Fiscaliteit wederopname
TIP
Fiscaliteit wederopname
Als ik in 2015 een wederopname doe van een hypothecair krediet valt dit dan onder de woonbonus van 2015 of valt de nieuwe opname/nieuw krediet onder de woonbonus van het jaar waarin het oorspronkelijke hypotecair krediet is aangegaan?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Fiscaliteit wederopname
Als je wederopname doet is dat een nieuwe lening met nieuwe fiscaliteit. Je kan wel kiezen om de nieuwe lening (=wederopname) niet fiscaal in te brengen en de oude lening te behouden aan oude woonbonus, of nog oudere intrestaftrek. Om te berekenen wat het goedkoopste is zijn er meer gegevens nodig. Openstaand bedrag, bedrag wederopname jaar van start lening aantal ontleners,... Er zijn hier op de site veel tools die je bij die berekening helpen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Neen, toch niet. Het is de datum van akte (van de hypotheek) bij de Notaris die telt.WerkendeMama schreef:Als je wederopname doet is dat een nieuwe lening met nieuwe fiscaliteit.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dit wist ik niet. Dus wil dit dan het volgende zeggen?
Wij gingen in 2002 een lening aan voor de aankoop van ons huis. Wij hebben deze in 2014 vervroegd terugbetaald. Een hypotheek telt voor 30 jaar, dus tot 2032 kunnen wij een wederopname doen van die aankooplening op die hypotheek?
Ook nog: wij gingen in 2011 een nieuwe lening aan voor verbouwing we kozen toen voor woonbonus en lieten die oude lening fiscaal vallen. Wij kunnen dus nog tot in 2041 wederopnemen en van de oude woonbonus blijven genieten?
Volgens mij kan dat dus niet, maar steeds bereid om bij te leren.
Wij gingen in 2002 een lening aan voor de aankoop van ons huis. Wij hebben deze in 2014 vervroegd terugbetaald. Een hypotheek telt voor 30 jaar, dus tot 2032 kunnen wij een wederopname doen van die aankooplening op die hypotheek?
Ook nog: wij gingen in 2011 een nieuwe lening aan voor verbouwing we kozen toen voor woonbonus en lieten die oude lening fiscaal vallen. Wij kunnen dus nog tot in 2041 wederopnemen en van de oude woonbonus blijven genieten?
Volgens mij kan dat dus niet, maar steeds bereid om bij te leren.