zullen die fondsen juist wel of juist geen positief jaarresultaat neerzetten. Enkel als de rente nog zakt mag je rekenen op een noemenswaardig rendement.omega6 schreef: Ben het eens met wat je schrijft. Begrijp wel niet dat dit fonds nog steeds winst maakt gezien die nulrente van de ECB toch al een hele tijd in voege is (wanneer juist begonnen?). Hoe komt het dus dat dat Blackrock Euro Bond fonds YTD +4,3% staat en de curve zoals voorheen rustig blijft verder stijgen.. laatste week bvb ook +1,09% zie ik op M*. Misschien dat hun bedrijfsoblis nog meerwaarde geven..
-
pisa
@omega6,
ik reageer ff kort, tussen mijn activiteiten door.
Nogmaals: de ECB bepaalt niet de koers van LT obligaties. De nulrente ervan maakt dus niets uit.
Ik heb niet de tijd om dit fonds eens onder de loep te nemen, waarom er nu juist YTD winst is van +4,30%. Op het eerste gezicht lijkt me dit te kunnen komen omdat het rendement van LT-obligaties nog meer gezakt is, zelfs onder 0% bij vele emittenten en zeer lange looptijden.
Zoals steeds: stijgende rentes geven lagere obligatiekoersen en omgekeerd. Dat 'omgekeerd' is hier wellicht aan de hand. De zo reeds zeer lage rente is nog lager geworden, zelfs negatief, en vandaar dat de koers van de obligaties toch blijft stijgen.
Dit is niet 'mijn theorie', dit is algemene kennis. Ik heb ook geen glazen bol en kan dus niets zeggen over de toekomst. Maar als de rente in Europa stijgt kan het idd zeer snel hard negatief gaan. Dat kan dus, ik zeg niet dat dit zal gebeuren.
ik reageer ff kort, tussen mijn activiteiten door.
Nogmaals: de ECB bepaalt niet de koers van LT obligaties. De nulrente ervan maakt dus niets uit.
Ik heb niet de tijd om dit fonds eens onder de loep te nemen, waarom er nu juist YTD winst is van +4,30%. Op het eerste gezicht lijkt me dit te kunnen komen omdat het rendement van LT-obligaties nog meer gezakt is, zelfs onder 0% bij vele emittenten en zeer lange looptijden.
Zoals steeds: stijgende rentes geven lagere obligatiekoersen en omgekeerd. Dat 'omgekeerd' is hier wellicht aan de hand. De zo reeds zeer lage rente is nog lager geworden, zelfs negatief, en vandaar dat de koers van de obligaties toch blijft stijgen.
Dit is niet 'mijn theorie', dit is algemene kennis. Ik heb ook geen glazen bol en kan dus niets zeggen over de toekomst. Maar als de rente in Europa stijgt kan het idd zeer snel hard negatief gaan. Dat kan dus, ik zeg niet dat dit zal gebeuren.
Bedankt voor de info. Dus de komende maanden (laat staan erna) zal dit fonds qua rendement dus stilvallen of zelfs dalen?pisa schreef:Ik heb niet de tijd om dit fonds eens onder de loep te nemen, waarom er nu juist YTD winst is van +4,30%. Op het eerste gezicht lijkt me dit te kunnen komen omdat het rendement van LT-obligaties nog meer gezakt is, zelfs onder 0% bij vele emittenten en zeer lange looptijden.
obligaties betalen geen dividenden.vortex schreef:
De koers van een obligatie fonds wordt maar voor een klein deel bepaald door de dividenden,
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Er wordt natuurlijk rente bedoeld, feit dat er ook 27% belasting moet worden op betaald (zoals bij dividenden) kan tot deze naamsverwarring leiden. Maar je hebt gelijk.zeezout schreef:obligaties betalen geen dividenden.vortex schreef:
De koers van een obligatie fonds wordt maar voor een klein deel bepaald door de dividenden,