Europese aandelen
TIP
Europese aandelen
Heeft het nog zin om in Europese aandelen te beleggen?
Als je de grafiek van de laatste 20 jaar bekijkt is daar geen euro bijgekomen ...
Als je de grafiek van de laatste 20 jaar bekijkt is daar geen euro bijgekomen ...
Re: Europese aandelen
Ik weet niet welke grafiek je hebt bekeken, maar deze is toch ruwweg x4 gegaan: https://www.stoxx.com/index-details?symbol=SXXP
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op 20 jaar van 268 naar 328 is geen X4, zelfs geen +40%. Op 30 jaar zit je wel met je X4. Besluit: snelle groei in de 90's (wellicht door Europese economische stroomversnellingen; EU, Eurozone-creatie, uiteenvallen van de Sovjets,...), maar zoals Wimble zegt 'gene vetten' de afgelopen 20 jaar.
Idd Poldermol, dekt zelfs de inflatie niet...
Op 20 jaar zie ik toch een verdubbeling voor de relatief brede Stoxx Europe 600.
Startpunt maakt veel uit: eind 1998 zaten we al een heel eind in de dot com stijging.
Andere startpunten:
- Laatste 10 jaar x2,5
- Laatste 30 jaar x8
Zij die regelmatig belegde in een brede Europese aandelenportefeuille zullen een ok resultaat kunnen tonen.
Zij die dit combineerden met een goede portie stabiele assets, en een goede herbalanceringsregel, deden waarschijnlijk nog beter.
Startpunt maakt veel uit: eind 1998 zaten we al een heel eind in de dot com stijging.
Andere startpunten:
- Laatste 10 jaar x2,5
- Laatste 30 jaar x8
Zij die regelmatig belegde in een brede Europese aandelenportefeuille zullen een ok resultaat kunnen tonen.
Zij die dit combineerden met een goede portie stabiele assets, en een goede herbalanceringsregel, deden waarschijnlijk nog beter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
B7H4long je moet eens de S&P 500 erbovenop leggen ...
Ik zat ook eerder naar de euro stoxx 50 te kijken.
Ik zat ook eerder naar de euro stoxx 50 te kijken.
De 50 mega eurozone aandelen zijn geen goede vertegenwoordiger van 'de Europese aandelen'.
De europese aandelenmarkt is maar een vijfde of zo van de wereld aandelenmarkt. Zou niemand aanraden om enkel in Europese aandelen te beleggen.
... Alhoewel de periode voor 2007 toe niet slecht was.
Wie weet wat word het voor de volgende 10, 20, 30 jaar?
De europese aandelenmarkt is maar een vijfde of zo van de wereld aandelenmarkt. Zou niemand aanraden om enkel in Europese aandelen te beleggen.
... Alhoewel de periode voor 2007 toe niet slecht was.
Wie weet wat word het voor de volgende 10, 20, 30 jaar?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Full Member
https://www.tijd.be/markten-live/live-c ... n/10082246Incremental schreef: ↑27 december 2018, 18:24Europese aandelen brengen wel euro's op over 20 jaar en dekken wel inflatie.
Gelieve volgende keer niet zo melodramatisch te doen.
Grafiek in marktenchat eens bekijken ...
Staat toch duidelijk bij dat zowel de Euro Stoxx 50 als de BEL20 volgepropt zijn/waren met banken en dus weinig representatief zijn.
-
- Full Member
Wimble schreef: ↑27 december 2018, 18:34https://www.tijd.be/markten-live/live-c ... n/10082246Incremental schreef: ↑27 december 2018, 18:24
Europese aandelen brengen wel euro's op over 20 jaar en dekken wel inflatie.
Gelieve volgende keer niet zo melodramatisch te doen.
Weet je zelfs of die grafiek inclusief dividend en inflatie is?
Idem voor de Amerikaanse grafiek hé...Incremental schreef: ↑27 december 2018, 18:47Wimble schreef: ↑27 december 2018, 18:34
https://www.tijd.be/markten-live/live-c ... n/10082246
Ik vond het toch een noemenswaardig verschil waarvan ik geschrokken was.
-
- Full Member
1. EU dividend yield ligt gemiddeld hoger dan de US (of DJI)Wimble schreef: ↑27 december 2018, 18:58Idem voor de Amerikaanse grafiek hé...Incremental schreef: ↑27 december 2018, 18:47
Ik vond het toch een noemenswaardig verschil waarvan ik geschrokken was.
2. Je eerste posts gingen uitsluitend over de slechte returns van de Euro Stoxx.
Die gebaseerd worden een grafiek waarvan je niet weet of het dividend en inflatie is meegerekend.
Die ~0% IRR die je ziet kan dus evengoed 3% IRR zijn.
Ik snap het concept van de passieve belegger... maar dit is toch heel passief.
Ik zou toch mijn tijd niet verdoen met publicaties die:Wimble schreef: ↑27 december 2018, 18:34
https://www.tijd.be/markten-live/live-c ... n/10082246
- dividenden vergeten.
- denken dat eurostoxx belang heeft buiten het groeperen van 50 mega euro aandelen.
- grafieken maken waar de verticale as eigenlijk logarithmisch moet zijn.
- djia gebruiken: echt, wat zegt een prijs! index van 30 aandelen over de volledige markt.
- BEL20: abinbev en een hoopje anderen van een markt die 1% uitmaakt van de wereldmarkt. wat ben je daar nu mee?
- specifiek gekozen startpunt.
Maak eens een grafiek met bvb sp500, stoxx Europe 600, doe er nog MSCI world en wat small cap indexen bij. Varieer de startdatum tussen 1990 of zo en nu. Wat geeft dat?