Fiscaal voordeel?
TIP
Re: Fiscaal voordeel?
Zoals EarthNvstr1 al opmerkte: waarom zou je een SSV nemen? Dat is niet verplicht, hoor.
Je hebt immers geld genoeg om je aflossingen te kunnen blijven doen.
Ga eens naar een bank zeg dat je het geld hebt maar wil lenen en geen schuldsaldo wil .
Dan zal je verplicht worden het bij de betreffende bank in onderpand te geven waardoor je rendement veel lager zal zijn en uw kosten veel hoger.
Wil je dit niet dan zal naargelang uw situatie nooit een lening worden goedgekeurd zonder SV zoals hij schetst in zijn voorbeeld .
En in elk geval niet aan deze rentevoet .
Je kan misschien wel het kapitaal hebben maar stel dat je het belegd en door faillissement 80% verliest dan heb je geen onderpand meer en hier bovenop word je ziek en kan je niet meer gaan werken .
En u hebt geen SV .
De bank zal zo'n lening nooit zonder voorwaarden aanvaarden .
Denk dat dit wel duidelijk is
Jullie bekijken allemaal het leven veel te rooskleurig in we leven niet in lala land .
Banken hebben echt wel hun les geleerd uit het verleden je moet realistisch blijven welk bewijs heeft anders de bank dat je morgen het geld niet terugstort naar familie of dergelijke waar je het van hebt geleend om goede voorwaarden te bekomen voor een lening
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Natuurlijk kan dat wél, zelfs als je geen "extra middelen" hebt, maar je moet natuurlijk wel een geschikt dossier daarvoor hebben.lop schreef: ↑15 januari 2022, 17:14Ga eens naar een bank zeg dat je het geld hebt maar wil lenen en geen schuldsaldo wil .
Dan zal je verplicht worden het bij de betreffende bank in onderpand te geven waardoor je rendement veel lager zal zijn en uw kosten veel hoger.
Wil je dit niet dan zal naargelang uw situatie nooit een lening worden goedgekeurd zonder SV zoals hij schetst in zijn voorbeeld .
Je kan misschien wel het kapitaal hebben maar stel dat je het belegd en door faillissement 80% verliest dan heb je geen onderpand meer en hier bovenop word je ziek en kan je niet meer gaan werken .
En u hebt geen SV .
Jullie bekijken allemaal het leven veel te rooskleurig in we leven niet in lala land .
Banken hebben echt wel hun les geleerd uit het verleden je moet realistisch blijven welk bewijs heeft anders de bank dat je morgen het geld niet terugstort naar familie of dergelijke waar je het van hebt geleend om goede voorwaarden te bekomen voor een lening![]()
SV dient in de 1ste plaats om je partner/erfgenamen te beschermen tegen financiëel onheil mocht je sterven. Of om hen een mooi cadeau te doen, zo kan je het ook bekijken.
Edit: het onderpand voor de bank is typisch een hypotheek (op het aangekochte pand of zelfs op een ander pand, eventueel hergebruik zelfs)
De bank kijkt alleen maar naar de inkomsten uit arbeid of huurinkomsten , inkomsten uit kapitaal tellen nooit mee voor een lening .EarthNvstr1 schreef: ↑15 januari 2022, 17:24Natuurlijk kan dat wél, zelfs als je geen "extra middelen" hebt, maar je moet natuurlijk wel een geschikt dossier daarvoor hebben.lop schreef: ↑15 januari 2022, 17:14
Ga eens naar een bank zeg dat je het geld hebt maar wil lenen en geen schuldsaldo wil .
En u hebt geen SV .
Banken hebben echt wel hun les geleerd uit het verleden je moet realistisch blijven welk bewijs heeft anders de bank dat je morgen het geld niet terugstort naar familie of dergelijke waar je het van hebt geleend om goede voorwaarden te bekomen voor een lening![]()
SV dient in de 1ste plaats om je partner/erfgenamen te beschermen tegen financiëel onheil mocht je sterven. Of om hen een mooi cadeau te doen, zo kan je het ook bekijken.
Edit: het onderpand voor de bank is typisch een hypotheek (op het aangekochte pand of zelfs op een ander pand, eventueel hergebruik zelfs)
Als je werkt via effectenkrediet kun je maar een fractie van je geïnvesteerd vermogen lenen zal rond de 30% zijn .
Een bank zal nooit 100% lenen en goede voorwaarden geven samen wie dit geloofd
Bij de meeste banken is een SV een voorwaarde
Er is nog nooit zoveel geld ingestoken geweest van ouders of dergelijke om de kinderen aan een lening te helpen .
Lenen om inflatie in te dekken is het domste wat je kan doen het enige wat je zeker bent is hoeveel je moet betalen elke maand qua rendement op kapitaal is niks zeker . Een amateur heeft meer kans om verlies te maken dan op winst op de beurs. Het duurt al 10 jaar voor je een beetje kennis hebt .
Dus denk dat zo'n advies van investeren en lenen om te kopen enorm dom is , en ook praat is van iemand die geen verstand heeft van beleggen .
Vandaag zie je het ook iedere particulier wil investeren in ETF's terwijl alles zeer duur is bij een terugval van 20 of 30% verkopen ze dan in paniek . Met corona was het hier wel duidelijk wat iedereen deed " grote paniek "
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
De bank bekijkt inderdaad het volledige dossier.lop schreef: ↑15 januari 2022, 18:14 De bank kijkt alleen maar naar de inkomsten uit arbeid of huurinkomsten , inkomsten uit kapitaal tellen nooit mee voor een lening .
Als je werkt via effectenkrediet kun je maar een fractie van je geïnvesteerd vermogen lenen zal rond de 30% zijn .
Een bank zal nooit 100% lenen en goede voorwaarden geven samen wie dit geloofd![]()
Er is nog nooit zoveel geld ingestoken geweest van ouders of dergelijke om de kinderen aan een lening te helpen .
Lenen om inflatie in te dekken is het domste wat je kan doen het enige wat je zeker bent is hoeveel je moet betalen elke maand qua rendement op kapitaal is niks zeker . Een amateur heeft meer kans om verlies te maken dan op winst op de beurs. Het duurt al 10 jaar voor je een beetje kennis hebt .
Dus denk dat zo'n advies van investeren en lenen om te kopen enorm dom is , en ook praat is van iemand die geen verstand heeft van beleggen .
Vandaag zie je het ook iedere particulier wil investeren in ETF's terwijl alles zeer duur is bij een terugval van 20 of 30% verkopen ze dan in paniek . Met corona was het hier wel duidelijk wat iedereen deed " grote paniek "
Ik strijd al uw bedenking ook helemaal niet af hé ...
Ik zeg alleen dat lenen zonder SSV wel degelijk mogelijk is, ook als je geen kapitaal overhoudt, maar dat hangt inderdaad af van je volledig dossier en verschillende banken zullen daar inderdaad ook nog eens verschillend mee omgaan.
Is mogelijk ja maar een lening voorstellen als bescherming tegen inflatie gaat toch mijn gezond verstand te boven .EarthNvstr1 schreef: ↑15 januari 2022, 18:29De bank bekijkt inderdaad het volledige dossier.lop schreef: ↑15 januari 2022, 18:14 De bank kijkt alleen maar naar de inkomsten uit arbeid of huurinkomsten , inkomsten uit kapitaal tellen nooit mee voor een lening .
Een bank zal nooit 100% lenen en goede voorwaarden geven samen wie dit geloofd![]()
Ik strijd al uw bedenking ook helemaal niet af hé ...
Ik zeg alleen dat lenen zonder SSV wel degelijk mogelijk is, ook als je geen kapitaal overhoudt, maar dat hangt inderdaad af van je volledig dossier en verschillende banken zullen daar inderdaad ook nog eens verschillend mee omgaan.
Wat is het spreekwoord beter 1 vogel in de hand dan ....
Kapitaal in effecten tellen hoe dan ook niet mee voor het bekomen van een lening .
Ben 100% zeker als ik morgen naar de bank ga om een lening te krijgen dat deze zal worden geweigerd simpelweg heb geen inkomen .
Iemand aanraden zich te blokkeren voor 25 jaar is het zelfde dan zeggen kom we springen allemaal van een brug we zullen wel zien als het water diep genoeg was .
Een lening is een steen rond je nek dat je meesleept hoe je het ook draait of keert . Dat je volgend jaar meer kan verdienen is waar maar dat je volgend jaar kanker kan hebben is ook waar .
Niettemin vergeten ze ook dat de dagdagelijkse kosten ook duurder komen waardoor het profijt qua inflatie ook weer weg is.
De grootste rijkdom in het leven is tijd dat bekom je niet door jezelf vast te zetten aan allerhande verplichtingen
Als je de centen kunt verantwoorden, zou ik niet lenen.
Kan je dat niet, kan je van de fiscus vervelende vragen krijgen.
Kan je dat niet, kan je van de fiscus vervelende vragen krijgen.
Bedankt voor de vele verschillende meningen!
Wij zitten in een gelijkaardige luxe situatie en gaan de komende tijd beslissen of we al dan niet gaan lenen. Om een idee te geven hoe wij denken licht ik onze omstandigheden toe.
Aankoopprijs huis = 400k, excl notaris en registratie (ca 20k). Weinig grote kosten in vooruitzicht eerste jaren. => 420 k nodig voor deze aankoop.
Ikzelf: eigen vermogen ca 350k
Partner: eigen vermogen ca 125k
=> 475k eigen vermogen
Beide rond 45 jaar.
Indien we met eigen geld betalen (deels met lening van mij aan mijn partner om 50/50 aan te kopen) houden we 475 - 420 = 55k over.
Daarnaast biedt cash betaling het voordeel dat het geld dat we anders maandelijks aan de lening betalen nu ter beschikking is voor onze keuzes (al dan niet om te sparen of beleggen), waardoor bvb na 5 jaar al terug 5x12x1100= 66000 opgespaard kan worden ipv aan de bank terugbetaald.
Als we lenen, plannen we 180k te lenen op 15 jaar met een maandelijkse afbetaling van ca 1100€ wat volgende bijkomende kosten met zich meebrengt:
Dag 0: notaris en bankkosten: ca 5000 euro
SSV: ca 5000 => samen 10k
Interest betaald na 15jr = ca 15000.
Lenen biedt dan het voordeel dat we volgend bedrag ter beschikking hebben op dag 0:
475 + 180 - 420 - 10 = 225k
Ondanks mijn "economische geletterdheid" ben ik risicoterughoudend en ook wegens ethisch/sociale reden geen grote voorstander van het in mijn ogen te vaak op winstmaximalisatie gerichte beursysteem, waardoor de appetijt om veel of risicovol te beleggen laag ligt. Anderzijds is moeilijker te voorspellen of bvb één van ons de komende jaren een eigen zaak zouden opstarten, waar voldoende cash ter beschikking wel een extra voordeel kan bieden.
De vele meningen in dit topic tonen volgens mij aan dat, nu het fiscale grotendeels is weggevallen, het vooral een kwestie lijkt van welke keuze wordt gemaakt met het beschikbare geld indien geleend wordt. Indien dit geld op spaarrekening staat, verliest het enkel aan waarde. De meeste mensen in de omgeving raden aan wel te lenen omdat het geld zo "goedkoop" is.
Voorlopig gaat onze voorkeur uit om niet te lenen.
Wij zitten in een gelijkaardige luxe situatie en gaan de komende tijd beslissen of we al dan niet gaan lenen. Om een idee te geven hoe wij denken licht ik onze omstandigheden toe.
Aankoopprijs huis = 400k, excl notaris en registratie (ca 20k). Weinig grote kosten in vooruitzicht eerste jaren. => 420 k nodig voor deze aankoop.
Ikzelf: eigen vermogen ca 350k
Partner: eigen vermogen ca 125k
=> 475k eigen vermogen
Beide rond 45 jaar.
Indien we met eigen geld betalen (deels met lening van mij aan mijn partner om 50/50 aan te kopen) houden we 475 - 420 = 55k over.
Daarnaast biedt cash betaling het voordeel dat het geld dat we anders maandelijks aan de lening betalen nu ter beschikking is voor onze keuzes (al dan niet om te sparen of beleggen), waardoor bvb na 5 jaar al terug 5x12x1100= 66000 opgespaard kan worden ipv aan de bank terugbetaald.
Als we lenen, plannen we 180k te lenen op 15 jaar met een maandelijkse afbetaling van ca 1100€ wat volgende bijkomende kosten met zich meebrengt:
Dag 0: notaris en bankkosten: ca 5000 euro
SSV: ca 5000 => samen 10k
Interest betaald na 15jr = ca 15000.
Lenen biedt dan het voordeel dat we volgend bedrag ter beschikking hebben op dag 0:
475 + 180 - 420 - 10 = 225k
Ondanks mijn "economische geletterdheid" ben ik risicoterughoudend en ook wegens ethisch/sociale reden geen grote voorstander van het in mijn ogen te vaak op winstmaximalisatie gerichte beursysteem, waardoor de appetijt om veel of risicovol te beleggen laag ligt. Anderzijds is moeilijker te voorspellen of bvb één van ons de komende jaren een eigen zaak zouden opstarten, waar voldoende cash ter beschikking wel een extra voordeel kan bieden.
De vele meningen in dit topic tonen volgens mij aan dat, nu het fiscale grotendeels is weggevallen, het vooral een kwestie lijkt van welke keuze wordt gemaakt met het beschikbare geld indien geleend wordt. Indien dit geld op spaarrekening staat, verliest het enkel aan waarde. De meeste mensen in de omgeving raden aan wel te lenen omdat het geld zo "goedkoop" is.
Voorlopig gaat onze voorkeur uit om niet te lenen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Leen dan wel intrestvrij, anders moet jij 30% RV betalen op de ontvangen intrest van je partner.
Bespreek dit ook met je notaris wat de mogelijkheden en hun voor- en nadelen zijn, specifiek voor jullie situatie.
Die redenering klopt niet.Pirewiet schreef: ↑16 januari 2022, 15:04 Daarnaast biedt cash betaling het voordeel dat het geld dat we anders maandelijks aan de lening betalen nu ter beschikking is voor onze keuzes (al dan niet om te sparen of beleggen), waardoor bvb na 5 jaar al terug 5x12x1100= 66000 opgespaard kan worden ipv aan de bank terugbetaald.
Eigenlijk is het je partner die "moet" lenen.
Geen idee hoe jullie de zaken regelen qua partnerschap, maar stel dat je partner zou overlijden na 5 jaar. Er is dan een restschuld bij de bank, wat denk je dan dat je zou doen ? Dit zou ik meenemen in de overweging of je SVV wil of niet.
Wederom geen idee hoe jullie de zaken regelen qua partnerschap, maar je zou bv. enkel je partner 100.000 kunnen laten lenen en geen SVV nemen. Looptijd 10 tot 15 jaar te kiezen (kijk naar verschil rentevoet). Eventueel degressief overwegen.
Met een quotiteit van 25% zou je een mooi aanbod van een bank moeten kunnen krijgen met een lage rentevoet, zonder veel "voorwaarden" en met weinig kosten (schatting, dossier enz kunnen ze bv achterwege laten).
Op die manier hou jij dan je overschot aan kapitaal voorhanden.
Edit: indien de partner een stabiel inkomen heeft van minstens 2.000 EUR netto/mnd én er geen reden is om te verwachten dat die zou overlijden binnen 10 jaar, dan zou ik als partner 90.000 EUR lenen op 10 jaar zonder SSV en met degressieve afbetaling en een bank zoeken die geen zinloze voorwaarden en kosten oplegt/aanrekent. Je start dan met een maandelijkse afbetaling van ~ 900 EUR/mnd en eindigt na 10 jaar met een maandelijkse afbetaling van ~ 750 EUR/mnd. Eventueel looptijd optrekken naar 12 jaar indien inkomen aan de lagere kant. Je start dan met ~ 775 EUR/mnd en eindigt na 12 jaar met ~ 625 EUR/mnd.
Edit 2: als jij met je kapitaal niet weet wat te doen, dan zou ik ook een renteloze privé lening aan je partner overwegen ...
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 16 januari 2022, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
anonymous9433
Ik vind het voorstel van EartNvstr1 wel iets hebben: je leent (maar niet teveel dus geen zware aflossingen) en je herstelt het 50/50% evenwicht. Een goede mogelijkheid zou ik vinden om 100K te ontlenen op 15 jaar door je partner (zal een maandelijkse aflossing van ca. 600 euro per maand betekenen).EarthNvstr1 schreef: ↑16 januari 2022, 15:47
Eigenlijk is het je partner die "moet" lenen.
Geen idee hoe jullie de zaken regelen qua partnerschap, maar stel dat je partner zou overlijden na 5 jaar. Er is dan een restschuld bij de bank, wat denk je dan dat je zou doen ? Dit zou ik meenemen in de overweging of je SVV wil of niet.
Edit: indien de partner een stabiel inkomen heeft van minstens 2.000 EUR netto/mnd én er geen reden is om te verwachten dat die zou overlijden binnen 10 jaar, dan zou ik als partner 90.000 EUR lenen op 10 jaar zonder SSV en met degressieve afbetaling en een bank zoeken die geen zinloze voorwaarden en kosten oplegt/aanrekent. Je start dan met een maandelijkse afbetaling van ~ 900 EUR/mnd en eindigt na 10 jaar met een maandelijkse afbetaling van ~ 750 EUR/mnd. Eventueel looptijd optrekken naar 12 jaar indien inkomen aan de lagere kant. Je start dan met ~ 775 EUR/mnd en eindigt na 12 jaar met ~ 625 EUR/mnd.
Jij brengt dan in: 210K spaargeld - > je hebt nog 140K spaargeld over en jij hebt geen lening nodig.
Je partner brengt 210K in via spaargeld (110K) en hyp. lening (100K) - > partner heeft nog 15K aan spaargeld en een betaalbare hyp. lening van ca. 600 euro per maand af te lossen.
Elk 50% eigenaar en 50/50 inbreng, geen SSV (jij ontleent immers niet en ik veronderstel dat een eventueel wegvallen van je partner jou niet in fin. problemen zou brengen), over 15 jaar is alles afgelost (je bent immers al 45j, no offence) en je moet niet beginnen met een onderlinge, persoonlijke lening, je hebt ook nog voldoende spaarcenten (voor eventuele tegenslagen).