Evolutie roerende voorheffing op spaargeld
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Evolutie roerende voorheffing op spaargeld
Momenteel gaat er 15% roerende voorheffing af op spaarrekeningen(boven de grens) en termijnrekeningen. Zijn er op Belgisch (of Europees) niveau al afspraken om deze 15 % op te trekken de volgende jaren ?
Re: Evolutie roerende voorheffing op spaargeld
Bestaan daar plannen voor??? 

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Met de vergrijzing voor de deur hoor je vanuit sommige hoeken steeds luider en luider de schreeuw om meer belasting op kapitaal. De kans dat de RV zal verhogen is dus substantieel.
Ik ga er ook al vanuit dat de eindbelasting op het pensioensparen geen 10% zal blijven; immers "iemand die aan pensioensparen kan doen heeft genoeg". Ik zou er zelfs niet van verbaasd zijn als binnen x aantal jaar mensen die aan pensioensparen gedaan hebben eerst hun pensioenspaarkapitaal moeten opvreten voor ze wettelijk pensioen krijgen. Dat alles in het kader van "solidariteit".
Ik ga er ook al vanuit dat de eindbelasting op het pensioensparen geen 10% zal blijven; immers "iemand die aan pensioensparen kan doen heeft genoeg". Ik zou er zelfs niet van verbaasd zijn als binnen x aantal jaar mensen die aan pensioensparen gedaan hebben eerst hun pensioenspaarkapitaal moeten opvreten voor ze wettelijk pensioen krijgen. Dat alles in het kader van "solidariteit".
Zit er dik in 

Voor Belgen met een Belgische rekening zijn er voorlopig geen plannen of Europese richtlijnen om de onroerende voorheffing te verhogen. Voor buitenlanders die in België een rekening hebben wordt de roerende voorheffing stelselmatig verhoogt.peter schreef: Momenteel gaat er 15% roerende voorheffing af op spaarrekeningen(boven de grens) en termijnrekeningen. Zijn er op Belgisch (of Europees) niveau al afspraken om deze 15 % op te trekken de volgende jaren ?
Ik denk ook dat velen die nu aan fiscaal interessant pensioensparen het risico lopen hierop een taks moeten afdragen op het moment dat ze het gaan opnemen. De wetgeving hierover kan veranderd zijn op het moment dat je van je pensioensparen gaat genieten.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
laat me nu ff kandidaat van de duivel spelen.
Waarom zou je inkomsten moeten hebben uit *niets doen* ?? Eigenlijk zou je, buiten de inflatie, geen extra inkomsten uit geld mogen / moeten (?) bekomen. Zo beloon je diegenen die werken en niet diegenen die, al dan niet zelf verdientl, veel geld hebben.
Maar dat zal niet gebeuren natuurlijk.
Waarom zou je inkomsten moeten hebben uit *niets doen* ?? Eigenlijk zou je, buiten de inflatie, geen extra inkomsten uit geld mogen / moeten (?) bekomen. Zo beloon je diegenen die werken en niet diegenen die, al dan niet zelf verdientl, veel geld hebben.
omdat spaargeld een schaars goed is, zoals in de economie beschreven:perrush schreef: laat me nu ff kandidaat van de duivel spelen.
de bedrijven investeren met het spaargeld van de gezinnen, bedrijven en het buitenland (en de overheid). Met andere woorden, de gezinnen kunnen een vergoeding eisen voor hun spaargeld. Als zij het tegen een goedkoper tarief zouden aanbieden, is er een overaanbod aan spaargeld. Met andere woorden, het gaat hier over de wet van vraag en aanbod (in theorie toch... De banken hebben een monopolie wat betreft het aanbieden van de spaargelden op de kapitaalmarkt)
Laatst gewijzigd door Roeland op 2 februari 2009, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Waiting for the financial meltdown...
Een heel eenvoudig antwoord is omdat anders het kapitaal wegvlucht naar het buitenland.perrush schreef: laat me nu ff kandidaat van de duivel spelen.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Dat ze maar weglaten die roerende voorheffing...
Je krijgt zoal niets van de banken !!!
Je krijgt zoal niets van de banken !!!
Lol, meent ge dat nu?perrush schreef: Waarom zou je inkomsten moeten hebben uit *niets doen* ?? Eigenlijk zou je, buiten de inflatie, geen extra inkomsten uit geld mogen / moeten (?) bekomen. Zo beloon je diegenen die werken en niet diegenen die, al dan niet zelf verdientl, veel geld hebben.
Dus ik zou in principe gratis leningen moeten zitten uitgeven enz?
En ookal heb ik of mensen voor mij voor dat geld gewerkt, de staat of "het volk" zal eens gaan bepalen welke vruchten ik er mag van dragen?
De dag dat ze kapitaal belasten ben ik hier weg, zo simpel is het; zonder iets van grootspraak aan maar dat zou mij te ver gaan. 'k steek het letterlijk nog liever in brand. Waar zijn we mee bezig jongens; waar moeien die zich allemaal mee.
Soviet België; dat ze maar goed verder doen en zien waar ze er mee geraken.
Laatst gewijzigd door Nevermore op 2 februari 2009, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.