Europa EUR hedged?
TIP
Europa EUR hedged?
Vanuit Amerikaans standpunt is Europa sinds 1 januari rustig gestegen. De stijging van de euro compenseert voor hen dus verlies op de Europese beurs. Zie bvb iShares IEV in USD: https://www.google.com/finance?q=NYSEARCA%3AIEV (zet grafiek op YTD).
Nu vroeg ik mij af hoe wij Europeanen diezelfde grafiek als IEV kunnen krijgen maar dus wel omgerekend in EUR. Vermoedelijk zie ik iets evident over het hoofd maar welke ETF moet je dan nemen? Zou je dan iets als Europa EUR hedged moeten hebben? Dat zou ook de logica volgen dat een duurdere euro Europa doet dalen en omgekeerd.
Nu vroeg ik mij af hoe wij Europeanen diezelfde grafiek als IEV kunnen krijgen maar dus wel omgerekend in EUR. Vermoedelijk zie ik iets evident over het hoofd maar welke ETF moet je dan nemen? Zou je dan iets als Europa EUR hedged moeten hebben? Dat zou ook de logica volgen dat een duurdere euro Europa doet dalen en omgekeerd.
-
- Full Member
Re: Europa EUR hedged?
Pak gewoon een europese etf die op een euro beurs noteert???
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... tf-de-fund
Niet exact hetzelfde als S&P 350 Europe, maar iets beter ga je niet vinden.
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... tf-de-fund
Niet exact hetzelfde als S&P 350 Europe, maar iets beter ga je niet vinden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Morningstar - > IEV - > uitgebreide grafiek ?
Met grafiek settings kan je de munt eventueel omzetten naar USD of eender welke andere munt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik denk dat omega6 bedoelt hoe je deze prestatie kan repliceren. Is echter niet nuttig: als je als Amerikaan weet dat de Europese beurzen dalen maar de EUR stijgt in waarde t.o.v. USD, kan je beter long gaan op EUR/USD, i.p.v. dit onrechtstreeks te doen door IEV te kopen, dan "win" je wel door stijgende EUR maar wordt deel van winst teniet gedaan door daling van de waarde van IEV.
Als je als Europeaan IEV EUR hedged koopt, doe je dubbel verlies. Je koopt IEV in dollar aan een lage EUR/USD koers, aangezien het EUR hedged is daalt de waarde van IEV, en als je je EUR terug wil is dit aan een hogere EUR/USD koers. Twee keer verlies dus.
Voorbeeld:
Je koopt IEV EUR hedged voor 1000EUR aan een EUR/USD koers van pariteit, dus 1000USD.
Je asset is hedged, dus je doet geen winst door stijging EUR/USD koers, je volgt gewoon waarde van de asset in EUR.
Intussen is EUR/USD 1.20. Stel dat je asset gelijk in waarde is gebleven. Je 1000USD is echter nog maar 1000/1.20=833EUR.
Als je als Europeaan dus een gelijkaardige grafiek wil, moet je dus IEV kopen in EUR en long gaan op EUR/USD.
Als je als Europeaan IEV EUR hedged koopt, doe je dubbel verlies. Je koopt IEV in dollar aan een lage EUR/USD koers, aangezien het EUR hedged is daalt de waarde van IEV, en als je je EUR terug wil is dit aan een hogere EUR/USD koers. Twee keer verlies dus.
Voorbeeld:
Je koopt IEV EUR hedged voor 1000EUR aan een EUR/USD koers van pariteit, dus 1000USD.
Je asset is hedged, dus je doet geen winst door stijging EUR/USD koers, je volgt gewoon waarde van de asset in EUR.
Intussen is EUR/USD 1.20. Stel dat je asset gelijk in waarde is gebleven. Je 1000USD is echter nog maar 1000/1.20=833EUR.
Als je als Europeaan dus een gelijkaardige grafiek wil, moet je dus IEV kopen in EUR en long gaan op EUR/USD.
Dat was inderdaad hetgeen ik bedoelde.
Het is dus niet mogelijk om met een ETF de return van Europa te hebben zoals Amerikanen die krijgen. Vreemd eigenlijk..
Met welke ETF kan je long gaan op EUR/USD zonder leverage?
Omega ik denk dat wat je wilt bereiken onmogelijk is omdat onze base currency de euro is. Het enige wat je kan doen is zoals je vroeg in je ander topic om short te gaan op de usd en long op de euro.