Fiscale gevolgen van aandelentransacties
TIP
Fiscale gevolgen van aandelentransacties
Naast de makelaarskosten bij aan- en verkoop van effecten, is er soms ook een bewaarloon verschuldigd. Maar daarnaast zijn er ook enkele fiscale implicaties, met name denk ik aan:
- beurstaks van 0,35 % bij aan- en verkoop;
- effectentaks van 0,15 % portefeuilles > 500.000,- EUR;
- roerende voorheffing van 30 % bij uitkering van dividenden.
Doch wanneer is er op vandaag nu nog sprake van een belasting bij verkoop van aandelen (met gerealiseerde meerwaarde)? De speculatietaks van 33 % verschuldigde op de vergaarde winst bij verkoop binnen de 6 maanden werd afgevoerd. Maar ik neem aan dat dit niet betekent dat je als daghandelaar ongelimiteerd aantal transacties met meerwaarde kan realiseren zonder hiervoor belast te worden? Met andere woorden: de speculatietaks is afgevoerd, maar wanneer kan er alsnog sprake zijn van belasting? Is dit dan het moment dat de fiscus meent dat je er een beroepsinkomen uithaalt en je progressief belast dient te worden? Vanaf wanneer gaat men zoiets vermoeden, x aantal transacties per dag/week? Of vanaf bedrag x gerealiseerde winst, bijv.? Wat zijn de criteria? En is er dus nooit meer taxatie als zijnde divers inkomen?
- beurstaks van 0,35 % bij aan- en verkoop;
- effectentaks van 0,15 % portefeuilles > 500.000,- EUR;
- roerende voorheffing van 30 % bij uitkering van dividenden.
Doch wanneer is er op vandaag nu nog sprake van een belasting bij verkoop van aandelen (met gerealiseerde meerwaarde)? De speculatietaks van 33 % verschuldigde op de vergaarde winst bij verkoop binnen de 6 maanden werd afgevoerd. Maar ik neem aan dat dit niet betekent dat je als daghandelaar ongelimiteerd aantal transacties met meerwaarde kan realiseren zonder hiervoor belast te worden? Met andere woorden: de speculatietaks is afgevoerd, maar wanneer kan er alsnog sprake zijn van belasting? Is dit dan het moment dat de fiscus meent dat je er een beroepsinkomen uithaalt en je progressief belast dient te worden? Vanaf wanneer gaat men zoiets vermoeden, x aantal transacties per dag/week? Of vanaf bedrag x gerealiseerde winst, bijv.? Wat zijn de criteria? En is er dus nooit meer taxatie als zijnde divers inkomen?
Re: Fiscale gevolgen van aandelentransacties
Criteria zijn heel onduidelijk
Maar als je een beetje actief bent is de kans reeel dat ze het als divers inkomen zouden aanzien
Kans was tot op heden heel klein dat ze inzage hadden in je effectenrekening
Wie weet vanaf volgend jaar als je die kleine 200 euro roerende voorheffing probeert te recuperen.
Wat bewijsjes erbij een een fiscus die slecht gezind is, en je hebt het aan je rekker
Heb er thuis een soort doctoraatsthesis van iemand op pdf
art 90 WIB een wettekstje van formaat, 49 blz. commentaar op dat ene artikel
( divers inkomen )
Maar als je een beetje actief bent is de kans reeel dat ze het als divers inkomen zouden aanzien
Kans was tot op heden heel klein dat ze inzage hadden in je effectenrekening
Wie weet vanaf volgend jaar als je die kleine 200 euro roerende voorheffing probeert te recuperen.
Wat bewijsjes erbij een een fiscus die slecht gezind is, en je hebt het aan je rekker
Heb er thuis een soort doctoraatsthesis van iemand op pdf
art 90 WIB een wettekstje van formaat, 49 blz. commentaar op dat ene artikel
( divers inkomen )
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Indien je als particulier, met voldoende regelmaat, transacties doet, kan men belasten aan 33%. Eigenlijk is de oplossing kopen en zolang mogelijk bijhouden. Te veel kopen en verkopen kan men snel als speculatief aanzien.
De speculatietaks is misschien niet meer, maar dat wilt niet zeggen dat de overheid hierdoor wel laten zien heeft welke termijn men sowieso altijd als speculatie aanziet. Nog steeds minstens 6 maanden bijhouden is toch de minimum lijkt me.
De criteria zijn gevormd door jaren aan rechtspraak, maar hangen deels ook wel af "à la tête du client". Wat voor Albert Frère normaal beheer van zijn privévermogen zou zijn, dat is voor de gemiddelde belg geen normaal beheer. Wat voor uw bomma speculatief is, is misschien voor iemand met een goede financiële kennis en onderbouwing gewoon normaal beheer. etc
Hangt ook af van de omvang... als kleine garnaal zou ik me niet te snel zorgen maken
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor