Federale woonbonus voor tweede eigen woning
TIP
Federale woonbonus voor tweede eigen woning
Hallo,
Ik weet niet of dit onderwerp hier al aan bod is gekomen ...
Sinds 3/2019 huren mijn vrouw en ik een woning. Sinds 12/2019 kreeg ik het appartement van mijn vader (die intussen overleden is) geschonken, wat ik sinds 8/2020 verhuur. Nu hebben wij beslist om de woning die wij huren te kopen (het compromis is 12/2021 getekend, de akte in 2/2022). Nu mijn vraag ...
Kunnen wij gebruik maken van de federale woonbonus? Ik vermoed van niet omdat de tweede woning onze eigen woning (domicilieadres) is. Of is hier een oplossing voor?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Sinds 3/2019 huren mijn vrouw en ik een woning. Sinds 12/2019 kreeg ik het appartement van mijn vader (die intussen overleden is) geschonken, wat ik sinds 8/2020 verhuur. Nu hebben wij beslist om de woning die wij huren te kopen (het compromis is 12/2021 getekend, de akte in 2/2022). Nu mijn vraag ...
Kunnen wij gebruik maken van de federale woonbonus? Ik vermoed van niet omdat de tweede woning onze eigen woning (domicilieadres) is. Of is hier een oplossing voor?

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Federale woonbonus voor tweede eigen woning
Dat lijkt mij een correct vermoeden.
Het betreft trouwens niet "federale woonbonus", maar "federaal langetermijnsparen", waarvoor kapitaal aflossingen en ssv van een hypthecaire lening in aanmerking komen, maar niet van de "eigen" (waar je officiëel woont) woning inderdaad.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een legale oplossing is hiervoor niet. Het appartement van je vader kan nooit als 1e woning tellen. Waar je gedomicilieerd bent, dat is je 1e woning fiscaal gezien.cl007 schreef: ↑16 januari 2022, 23:06 Hallo,
Bedankt voor jullie reacties! 

Is de fedarale woonbonus/langetermijnsparen nog van toepassing voor hyp lening bij aankoop tweede eigendom nu in 2022?
Ik kan het nergens correct nalezen, of dat de korf van 2350eur nog van toepassing is voor aflossing kapitaal of interest vd hypothecaire lening. De lening van de eerste enige woning is afbetaald. (voordeel 705eur/jaar/p als de korf vol is).
Ik kan het nergens correct nalezen, of dat de korf van 2350eur nog van toepassing is voor aflossing kapitaal of interest vd hypothecaire lening. De lening van de eerste enige woning is afbetaald. (voordeel 705eur/jaar/p als de korf vol is).
Nog steeds geldig voor aflossing kapitaal.
Met de interest kan je de (verhoogde) KI uit je inkomsten houden.
Met de interest kan je de (verhoogde) KI uit je inkomsten houden.