Fondsen kopen
TIP
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Re: Fondsen kopen
Redenering klopt niet Beed
2€ op een koers van 30€ betekend een mooie stijging van 6.66%
2€ op een koers van 1000€ is om van te huilen (0.20%)
Geef je beide koersen een gelijke stijging (6.66%) dan staat uw fonds met een koers van 1000€ in eens op 1066.66€
2€ op een koers van 30€ betekend een mooie stijging van 6.66%
2€ op een koers van 1000€ is om van te huilen (0.20%)
Geef je beide koersen een gelijke stijging (6.66%) dan staat uw fonds met een koers van 1000€ in eens op 1066.66€
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Andere berekening . Twee verschillende fondsen nl : 1.= Ing Core en 2.= Black Rock
1. Aankoop Ing Core fonds van 1198€ einde 2015 staat nu 1228€ verschil = 30€
2. Aankoop Black Rock fonds van 43.95€ ook einde 2015 staat nu 47.33€ verschil = 3.38€
Van Ing heb ik er 17 dus 30 x 17 = 570€
Van Black Rock heb ik er 450 dus 3.38 x 450 = 1521€
Dus Black Rock heeft 3 x zoveel opgebracht als Ing , klopt dat of ben ik weer mis ?
Groetjes
Beed
2. Aankoop Black Rock fonds van 43.95€ ook einde 2015 staat nu 47.33€ verschil = 3.38€
Dus Black Rock heeft 3 x zoveel opgebracht als Ing , klopt dat of ben ik weer mis ?
Groetjes
Beed
je opbrengst van ing is 510 ipv 570, wellicht een typfoutje. Maar je berekening klopt.
die blackrock staat dan ook +7,69% terwijl ing +2,5% is.
die blackrock staat dan ook +7,69% terwijl ing +2,5% is.
Je vergelijkt dus inderdaad twee fondsen met totaal verschillende onderliggende waarden om te 'bewijzen' dat het fonds met de kleinste eenheidsprijs het meest opbrengt. Totaal verkeerde insteek!
Je stelt de berekening van je winst nodeloos ingewikkeld voor door aantal stuks, eenheidsprijs en opbrengst in euro te vermelden. Kijk gewoon hoeveel je betaald hebt bij aankoop, wat de waarde nu is en bereken het verschil in procent. Dan ken je je winst of verlies.
PS: hou je portefeuille in Morningstar bij, dan zie je dagelijks hoeveel winst of verlies je al gemaakt hebt zonder iets uit te moeten rekenen.
PS: hou je portefeuille in Morningstar bij, dan zie je dagelijks hoeveel winst of verlies je al gemaakt hebt zonder iets uit te moeten rekenen.
Morningstar is inderdaad ideaal om je portefeuille te evalueren.
Het rendement van fondsen moet je procentueel berekenen. Dat is de enige manier om fondsen te vergelijken. Niet "Op het ene fonds heb ik 100 euro winst gemaakt en op het andere 200 euro, dus op het andere heb ik twee keer zoveel winst gemaakt."
Vreemde redenering waar je mee afkomt. Je snapt niet helemaal het concept van een fonds denk ik.Beed schreef:Andere berekening . Twee verschillende fondsen nl : 1.= Ing Core en 2.= Black Rock
Groetjes
Beed
Een fonds heeft een bepaald vermogen. Bijvoorbeeld 1 mio EUR en gaat dit beleggen in aandelen (kan ook obligaties of iets anders zijn). De waardestijging van het vermogen van dat fonds zal dan afhangen van wat deze onderliggende aandelen doen. Stel dat deze gemiddeld genomen 10% stijgen, dan zal het vermogen van het fonds 1.1mio EUR worden. Er is immers 10% winst. Wanneer iemand geld belegt in een fonds koopt deze persoon een stukje van dat fonds. Men kan dit bijvoorbeeld in 100.000 stukjes delen. Elk stukje zal dan initieel 10 EUR kosten. Na de stijgen zal dit stukje dan 11 EUR waard zijn, dus een winst van 10%. Men kan sit ook bijvoorbeeld in 100 stukjes delen. Elk deel zal dan initieel 100.000 EUR zijn en zal bij de stijging 110.000 EUR waard zijn. De initiële waarde en in hoeveel stukjes het fonds gekapt wordt is dus irrelevant.
Dus de berekening van Cydox klopt van die 2.5% en 7.69%
Yaris schreef : PS: hou je portefeuille in Morningstar bij, dat doe ik al twee jaar en elke week controleer ik dat en schrijf dat op .
Aan Naick ben nog maar een beginneling heb me altijd laten leiden door de bank maar zo ben ik in het verleden al veel centjes verloren .
Maar ja aan beleggen is altijd een risico aan verbonden hé als je er geen verstand van hebt .Daarom kom ik hier raad vragen .
Groetjes
Beed
Yaris schreef : PS: hou je portefeuille in Morningstar bij, dat doe ik al twee jaar en elke week controleer ik dat en schrijf dat op .
Aan Naick ben nog maar een beginneling heb me altijd laten leiden door de bank maar zo ben ik in het verleden al veel centjes verloren .
Maar ja aan beleggen is altijd een risico aan verbonden hé als je er geen verstand van hebt .Daarom kom ik hier raad vragen .
Groetjes
Beed
Je weet hoe je het procentueel rendement moet berekenen?
- Deel de huidige waarde door de aankoopwaarde;
- trek van de uitkomst 1 af;
- vermenigvuldig dat bedrag met 100;
- je ziet dan je winst of verlies in %.
- 1228/1198=1,025;
- 1,025-1=0,025;
- 0,025*100=2,5;
- je winst is 2,5%.
Bedankt Yaris
Het gaat ook zo eindbedrag min beginbedrag uitkomst x 100 gedeeld door beginbedrag
bv : 1228€ min1198€ = 30€ x 100 = 3000 : 1198 = 2.5%
47.33€ min 43.95€ = 3.38€ x 100 = 338 : 43.95 = 7.69%
Maar wat denkt u van het volgende : deze interesseren mij wel en zouden verdeeld worden onder die 16.000€
bv elk 4.000€ of is dat teveel?
1. Aandelen
a. AB InBef
b. Ahold Delhaize
2. Fondsen
a. Candriam Equities B Robotics & Innovative Technology C Acc
b. Fullinvest Medium Lock of Fullinvest High C Acc of alle twee.
Groetjes
Beed
Het gaat ook zo eindbedrag min beginbedrag uitkomst x 100 gedeeld door beginbedrag
bv : 1228€ min1198€ = 30€ x 100 = 3000 : 1198 = 2.5%
47.33€ min 43.95€ = 3.38€ x 100 = 338 : 43.95 = 7.69%
Maar wat denkt u van het volgende : deze interesseren mij wel en zouden verdeeld worden onder die 16.000€
bv elk 4.000€ of is dat teveel?
1. Aandelen
a. AB InBef
b. Ahold Delhaize
2. Fondsen
a. Candriam Equities B Robotics & Innovative Technology C Acc
b. Fullinvest Medium Lock of Fullinvest High C Acc of alle twee.
Groetjes
Beed
Iedereen kan je hier tips en raad geven, maar belangrijk is dat je zelf ook wat inzicht krijgt. Dan kan je anderen hun advies ook beter kaderen. Mensen hebben verschillende beleggingsprofielen, zoals welk risico je wil nemen, hoe lang je wil beleggen, etc.
Ik zie dat hier vaak de gratis cursus op mijnkapitaal.be wordt aangeraden aan beginnelingen. Misschien kan je daar je licht al eens gaan opsteken. Dit gaat je een aantal concepten en begrippen aanleren waarmee je zelf al een beeld kan vormen. Vervolgens ga je de adviezen en meningen hier ook veel beter begrijpen en kunnen interpreteren.
Ik zie dat hier vaak de gratis cursus op mijnkapitaal.be wordt aangeraden aan beginnelingen. Misschien kan je daar je licht al eens gaan opsteken. Dit gaat je een aantal concepten en begrippen aanleren waarmee je zelf al een beeld kan vormen. Vervolgens ga je de adviezen en meningen hier ook veel beter begrijpen en kunnen interpreteren.
Dank u Naick, zal mijn licht daar eens opsteken .
Groetjes
Beed
Groetjes
Beed
Wat ik al weleens gedaan heb is bij rabo nakijken welke fondsen er laag staan die aangekocht (wel achtergrond informatie over opgezocht natuurlijk). Al wel een klein beetje mee verdiend maar neem mijn winst op 10% dus dan zit er soms nog niet zoveel geld in. Heb in het verleden ook beleggingen aangekocht bij grootbanken was dan voor een groot bedrag in één fonds op één moment ingestoken, heb ze verkocht bij winst. Betaalde daar dan soms 2% instapkosten op. Nu een paar fondsen bij rabo waar ik maandelijks wat in bijstort. En heb alles zelf in de hand dus geen telefoontjes meer van de banken. . . 
Ik ben wel benieuwd hoe je dan vaststelt welke fondsen er laag gewaardeerd staan. Dit is volgens mij verre van eenvoudig.klt2013 schreef:Wat ik al weleens gedaan heb is bij rabo nakijken welke fondsen er laag staan die aangekocht (wel achtergrond informatie over opgezocht natuurlijk).
Je zou fondsen kunnen selecteren die de laatste tijden flink gedaald zijn, maar dit lijkt me niet het beste selectiecriterium.