Fiscale aftrekbaarheid.
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Fiscale aftrekbaarheid.
Beste mensen,
Ik ben dit jaar 65 jaar geworden. 1)Momenteel spaar ik via BNP Parisbas B Pension Stability (Tak 21) verder. Kan ik deze som volgend jaar als fiscaal aftrekbaar beschouwen? 2)Is er een fonds of verzekering waarop ik kan storten opdat een fiscale aftrek
mogelijk wordt?
Bedankt voor jullie antwoorden op mijn twee vragen.
Groetjes,
Ekkie.
Ik ben dit jaar 65 jaar geworden. 1)Momenteel spaar ik via BNP Parisbas B Pension Stability (Tak 21) verder. Kan ik deze som volgend jaar als fiscaal aftrekbaar beschouwen? 2)Is er een fonds of verzekering waarop ik kan storten opdat een fiscale aftrek
mogelijk wordt?
Groetjes,
Ekkie.
Re: Fiscale aftrekbaarheid.
Als je het inbrengt in je aangifte wordt het later wel belastbaar.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Beste, oké, maar dat is mijn vraag dus niet hé.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik denk dat BNPP B Pension Stability geen Tak 21 is.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Klopt is een pensioenspaarfonds, zie https://www.bnpparibas-am.be/particulie ... 946410785/
Dit jaar is het laatste jaar dat je belastingvermindering krijgt voor uw pensioensparen.
Belastingvermindering voor een nieuwe tak 21 krijg je nu ook niet meer, daarvoor moest uw nieuwe contact voor uw 65ste ingaan. Met 0%-0,5% intrest brengt die toch niets op.
https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... mijnsparen
Dit jaar is het laatste jaar dat je belastingvermindering krijgt voor uw pensioensparen.
Belastingvermindering voor een nieuwe tak 21 krijg je nu ook niet meer, daarvoor moest uw nieuwe contact voor uw 65ste ingaan. Met 0%-0,5% intrest brengt die toch niets op.
https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... mijnsparen
Als je al 65 bent dikke pech.Ekkie schreef: ↑16 december 2021, 21:25 Beste mensen,
mogelijk wordt?
Groetjes,
Ekkie.
En zou zeker waar die pensionplan die een niet gelukkig nieuwjaar wensen.
Nu weet u ook weer dat dit .... slechte raad gevers zijn.
Er van uitgaande dat ze dit nooit aangekaart hebben.
Laatst gewijzigd door platin op 17 december 2021, 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Wanneer geen fiscaal voordeel?
De belastingvermindering voor pensioensparen is mooi meegenomen, maar er zijn ook omstandigheden waarin u er geen recht op hebt. Zo vervalt de belastingvermindering vanaf het jaar waarin u 65 jaar wordt als u ten laatste op uw 55ste verjaardag bent gestart met het pensioensparen. Wordt u dit jaar 65, dan moet u voor de belastingaangifte die u volgend jaar moet indienen niet langer rekenen op de belastingvermindering. De laatste aftrekbare storting moet u dus doen uiterlijk op 31 december van het jaar waarin u 64 jaar wordt.
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... paren.html
De belastingvermindering voor pensioensparen is mooi meegenomen, maar er zijn ook omstandigheden waarin u er geen recht op hebt. Zo vervalt de belastingvermindering vanaf het jaar waarin u 65 jaar wordt als u ten laatste op uw 55ste verjaardag bent gestart met het pensioensparen. Wordt u dit jaar 65, dan moet u voor de belastingaangifte die u volgend jaar moet indienen niet langer rekenen op de belastingvermindering. De laatste aftrekbare storting moet u dus doen uiterlijk op 31 december van het jaar waarin u 64 jaar wordt.
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... paren.html
Maar: wat nog te weinig geweten is en waar de banken weinig reclame voor maken:
Ook ná het pensioen, of ná de 65ste verjaardag, kan er nog nog gespaard worden mét fiscale aftrek!
Tenminste als de voorwaarden hiervoor gevolgd werden. Het nieuwe contract moet vóór die leeftijd gesloten worden.
Ook ná het pensioen, of ná de 65ste verjaardag, kan er nog nog gespaard worden mét fiscale aftrek!
Tenminste als de voorwaarden hiervoor gevolgd werden. Het nieuwe contract moet vóór die leeftijd gesloten worden.
Vanaf het jaar waarin je 65 jaar wordt kun je het pensioensparen niet meer aftrekken van de belastingen. Het doet er niet of het tak 21 of tak 23 is.Ekkie schreef: ↑16 december 2021, 21:25 Beste mensen,
mogelijk wordt?
Groetjes,
Ekkie.
Dit is niet juist: je kan voor het jaar waarin je 60 wordt tot het jaar waarin je 64 wordt nog het fiscaal voordeel voor pensioensparen krijgen en tegelijk wordt je op deze van 60 tot 64 jaar gestorte bedragen niet meer belast.Nefertari schreef: ↑17 december 2021, 19:35 Maar: wat nog te weinig geweten is en waar de banken weinig reclame voor maken:
Vanaf het jaar waarin je 65 wordt kan je helemaal geen aanspraak meer maken voor het fiscale voordeel voor pensioensparen.
Zij bedoelt LANGETERMIJNSPAREN, dat is wel fiscaal afrekbaar na je 65 jaarErikCr7 schreef: ↑12 januari 2022, 22:28Dit is niet juist: je kan voor het jaar waarin je 60 wordt tot het jaar waarin je 64 wordt nog het fiscaal voordeel voor pensioensparen krijgen en tegelijk wordt je op deze van 60 tot 64 jaar gestorte bedragen niet meer belast.Nefertari schreef: ↑17 december 2021, 19:35 Maar: wat nog te weinig geweten is en waar de banken weinig reclame voor maken:
Vanaf het jaar waarin je 65 wordt kan je helemaal geen aanspraak meer maken voor het fiscale voordeel voor pensioensparen.
Hou er wel rekening mee dat je in het jaar dat je 65 word , je dan de volledige som die kan in aanmerking komen voor het LTS moet sparen (belangrijk als je op einde van het jaar verjaart , en maandelijks wenst te storten )
Anders kan je de volgende jaren slechts dat bedrag storten als het jaar dat je eraan begon . zo heb ik het gelezen , wie weet of dat waar is ,
Anders kan je de volgende jaren slechts dat bedrag storten als het jaar dat je eraan begon . zo heb ik het gelezen , wie weet of dat waar is ,
Zoals intussen door Paul al is aangebracht: ik bedoel hier niet dat je na je 65 nog kan aan pensioensparen doen.ErikCr7 schreef: ↑12 januari 2022, 22:28Dit is niet juist: je kan voor het jaar waarin je 60 wordt tot het jaar waarin je 64 wordt nog het fiscaal voordeel voor pensioensparen krijgen en tegelijk wordt je op deze van 60 tot 64 jaar gestorte bedragen niet meer belast.Nefertari schreef: ↑17 december 2021, 19:35 Maar: wat nog te weinig geweten is en waar de banken weinig reclame voor maken:
Maar wél dat je ook ná je 65 jaar (of ná je pensioen) nog kunt sparen met fiscale voordelen.