FIRE Vlaanderen
TIP
Re: FIRE Vlaanderen
Onze samenleving wordt niet gedragen door de mensen die “net genoeg” verdienen maar eerder door het (brede?) middenveld door zowel belastingen op loon maar ook op consumptie. FIRE impliceert consuminderen en dus ook minder BTW en economische groei. Bovendien doet vadertje staat niet aan compounding: alles wordt direct uitgegeven (of meer…). De bijdragen ooit gedaan op je 35 zijn misschien / waarschijnlijk niet meer voldoende op je 70ste of 90ste als je zwaar ziek wordt bv. Mensen die FIRE bereiken door drastisch hun cost of living te beperken zullen toch ook gebruik maken van openbare wegen, nutsvoorzieningen, onderwijs voor de kids, … iedereen FIRE lijkt me niet haalbaar waardoor ik veronderstel dat het voor de samenleving niet kostenneutraal kan zijn?
Don't worry. Iedereen FIRE gaat nooit gebeuren. Je moet hiervoor gedurende tientallen jaren enorme hoeveelheden sparen dus ofwel een erg hoog loon hebben ofwel een levenswijze hebben waarbij je bijna niks uitgeeft en dit dan erg lang volhouden. Daarnaast ook best wat kennis hebben van de beurs of vastgoedverhuur bv. Voor de meesten niet haalbaar.
Pleit jij dan voor een vermogenstaks, een vermogenswinsttaks, of tenminste een meerwaardetaks?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Heb het over de bureaucratische dinos .Brembos schreef: ↑18 december 2021, 13:26 Inderdaad een schandalige opmerking en een belediging voor de vele hardwerkende professionele brandweermensen en andere beroepscategorien in overheidsdienst. Ben benieuwd of hij deze opmerking zou durven maken wanneer deze mensen hem ter hulp zouden snellen terwijl zijn kot in brand staat
Uiteraard zijn er enkele uitzonderingen zoals brandweer en politie
Ik werk nu 2 jaar bij de overheid als extern consultant en kan alleen maar zeggen dat de clichés kloppen.
Zaken die in de prive op een week worden opgelost, slepen daar meerdere jaren aan.
Dat komt ongetwijfeld deels door procedures die gevolgd moeten worden.
Ik heb ook wel eens horen zeggen dat een belangrijk deel van de problemen bij overheidsdiensten, en zeker met hun budgetten, veroorzaakt worden door externe consultants...
Ah dat ken ik, externe consultants zijn ook voor mij de reden van veel hoofdpijn
In plaats van werk te doen dat je op 20 minuten kan doen, moet je eerst een procedure schrijven daarvoor gedurende een halve dag, die na 5 revisies heen en weer laten goedkeuren en dan kan je pas het werk doen, ten vroegste 2 weken nadat je het zou kunnen gedaan hebben.
Consultants, ook nog zo'n vreselijk volk...
Dat zou ik nog wel een legitiem excuus vinden eigenlijk

In plaats van werk te doen dat je op 20 minuten kan doen, moet je eerst een procedure schrijven daarvoor gedurende een halve dag, die na 5 revisies heen en weer laten goedkeuren en dan kan je pas het werk doen, ten vroegste 2 weken nadat je het zou kunnen gedaan hebben.
Het is inderdaad zo dat de overheid niet spaarzaam omspringt met het belastinggeld en heel wat nutteloze consultants aanwerft, louter en alleen om budgetten op te maken.
Ook gebeuren er talloze nutteloze audits waar ook weer veel belastinggeld naartoe vloeit dat anders en beter besteed zou kunnen worden.
Mijn werkgever is op de hoogte van mijn situatie en binnen enkele maanden zal ik gelukkig terug worden overgeplaatst naar een 'normale klant' in de privesector.
Ja, wat je zegt over de consultants klopt grotendeels.Aerolla schreef: ↑20 december 2021, 11:42 Ah dat ken ik, externe consultants zijn ook voor mij de reden van veel hoofdpijn![]()
Net als wat ik zei over de ambtenaren.
Er zitten hier op het forum mensen die zich vaak persoonlijk aangevallen voelen als je de waarheid predikt.
Het gaat uiteraard om systeemfouten. De meeste ambtenaren zijn waarschijnlijke goede en sympathieke mensen die onderdeel zijn van een door en door ziek systeem.
Consultants zijn ook onderdeel van dit zieke systeem en profiteren van de instandhouding hiervan.
Een mooie samenvatting!joshua41 schreef: ↑20 december 2021, 11:50 Het gaat uiteraard om systeemfouten. De meeste ambtenaren zijn waarschijnlijke goede en sympathieke mensen die onderdeel zijn van een door en door ziek systeem.
Consultants zijn ook onderdeel van dit zieke systeem en profiteren van de instandhouding hiervan.

Als consultant kan ik je verzekeren dat wij ook maar gewoon mensen zijn die vooruit willen.dreamy schreef: ↑20 december 2021, 12:06Een mooie samenvatting!joshua41 schreef: ↑20 december 2021, 11:50 Het gaat uiteraard om systeemfouten. De meeste ambtenaren zijn waarschijnlijke goede en sympathieke mensen die onderdeel zijn van een door en door ziek systeem.
Consultants zijn ook onderdeel van dit zieke systeem en profiteren van de instandhouding hiervan.![]()
Ik zou dat werk ook liever gewoon op 20 minuten doen, eerder dan een halve dag te moeten spenderen om een procedure te schrijven, die dan nog 5 keer terug komt wegens onzinnige redenen.
Maar ja, de klant is koning hé

ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Effectentaks op tak 23 en tak 21
Ik doe aan langetermijnsparen en pensioensparen
Klopt het dat iedere financiële instelling een effectentaks van 0,15% moet betalen op de tegoeden van langetermijnsparen en pensioensparen?
En betekent dat dan dat het rendement van de langetermijnsparen en pensioensparen met 0,15% daalt?
Klopt het dat iedere financiële instelling een effectentaks van 0,15% moet betalen op de tegoeden van langetermijnsparen en pensioensparen?
En betekent dat dan dat het rendement van de langetermijnsparen en pensioensparen met 0,15% daalt?