Fondsen
TIP
Fondsen
Is alles onderbrengen in 1 Fonds met wereldwijde obligaties en aandelen (kan dan nog kiezen voor defensief of wat meer risico) in plaats van een portefeuille met 10 verschillende obligatie's en Fondsen?
Re: Fondsen
Ik zou niet kiezen voor slechts één fonds.Als dat fonds het heel slecht doet dan ben je 100% de dupe. Basisregel spreiden !
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je portefeuille eenvoudig houden heeft veel voordelen: je kan een mixfonds kopen, maar dan zit je vast aan de mix die het fonds kiest.
Een breed gespreid fonds met aandelen, een breed gespreid fonds met obligaties en dan een termijn/spaar/tak21 rekening geeft jou de flexibiliteit om de mix aan te passen.
Het is belangrijk dat er voldoende spreiding is: "alle" landen, "alle" sectoren, enkele honderden/duizenden aandelen en evenveel of zelfs meer obligaties.
De kosten (instapkosten, jaarlijkse kosten, interne en externe transactiekosten) zullen het verschil maken tussen goede fondsen en slechte.
Een breed gespreid fonds met aandelen, een breed gespreid fonds met obligaties en dan een termijn/spaar/tak21 rekening geeft jou de flexibiliteit om de mix aan te passen.
Het is belangrijk dat er voldoende spreiding is: "alle" landen, "alle" sectoren, enkele honderden/duizenden aandelen en evenveel of zelfs meer obligaties.
De kosten (instapkosten, jaarlijkse kosten, interne en externe transactiekosten) zullen het verschil maken tussen goede fondsen en slechte.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zelfs een wereldwijd gespreid gediversifieerd fonds heeft maar een beperkt aantal posities in portefeuille (gewoonlijk een vijftigtal). Ikzelf heb meerdere fondsen die in specifieke landen, sectoren of thema’s beleggen. Het aantal posities waar ik indirect in beleg is daardoor veel groter dan bij één wereldwijd fonds.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Voor dezelfde spreiding te hebben van een fonds, moet je tientallen individuele aandelen kopen,...
Een fonds op zich is al voldoende spreiding vind ik. Maar voor mij wegen de lopende kosten niet op tegen het voordeel van de spreiding. Ik prefereer nog altijd individuele aandelen.
Een fonds op zich is al voldoende spreiding vind ik. Maar voor mij wegen de lopende kosten niet op tegen het voordeel van de spreiding. Ik prefereer nog altijd individuele aandelen.
Ik zou niet gerust zijn met 1 enkel fonds maar het kan natuurlijk wel. Pensioensparen doe je ook maar meestal in één fonds. Het hangt er ook vanaf over hoeveel geld het gaat
Zelf heb ik 6 aandelenfondsen van verschillende fondshuizen waarbij ik er op let om zowel in large, mid en small-caps te zitten, 1 ervan is een mix-fonds voor wat stabiliteit. Ik heb geen enkel fonds dat vasthangt aan een bepaalde regio of 1 sector. Dit combineer ik met enkele holdings die private equity hebben (bv. GIMV). Voor mijn obligatiegedeelte doe ik aan TAK21 fiscaal voordelig langetermijnsparen.
Zelf heb ik 6 aandelenfondsen van verschillende fondshuizen waarbij ik er op let om zowel in large, mid en small-caps te zitten, 1 ervan is een mix-fonds voor wat stabiliteit. Ik heb geen enkel fonds dat vasthangt aan een bepaalde regio of 1 sector. Dit combineer ik met enkele holdings die private equity hebben (bv. GIMV). Voor mijn obligatiegedeelte doe ik aan TAK21 fiscaal voordelig langetermijnsparen.