Fondsen
Re: Fondsen
Ik heb liever een veilige portefeuille dan fondsen die over 5 jaar zomaar verdwijnen. Mijnkapitaal screent maandelijks opnieuw en dat boezemt mij ook wel vertrouwen in.
Ik heb even een portefeuille samengesteld. Wat denken jullie hiervan?
Je mag het gerust volledig afkraken als het niet deugd.
Mijn profiel
Budget: Ik zou maandelijks 100 euro storten (ben niet meteen de meest kapitaalkrachtige). Dus op 1 jaar hoop ik er tussen 1000 en 1500 euro in te storten met de hoop dat deze ruimschoots het beste spaarboekje klopt.
Doel: 4% netto rendement per jaar
Samengestelde portefeuille
[*]LU0171283459 - Blackrock Global Funds - Global Allocation Fund - A2 EUR (****)
Gemengd neutraal risico internationaal (geen instap- uitstapkosten)
[*]LU0052588471 - Fidelity Funds - Euro Balanced Fund A-EUR (*****)
[*]LU0395794307 - JPMorgan Investment Funds - Global Income A (div) - EUR (*****)
Gemengd neutraal risico internationaal (Geen instap- uitstapkosten)
[*]FR0010135103 - Carmignac Patrimoine - A EUR Acc (****)
Gemengd neutraal risico internationaal (1% instap- 0% uitstapkosten)
- > Of vervang ik deze beter door 'Carmignac Investissement - A EUR Acc'?
[*]LU0119750205 - Invesco Funds - Invesco Pan European Structured Equity Fund - A cap - EUR (*****)
Aandelen Europa (Geen instap- uitstapkosten)[/list]
Reserve
[*]BE0058652646 - Petercam B - Equities World Sustainable - B (****)
Aandelen Wereld (1% instap- 0% uitstapkosten)
[*]LU0203975437 - Robeco Capital Growth Funds - Robeco BP Global Premium Equities - D EUR (*****)
Aandelen Wereld (Geen instap- uitstapkosten)
Hoe staan jullie hier tegenover? Is het veilig of eerder een enorm risico voor wat het maar opbrengt?
Mijn profiel
Budget: Ik zou maandelijks 100 euro storten (ben niet meteen de meest kapitaalkrachtige). Dus op 1 jaar hoop ik er tussen 1000 en 1500 euro in te storten met de hoop dat deze ruimschoots het beste spaarboekje klopt.
Doel: 4% netto rendement per jaar
Samengestelde portefeuille
[*]LU0171283459 - Blackrock Global Funds - Global Allocation Fund - A2 EUR (****)
[*]LU0395794307 - JPMorgan Investment Funds - Global Income A (div) - EUR (*****)
Gemengd neutraal risico internationaal (Geen instap- uitstapkosten)
Gemengd neutraal risico internationaal (1% instap- 0% uitstapkosten)
[*]LU0119750205 - Invesco Funds - Invesco Pan European Structured Equity Fund - A cap - EUR (*****)
Aandelen Europa (Geen instap- uitstapkosten)[/list]
Reserve
Aandelen Wereld (1% instap- 0% uitstapkosten)
[*]LU0203975437 - Robeco Capital Growth Funds - Robeco BP Global Premium Equities - D EUR (*****)
Aandelen Wereld (Geen instap- uitstapkosten)
Hoe staan jullie hier tegenover? Is het veilig of eerder een enorm risico voor wat het maar opbrengt?
Yaris, de mensen op MijnKapitaal beschikken ook niet over een glazen bol, maar ik heb meer vertrouwen in hun advies dan in de aanbevelingen van een grootbank.Yaris schreef:Als jij en andere mensen je goed voelen met de adviezen op die site dan is dat jullie gegund, evita. Ik heb persoonlijk minder aangename ervaringen met die twee heren van in de tijd toen ze nog op Spaargids actief waren. Maar ik ga daar niet verder over uitweiden.
Laat carmignac maar vallen, instapkosten en met de patrimoine heb je nog werk voor je belastingsformulier.
Zo moeilijk is die aangifte niet: http://www.carmignac.be/nl/simulator" onclick="window.open(this.href);return false;josbos schreef:Laat carmignac maar vallen, instapkosten en met de patrimoine heb je nog werk voor je belastingsformulier.
En die 1% instapkosten betaal ik graag mocht ik weten dat ik jaarlijks +4% rente zou kunnen halen.
-
radixconvertor
- Full Member

- Contacteer:
Zijn er mensen die in fondsen zitten die voornamelijk short gaan, in een sector, regio of breder?
Zie daarover short-fonds-t17108.html" onclick="window.open(this.href);return false;
@josbos. Ik heb nog nooit instapkosten betaald. Het invullen van de belastingsbrief is kinderspel. Gewoon naar de website van Carmignac gaan en uw aantal deelbewijzen invullen.
"veilig": wat bedoel je daarmee? fondsen die alleen maar stijgen en dat eeuwig zullen blijven doen, bestaan niet; zijn spaarboekjes veilig? (dat is in essentie geld dat je uitgeleend hebt aan de bank, wie zegt dat ze je kunnen terugbetalen?)Kevva schreef:Ik heb liever een veilige portefeuille dan fondsen die over 5 jaar zomaar verdwijnen. Mijnkapitaal screent maandelijks opnieuw en dat boezemt mij ook wel vertrouwen in.
"enorm risico": volgens mij zijn er geen enorme risico's, als je de boel wat opvolgt; als je ziet dat de koersen ineenstuiken (een crash dus), kun je gewoon alles verkopen (stop loss bij vb -10 %);
"wat het maar opbrengt": niemand kan de toekomst zien, kan meevallen en tegenvallen
Dit is precies wat veel van die mixfondsen beogen. En sommige slagen er goed in. Je zal er geen indices mee outperformen in een stijgende markt, maar je krijgt een relatief veilig rendement zonder al te hoge volatiliteit.soja schreef:"veilig": wat bedoel je daarmee? fondsen die alleen maar stijgen en dat eeuwig zullen blijven doen, bestaan niet;
[quote="Kevva"]Ik heb liever een veilige portefeuille dan fondsen die over 5 jaar zomaar verdwijnen. Mijnkapitaal screent maandelijks opnieuw en dat boezemt mij ook wel vertrouwen in.
[size=150][u][b]Mijn profiel[/b][/u][/size]
[b]Budget:[/b] Ik zou maandelijks 100 euro storten (ben niet meteen de meest kapitaalkrachtige). Dus op 1 jaar hoop ik er tussen 1000 en 1500 euro in te storten met de hoop dat deze ruimschoots het beste spaarboekje klopt.
[b]Doel:[/b] 4% netto rendement per jaar
[b]Samengestelde portefeuille[/b]
[color=#800000][size=85]Gemengd neutraal risico internationaal (geen instap- uitstapkosten)[/size][/color]
[color=#800000][size=85]Gemengd neutraal risico internationaal (geen instap- uitstapkosten)[/size][/color]
[color=#800000][size=85]Gemengd neutraal risico internationaal (Geen instap- uitstapkosten)[/size][/color]
[color=#800000][size=85]Gemengd neutraal risico internationaal (1% instap- 0% uitstapkosten)[/size][/color]
[color=#800000][size=85]Aandelen Europa (Geen instap- uitstapkosten)[/size][/color][/list]
[b]Reserve[/b]
[color=#800000][size=85]Aandelen Wereld (1% instap- 0% uitstapkosten)[/size][/color]
[color=#800000][size=85]Aandelen Wereld (Geen instap- uitstapkosten)[/size][/color]
Hoe staan jullie hier tegenover? Is het veilig of eerder een enorm risico voor wat het maar opbrengt?[/quote]
Volgens mij heb je een betrekkelijk goede keuze gemaakt, maar persoonlijk zou ik géén enkele Carmignac in stoppen.
Carmignac presteert de laatste 3 à 4 jaar al serieus onder de markt.
Ik zou die eventueel vervangen door de Robeco die je aanhaalt, en ook niet door Petercam, doordat je bij hen met instapkosten zit.
Ook een goede keuze is Fidelity America, JPMorgan US Steep, Franklin US Opportunities.
[size=150][u][b]Mijn profiel[/b][/u][/size]
[b]Budget:[/b] Ik zou maandelijks 100 euro storten (ben niet meteen de meest kapitaalkrachtige). Dus op 1 jaar hoop ik er tussen 1000 en 1500 euro in te storten met de hoop dat deze ruimschoots het beste spaarboekje klopt.
[b]Doel:[/b] 4% netto rendement per jaar
[b]Samengestelde portefeuille[/b]
[color=#800000][size=85]Gemengd neutraal risico internationaal (Geen instap- uitstapkosten)[/size][/color]
[color=#800000][size=85]Gemengd neutraal risico internationaal (1% instap- 0% uitstapkosten)[/size][/color]
[color=#800000][size=85]Aandelen Europa (Geen instap- uitstapkosten)[/size][/color][/list]
[b]Reserve[/b]
[color=#800000][size=85]Aandelen Wereld (1% instap- 0% uitstapkosten)[/size][/color]
[color=#800000][size=85]Aandelen Wereld (Geen instap- uitstapkosten)[/size][/color]
Hoe staan jullie hier tegenover? Is het veilig of eerder een enorm risico voor wat het maar opbrengt?[/quote]
Volgens mij heb je een betrekkelijk goede keuze gemaakt, maar persoonlijk zou ik géén enkele Carmignac in stoppen.
Ik zou die eventueel vervangen door de Robeco die je aanhaalt, en ook niet door Petercam, doordat je bij hen met instapkosten zit.
Ook een goede keuze is Fidelity America, JPMorgan US Steep, Franklin US Opportunities.
Wat betreft Carmignac ben ik tijdens de laatste correctie in oktober terug ingestapt en zit ik momenteel met
Carmignac Investissement A EUR acc 7,07% winst
Carmignac Patrimoine A EUR acc 1,14% winst
Patrimoine doet het altijd wel rustiger aan, ik maak me er niet druk om maar koop ze ook enkel aan bij een beursdip of correctie en verkoop ze dan terug wanneer ik vind dat ze hoog genoeg staan
De vorige keer dat ik deze twee in mijn portefeuille had, kocht ik ze in juni 2013 tijdens een dipje op de beurs en verkocht ze in september 2014 toen ik vond dat ze hoog genoeg stonden en er té veel negatieve dingen in de wereld gebeurde naar mijn goesting (IS, Oekraïne, China die het liet afweten enz.) Toen brachten ze op:
Carmignac Investissement A EUR acc 13,07% winst
Carmignac Patrimoine A EUR acc 7,52% winst
Carmignac Investissement A EUR acc 7,07% winst
Carmignac Patrimoine A EUR acc 1,14% winst
Patrimoine doet het altijd wel rustiger aan, ik maak me er niet druk om maar koop ze ook enkel aan bij een beursdip of correctie en verkoop ze dan terug wanneer ik vind dat ze hoog genoeg staan
De vorige keer dat ik deze twee in mijn portefeuille had, kocht ik ze in juni 2013 tijdens een dipje op de beurs en verkocht ze in september 2014 toen ik vond dat ze hoog genoeg stonden en er té veel negatieve dingen in de wereld gebeurde naar mijn goesting (IS, Oekraïne, China die het liet afweten enz.) Toen brachten ze op:
Carmignac Investissement A EUR acc 13,07% winst
Carmignac Patrimoine A EUR acc 7,52% winst
Ik beoog eigenlijk een meer defensieve portefeuille, met de ambitie om jaarlijks een goeie 4% te groeien (dan heb ik ruimschoots de inflatie verslaan.
Die aandelenfondsen wil ik liever wat mijden want de toekomst voor Europa ziet er niet al te best uit! Kans ik groot dat we weer een hele instorting van de Europese markten tegemoet gaan in 2015-2016.
Die aandelenfondsen wil ik liever wat mijden want de toekomst voor Europa ziet er niet al te best uit! Kans ik groot dat we weer een hele instorting van de Europese markten tegemoet gaan in 2015-2016.
Ja, ik begrijp je, maar als de markten zakken, zullen de defensievere fondsen ook mee zakken.
Het is gewoon een kwestie van op tijd te verkopen in een dalende markt.
Dit in eender welk fonds je zit.
Het is gewoon een kwestie van op tijd te verkopen in een dalende markt.
Dit in eender welk fonds je zit.
Dus die Robeco (met aandelen) er in. Fidelity America (geen idee welke je bedoelt).Lowietje2 schreef:Volgens mij heb je een betrekkelijk goede keuze gemaakt, maar persoonlijk zou ik géén enkele Carmignac in stoppen.
JPMorgan US Steep en Franklin US Opportunities zijn niet te koop bij Rabobank.
Dat klopt, maar die zijn wel te koop bij Fortuneo of Deutsche bank, misschien zelfs Keytrade.
Fortuneo en Keytrade aan 9,95€/aankoop , Deutsche Bank gratis, maar 8€/jaar/effect, met een maximum van 80€.
Persoonlijk heb ik die zelf in portefeuille ( de dividendversie) en het zijn serieuze hoogvliegers.
Enkel Robeco heb ik een 6 tal weken geleden verkocht en Franklin US opportunities mee aangekocht ( 11% winst sedertdien).
Sorry dat ik het moet zeggen, maar ik vind het aanbod fondsen met dividend bij Rabobank aan de magere kant.
Heb er enkel Fidelity Health, Henderson Asian en Blackrock Global dividend.
Met de accumulate- versie zit je te vlug met hoge kosten als je van fonds wil overstappen, daarom verkies ik de dividend versie's.
Fortuneo en Keytrade aan 9,95€/aankoop , Deutsche Bank gratis, maar 8€/jaar/effect, met een maximum van 80€.
Persoonlijk heb ik die zelf in portefeuille ( de dividendversie) en het zijn serieuze hoogvliegers.
Enkel Robeco heb ik een 6 tal weken geleden verkocht en Franklin US opportunities mee aangekocht ( 11% winst sedertdien).
Sorry dat ik het moet zeggen, maar ik vind het aanbod fondsen met dividend bij Rabobank aan de magere kant.
Heb er enkel Fidelity Health, Henderson Asian en Blackrock Global dividend.
Met de accumulate- versie zit je te vlug met hoge kosten als je van fonds wil overstappen, daarom verkies ik de dividend versie's.