Europese aandelen
TIP
Re: Europese aandelen
Het is niet omdat een chart vandaag en 20 jaar geleden niet zo ver van elkaar staat, dat je er niets op kon verdienen. Dat is enkel zo als je 20 jaar gelden een lump sum hebt gedaan en voor de rest niets meer.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Dat geeft pas een vertekend beeld ! De stijgingen worden dan alleen maar uitvergroot.
Geef mij maar lineaire schalen. Maarja, ik kijk naar grafieken...
Juist het omgekeerde.
Op een logaritmische schaal zal een verhoging van 100 naar 200 en van 4000 naar 8000 even groot lijken, en dat is "correct" voor beleggers, het is telkens een verdubbeling van je kapitaal.
*) Spijtig genoeg weet ik geen site waar wij amateurs makkelijk logarithmische grafieken kunnen maken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In de cursus TA die ik gevolgd heb, werd duidelijk gezegd om met lineaire schalen te werken.
Logaritmische schalen zijn alleen zinvol om grafieken op 20, 30, of meer jaar te bekijken, om zo de effecten van de verschillende crashes te bestuderen. Maar ik weet geen sites die zover terug gaan.
Als voorbeeld heb ik een willekeurig gekozen aandelen genomen, grafiek van de laatste 10 jaar.
Lineair is dat :

En logaritmisch is dat :

Bij het bepalen van een goed instappunt (of verkoopmoment) weet ik toch dat ik alleen maar naar de lineaire schaal ga kijken.
Maar ja, ieder zijn gedacht....
Logaritmische schalen zijn alleen zinvol om grafieken op 20, 30, of meer jaar te bekijken, om zo de effecten van de verschillende crashes te bestuderen. Maar ik weet geen sites die zover terug gaan.
Als voorbeeld heb ik een willekeurig gekozen aandelen genomen, grafiek van de laatste 10 jaar.
Lineair is dat :

En logaritmisch is dat :

Bij het bepalen van een goed instappunt (of verkoopmoment) weet ik toch dat ik alleen maar naar de lineaire schaal ga kijken.
Puur wiskundig maakt het niet uit. De logaritmische transformatie is monotoon, dus elk patroon dat zichtbaar is op een lineaire grafiek zal behouden blijven op een logaritmische en vice versa. De log-transformatie zal grote intervallen samendrukken, waardoor ze beter geschikt is om grafieken met grote sprongen weer te geven. Lineaire grafieken zijn dan weer beter om kleine patroontjes zichtbaar te maken.
TA-boeken bevestigen dit principe. In Handbook of Technical Analysis - The Practioner's Comprehensive Guide to Technical Analysis vinden we onder meer volgende vuistregel:
Technical analysis of the Financial Markets trekt dezelfde conclusie.
TA-boeken bevestigen dit principe. In Handbook of Technical Analysis - The Practioner's Comprehensive Guide to Technical Analysis vinden we onder meer volgende vuistregel:
Of bij het bepalen van retracements:As a general guideline, use linear charts when the price range under observation is relatively small. For stock price ranges exceeding $100, it may be more appropriate to use ratio charting.
Kort gezegd: log-transformaties zijn soms duidelijker en soms niet, maar ze gaan nooit informatie toevoegen of verwijderen. Doe wat je zelf wil, het maakt niet uit.If we now apply ratio or logarithmic scaling to the same stock chart, we see that the numerical values associated with the same three retracement levels are identical to those on the linear or arithmetically scaled charts.
Technical analysis of the Financial Markets trekt dezelfde conclusie.
Voor kleine veranderingen maakt het juist geen verschil, een logaritmische curve kan plaatselijk goed benaderd worden door een lineaire raaklijn. De tekening zal er dus nauwelijks anders uitzien in beide schalen.
Maar voor grote verschillen (al dan niet over lange termijnen) zal een lineaire schaal een recente daling van bv. -10% er veel schrikwekkender doen uitzien dan die in werkelijkheid is, omdat hetzelfde absolute verschil (op een lineaire schaal) jaren geleden misschien een -50% kan vertegenwoordigd heben.
Het is zoals die record-artikeltjes over de DJIA begin dit jaar: "grootste dagwinst in punten ooit". Niet moeilijk als een % winst vandaag gewoon veel meer punten vertegenwoordigt dan vele jaren geleden... Op lange termijn mag je geen absolute verschillen (punten) vergelijken, maar relatieve. Dat is wat resp. een lineaire en logaritmische schaal doen. Maar op korte termijn komen beiden op hetzelfde neer.
Ik vind deze grafiek juist een goed voorbeeld van het nut van logaritmische schaal.annetje schreef: ↑28 december 2018, 12:35 In de cursus TA die ik gevolgd heb, werd duidelijk gezegd om met lineaire schalen te werken.
Lineair is dat :
En logaritmisch is dat :
Er zijn 3 grote stijgingen op de grafiek.
- links van ~4 naar ~11
- midden van ~18 naar ~26
- rechts van ~19 naar ~29
Op de logaritmische schaal is duidelijk te zien dat de linkse stijging ettelijke malen groter (+150%) is dan de twee anderen (+50%). Op de lineaire schaal is dat verschil helemaal niet duidelijk.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.