Fonds beginnen
TIP
-
- Newbie
Fonds beginnen
Kan iedereen in België een fonds beginnen en hoe is de wetgeving hier rond.
Re: Fonds beginnen
Mocht je echt overwegen om een beleggingsfonds (want ik neem aan dat het daar over gaat) te starten dan ga je je toch op een andere manier informeren dan hier op een amateur-forum?
Om op je vragen te antwoorden:
- neen.
- zeer ingewikkeld.
Om op je vragen te antwoorden:
- neen.
- zeer ingewikkeld.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Lees u misschien eerst eens wat in in een aantal onderwerpen. Ik kan u de cursus bank-en financiewezen door Cynthia Van Hulle sterk aanbevelen.
Mocht dat wat te hoog gegrepen zijn, eurowijskids.nl. Nederlands, maar zeer relevant. Wordt o.a. op uitgelegd wat een bank is en zelfs hoe je rijk kan worden.
Mocht dat wat te hoog gegrepen zijn, eurowijskids.nl. Nederlands, maar zeer relevant. Wordt o.a. op uitgelegd wat een bank is en zelfs hoe je rijk kan worden.
En Oudere Jongere hoe kan ik rijk worden (met binneweg aub) ? Eens ik rijk ben , maak ik van jou natuurlijk ook een rijk man.
Het begint hier op een peutertuin te lijken 

Topicaanpassing: Hoe kan ik beginnen met een peutertuin?
Een jaar geleden hadden we een laatstejaarsstudent die hier informatie kwam vragen voor zijn eindwerk. Het was al april, hij moest nog aan zijn eindwerk beginnen, kende niets van het onderwerp en kwam hier dan maar informatie zoeken.
Of ook: "Kan iedereen hier zomaar komen trollen?"
een-fonds-beginnen-t28759.html
bank-beginnen-t28761.html#p453541
TS is idd wellicht een student of een trol, maar omdat de vraag interessant is wil ik hier wel een antwoordje geven:
Uit een artikel van Trends van 2016:
Als je een beroep wilt doen op publieke spaargelden zal je eerst een "vennootschap voor vermogensbeheer en beleggingsadvies" moeten oprichten, goedgekeurd door de FSMA. Die vennootschap kan dan een klassiek beleggingsfonds (ICB, eigenlijk ook een vennootschap) starten.
Startkapitaal van minstens €1,2 miljoen voor een fonds, maar om uit de kosten te geraken moet je volgens een insider na een jaar al zeker €15 à €20 miljoen onder beheer hebben.
Alle administratieve en juridische rompslomp kan je in België laten doen door Caceis of RBC Investor & Treasury Services (beiden in Brussel gevestigd).
Commissaris-revisor aanstellen (auditkantoor), raad van bestuur hebben, jaarlijkse vergadering voor aandeelhouders, interne controleprocedures,...
Natuurlijk ook de nodige software hebben om het fonds te runnen, boekhouding laten voeren, etc.
Met andere woorden, niks voor de amateur.
Uit een artikel van Trends van 2016:
Als je een beroep wilt doen op publieke spaargelden zal je eerst een "vennootschap voor vermogensbeheer en beleggingsadvies" moeten oprichten, goedgekeurd door de FSMA. Die vennootschap kan dan een klassiek beleggingsfonds (ICB, eigenlijk ook een vennootschap) starten.
Startkapitaal van minstens €1,2 miljoen voor een fonds, maar om uit de kosten te geraken moet je volgens een insider na een jaar al zeker €15 à €20 miljoen onder beheer hebben.
Alle administratieve en juridische rompslomp kan je in België laten doen door Caceis of RBC Investor & Treasury Services (beiden in Brussel gevestigd).
Commissaris-revisor aanstellen (auditkantoor), raad van bestuur hebben, jaarlijkse vergadering voor aandeelhouders, interne controleprocedures,...
Natuurlijk ook de nodige software hebben om het fonds te runnen, boekhouding laten voeren, etc.
Met andere woorden, niks voor de amateur.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
OK : met die mogelijkheid had ik geen rekening gehouden. Als TS een student (en geen vermeende trol) is, dan wil ik hierbij graag mijn verontschuldigingen aanbieden.
Daar heb ik ook nog les van gehadOudere Jongere schreef: ↑7 juli 2020, 10:21 Lees u misschien eerst eens wat in in een aantal onderwerpen. Ik kan u de cursus bank-en financiewezen door Cynthia Van Hulle sterk aanbevelen.

Was dat die niet die altijd truien droeg met grote bollen op?
Ik herinner me ze als de vrouw met voorliefde voor (opzichtig grote) gouden juwelen. Colliers en armbanden met meerdere gouden munten eraan, ...
Kijk eens bij doelgroepen op de site van de FSMA en lees u dan in bij beleggingsonderneming, beheersmaatschappijen van ICB en IBP. Voor de bank lees je het onderwerp kredietinstellingen.