Favoriete 5 voor 2017
TIP
Re: Favoriete 5 voor 2017
Neen, dat denk ik ook niet.reteiP schreef:Elon Musk zal zijn gelijk wel halen wat de revolutie op zich betreft, maar zijn bedrijf Tesla zal niet met het grootste marktaandeel gaan lopen.
Wat bedoel je hiermee? Dat iedereen staat te springen om een electrische of zelfrijdende auto te kopen? Denk niet dat dat het geval is.sintorama schreef: Ik zou zelf ook het liefst bij een gevestigde waarde een auto kopen, alleen sluit het aanbod niet meer aan bij de vraag.
Ze zijn zeer winstgevend, dus ik zie het probleem niet. Integendeel, denk jij dat Tesla eender welk defect aan de wagen vanop afstand gaat kunnen repareren? Ikzelf denk van niet. Liever toch een garage in de buurt.sintorama schreef:Alleen al het feit dat BMW een uitgebreid netwerk NODIG heeft is een enorme rem.
Maar de klassieke constructeurs hebben ook know-how hoor. Die weten ook wel hoe ze problemen moeten oplossen.sintorama schreef:De grote sterke van Tesla is volgens mij NIET zozeer wat jij beweert (technologische voorsprong), maar wel dit: Als je met een Tesla model S rijdt dan lijkt het wel dat Tesla al jaaaaren auto's bouwt. De korte rijd waarin ze erin geslaagd zijn om een auto van uit het niets te ontwerpen tot iets wat niet bij de eerste bocht uit mekaar valt is nooit eerder gezien. Toyota heeft bang van de snelheid waarme Tesla erin slaagt om problemen en kinderziektes op te lossen. Geen enkele japanse, koreaanse of chinese fabrikant komt in de buurt van de ontwikkelings-efficientie van Tesla. Als Tesla over 2 jaar kan herhalen wat het gedaan heeft met de model S, maar ditmaal op een grotere schaal met de Model 3, dan verwacht ik dat het aandeel van BMW, VW en MB een steile duik neemt. Aandelen kijken altijd vooruit. Ze zeggen iets over de relatieve toekomstverwachting van het bedrijf.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Een modern vliegtuig wordt niet bestuurd met software (fly-by-wire), dan?sintorama schreef:Oow, daar ben je nu eens ZO fout in!! Software op de markt brengen is juist 1000 keer complexer. Sofware zoals een PC besturingssysteem bouwen is moeilijker dan een vliegtuig te bouwen!

Misschien heb ik me slecht uitgedrukt, maar wat ik bedoelde is dat het ondertussen duidelijk is dat Apple en Google hun autoprojecten niet op de rails krijgen door gewoon de beste mensen aan te trekken, een tactiek die bij hun softwareprojecten meestal wel succesvol is gebleken.
Goh, ik ga toch ook niet omwille van deze lichten kiezen voor Mercedes hoor. En ik heb het artikel wel doorgelezenWimpie85 schreef:Blijkbaar heb je het Mercedes-artikel niet helemaal in detail doorgelezen.
Verder discussiëren heeft weinig zin aangezien we toch op een compleet andere golflengte zitten.

-
- Full Member
- Contacteer:
1. Qinetiq
2. Flow Traders
3. Engie
4. 888 holdings
5. GIMV
2. Flow Traders
3. Engie
4. 888 holdings
5. GIMV
http://dinnovatievebeurs.weebly.com
FCF in eerste jaarhelft was iets van 38 miljoen reeds. capex natuurlijk wederom vooral in tweede jaarhelft, dus die 60M EUR voor dit jaar zal wel ongeveer kloppen, ben ik volledig mee akkoord!gpv1 schreef:
Refresco: vrije kasstroom €96,9 mio in 2014 en €46,4 mio vorig jaar. Dit jaar wellicht iets hoger. Uitgaande van een vks van €60 mio en een multiple van 18 kom ik uit op de huidige beurswaarde. Schulden idd zeer hoog. Maar soit, misschien ziet Poldermol redenen om aan te nemen dat de kasstromen in de toekomst fors hoger zullen liggen.
Berentzen: vrije kasstroom van €3,9 mio in 2014 en €26,6 mio vorig jaar. Dit jaar weer een minieme kasstroom. Positief is dat het bedrijf op een nettokaspositie zit. Moeilijk uit te maken of aandeel ondergewaardeerd is.
Echter, ik mikte specifiek op 2018/2019. Tegen dan zijn de 2 nieuwe acquisities van dit jaar volledig geïntegreerd, en zal dit leiden tot een stijging van de OpCF met 12-18% (afhankelijk van hoe snel de synergieën zich voordoen, ik reken er niet op om al veel te zien in 2017).
Veel schulden, dat klopt, maar zeer goedkope schulden (1.7% cost of debt) na herfinanciering. Finance expenses waren 50M (!) vorig jaar (including de early repayment van dure bonds), nu 10M in de eerste jaarhelft.
US bottelarijmarkt is énorm gefragmenteerd, en ik verwacht dat Refresco Whitlock zal gebruiken als 'stepping stone' om een heleboel kleintjes te consolideren.
Wat achtergrond:gpv1 schreef:Berentzen: vrije kasstroom van €3,9 mio in 2014 en €26,6 mio vorig jaar. Dit jaar weer een minieme kasstroom. Positief is dat het bedrijf op een nettokaspositie zit. Moeilijk uit te maken of aandeel ondergewaardeerd is.
Betaalde intrest nu nog 3,9 miljoen € per jaar, wat enorm is, maar na 2017 minder dan de helft. Uitgaande van een vks van minimum €5m per jaar zou het aandeel al snel €10 waard zijn, met uitzicht op meer. Waardering op basis van verleden idd moeilijk. Grote schommelingen in vks die je ziet 2014-2015 komen door werkkapitaal.Berentzen Gruppe is een Duitse smallcap. Produceert en verkoopt alcoholische en niet-alcoholische dranken, en sinds de overname van Citrocasa, professionele citruspersen. Bedrijf werd in 2009 gered en geherstructureerd door AURELIUS Equity Opportunity. Ondertussen gaat het goed met Berentzen. In maart dit jaar besloot AURELIUS haar participatie weer te verkopen. Koers daalde toen naar €6, maar is in de tussentijd ruim hersteld na uitstekende halfjaarresultaten.
Waardering oogt zeer interessant. EV/EBITDA rond de 3 (!), terwijl er omzet- en winstgroei is. Berentzen heeft een nettokaspositie. Er loopt nog een dure obligatie (6,5%) tot oktober 2017, waarvan ongeveer de helft geherfinancierd zal worden aan een veel lagere rente, wat de vrije kasstroom en winst nog een serieuze boost zal geven.
Die andere Duitse smallcap zal beter uit je model komen.
Vandaag zeer zeker niet. Over 5 jaar misschien wel, over 10 jaar zeker. En over 20 jaar kun je enkel nog met diesel rijden als er een O-plaat op je auto hangt.gpv1 schreef: Wat bedoel je hiermee? Dat iedereen staat te springen om een electrische of zelfrijdende auto te kopen? Denk niet dat dat het geval is.
Winstgevende bedrijven kunnen failliet gaan. Soit, je hebt natuurlijk gelijk. Op korte termijn ziet het er niet slecht uit voor BMW.gpv1 schreef: Ze zijn zeer winstgevend, dus ik zie het probleem niet.
Een Tesla heeft 17 bewegende onderdelen. Dat is inclusief de 4 wielen. Een BMW heeft ca 800 bewegende onderdelen.gpv1 schreef:Integendeel, denk jij dat Tesla eender welk defect aan de wagen vanop afstand gaat kunnen repareren? Ikzelf denk van niet. Liever toch een garage in de buurt.
Een hardware reparatie kan uiteraard niet vanop afstand gedaan worden. Maar de eenvoud van een Tesla laat toe om de wagen zodanig te ontwikkelen dat er weinig tot niets aan stuk kan gaan. Uiteraard is dat een businessmodel dat haaks op dat van klassieke fabrikanten staat. BMW maakt geen winst met de verkoop van een BMW 320i zonder opties. De winst komt puur uit de verkoop van opties, onderhoud en herstellingen.
Verder kunnen zaken zoals koetswerkherstellingen, glasbreuk etc buiten een eigen dealernet opgelost worden. Ook een doorn in het oog van klasieke fabrikanten trouwens: onafhankelijke garages zoals Bosch Car Service.
Renault, toch ook een niet kleine fabrikant, heeft daar enorme problemen mee. Vaak geraken problemen pas opgelost na 5 jaar. Dat is tegen dat het model uit productie gaat. BMW is wel sterk in "design right first time". Er zijn gewoonweg weinig kinderziektes bij BMW, dus dan moet je er ook weinig oplossen. De eerste batches die van de band rollen zijn bijna zo goed als de laatste.gpv1 schreef: Maar de klassieke constructeurs hebben ook know-how hoor. Die weten ook wel hoe ze problemen moeten oplossen.
Je kan sterke argumenten aandragen, sintorama, maar ik blijf er bij dat de klassieke constructeurs momenteel enorme voordelen hebben tov Tesla (zéker die in het premium-segment) en dat die niet zomaar zullen weggevaagd worden. En in het slechtste geval worden de voordelen die Tesla heeft gewoon gekopieerd door de rest.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Wat betreft de toekomst van de auto-industrie mogen we de Chinezen niet vergeten.
Die hebben blijkbaar ook plannen om de leiding te gaan nemen in de sector van de electrische auto's.
Ze hebben alvast drie belangrijke troeven:
1) een gecoordineerde nationale industriepolitiek;
2) een gigantische thuismarkt;
3) een goede startpositie, met al een paar bestsellers en een gevestigde producent (BYD).
Die hebben blijkbaar ook plannen om de leiding te gaan nemen in de sector van de electrische auto's.
Ze hebben alvast drie belangrijke troeven:
1) een gecoordineerde nationale industriepolitiek;
2) een gigantische thuismarkt;
3) een goede startpositie, met al een paar bestsellers en een gevestigde producent (BYD).
Lijkt aannemelijk, maar heeft resilux, Sioen Group en Jensen niet al een te grote rally achter de rug? Voor mij zijn ze ook favoriet maar ik durf er niet direct in te stappen wegens schrik voor overwaardering en een correctie.Didymus schreef:Small/Mid caps waar ik mijn hoop op stel:
1) Resilux
2) Sioen Industries
3) Jensen Group
4) TomTom
5) RealDolmen
Korte zijkantekening: Er is toch wat kort/midden termijn negatiefs te zeggen voor de wagenfabrikanten lijkt me. De staalprijs die stijgt in de VS en hier in EU.
Of is die kost nougatbollen tov de prijs van een wagen?
Of is die kost nougatbollen tov de prijs van een wagen?
Resilux herstelt nog steeds van een grote correctie (onzekerheid over Airolux), Sioen ondergaat momenteel een correctie (verlaging adviezen en bijhorende overreactie), maar Jensen blijft op gezapig tempo groeien en kan opgepikt worden bij een dip. Ik heb ze alledrie in mijn portefeuille, dus ik moet me alleen afvragen wanneer ik eventueel bijkoop, niet meer wanneer ik instap. Een instapmoment kiezen blijft een moeilijke oefening, vind ik zelf, maar ik ben al vaker te laat/niet ingestapt dan te vroeg.Maxwell35 schreef:Lijkt aannemelijk, maar heeft resilux, Sioen Group en Jensen niet al een te grote rally achter de rug? Voor mij zijn ze ook favoriet maar ik durf er niet direct in te stappen wegens schrik voor overwaardering en een correctie.
Laatst gewijzigd door Didymus op 15 december 2016, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Elon Musk wordt adviseur van Trump! 3x raden wat Musk zeker niet zal adviseren...reteiP schreef:Bovendien is de kans realistisch dat Trump de $7500 tax incentive voor de Tesla Model 3 schrapt, wat game over zou betekenen voor Tesla denk ik.
https://www.cnet.com/roadshow/news/trum ... icy-forum/
Die tax credit ging sowieso geschrapt worden. De wet voorziet dat van zodra een fabrikant 200.000 elektrische wagens in de VS heeft verkocht, het tax credit vervalt. Tesla en co weten dat (en Tesla zit stilaan aan dat plafond), en dat zit ook verrekend in de aandelenkoers. Veel staten blijven welk (kleinere) bijkomende incentives gevenreteiP schreef:Bovendien is de kans realistisch dat Trump de $7500 tax incentive voor de Tesla Model 3 schrapt, wat game over zou betekenen voor Tesla denk ik. Misschien net daarom dat Trump het toch niet zal doen als protectionist
Tesla-klanten geven typisch ook geen hol geven om de prijs van hun wagen. In het premiumsegment is Tesla de onbetwiste marktleider in de VS, en dat is niet omdat een Model S met alle opties goedkoper zou zijn dan een Mercedes S-klasse.