Euronav
TIP
Re: Euronav
Bedoel je dit?optibear schreef:Domme vraag misschien maar bestaat er geen index zoals de Baltic Dry voor olietankers? De BDI kan je zonder problemen consulteren via Bloomburg.
https://www.intertanko.com/Members-Info ... -figures-/" onclick="window.open(this.href);return false;
Morgen is de vervroegde (was oorspronkeljik gepland op 31/03/16) bekendmaking van de definitieve jaarresultaten 2015, met ook hun voorstel van dividend. Ik ben vooral benieuwd naar hun vooruitzichten voor 2016.
waarom hebben ze dat vervroegd ?
Geen officiële mededeling over de reden gevonden, maar misschien hopen ze de koers te steunen met goede cijfers en de aakondiging van een dividend dat een rendement van meer dan 10% brutto geeft (al zal het moeilijk zijn om dit niveau volgend jaar te evenaren).
- definitieve (goede!) cijfers in lijn met wat in januari was aangekondigd
- final dividend 20% lager dan wat ik had verwacht (vind het helemaal niet erg, ben geen fan van het idee om 80% van het resultaat uit te keren)
- Q1 2016 zou nog beter zijn dan Q4 2015
- Management redelijk optimistisch voor 2016
- Nog eens calimero spelen in het persbericht
"We believe the current market fundamentals are not reflected in our share price"
- final dividend 20% lager dan wat ik had verwacht (vind het helemaal niet erg, ben geen fan van het idee om 80% van het resultaat uit te keren)
- Q1 2016 zou nog beter zijn dan Q4 2015
- Management redelijk optimistisch voor 2016
- Nog eens calimero spelen in het persbericht
Volgens mij moet er al een wonder gebeuren om dit aandeel nog naar koersen van vorig jaar te krijgen. Hoe schitterend hun cijfers ook mogen zijn, de markt kijkt veel te veel vooruit. Enige aankoop waarvan ik tot nu toe spijt heb, maar dat heeft niets te maken met de fundamentals van het aandeel. Zeer spijtig.
Zou me zelfs niet verbazen als we - zelfs na deze sublieme resultaten - vandaag toch nog in het rood eindigen wanneer wall street opent, of met een veel lagere winst dan momenteel.
Zou me zelfs niet verbazen als we - zelfs na deze sublieme resultaten - vandaag toch nog in het rood eindigen wanneer wall street opent, of met een veel lagere winst dan momenteel.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Ze keren effectief 80% van het resultaat excl. meerwaarden op vk schepen uit, alleen wordt het slotdividend van $0,25 over verliesjaar 2014 ook gefinancierd uit het resultaat 2015. Vandaar. $0,25 + $0,62 + $0,82 = $1,69 = 80% van de wpa exclusief meerwaarden.Kaa schreef:- final dividend 20% lager dan wat ik had verwacht (vind het helemaal niet erg, ben geen fan van het idee om 80% van het resultaat uit te keren)
VLCC rates overigens sterk gestegen afgelopen week.
We moesten zelfs niet op wall street wachten. Staan lichtjes in het negatief. Nooit gezien, dit.derocker schreef:Zou me zelfs niet verbazen als we - zelfs na deze sublieme resultaten - vandaag toch nog in het rood eindigen wanneer wall street opent, of met een veel lagere winst dan momenteel.
Ben serieus aan het twijfelen om mijn verlies van ongeveer 25% te slikken op dit aandeel.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Precies frustrerend inderdaad, laten we hopen dat al het goed nieuws de koers zal steunen, al vrees ik ervoor. Het sentiment rond dit aandeel is toch vrij negatief. In plaats van te klagen dat de koers te laag is, zou Euronav beter eigen aandelen inkopen imo.
@jens: bedankt voor de verklaring, ik was ervanuit gegaan dat het dividend van mei 2015 niets met de resultaten van 2015 had te doen.
@jens: bedankt voor de verklaring, ik was ervanuit gegaan dat het dividend van mei 2015 niets met de resultaten van 2015 had te doen.
Pre-Market : 10.88 Up 0.17 (1.59%) 8:04AM EDT - Nasdaq Real Time Price
Pre-Market : 10.86 Up 0.15 (1.40%) 8:18AM EDT - Nasdaq Real Time Price
http://finance.yahoo.com/q;_ylc=X1MDMjE ... _gs&s=EURN" onclick="window.open(this.href);return false;
Pre-Market : 10.86 Up 0.15 (1.40%) 8:18AM EDT - Nasdaq Real Time Price
http://finance.yahoo.com/q;_ylc=X1MDMjE ... _gs&s=EURN" onclick="window.open(this.href);return false;
Inderdaad: wat ik niet begrijp is waarom dit bedrijf ipv 80% van zijn winst uit te keren, niet gewoon eigen aandelen opkoopt?
Het resultaat voor hun balans is net hetzelfde EN ze geven aandeelhouders die reeds lang aan boord zijn (sic) veel meer waarde terug dan via de dividenden (want daar moet RV op betaald worden).
Het resultaat voor hun balans is net hetzelfde EN ze geven aandeelhouders die reeds lang aan boord zijn (sic) veel meer waarde terug dan via de dividenden (want daar moet RV op betaald worden).
Ondertussen terug in groen maar kijk eens naar de rest van de beurskoersen. Het meeste staat vandaag in het rood.Dus bekijk het meer in zijn context. euronav daalde omdat gewoon alles daalde. Dat belachelijk kuddegedrag he...derocker schreef: We moesten zelfs niet op wall street wachten. Staan lichtjes in het negatief. Nooit gezien, dit.
Hier is een héél interessant standpunt over de koersevolutie van de tankers :
http://seekingalpha.com/article/3949436 ... ker-stocks
(Onderliggende commentaars zijn ook het lezen waard)
http://seekingalpha.com/article/3949436 ... ker-stocks
(Onderliggende commentaars zijn ook het lezen waard)
Weet er iemand wanneer het dividend van Euronav uitbetaald wordt of is dit reeds gebeurd?
PRESS RELEASE REGULATED INFORMATION 17 MARCH 2016 – 8 a.m. CET 2015
Dividend
It will be proposed to the Annual Shareholders’ meeting of 12 May 2016 to distribute a gross dividend in the amount of USD 0.82 per share to all shareholders. Subject to shareholder approval, this would bring the total gross dividend paid in relation to 2015 to USD 1.69 . Taking into account the gross dividend of USD 0.87 per share already paid in 2015 (on 28 May and 22 September 2015), a balance of a gross amount of USD 0.82 per share will be payable as from 26 May 2016.
The share will trade ex-dividend as from 17 May 2016 (record date 18 May 2016).
http://investors.euronav.com/~/media/Fi ... 202015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dividend
It will be proposed to the Annual Shareholders’ meeting of 12 May 2016 to distribute a gross dividend in the amount of USD 0.82 per share to all shareholders. Subject to shareholder approval, this would bring the total gross dividend paid in relation to 2015 to USD 1.69 . Taking into account the gross dividend of USD 0.87 per share already paid in 2015 (on 28 May and 22 September 2015), a balance of a gross amount of USD 0.82 per share will be payable as from 26 May 2016.
The share will trade ex-dividend as from 17 May 2016 (record date 18 May 2016).
http://investors.euronav.com/~/media/Fi ... 202015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;