Fonds Voedings-grondstoffen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
Toone
Fonds Voedings-grondstoffen
Weet er iemand een fonds waar graan en andere grondstoffen als basis liggen?
Grtzz
Grtzz
Re: Fonds Voedings-grondstoffen
Volgens mij een mooi fonds voor de volgende jaren.
Petercam Equities Agrivalue B
Het compartiment belegt in ondernemingen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn in de waardeketen van de voeding in de brede zin, gaande van voedselproductie tot en met de verkoop aan de consument. Ondernemingen die met hun activiteiten, zoals stockering, transport, verpakking en financiering, in deze keten waarde toevoegen vallen eveneens binnen het beleggingsuniversum. Daarnaast kan het compartiment ook beleggen in aanverwante sectoren, bijvoorbeeld de landbouwsector in het algemeen, plantages en en bosexploitatie.
http://www.petercam.be/indexnl.cfm?act=petercam.fund_detail&ISIN=BE0947764743
Petercam Equities Agrivalue B
Het compartiment belegt in ondernemingen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn in de waardeketen van de voeding in de brede zin, gaande van voedselproductie tot en met de verkoop aan de consument. Ondernemingen die met hun activiteiten, zoals stockering, transport, verpakking en financiering, in deze keten waarde toevoegen vallen eveneens binnen het beleggingsuniversum. Daarnaast kan het compartiment ook beleggen in aanverwante sectoren, bijvoorbeeld de landbouwsector in het algemeen, plantages en en bosexploitatie.
http://www.petercam.be/indexnl.cfm?act=petercam.fund_detail&ISIN=BE0947764743
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
centjessparen
- Full Member

- Contacteer:
Ik ben om een beetje te kijken hoe het werkt dit fonds aan het volgen. Als ik op de site van petercam kijk zie ik niet de reële dagkoers, maar deze van 7 januari. Stel ik wil dit fonds kopen, hoe weet ik de reële koers van dit fonds en stel ik wil verkopen dan moet ik toch ook de reële koers kennen om te weten of het een goed moment is. Dit is dan natuurlijk voor elk fonds dat je klopt belangrijk, dus mijn vraag waar kan je dat volgen en weten dat de koers die er staat de meest recente is en je nl aan deze koers gaat in of verkopen.
De koers die je kan vinden is de recentste. Van veel fondsen loopt dit 1 of 2 dagen achter. Wanneer je verkoopt is het aan de volgende koers. Bij de instelling waar je koopt/verkoopt kan je dit normaal gezien wel terugvinden hoeveel dagen er verschil is.
Dat is vaak een probleem bij de aankoop/ verkoop van fondsen. Bij de meeste kan je dit niet doen tegen vooropgestelde koersen zoals bij aandelen, maar gewoon aan de koers van de volgende notering.BartVW schreef: De koers die je kan vinden is de recentste. Van veel fondsen loopt dit 1 of 2 dagen achter. Wanneer je verkoopt is het aan de volgende koers. Bij de instelling waar je koopt/verkoopt kan je dit normaal gezien wel terugvinden hoeveel dagen er verschil is.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
-
centjessparen
- Full Member

- Contacteer:
Bedankt vind ik toch een serieus nadeel want dan is het eigenlijk een gok. Bij aandelen kan je dat blijkbaar beter opvolgen, maar dat is dan weer een hoger risico .Toch niet zo evident precies die beurs.
Helemaal geen nadeel en al zeker geen gok vind ik.centjessparen schreef: Bedankt vind ik toch een serieus nadeel want dan is het eigenlijk een gok. Bij aandelen kan je dat blijkbaar beter opvolgen, maar dat is dan weer een hoger risico .Toch niet zo evident precies die beurs.
Bij dit soort fondsen is het niet de bedoeling van vandaag te kopen en morgen weer te verkopen.
Dit koop je en laat je jaren staan en dan maakt het niet uit of je 1 of 2% minder winst hebt.
Staat ook op de website van Argenta : Beleggingshorizon 5 jaar
Ikzelf heb het in september 2009 gekocht aan 70,74 euro en nu staat het 82,36 euro of 14,14% winst.
Maar ik ben ervan overtuigd dat dit fonds terug vlotjes over de 100 euro zal gaan.Is trouwens in 2008 gestart aan 100 euro dan naar 120 gegaan en door de crisis naar +- 50 euro gedaald.
Idem voor Petercam energy
-
centjessparen
- Full Member

- Contacteer:
Als ik jou zo hoor heb je er zeer veel vertrouwen in en ben je bereid er veel geld in te steken. Maar heeft het voor jou dan ook al wel behoorlijk opgebracht, fijn voor jou.
Als je een fonds wil dat je kan kopen/verkopen zoals een aandeel, dan moet je een tracker zoeken die in dezelfde sector belegt als het fonds.
De koers van de tracker kan je tijdens de beursuren van seconde tot seconde volgen, je kan limietkoersen instellen voor aankoop/verkoop enz...
Als je wil kan je een tracker meerdere malen per dag aankopen en terug verkopen.
Gezien trackers het beter doen dan 80% van de fondsen, lagere kosten hebben en ook nog eens heel flexibel zijn, gaan steeds meer mensen over van fondsen naar trackers.
De koers van de tracker kan je tijdens de beursuren van seconde tot seconde volgen, je kan limietkoersen instellen voor aankoop/verkoop enz...
Als je wil kan je een tracker meerdere malen per dag aankopen en terug verkopen.
Gezien trackers het beter doen dan 80% van de fondsen, lagere kosten hebben en ook nog eens heel flexibel zijn, gaan steeds meer mensen over van fondsen naar trackers.
Het heeft mij nu 14% opgebracht maar dat is nu niet belangrijk.Het is een lange termijnfonds en binnen enkele jaren moet het veel meer opgebracht hebben, anders kon ik het nu ook wel verkopen.centjessparen schreef: Als ik jou zo hoor heb je er zeer veel vertrouwen in en ben je bereid er veel geld in te steken. Maar heeft het voor jou dan ook al wel behoorlijk opgebracht, fijn voor jou.
Op lange termijn zal voeding en energy een probleem worden en daar spelen deze fondsen op in.
Een tracker zoeken die in dezelfde sector belegd is bijna niet mogelijk omdat deze fondsen heel breed beleggen.
Vb Petercam energy spreidt zijn portefeuille over aandelen in olie en gas, alternatieve energie en bedrijven die indirect actief zijn in de energiesector.
Petercam agrivalue belegt in ondernemingen die betrokken zijn in voornamelijk de landbouw- en voedingssector, maar ook in aanverwante sectoren die investeren in plantages en bosexploitatie, en dit in brede zin: van voedselproductie tot en met de verkoop aan de consument. Ook ondernemingen die eerder facilitaire activiteiten in de voedingsketen uitoefenen, vallen binnen dit beleggingsuniversum (o.a. opslag, transport, verpakking en financiering).
De relevante index is MSCI World/Materials (wellicht kan je hier nog een meer specifieke subindex van vinden).
Deze index heeft het de afgelopen 12 maanden 12,38% beter gedaan dan Petercam Equities Agrivalue B.
Ik blijf het herhalen, 80% van de fondsen doen het slechter dan de index waarmee ze vergeleken worden, maar blijkbaar wil niemand dat geloven.
(in de zoo van Artis zit er een gorilla Jacko die aan beleggen doet, en die qua rendement veel fondsbeheerders achter zich laat, en dat is geen grap !)
Deze index heeft het de afgelopen 12 maanden 12,38% beter gedaan dan Petercam Equities Agrivalue B.
Ik blijf het herhalen, 80% van de fondsen doen het slechter dan de index waarmee ze vergeleken worden, maar blijkbaar wil niemand dat geloven.
(in de zoo van Artis zit er een gorilla Jacko die aan beleggen doet, en die qua rendement veel fondsbeheerders achter zich laat, en dat is geen grap !)
Laatst gewijzigd door robokat op 10 januari 2010, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De certificaten van ABN AMRO kan je ook kopen en verkopen zoals een aandeel.robokat schreef:
Als je een fonds wil dat je kan kopen/verkopen zoals een aandeel, dan moet je een tracker zoeken die in dezelfde sector belegt als het fonds.
Robokat, hoe sta je daar tegenover in vergelijking met een tracker?
Klopt, er zijn een aantal beursgenoteerde fondsen en certificaten, meestal van Nederlandse afkomst. In Nederland heeft men meer de neiging om fondsen op de beurs te noteren, in Belgie kent men dit niet.Darts schreef:
De certificaten van ABN AMRO kan je ook kopen en verkopen zoals een aandeel.
Robokat, hoe sta je daar tegenover in vergelijking met een tracker?
Een voorbeeld is Fortis OBAM, dat in Belgie als Luxemburgs fonds te krijgen is (2,5% instapkosten + 0,5% tax) en in nederland als beursgenoteerd fonds (0% instapkosten + 0,07% beurstax).
De kwaliteit moet wel geval per geval bekijken, er zijn wel fondsen en certificaten die het effectief beter doen dan de index.
Een grondige studie van de performance van gelijk welk fonds of certificaat is dus aangewezen, want daar zijn heel grote verschillen tussen. En het is zeker niet zo dat alle fondsen van een gereputeerd beurshuis als Petercam (of gelijk welk ander) per definitie kwalitatief goed zijn.
Bedankt, in het bijzonder Robokat, voor de interessante informatie. Ik ben blij dat er eindelijk wat enthousiasme voor trackers komt.
In de Verenigde Staten steken slimme beleggers al tientallen jaren hun geld in low cost indexfondsen (oa die van Vanguard) en tegenwoordig ook in trackers (die daar "ETF's" heten).
Maar in Europa lijkt het aanbod aan interessante indexfondsen en trackers stukken zwakker dan ginder en ook het volume is niet te vergelijken.
Ik hoop hier meer te leren over wat er de moeite is. Momenteel weet ik begot niet wat ik moet kopen. En dat moet veranderen want ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er binnenkort misschien weer koopjes te doen zijn.
In de Verenigde Staten steken slimme beleggers al tientallen jaren hun geld in low cost indexfondsen (oa die van Vanguard) en tegenwoordig ook in trackers (die daar "ETF's" heten).
Maar in Europa lijkt het aanbod aan interessante indexfondsen en trackers stukken zwakker dan ginder en ook het volume is niet te vergelijken.
Ik hoop hier meer te leren over wat er de moeite is. Momenteel weet ik begot niet wat ik moet kopen. En dat moet veranderen want ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er binnenkort misschien weer koopjes te doen zijn.
Laatst gewijzigd door Lazy op 13 januari 2010, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Binnenkort 
Nu zijn er toch ook koopjes te doen ?
Nu zijn er toch ook koopjes te doen ?