Fluxys
TIP
Re: Fluxys
Maar komen die tankers net niet enkel aan in de winter? Of heb ik het hier fout? Dacht dat ze Zeebrugge enkel gebruikten als hub om het gas over te laden van LNG ijsbrekers naar reguliere LNG schepen?
In andere woorden enkel als er ijs is/winter periode? Of is die route het ganse jaar bevroren?
Dus als ik het goed snap heeft ook Trump impact op Fluxys. Who would've guessed?
edit: Wat meer opgezocht over die Sabetta port & lijkt inderdaad dat er, op 10 weekjes na, die het ganse jaar dichtgevroren is.
In andere woorden enkel als er ijs is/winter periode? Of is die route het ganse jaar bevroren?
Dus als ik het goed snap heeft ook Trump impact op Fluxys. Who would've guessed?
edit: Wat meer opgezocht over die Sabetta port & lijkt inderdaad dat er, op 10 weekjes na, die het ganse jaar dichtgevroren is.
Re: Fluxys
Het gebruik van de terminal is nog wel wat flexibeler dan dat.KayJay schreef: ↑4 oktober 2019, 13:24 Maar komen die tankers net niet enkel aan in de winter? Of heb ik het hier fout? Dacht dat ze Zeebrugge enkel gebruikten als hub om het gas over te laden van LNG ijsbrekers naar reguliere LNG schepen?
Dus als ik het goed snap heeft ook Trump impact op Fluxys. Who would've guessed?![]()
Ze hebben bijvoorbeeld een lange termijn contract voor import van LNG uit Qatar (hele jaar door) en vanuit de terminal kunnen ze dan verkoopscontracten sluiten voor:
- Wegtransport die vrachtwagens LNG komen halen (meestal BE, NL of DE)
- Kleinere LNG tankers naar bijvoorbeeld Japan of voor andere kleine havens met een terminal
- En de rest wordt als aardgas in het leidingnet gepompt voor de Belgische verbruikers
De winteropslag van aardgas gebeurt in het ondergrondse 'omgekeerde soepbord' van Loenhout.
De belevering van LNG kan zo meer continu doorheen het jaar gebeuren en heel de zomer door kan men de ondergrondse voorraad aanvullen en vice versa.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash