Fonds met een deftige (maandelijkse) uitkering.
TIP
Re: Fonds met een deftige (maandelijkse) uitkering.
Niet slecht bedoeld maar ik denk dat de meeste mensen(waaronder ik ook) geen enkel idee hebben wat dergelijk fonds inhoudt en daarom hier komen informeren.MoreOrLess schreef: ↑14 november 2020, 13:25 Beleggers kunnen toch ook zelf die minimale inspanning nog doen om na te gaan wat voor belegging dit is? Als men zelfs daar niet toe bereid is, dan laat men zijn geld best op bijv een veilige spaarrekening staan, of moet men niet komen janken als het dan verkeerd loopt.
Om dat te zeggen dat ze alles maar op een spaarboekje moeten zetten is toch wel een beetje kort door de bocht.
Groot gelijk Karine.Want er zitten hier op het forum heel wat ervaren beleggers. En tevens lees je ook eens verschillende meningen.Blijven doen dus!
Waarom is een rendement van 5.54% niet veilig ?MoreOrLess schreef: ↑14 november 2020, 13:25 Er werd hier geschreven over een fonds met een (bruto)rendement van 5.54% . In deze tijden met zelfs een negatieve interest op obligaties kon zelfs een kind zien dat dit over geen veilige belegging gaat. Daar in de richting van Mark Person, die ik hier vroeger gekend heb als Al Fonds, verwijten over maken is nergens voor nodig. Beleggers kunnen toch ook zelf die minimale inspanning nog doen om na te gaan wat voor belegging dit is? Als men zelfs daar niet toe bereid is, dan laat men zijn geld best op bijv een veilige spaarrekening staan, of moet men niet komen janken als het dan verkeerd loopt.
Er bestaan vele EFT's bestaande uit prefs die gemakkelijk dit rendement halen .
Niet veel beleggingen die zo stabiel zijn als prefs .
Als je zoekt naar inkomsten zou ik eerder kijken naar deze categorie in plaats van zo'n dergelijk fonds .
Aan de andere kant ik heb vroeger nog fondsen gehad die mij jaarlijks zo'n 15% opbrachten met een uitkering van rond de 10%
Jammer genoeg kun je deze niet meer kopen in Europa .Regelgeving

Noem er eens een paar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Moet ik hier nu echt op reageren?
Staatsobligaties van landen met niet teveel schulden en de begroting in orde, worden als de meest veilige belegging beschouwd. Hier in Europa zijn dat de Duitse en Nederlandse. Hun rente is negatief. Alles wat meer rendement geeft, gaat gepaard met meer risico. Hoe hoger het mogelijk rendement, hoe hoger het risico. Dat is een ijzeren wet die elke belegger zou moeten kennen.
Moest dat niet zo zijn, dan belegde niemand nog in staatsobligaties. Maar ze zijn wereldwijd veruit nog steeds de markt waar het meeste geld in omgaat. En dat 'veruit' mag men zeer letterlijk nemen. De aandelenmarkt is daar maar een kleine fractie tegenover.
Een dergelijke dedain en hybris van het absoluut zeker beter te weten met dergelijke cijfers (15% wordt zelfs vermeld als rendement) is voor mij het zoveelste bewijs dat tal van 'beleggers' de afgelopen jaren veel te veel verwend zijn geworden. Ze hebben geen enkel contact meer met de realiteit.
Staatsobligaties van landen met niet teveel schulden en de begroting in orde, worden als de meest veilige belegging beschouwd. Hier in Europa zijn dat de Duitse en Nederlandse. Hun rente is negatief. Alles wat meer rendement geeft, gaat gepaard met meer risico. Hoe hoger het mogelijk rendement, hoe hoger het risico. Dat is een ijzeren wet die elke belegger zou moeten kennen.
Moest dat niet zo zijn, dan belegde niemand nog in staatsobligaties. Maar ze zijn wereldwijd veruit nog steeds de markt waar het meeste geld in omgaat. En dat 'veruit' mag men zeer letterlijk nemen. De aandelenmarkt is daar maar een kleine fractie tegenover.
Een dergelijke dedain en hybris van het absoluut zeker beter te weten met dergelijke cijfers (15% wordt zelfs vermeld als rendement) is voor mij het zoveelste bewijs dat tal van 'beleggers' de afgelopen jaren veel te veel verwend zijn geworden. Ze hebben geen enkel contact meer met de realiteit.
Maar hoe zit het nu met de samengestelde intrest ?MoreOrLess schreef: ↑14 november 2020, 18:31 Staatsobligaties van landen met niet teveel schulden en de begroting in orde, worden als de meest veilige belegging beschouwd. Hier in Europa zijn dat de Duitse en Nederlandse. Hun rente is negatief.

In theorie zou dat moeten maken dat de schulden van die landen steeds maar minder en minder zouden moeten worden. Misschien is dat in Duitsland en Nederland ook zo. België heeft nu ook een negatieve intrest, maar hier zullen ze dat extra vast besteden aan nog meer uitgaven, en zo paradoxaal genoeg nog meer schulden maken.

PREF
PFFR
PFFA
PFF
PRFD
PGX
PRFD als je en Europa wil blijven
Zou liever PRFD bezitten dan bijvoorbeeld Belgische staatsobligaties .
Of verkies jij een uitgever die meer dan 110% schulden geeft ?
Iemand die zegt dat overheidsobligaties veilig zijn is volkomen blind !
Laatst gewijzigd door lop op 14 november 2020, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
In maart dit jaar zakte PCI van meer dan 24 USD naar minder 15.
Dat is een verlies van bijna 40%
Het fonds is daar nog steeds niet van hersteld.
Zelfs niet eens de helft.
PCI krijgt van Morningstar ook maar 2 sterren.
Dat is echt slecht.
Tot zover dus het 'sprookje' van de veilige hoge rendementen, tot zelfs +15%

+ het fonds staat vandaag zo'n 20% lager dan vorig jaar.MoreOrLess schreef: ↑14 november 2020, 19:20 In maart dit jaar zakte PCI van meer dan 24 USD naar minder 15.
Dat is echt slecht.
+ is dit een fonds dat je in Belgie kan kopen?
@Iop, graag een voorbeeld dat niet zo snel word afgeschoten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
PCI haalt een jaarrendement van meer dan 13% op 5 jaar en is inderdaad nu gezakt zoals alles want het rendement zat boven de 15% zoals ik zei
Dit is een FAIL.
PCI heeft niet de eigenschappen die jij vermeldde.
- PCI haalt geen rendement van 5.54%
- je hebt nog geen (andere) ETF aangehaald die makkelijk dit rendement haalt.
- PCI is absoluut niet stabiel - de volatileit is gelijkaardig aan een breed gespreid aandelenfonds.
Edit: blijkbaar heb je je post aangepast met bijkomende suggesties
Laatst gewijzigd door B7H4long op 14 november 2020, 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reken eens als je gewoon de dividenden herinvesteerd en toon mij eens 1 fonds die dan beter presteert denk dat je lang zult moeten zoeken voor een obligatiefonds te vinden die beter presteert . Zal je het al zeggen van voordien je zult er geen enkel vinden . Het is de beste Cef van de markt en zal dat nog vele jaren zijn , iemand die geen koersval kan zien hoort niet thuis in die sector . Maar zoals ik al zei Prefs geven een prefect alternatief voor obligaties .MoreOrLess schreef: ↑14 november 2020, 19:20In maart dit jaar zakte PCI van meer dan 24 USD naar minder 15.
Het fonds is daar nog steeds niet van hersteld.
Zelfs niet eens de helft.
Dat is echt slecht.
![]()
En kan mooi een rendement geven tussen de 5 à 6% zonder veel risico .
Man ik heb daarjuist een hele lijst gepost kijk eens voordat je commentaar heeft.B7H4long schreef: ↑14 november 2020, 19:43Dit is een FAIL.
PCI heeft niet de eigenschappen die jij vermeldde.
- PCI haalt geen rendement van 5.54%
- je hebt nog geen (andere) ETF aangehaald die makkelijk dit rendement haalt.
- PCI is absoluut niet stabiel - de volatileit is gelijkaardig aan een breed gespreid aandelenfonds.
Dat is juist de essentie. Ik geloof niet dat er fondsen bestaan die op een veilige manier de rendementen halen die jij zegt. Dus helemaal geen die "beter" presteren.