FIRST Pensioensparen en FIRST Fiscaal: 1,50%
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
anonymous6
Re: FIRST Pensioensparen en FIRST Fiscaal: 1,50%
Ik doe behalve pensioensparen niks bij Ethias, dus ik kom nooit op die site.
Sinds ze in de problemen gekomen zijn, en pensioensparen in de verkoop staan, krijg ik ook geen jaarlijkse brief meer van hen zoals vroeger met een overschrijvingsformulier. Ik baseer me maw op het contract dat ik hier boven in 'n map steken heb, en had dat rek.nr. gebruikt.
Sinds ze in de problemen gekomen zijn, en pensioensparen in de verkoop staan, krijg ik ook geen jaarlijkse brief meer van hen zoals vroeger met een overschrijvingsformulier. Ik baseer me maw op het contract dat ik hier boven in 'n map steken heb, en had dat rek.nr. gebruikt.
Wat kunnen ze doen?
Ik merk hier dat de meeste reacties kort door de bocht zijn. Vraag is of iedereen hier als particulier zit of er hier makelaars aanwezig zijn in schapenvel?
Bekijk eens de instapkosten bij iedereen, Kijk verder dan alleen het belastingsvoordeel dat wordt uitgespeeld.
Zie artikel in de standaard van 24 maart 2003 ivm verraderlijke kosten...
Er is ook nog een alternatief voorzien door Ethias mn Certiflex Uiteindelijk moet je het nog steeds van persoon tot persoon en contract bekijken. Net als bij de First Rekening waar je hier en in de media ook de gektse zaken kon lezen...
Hoe dan ook blijft het pensioensparen en lange termijnsparen enorm interessant
Bij Integrale via Ethias MAAR 1% instapkosten. Informeer je goed en vergelijk!!!
Ik merk hier dat de meeste reacties kort door de bocht zijn. Vraag is of iedereen hier als particulier zit of er hier makelaars aanwezig zijn in schapenvel?
Bekijk eens de instapkosten bij iedereen, Kijk verder dan alleen het belastingsvoordeel dat wordt uitgespeeld.
Zie artikel in de standaard van 24 maart 2003 ivm verraderlijke kosten...
Er is ook nog een alternatief voorzien door Ethias mn Certiflex Uiteindelijk moet je het nog steeds van persoon tot persoon en contract bekijken. Net als bij de First Rekening waar je hier en in de media ook de gektse zaken kon lezen...
Hoe dan ook blijft het pensioensparen en lange termijnsparen enorm interessant
Bij Integrale via Ethias MAAR 1% instapkosten. Informeer je goed en vergelijk!!!
Het verwonderde mij ook toen ik naar My ethias ging, dat rekeningnummer ineens een BELFIUSnummer was.
Ben reeds van 2001 bezig met pensioensparen via First pensioenspaarrekening.
Heb gisteren ook deze brief ontvangen, maar begrijp de laatste paragraaf in het geheel niet:
"Wij herinneren u eraan dat stortingen ontvangen in 2012 wettelijk niet toegekend kunnen worden aan aanslagjaar 2014 - inkomsten 2013. Hierdoor zou het voor u nadelig zijn om vanaf vandaag te storten voor het volgende aanslagjaar"
Ben dit jaar 60 geworden, afhoudingen zijn gedaan juist na mijn verjaardag.
Bedoeling is nog een aftrekpost over te hoden voor belastingen.
Ben reeds van 2001 bezig met pensioensparen via First pensioenspaarrekening.
Heb gisteren ook deze brief ontvangen, maar begrijp de laatste paragraaf in het geheel niet:
"Wij herinneren u eraan dat stortingen ontvangen in 2012 wettelijk niet toegekend kunnen worden aan aanslagjaar 2014 - inkomsten 2013. Hierdoor zou het voor u nadelig zijn om vanaf vandaag te storten voor het volgende aanslagjaar"
Ben dit jaar 60 geworden, afhoudingen zijn gedaan juist na mijn verjaardag.
Je zou kunnen denken: Ik stort nu al voor het volgend jaar, dan krijg ik nog 2,50 %, maar niets is minder waar, want de stortingen voor 31/12/2012 kunnen niet gelden voor 2013 !
Als ge nog niet gestort hebt voor dit jaar kunt ge het nog steeds doen, aan 2,5%. Maar de tijd dringt.Ben dit jaar 60 geworden, afhoudingen zijn gedaan juist na mijn verjaardag.
De bedoeling was alleen, om te zeggen nu storten aan 2,5% , maar voor de fiscus tellend voor volgend jaar gaat niet.
- quote verwijderd door webmaster, het is niet nodig te quoten voor iets dat er net boven staat-
Beste Lowietje, dat is inmiddels al gebeurd zoals gezegd op een BELFIUSrekening, waar ik dacht dat ik volledig weg was
Beste Lowietje, dat is inmiddels al gebeurd zoals gezegd op een BELFIUSrekening, waar ik dacht dat ik volledig weg was
Sinds 2001 stort ik jaarlijks het max. bedrag (op de FIRST Pensioenspaarverzekering) om maximale aftrek via de personenbelasting te verkrijgen.
April 2014 word ik 60 jaar en dacht daarna nog door te sparen met fiscaal voordeel tot mijn 65jaar.
Maar is Ethias FIRST Pensioenspaarverzekering nog wel een goede zaak? Ik bedoel: in 2013 nog maar 1,5% en hoeveel nog in 2014 ?
Is overstappen naar een andere pensioenspaarverzekering mogelijk ? Kan dat 'naadloos'?
Kan iemand me goed advies geven.
Alvast bedankt!
April 2014 word ik 60 jaar en dacht daarna nog door te sparen met fiscaal voordeel tot mijn 65jaar.
Maar is Ethias FIRST Pensioenspaarverzekering nog wel een goede zaak? Ik bedoel: in 2013 nog maar 1,5% en hoeveel nog in 2014 ?
Is overstappen naar een andere pensioenspaarverzekering mogelijk ? Kan dat 'naadloos'?
Kan iemand me goed advies geven.
Alvast bedankt!
Seppi, heb ook First Pensioen vanaf begin 2003, een contract van voor september 2003 dus en bij mij was het de vorige jaren altijd zo dat de eerste schijf van 590 euro (=bedrag pensioensparen eerste jaar) gewaarborgd bleef aan 3.75%, alles daarboven aan een minder tarief, 2.50% de vorige jaren en ik neem aan 1.5% vanaf volgend jaar. Ook voor nieuwe stortingen bedraagt de netto gemiddelde intrest die ik zal ontvangen dus meer dan die 1.5%, ik schat zo'n 2.9% voor mij. Omdat uw contract van 2002 is neem ik aan dat het ook voor u het geval zal zijn. Ook voor de in het verleden gespaarde bedragen blijft de toen gewaarborgde intrest ongewijzigd. Ik zou dus alvast blijven voortsparen bij Ethias.
Staat trouwens ook in de brief die we deze week ontvangen hebben, ik citeer:
Wat die bevrijdende belasting betreft op je 60ste dus in uw geval april 2014, let er dan op dat je dat jaar de storting doet pas na uw 60ste doet dus in uw geval vanaf mei 2014 zo kun je vermijden dat die belasting niet wordt berekend op het gespaard bedrag van 2014 zelf.
Staat trouwens ook in de brief die we deze week ontvangen hebben, ik citeer:
Zal in de eerste week van januari al sparen bij Ethias First Pensioensparen zodat ik eind januari ofzo effectief kan zien in de beveiligde zone van "MyEthias Verzekeringen" dat ik wel degelijk nog recht beb op die gewaarborgde intrest op de eerste schijf, in mijn geval dus op 590 euro, sommigen hier geloven dat verhaal blijkbaar niet, het staat nochtans in de brief die ik ontvangen heb deze weeek.... en de stortingen die u uitvoert op basis van uw premieplan vastgelegd bij de onderschrijving genieten van de gewaarborgde intrestvoet die destijds van toepassing was
Wat die bevrijdende belasting betreft op je 60ste dus in uw geval april 2014, let er dan op dat je dat jaar de storting doet pas na uw 60ste doet dus in uw geval vanaf mei 2014 zo kun je vermijden dat die belasting niet wordt berekend op het gespaard bedrag van 2014 zelf.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Op http://www.netto.be" onclick="window.open(this.href);return false; submenu sparen is op 6/11/12 een artikel toegevoegd "Wat moet u nu doen met uw First-rekening?". Normaal kan dit enkel door abonnees gelezen worden, maar als ge u registreert, dan kunt ge elke maand 10 artikels vrij lezen.
In dat artikel worden 3 soorten contracten besproken: minder dan 8 jaar en meer dan 8 jaar en deze opgeplitst in gestart voor en na september 2003.
In dat artikel worden 3 soorten contracten besproken: minder dan 8 jaar en meer dan 8 jaar en deze opgeplitst in gestart voor en na september 2003.
Aan Seppi
Blijven verder sparen is de booschap.
Denk eraan in 2014 pas te sparen de maand na je verjaardag
Blijven verder sparen is de booschap.
Denk eraan in 2014 pas te sparen de maand na je verjaardag
Iedereen bedankt voor de snelle reacties.
Het lijkt me geruststellend...
Het lijkt me geruststellend...
Heb nog even naar Ethias gebeld.
Voor mijn contract van voor 2003 geldt dat de eerste 545 euro een gewaarborgde rente opleveren van 3,75%.
Alles wat daarboven gestort wordt is aan 1.5%.
Dat bevestigd de toelichting van Hago.
Voor mijn contract van voor 2003 geldt dat de eerste 545 euro een gewaarborgde rente opleveren van 3,75%.
bedankt voor de bevestiging allemaal, ben ik dan toch geen 'speciaal geval' .... 
denk dat ik dan begin 2013 zowel voor mijn pensioensparen als voor lange termijn enkel het bedrag stort waarvoor ik gewaarborgd 3.75% netto heb, de rest stort ik dan wel later, denk dat ik elders ondertussen nog iets meer dan 1.5% kan hebben
(beide contracten zijn van voor september 2003)
denk dat ik dan begin 2013 zowel voor mijn pensioensparen als voor lange termijn enkel het bedrag stort waarvoor ik gewaarborgd 3.75% netto heb, de rest stort ik dan wel later, denk dat ik elders ondertussen nog iets meer dan 1.5% kan hebben
(beide contracten zijn van voor september 2003)
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
@seppi, en als je 60 wordt minstens wachten met de storting voor dat jaar tot de maand volgend op je verjaardag, enkele jaren terug werd bij mij de bevrijdende heffing in mei afgehouden hoewel ik toch begin van april verjaarde, voor alle zekerheid dus niet te snel storten dat jaar
Homps schreef:Heb nog even naar Ethias gebeld.
Jammer dat je pensioenspaarpremies niet mag cummmuleren tot het maximum van verschillende maatschappijen of mag dat wel?
Bij fiscaal langetermijnsparen mag het alleszins wel.