Federale Arizona-regering
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 aug 2024
- Contacteer:
Re: Federale Arizona-regering
Je bent een echte NVA'er: je hebt geen inhoudelijke argumenten, dus val je de persoon aanVincentVega schreef: ↑13 december 2025, 13:37 Al heeft je communicatiestijl en je gebrek aan logisch redeneren dan weer meer weg van Trump. Je bent je profielfoto meer dan waardig …![]()
Hoe zei een andere van jouw andere nicknames dat altijd? Carpenoctem, denk ik dat het was (je hebt er ook zoveel). "Ad hominem"
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 13 december 2025, 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 957
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Federale Arizona-regering
Mijn betoog over de pensioenen stond vol inhoudelijke argumenten … alleen begrijp je ze niet (of wil je ze niet begrijpen). Jammer, your loss …KleineSpaarder schreef: ↑13 december 2025, 13:40Je bent een echte NVA'er: je hebt geen inhoudelijke argumenten, dus val je de persoon aanVincentVega schreef: ↑13 december 2025, 13:37 Al heeft je communicatiestijl en je gebrek aan logisch redeneren dan weer meer weg van Trump. Je bent je profielfoto meer dan waardig …![]()
![]()
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
Re: Federale Arizona-regering
+1 KleineSpaarder.KleineSpaarder schreef: ↑13 december 2025, 12:49Dat komt in de praktijk heel dikwijls voor. Bijna altijd wanneer een bedrijf door een ander overgenomen wordt. De werknemers van het overgenomen bedrijf behouden altijd hun "oude" voorwaarden wanneer deze voordeliger zijn. Anders is het contractbreuk.
Waar Vortex het weer vandaan haalt dat dergelijke verschillen, of het creëren van dergelijke verschillen het werk zou zijn van vakbondsmensen is weerom de wereld weer eens op zijn kop zetten, de waarheid omdraaien (wat wel vaker het geval is bij hem als vakbond ergens mee in het onderwerp zitten, dat heeft natuurlijk met zijn obsessie te maken dat vakbond de schuld is van alles)
Dergelijke zaken zijn (meer en meer) schering en inslag. Zeker bij overnames van bedrijven of overnames van personeel kunnen dergelijke onderscheiden ontstaan. (tussen oud en nieuw personeel)
En het zijn heus niet de vakbonden die hier de drijvende krachten achter zijn.
Vakbonden staan net voor CAO's ( Collectieve ArbeidsOvereenkomst) . Je weet hopelijk wel wat Collectief betekent ?
Het zijn eerder de juristen uit de (a)sociale secretariaten of advocatenkantoren die bij dergelijke overnames aan te pas komen die dergelijke ideetjes lanceren (gebaseerd op sectorale regelgeving) waarbij het dan uitmondt dat de ene collega zoals bij ons op het werk 15% ploegvergoeding krijgt en nieuwe collega's 5% voor een ochtendshift.
Wendt je dus maar tot je VOKA vrienden van SD Workx ipv vakbonden
Re: Federale Arizona-regering
Gaan jullie eerst maar eens het verschil tussen een overeenkomst tussen werkgever en werknemer / vakbond en algemeen opgelegde wetgeving door de overheid leren. Het geleuter over CAO's doet hier zelfs helemaal niks ter zake.
Re: Federale Arizona-regering
Welke betoog ? Buiten een aantal prentjes over werkzaamheidsgraad in Wallonië of Brussel, is er weinig betoog of argumentatie in terug te vinden.VincentVega schreef: ↑13 december 2025, 13:41Mijn betoog over de pensioenen stond vol inhoudelijke argumenten … alleen begrijp je ze niet (of wil je ze niet begrijpen). Jammer, your loss …KleineSpaarder schreef: ↑13 december 2025, 13:40
Je bent een echte NVA'er: je hebt geen inhoudelijke argumenten, dus val je de persoon aan![]()
![]()
Pensioenen in Vlaanderen en alle problemen zijn van de baan ? Het moet er toch echt plezant aan toe gaan tijdens die NVA bijeenkomsten onder elkaar
We hebben al genoeg kunnen vaststellen hoe alles zoveel beter loopt nadat bevoegdheden zijn overgeheveld
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 957
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Federale Arizona-regering
Ook dat is nergens gezegd. Je lijkt aan dezelfde ziekte als KleineSpaarder: je leest zaken die er niet staan
Ter herinnering voor de slechtlezenden:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
Re: Federale Arizona-regering
Intussen komt onze volksgezondheid ook in
gevaar met in de toekomst oplopende gezondheidskosten...eerst lacht Brouns(cd&v) strengere normen voor pfas weg en wil hij boetes voor burgers die beroep aantekenen tegen vergunningen en komt Verlinden (cd&v) met voorstellen om burgerorganisaties te criminaliseren...
Het ziet er slecht uit,winsthonger boven mens-planeet...
gevaar met in de toekomst oplopende gezondheidskosten...eerst lacht Brouns(cd&v) strengere normen voor pfas weg en wil hij boetes voor burgers die beroep aantekenen tegen vergunningen en komt Verlinden (cd&v) met voorstellen om burgerorganisaties te criminaliseren...
Het ziet er slecht uit,winsthonger boven mens-planeet...
Re: Federale Arizona-regering
Ik heb kans om vanavond de lotto te winnen...
Allee , vooruit dan maar.
Ik vind, vermoedelijk net als jij, dat wie kan werken dat ook zou moeten doen.
Als slechts 4 a 6 procent van de werklozen KANS heeft op een job : dat is toch erg mager hoor.
Maar, weet je wat : We smijten die andere 94 procent er ook af. Dat spaart geld
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Re: Federale Arizona-regering
Het lijkt erop dat ze in Brussel jaloers geworden zijn op Antwerpen.Trivium schreef: ↑13 december 2025, 16:21 Ondertussen in het "veilige" Brussel.
https://www.hln.be/brussel/gevel-doorze ... ~a566c01b/
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: Federale Arizona-regering
Ik hen ChatGpt Deep Research eens gevraagd wat de hoofdparameters zijn voor de (on)betaalbaarheid van de pensioenen in BE:
Hier zijn **de belangrijkste parameters en factoren die de *betaalbaarheid van pensioenen in België*** bepalen — op basis van recente analyses, beleidsvoorstellen en expertinzichten:
---
##
**1. Demografie: vergrijzing en verhouding werkenden vs. gepensioneerden**
* België vergrijst sterk; het aandeel 65-plussers neemt toe terwijl het aantal werkenden relatief daalt. Daardoor **staan minder bijdragen (van werkenden) tegenover meer gepensioneerden**. ([NBB][1])
* De zogenoemde *demografische afhankelijkheidsratio* (hoeveel niet-werkenden er zijn per werkende) groeit — wat druk zet op het systeem dat grotendeels draait via het “pay-as-you-go” principe. ([VBO-FEB][2])
**Waarom dit telt:** Pensioenen worden vooral betaald door huidige werkenden; minder werkenden betekent hogere last per persoon.
---
##
**2. Arbeidsmarktparticipatie en effectieve pensioenleeftijd**
* De *werkzaamheidsgraad* (percentage van bevolking dat werkt) en de *gemiddelde pensioenleeftijd* zijn cruciaal: hoe meer mensen écht werken en hoe langer zij werken, hoe langer er bijdragen worden geleverd en hoe korter er pensioenen worden uitgekeerd. ([NN Belgium – Insurance][3])
* In België is de gemiddelde effectieve uittredingsleeftijd relatief laag (ongeveer ~61 jaar), zelfs als de wettelijke pensioenleeftijd stijgt naar 67. ([VRT][4])
**Factoren die dit beïnvloeden:**
* Bonus-malus systemen voor later stoppen (stimulansen/straffen). ([WTW][5])
* Werken met zware beroepen, loopbaanonderbrekingen, en de houding ten aanzien van langer werken. ([NN Belgium – Insurance][3])
---
##
**3. Pensioenstructuur (1e, 2e en 3e pijler)**
* *Eerste pijler:* wettelijk pensioen dat grotendeels via sociale bijdragen wordt gefinancierd — kwetsbaar voor demografische veranderingen. ([NN Belgium – Insurance][6])
* *Tweede pijler:* aanvullende bedrijfs- of sectorpensioenen — belangrijk voor financiële drukverlichting, maar nog beperkt in bereik. ([NN Belgium – Insurance][6])
* *Derde pijler:* individuele pensioenopbouw — speelt momenteel een kleinere rol.
**Betaalbaarheid verbeteren door:**
* Breder en dieper aanvullend pensioen stimuleren (bijv. verplichte tweede pijler). ([WTW][5])
* Duidelijke belasting- en stimulansstructuren voor tweede en derde pijler.
---
##
**4. Financiële parameters: uitkeringen vs. bijdragen**
* De verhouding tussen wat er uitgekeerd wordt (hoogte van pensioenen) en wat er binnenkomt (sociale bijdragen) bepaalt de financiële balans. ([pvda.be][7])
* België’s pensioenuitgaven zijn relatief hoog en zullen stijgen als percentage van het bbp als er geen structurele aanpassingen komen. ([NBB][1])
**Beïnvloedende factoren:**
* Pensioenformules (bijv. duur loopbaan, model waarmee pensioen wordt berekend). ([VRT][8])
* Indexering en aanpassingen (bv. niet-indexeren van hoge pensioenen zoals in de programmawet). ([Reddit][9])
---
##
**5. Beleidskeuzes en hervormingen**
* Hervormingen rond gelijkstelling stelsels, pensioenberekening, en arbeidsmarktbeleid zijn essentiëel om de toekomstige druk te verminderen. ([NN Belgium – Insurance][10])
* Voorstellen zoals harmonisatie tussen werknemers, zelfstandigen en ambtenaren, en het beperken van gelijkgestelde periodes (zoals ziekte, ouderschapsverlof) om pensioenrechten op te bouwen, beïnvloeden de kosten op lange termijn. ([VRT][8])
**Effect op betaalbaarheid:**
* Rigoureuze hervormingen kunnen de uitgaven vertragen of stabiliseren; beperkte maatregelen hebben slechts geringe impact. ([De Morgen][11])
---
##
**6. Economische groei en productiviteit**
* Hogere economische groei vergroot de fiscale ruimte voor pensioenen. Meer arbeidsparticipatie en productiviteit betekent **meer inkomsten om pensioenen te dekken** via sociale bijdragen. ([NN Belgium – Insurance][6])
---
##
Samenvatting van kernfactoren
| Factor | Invloed op betaalbaarheid |
| ------------------------------------------------ | ------------------------------------------- |
| **Demografie (vergrijzing)** | Sterk negatief zonder maatregelen |
| **Effectieve pensioenleeftijd / arbeidsmarkt** | Positief bij stijging |
| **Loopbaanlengte & arbeidsdeelname** | Positief bij verlenging / meer participatie |
| **Pensioenstructuur (diversificatie)** | Positief bij sterkere 2e/3e pijler |
| **Financiële balans (bijdragen vs uitkeringen)** | Cruciaal |
| **Beleid & hervormingen** | Maakt duurzame aanpassing mogelijk |
| **Economie & productiviteit** | Ondersteunt langetermijnfinanciering |
---
##
**Kernidee**
De betaalbaarheid van pensioenen in België wordt niet bepaald door één enkele maatregel, maar door **een complex samenspel** van demografische trends, arbeidsmarktgedrag, financiële structuren en beleidskeuzes. Structurele hervormingen — zoals het stimuleren van langer werken, betere aanvullend pensioen, efficiënt pensioenbeheer en hogere arbeidsparticipatie — zijn essentieel om het systeem op lange termijn betaalbaar te houden. ([NN Belgium – Insurance][3])
---
Wil je dat ik dit concreet vertaal naar **beleidsopties die de Belgische overheid momenteel overweegt** (met recente voorstellen uit het regeerakkoord)?
[1]: https://www.nbb.be/en/news-events/belgi ... hatgpt.com "Belgium has reined in pension spending less than other European countries | National Bank of Belgium"
[2]: https://cdn.vbo-feb.be/vbo-feb/sites/2/ ... hatgpt.com "Samen sterker voor betere pensioenen"
[3]: https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/pen ... hatgpt.com "Pensioenexperte Marjan Maes over de pensioenhervormingen: “We hebben maatregelen nodig die ons gedrag impacteren”"
[4]: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/21 ... hatgpt.com "Pensioenen en woonzorgcentra betaalbaar houden: dit zijn de standpunten van de partijen | VRT NWS: nieuws"
[5]: https://www.wtwco.com/en-be/insights/20 ... hatgpt.com "Belgium: Social security & occupational pension reforms proposed - WTW"
[6]: https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/we- ... hatgpt.com "We moeten ons pensioensysteem betaalbaar houden"
[7]: https://www.pvda.be/nieuws/faq-over-de- ... hatgpt.com "FAQ over de pensioenmalus | PVDA"
[8]: https://www.vrt.be/vrtnws/en/2025/02/03 ... hatgpt.com "What are the new federal government’s plans for our pensions? | VRT NWS: news"
[9]: https://www.reddit.com/r/Belgium2/comme ... hatgpt.com "Geen indexering meer voor meer dan 65.000 gepensioneerden: zeer hoge pensioenen worden afgetopt"
[10]: https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/mic ... hatgpt.com "Michel Wuyts, pensioenexpert, geeft zijn visie op de pensioenhervorming: “We hebben nood aan maatregelen met effect op lange termijn”"
[11]: https://www.demorgen.be/nieuws/vergrijz ... hatgpt.com "Vergrijzingsrapport laat zien: diepgaande hervormingen nodig om pensioenen betaalbaar te houden | De Morgen"
Hier zijn **de belangrijkste parameters en factoren die de *betaalbaarheid van pensioenen in België*** bepalen — op basis van recente analyses, beleidsvoorstellen en expertinzichten:
---
##
* België vergrijst sterk; het aandeel 65-plussers neemt toe terwijl het aantal werkenden relatief daalt. Daardoor **staan minder bijdragen (van werkenden) tegenover meer gepensioneerden**. ([NBB][1])
* De zogenoemde *demografische afhankelijkheidsratio* (hoeveel niet-werkenden er zijn per werkende) groeit — wat druk zet op het systeem dat grotendeels draait via het “pay-as-you-go” principe. ([VBO-FEB][2])
---
##
* De *werkzaamheidsgraad* (percentage van bevolking dat werkt) en de *gemiddelde pensioenleeftijd* zijn cruciaal: hoe meer mensen écht werken en hoe langer zij werken, hoe langer er bijdragen worden geleverd en hoe korter er pensioenen worden uitgekeerd. ([NN Belgium – Insurance][3])
* In België is de gemiddelde effectieve uittredingsleeftijd relatief laag (ongeveer ~61 jaar), zelfs als de wettelijke pensioenleeftijd stijgt naar 67. ([VRT][4])
* Bonus-malus systemen voor later stoppen (stimulansen/straffen). ([WTW][5])
* Werken met zware beroepen, loopbaanonderbrekingen, en de houding ten aanzien van langer werken. ([NN Belgium – Insurance][3])
---
##
* *Eerste pijler:* wettelijk pensioen dat grotendeels via sociale bijdragen wordt gefinancierd — kwetsbaar voor demografische veranderingen. ([NN Belgium – Insurance][6])
* *Tweede pijler:* aanvullende bedrijfs- of sectorpensioenen — belangrijk voor financiële drukverlichting, maar nog beperkt in bereik. ([NN Belgium – Insurance][6])
* *Derde pijler:* individuele pensioenopbouw — speelt momenteel een kleinere rol.
* Breder en dieper aanvullend pensioen stimuleren (bijv. verplichte tweede pijler). ([WTW][5])
* Duidelijke belasting- en stimulansstructuren voor tweede en derde pijler.
---
##
* De verhouding tussen wat er uitgekeerd wordt (hoogte van pensioenen) en wat er binnenkomt (sociale bijdragen) bepaalt de financiële balans. ([pvda.be][7])
* België’s pensioenuitgaven zijn relatief hoog en zullen stijgen als percentage van het bbp als er geen structurele aanpassingen komen. ([NBB][1])
* Pensioenformules (bijv. duur loopbaan, model waarmee pensioen wordt berekend). ([VRT][8])
* Indexering en aanpassingen (bv. niet-indexeren van hoge pensioenen zoals in de programmawet). ([Reddit][9])
---
##
* Hervormingen rond gelijkstelling stelsels, pensioenberekening, en arbeidsmarktbeleid zijn essentiëel om de toekomstige druk te verminderen. ([NN Belgium – Insurance][10])
* Voorstellen zoals harmonisatie tussen werknemers, zelfstandigen en ambtenaren, en het beperken van gelijkgestelde periodes (zoals ziekte, ouderschapsverlof) om pensioenrechten op te bouwen, beïnvloeden de kosten op lange termijn. ([VRT][8])
* Rigoureuze hervormingen kunnen de uitgaven vertragen of stabiliseren; beperkte maatregelen hebben slechts geringe impact. ([De Morgen][11])
---
##
* Hogere economische groei vergroot de fiscale ruimte voor pensioenen. Meer arbeidsparticipatie en productiviteit betekent **meer inkomsten om pensioenen te dekken** via sociale bijdragen. ([NN Belgium – Insurance][6])
---
##
| Factor | Invloed op betaalbaarheid |
| ------------------------------------------------ | ------------------------------------------- |
| **Demografie (vergrijzing)** | Sterk negatief zonder maatregelen |
| **Effectieve pensioenleeftijd / arbeidsmarkt** | Positief bij stijging |
| **Loopbaanlengte & arbeidsdeelname** | Positief bij verlenging / meer participatie |
| **Pensioenstructuur (diversificatie)** | Positief bij sterkere 2e/3e pijler |
| **Financiële balans (bijdragen vs uitkeringen)** | Cruciaal |
| **Beleid & hervormingen** | Maakt duurzame aanpassing mogelijk |
| **Economie & productiviteit** | Ondersteunt langetermijnfinanciering |
---
##
De betaalbaarheid van pensioenen in België wordt niet bepaald door één enkele maatregel, maar door **een complex samenspel** van demografische trends, arbeidsmarktgedrag, financiële structuren en beleidskeuzes. Structurele hervormingen — zoals het stimuleren van langer werken, betere aanvullend pensioen, efficiënt pensioenbeheer en hogere arbeidsparticipatie — zijn essentieel om het systeem op lange termijn betaalbaar te houden. ([NN Belgium – Insurance][3])
---
Wil je dat ik dit concreet vertaal naar **beleidsopties die de Belgische overheid momenteel overweegt** (met recente voorstellen uit het regeerakkoord)?
[1]: https://www.nbb.be/en/news-events/belgi ... hatgpt.com "Belgium has reined in pension spending less than other European countries | National Bank of Belgium"
[2]: https://cdn.vbo-feb.be/vbo-feb/sites/2/ ... hatgpt.com "Samen sterker voor betere pensioenen"
[3]: https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/pen ... hatgpt.com "Pensioenexperte Marjan Maes over de pensioenhervormingen: “We hebben maatregelen nodig die ons gedrag impacteren”"
[4]: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/21 ... hatgpt.com "Pensioenen en woonzorgcentra betaalbaar houden: dit zijn de standpunten van de partijen | VRT NWS: nieuws"
[5]: https://www.wtwco.com/en-be/insights/20 ... hatgpt.com "Belgium: Social security & occupational pension reforms proposed - WTW"
[6]: https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/we- ... hatgpt.com "We moeten ons pensioensysteem betaalbaar houden"
[7]: https://www.pvda.be/nieuws/faq-over-de- ... hatgpt.com "FAQ over de pensioenmalus | PVDA"
[8]: https://www.vrt.be/vrtnws/en/2025/02/03 ... hatgpt.com "What are the new federal government’s plans for our pensions? | VRT NWS: news"
[9]: https://www.reddit.com/r/Belgium2/comme ... hatgpt.com "Geen indexering meer voor meer dan 65.000 gepensioneerden: zeer hoge pensioenen worden afgetopt"
[10]: https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/mic ... hatgpt.com "Michel Wuyts, pensioenexpert, geeft zijn visie op de pensioenhervorming: “We hebben nood aan maatregelen met effect op lange termijn”"
[11]: https://www.demorgen.be/nieuws/vergrijz ... hatgpt.com "Vergrijzingsrapport laat zien: diepgaande hervormingen nodig om pensioenen betaalbaar te houden | De Morgen"
Re: Federale Arizona-regering
En waar het misgaat in BE:
Kort antwoord: **het Belgische pensioensysteem faalt niet op één punt, maar op meerdere structurele breuklijnen tegelijk**. Daardoor versterken de problemen elkaar. Hieronder waar het **fundamenteel fout zit**, niet cosmetisch maar systeemmatig.
---
## 1.
Te weinig mensen werken (en te kort)
**Dit is de kernfout.**
* België heeft **een lage werkzaamheidsgraad**, vooral bij:
* 55-64-jarigen
* laaggeschoolden
* mensen met migratieachtergrond
* De **effectieve pensioenleeftijd (~61 jaar)** ligt ver onder:
* de wettelijke leeftijd
* het EU-gemiddelde
Gevolg:
* Minder bijdragers
* Langer uitkeringen betalen
* Onhoudbare verhouding werkenden/pensioenen
*Een pensioensysteem kan niet betaalbaar zijn als mensen structureel vroeg stoppen met werken.*
---
## 2.
Wettelijke leeftijd ↑, maar uitstroom blijft vroeg
België heeft het **slechte compromis** gemaakt:
* Wettelijke pensioenleeftijd verhogen (naar 67)
*
Maar **geen echte afdwinging** van langer werken
Concreet:
* Brugpensioen (SWT) bleef lang bestaan
* Ziekte- en invaliditeitsstelsels fungeren als **de facto vervroegd pensioen**
* Weinig financiële prikkels om effectief door te werken
Resultaat:
**Symbolische hervorming zonder budgettair effect**
---
## 3.
Te veel gelijkgestelde periodes
België telt extreem veel periodes die:
* niet gewerkt zijn
* maar **wel pensioenrechten opbouwen**
Voorbeelden:
* langdurige werkloosheid
* ziekte
* tijdskrediet
* brugpensioenjaren
Gevolg:
* Pensioen wordt losgekoppeld van effectieve bijdrage
* Het systeem beloont **niet-werken bijna even sterk als werken**
Dit ondergraaft zowel betaalbaarheid **én** legitimiteit.
---
## 4.
Ongeharmoniseerd systeem (werknemers – zelfstandigen – ambtenaren)
België heeft **drie logica’s in één systeem**:
* Ambtenaren: hoge referentielonen, korte referte
* Werknemers: lange loopbaan, lagere vervangingsratio
* Zelfstandigen: lage wettelijke pensioenen, afhankelijk van 2e pijler
Probleem:
* Ongelijkheid → politieke blokkering
* Hervormingen raken altijd “iemand anders”
* Geen transparant sociaal contract
---
## 5.
Te grote afhankelijkheid van de eerste pijler
In België:
* De **eerste pijler is relatief genereus**
* De **tweede pijler is ongelijk verspreid**
* De **derde pijler blijft aanvullend**
Vergelijking:
* NL / Scandinavië: meer kapitaaldekking
* BE: bijna alles via repartitie (pay-as-you-go)
Gevolg:
* Volledige demografische schok komt op één pijler terecht
* Geen buffers bij vergrijzing
---
## 6.
Politieke kortetermijnlogica
Pensioenen zijn:
* duur
* complex
* electorale tijdbom
Gevolg:
* Hervormingen worden:
* afgezwakt
* uitgesteld
* gecompenseerd met uitzonderingen
* Elke regering schuift de echte kost door
België **weet al 20 jaar wat nodig is**, maar voert het niet consequent uit.
---
## 7.
Te weinig focus op productiviteit en kwaliteit van arbeid
Het debat gaat bijna uitsluitend over:
* leeftijd
* rechten
* besparingen
Maar te weinig over:
* werkbaar werk
* omscholing 50+
* gezondheid op de werkvloer
* productiviteitsgroei
Mensen *kunnen* vaak niet langer werken, zelfs als ze moeten.
---
## Samengevat – waar zit het écht fout?
> **België heeft een pensioensysteem gebouwd op de veronderstelling
> dat veel mensen lang werken,
> terwijl het beleid systematisch het tegenovergestelde stimuleert.**
---
### In één zin:
**Het probleem is niet dat de pensioenen te hoog zijn,
maar dat te weinig mensen te lang bijdragen.**
---
Als je wil, kan ik dit ook:
* vertalen naar **“wat zou wél werken”** (concrete keuzes)
* of vergelijken met **Nederland / Duitsland / Scandinavië**
* of analyseren vanuit **intergenerationele rechtvaardigheid**
Zeg maar welke invalshoek je wil.
Kort antwoord: **het Belgische pensioensysteem faalt niet op één punt, maar op meerdere structurele breuklijnen tegelijk**. Daardoor versterken de problemen elkaar. Hieronder waar het **fundamenteel fout zit**, niet cosmetisch maar systeemmatig.
---
## 1.
**Dit is de kernfout.**
* België heeft **een lage werkzaamheidsgraad**, vooral bij:
* 55-64-jarigen
* laaggeschoolden
* mensen met migratieachtergrond
* De **effectieve pensioenleeftijd (~61 jaar)** ligt ver onder:
* de wettelijke leeftijd
* het EU-gemiddelde
* Minder bijdragers
* Langer uitkeringen betalen
* Onhoudbare verhouding werkenden/pensioenen
---
## 2.
België heeft het **slechte compromis** gemaakt:
* Wettelijke pensioenleeftijd verhogen (naar 67)
*
Concreet:
* Brugpensioen (SWT) bleef lang bestaan
* Ziekte- en invaliditeitsstelsels fungeren als **de facto vervroegd pensioen**
* Weinig financiële prikkels om effectief door te werken
**Symbolische hervorming zonder budgettair effect**
---
## 3.
België telt extreem veel periodes die:
* niet gewerkt zijn
* maar **wel pensioenrechten opbouwen**
Voorbeelden:
* langdurige werkloosheid
* ziekte
* tijdskrediet
* brugpensioenjaren
* Pensioen wordt losgekoppeld van effectieve bijdrage
* Het systeem beloont **niet-werken bijna even sterk als werken**
---
## 4.
België heeft **drie logica’s in één systeem**:
* Ambtenaren: hoge referentielonen, korte referte
* Werknemers: lange loopbaan, lagere vervangingsratio
* Zelfstandigen: lage wettelijke pensioenen, afhankelijk van 2e pijler
* Ongelijkheid → politieke blokkering
* Hervormingen raken altijd “iemand anders”
* Geen transparant sociaal contract
---
## 5.
In België:
* De **eerste pijler is relatief genereus**
* De **tweede pijler is ongelijk verspreid**
* De **derde pijler blijft aanvullend**
Vergelijking:
* NL / Scandinavië: meer kapitaaldekking
* BE: bijna alles via repartitie (pay-as-you-go)
* Volledige demografische schok komt op één pijler terecht
* Geen buffers bij vergrijzing
---
## 6.
Pensioenen zijn:
* duur
* complex
* electorale tijdbom
Gevolg:
* Hervormingen worden:
* afgezwakt
* uitgesteld
* gecompenseerd met uitzonderingen
* Elke regering schuift de echte kost door
---
## 7.
Het debat gaat bijna uitsluitend over:
* leeftijd
* rechten
* besparingen
Maar te weinig over:
* werkbaar werk
* omscholing 50+
* gezondheid op de werkvloer
* productiviteitsgroei
---
## Samengevat – waar zit het écht fout?
> **België heeft een pensioensysteem gebouwd op de veronderstelling
> dat veel mensen lang werken,
> terwijl het beleid systematisch het tegenovergestelde stimuleert.**
---
### In één zin:
**Het probleem is niet dat de pensioenen te hoog zijn,
maar dat te weinig mensen te lang bijdragen.**
---
Als je wil, kan ik dit ook:
* vertalen naar **“wat zou wél werken”** (concrete keuzes)
* of vergelijken met **Nederland / Duitsland / Scandinavië**
* of analyseren vanuit **intergenerationele rechtvaardigheid**
Zeg maar welke invalshoek je wil.
Re: Federale Arizona-regering
Stop met je geleuter. NV-A zat welgeteld 1 maal in de regering toen er staatshervormingen waren.KV schreef: ↑13 december 2025, 14:53Welke betoog ? Buiten een aantal prentjes over werkzaamheidsgraad in Wallonië of Brussel, is er weinig betoog of argumentatie in terug te vinden.VincentVega schreef: ↑13 december 2025, 13:41
Mijn betoog over de pensioenen stond vol inhoudelijke argumenten … alleen begrijp je ze niet (of wil je ze niet begrijpen). Jammer, your loss …![]()
Pensioenen in Vlaanderen en alle problemen zijn van de baan ? Het moet er toch echt plezant aan toe gaan tijdens die NVA bijeenkomsten onder elkaar![]()
![]()
We hebben al genoeg kunnen vaststellen hoe alles zoveel beter loopt nadat bevoegdheden zijn overgeheveld![]()
![]()
![]()
Re: Federale Arizona-regering
Socialisme en communisme in 't kort uitgelegd
Een leider van het communistische PvdA op een congres tegenover een partijlid.
Kameraad, als je twee huizen zou bezitten, zou je er dan één afstaan aan de revolutie?
- Ja ! Antwoordde de kameraad.
En als je twee luxe auto's zou hebben, stond je er dan één af aan de revolutie?
- Ja ! Antwoordde de kameraad opnieuw.
En als je een miljoen euro op je bankrekening had, zou je dan de helft aan de revolutie geven?
- Natuurlijk zou ik dat doen! antwoordde de kameraad fier.
En als je twee kippen zou hebben, gaf je er dan één aan de revolutie?
- Neen ! Antwoordde de kameraad.
Maar ..... waarom zou je een huis geven als je er twee had, een auto als je er twee had, 500 000 euro als je een miljoen had.... en een kip zou je niet geven als je er twee zou hebben?
Ja, maar die twee kippen heb ik... en die andere dingen niet !!
Moraal van het verhaal?
Het is altijd gemakkelijk communist, groene of socialist te zijn met de eigendom, het werk en het geld van anderen...
Een leider van het communistische PvdA op een congres tegenover een partijlid.
Kameraad, als je twee huizen zou bezitten, zou je er dan één afstaan aan de revolutie?
- Ja ! Antwoordde de kameraad.
En als je twee luxe auto's zou hebben, stond je er dan één af aan de revolutie?
- Ja ! Antwoordde de kameraad opnieuw.
En als je een miljoen euro op je bankrekening had, zou je dan de helft aan de revolutie geven?
- Natuurlijk zou ik dat doen! antwoordde de kameraad fier.
En als je twee kippen zou hebben, gaf je er dan één aan de revolutie?
- Neen ! Antwoordde de kameraad.
Maar ..... waarom zou je een huis geven als je er twee had, een auto als je er twee had, 500 000 euro als je een miljoen had.... en een kip zou je niet geven als je er twee zou hebben?
Ja, maar die twee kippen heb ik... en die andere dingen niet !!
Moraal van het verhaal?
Het is altijd gemakkelijk communist, groene of socialist te zijn met de eigendom, het werk en het geld van anderen...
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 957
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Federale Arizona-regering
Hieronder een overzicht van de 6 reeds doorgevoerde staatshervormingen:mondeo17 schreef: ↑13 december 2025, 19:04Stop met je geleuter. NV-A zat welgeteld 1 maal in de regering toen er staatshervormingen waren.KV schreef: ↑13 december 2025, 14:53
Welke betoog ? Buiten een aantal prentjes over werkzaamheidsgraad in Wallonië of Brussel, is er weinig betoog of argumentatie in terug te vinden.
Pensioenen in Vlaanderen en alle problemen zijn van de baan ? Het moet er toch echt plezant aan toe gaan tijdens die NVA bijeenkomsten onder elkaar![]()
![]()
We hebben al genoeg kunnen vaststellen hoe alles zoveel beter loopt nadat bevoegdheden zijn overgeheveld![]()
![]()
![]()
* 1970
* 1980
* 1988/1989
* 1993
* 2001/2003
* 2011/2012
Hieronder een tijdslijn.van alle partijen die in de federale regering hebben gezeten sinds WO2:
Trek zelf maar je conclusies
Eat your heart out, KV
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt


