Fondsen transfereren - met orderhistoriek?
TIP
Fondsen transfereren - met orderhistoriek?
Hoi,
Nu Rabobank.be stopt met het aanbieden van fondsen, heb ik beslist om over te stappen naar MeDirect, die ongeveer dezelfde voorwaarden heeft (gratis effectenrekening, minimale instapkosten, etc).
Ik bezit heel wat fondsen waar ik in de loop der jaren in heb verkocht een aangekocht, om mijn "moyenne" te verlagen.
Nu vragen ze voor mijn transfers enkel mijn initiële aankoopprijs, en niet mijn orderhistoriek. Mij lijkt me dat niet correct. Het aantal stuks dat ik heb, heb ik niet per se aan die prijs aangekocht. De waarde van mijn fonds wordt hierdoor foutief berekend.
Is mijn veronderstelling juist? Kan iemand dit voor mij verduidelijken?
Nu Rabobank.be stopt met het aanbieden van fondsen, heb ik beslist om over te stappen naar MeDirect, die ongeveer dezelfde voorwaarden heeft (gratis effectenrekening, minimale instapkosten, etc).
Ik bezit heel wat fondsen waar ik in de loop der jaren in heb verkocht een aangekocht, om mijn "moyenne" te verlagen.
Nu vragen ze voor mijn transfers enkel mijn initiële aankoopprijs, en niet mijn orderhistoriek. Mij lijkt me dat niet correct. Het aantal stuks dat ik heb, heb ik niet per se aan die prijs aangekocht. De waarde van mijn fonds wordt hierdoor foutief berekend.
Is mijn veronderstelling juist? Kan iemand dit voor mij verduidelijken?
Re: Fondsen transfereren - met orderhistoriek?
Hallo Karolina,
Welkom op dit forum.
Een alternatief is het geven van een "moyenne" aankoopprijs op een "moyenne" datum. In dat geval zou je de huidige groei% enz dezefde moeten blijven.
Welkom op dit forum.
Indien ze jouw "initiele" aankoopprijs vragen, moet je hen dan niet de aankooppprijs van elk van je aankopen geven?Karolina schreef: ↑9 augustus 2017, 08:19 Ik bezit heel wat fondsen waar ik in de loop der jaren in heb verkocht een aangekocht, om mijn "moyenne" te verlagen.
Een alternatief is het geven van een "moyenne" aankoopprijs op een "moyenne" datum. In dat geval zou je de huidige groei% enz dezefde moeten blijven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hoi,
Helaas, ze vragen inderdaad niet mijn aankoopprijs per order. Ze vragen per fonds het aantal stuks en de initiële aankoopprijs, wat mij dus ten zeerste verontrust. Ben opgelucht dat ik niet de enige ben die denkt dat er hier iets scheelt!
Helaas, ze vragen inderdaad niet mijn aankoopprijs per order. Ze vragen per fonds het aantal stuks en de initiële aankoopprijs, wat mij dus ten zeerste verontrust. Ben opgelucht dat ik niet de enige ben die denkt dat er hier iets scheelt!
Zolang het uitsluitend om aankopen gaat is het vrij eenvoudig, je bezorgt een uitreksel van elke aankoop en berekent de gemiddelde aankoopkoers. bv je hebt eens 10p aan €20 gekocht, daarna 30P aan €18 en 10P aan €17, het gemiddelde wordt dan ((10*20)+(30*18)+(10*17))/50 = €18,2 Bij tussentijdse verkopen wordt het wat complexer, stel dat je van die 50P hiervoor er 30 verkoopt en er daarna 20P aan €20 aankoopt, dan wordt het gemiddelde (20*18,2)+(20*20)/40 = €19,1 Wat MeDirect in zulk geval vraagt om enkel de aankopen te betrekken in de berekening klopt inderdaad niet, dat zou ((10*20)+(30*18)+(10*17)+(20*20))/70 = €18,71 In dit geval zou je dus teveel meerwaarde belasting betalen bij een volgende verkoop. Behoorlijk amateuristisch voor een bank als je het mij vraagt.
Bedankt Vortex voor je feedback! Ik heb met MeDirect gebeld en indien ik niet zelf de moyenne bereken, gaan zij uit van de waarde op dag van transfer. Beetje vreemd dat die informatie niet by default wordt doorgegeven bij een transfer 

Daar geef ik je 100% gelijk in, het is toch niet aan jou om al die berekeningen te doen en/of historieken op te zoeken?
Door al die poespas begin ik al te twijfelen of ik wel naar MeDirect zou overstappen.
Ik heb vorig jaar fondsen getransfereerd naar MeDirect. Ik heb mijn aankoopborderellen aan MeDirect bezorgd.
Zo kunnen ze de initiële aankoopwaarden inbrengen en later, bij verkoop, eventueel de correcte Reynderstaks berekenen.
Dat is toch de normale procedure hé.
Bij het overbrengen van bedrijfsobligaties is die poespas natuurlijk niet nodig.
Zo kunnen ze de initiële aankoopwaarden inbrengen en later, bij verkoop, eventueel de correcte Reynderstaks berekenen.
Dat is toch de normale procedure hé.
Bij het overbrengen van bedrijfsobligaties is die poespas natuurlijk niet nodig.
-
- Full Member
- Contacteer:
Gebeurt het wel correct bij de automatische overdracht van Rabo naar Keytrade?
Ja, bij de overdracht naar Keytrade wordt ook de historiek meegegeven. Let op, ook de overdracht naar MeDirect zal correct verlopen wanneer je zelf alle aan en verkoop uitreksels bezorgt en voor alle zekerheid en ter controle zelf de berekening maakt. Voor de goede orde, alleen nodig voor fondsen die meer dan 25% vastrentende producten bevatten. Maar inderdaad een hele poespas die eigenlijk totaal niet nodig is mocht Rabobank gewoon de historiek mee transfereren naar MeDirect. De gemiddelde aankoopkoers is trouwens eenvoudig te controleren, in het overzicht van de Rabobank effectenrekening heb je een kolom met "aantal", "waarde" en "winst/verlies", door "waarde" min "winst/verlies" te delen door "aantal" krijg je de gemiddelde aankoopkoers of het break-even point.
Op morningstar kan je je transacties inbrengen en gebaseerd op alle aankopen en verkopen berekent die dan een "gemiddelde" aankoop waarde van je positie. Als je de dan vermenigvuldigd met het aantal aandelen kom je uit op je totale winst of verlies.
Misschien is er zo'n scherm in de webapplicatie van je huidige bank?
Mischien kan je ook gewoon de volgende berekening maken :
-- > winst_of_verlies_per_aandeel = (totale instroom - totale uitstroom)/#aandelen_nu
-- > "moyenne"_aankoopprijs = prijs_aandeel_nu - winst_of_verlies_per_aandeel
Misschien is er zo'n scherm in de webapplicatie van je huidige bank?
Mischien kan je ook gewoon de volgende berekening maken :
-- > winst_of_verlies_per_aandeel = (totale instroom - totale uitstroom)/#aandelen_nu
-- > "moyenne"_aankoopprijs = prijs_aandeel_nu - winst_of_verlies_per_aandeel
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Och zeg, dat heb ik niet direct gevonden, kun je me daarvan de link voorzien? Ik zit dat hier verdorie allemaal zelf uit te rekenen! En voor de fondsen waar ik effectief veel heb aan- en verkocht dacht ik inderdaad om gewoon die hele orderhistoriek mee te sturen en hen de berekening te laten maken.
Voor de fondsen met een groot aandeel in obligaties begrijp ik dat ze wel de initiële aankoopprijs moeten hebben. Maar daar heb ik nu ook een vraagje bij: ik heb de initiële aankoopprijs in EUR staan, maar voor sommige fondsen wenst MeDirect ze in de originele valuta, nl. USD te verkrijgen. Dan veronderstel ik dat ik de aankoopprijs in USD toch best doorgeef (hoewel ze expliciet om een screenshot hiervan hebben gevraagd)?
Morningstar.be
- Account aanmaken als je er nog geen hebt.
- Transactie-portefeuille aanmaken
- Transacties inbrengen via "bewerken"
Lijkt allemaal wel veel werk.
Misschien zijn er op dit forum nog andere mensen die dezelfde overstap gemaakt hebben?
- Account aanmaken als je er nog geen hebt.
- Transactie-portefeuille aanmaken
- Transacties inbrengen via "bewerken"
Lijkt allemaal wel veel werk.
Misschien zijn er op dit forum nog andere mensen die dezelfde overstap gemaakt hebben?
Ik ga er mij gemakkelijk vanaf maken, en gewoon aan Rabo vragen om zelf een export te bezorgen van mijn fondsen, met de gemiddelde waarde
Alleen niet zeker wat te doen met fondsen die Rabo noteert in EUR, en op de beurs noteren in USD. Daar moet ik dan toch nog wat opzoekwerk voor verrichten

Alleen niet zeker wat te doen met fondsen die Rabo noteert in EUR, en op de beurs noteren in USD. Daar moet ik dan toch nog wat opzoekwerk voor verrichten

Ik ga mij er ook gemakkelijk vanaf maken denk ik en alles naar Keytrade laten gaan. Al mijn fondsen, obligaties en pensioensparen samen bij één bank.