Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Fondsen-verliezen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
L_SP
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer L_SP
Verstuur privébericht

Fondsen-verliezen

• Citeer

Bericht door L_SP » 24 maart 2018, 11:39

Ik ben in November 2017 beginnen met investeren in fondsen. Ik had zero kennis (al bij al 2 boeken gelezen over investeren) en wilde investeren in fondsen om zo kennis op te doen en later mogelijk rechtsreeks in aandelen te investeren.

In kader daarvan heb ik geprobeerd een divers maar volatiel portfolio samen te stellen. Gezien de markten het in deze periode geloof ik toch vrij goed hebben gedaan had ik toch redelijk wat marge verwacht. Ze zijn echter heel zelden winstmakend geweest.

De bedoeling was om hier initieel 5 jaar geld in te pompen en dit te blijven bestuderen; na 5 jaar zien of we nog 5 jaar er bij doen gebaseerd op wat ik zou hebben geleerd in die periode. Het geld is geld dat ik niet direct nodig heb in de volgende 10 jaar. Echt advies vinden over beleggen in fondsen en welke marges aanvaardbaar zijn is precies wel niet zo evident.

Is hier iemand die mij wat advies kan geven gebaseerd op mijn portfolio en mij een halt kan toeroepen indien dit een slecht idee zou zijn?

portfolio1: 1000 EUR startkapitaal. 200 EUR per maand. momenteel ongeveer 100 EUR verlies.

50% Fidelity Funds World Fund A
25% JPMorgan Funds Europe Strategic Growth Fund A
25% Fidelity Funds European Dynamic Growth Fund A

Portfolio 2: 4000 Startkapitaal. 200 EUR investering per maand. ongeveer 200 EUR verlies

25% Invesco Funds Invesco Pan European Equity Fund A (cap)
10% Carmignac Portfolio Commodities A
15% DNCA Invest Evolutif B
25% Franklin Templeton Investment Funds Templeton Global Total Return Fund A (acc)
25% UBAM Global High Yield Solution AHC

Ziet iemand of ik ergens grote fouten maak? Is het misschien kwestie dat ik te weinig geld investeer en kosten bijgevolg hoger zijn dan mogelijk rendement? of is het gewoon kwestie van tijd? (fyi, ik doe dit via Keytrade)

Elke mening is welkom :)

Nairo
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Nairo
Verstuur privébericht

Re: Fondsen-verliezen

• Citeer

Bericht door Nairo » 24 maart 2018, 14:58

[quote=L_SP post_id=342632 time=1521887943 user_id=34889]
Ik ben in November 2017 beginnen met investeren in fondsen. Ik had zero kennis (al bij al 2 boeken gelezen over investeren) en wilde investeren in fondsen om zo kennis op te doen en later mogelijk rechtsreeks in aandelen te investeren.

In kader daarvan heb ik geprobeerd een divers maar volatiel portfolio samen te stellen. Gezien de markten het in deze periode geloof ik toch vrij goed hebben gedaan had ik toch redelijk wat marge verwacht. Ze zijn echter heel zelden winstmakend geweest.

De bedoeling was om hier initieel 5 jaar geld in te pompen en dit te blijven bestuderen; na 5 jaar zien of we nog 5 jaar er bij doen gebaseerd op wat ik zou hebben geleerd in die periode. Het geld is geld dat ik niet direct nodig heb in de volgende 10 jaar. Echt advies vinden over beleggen in fondsen en welke marges aanvaardbaar zijn is precies wel niet zo evident.

Is hier iemand die mij wat advies kan geven gebaseerd op mijn portfolio en mij een halt kan toeroepen indien dit een slecht idee zou zijn?

portfolio1: 1000 EUR startkapitaal. 200 EUR per maand. momenteel ongeveer 100 EUR verlies.

Portfolio 2: 4000 Startkapitaal. 200 EUR investering per maand. ongeveer 200 EUR verlies

25% Franklin Templeton Investment Funds Templeton Global Total Return Fund A (acc)

Ziet iemand of ik ergens grote fouten maak? Is het misschien kwestie dat ik te weinig geld investeer en kosten bijgevolg hoger zijn dan mogelijk rendement? of is het gewoon kwestie van tijd? (fyi, ik doe dit via Keytrade)

Gewoon op een verkeerd moment ingestapt. Beurzen stonden hoog, zijn sindsdien gezakt door politieke maatregelen en verhoogde rentes. Rustig blijven is de boodschap en blijven verder maandelijks uw 200e beleggen, nu koop je goedkoper in.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Nairo
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Nairo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nairo » 24 maart 2018, 15:00

Nairo schreef: ↑24 maart 2018, 14:58
L_SP schreef: ↑24 maart 2018, 11:39 Ik ben in November 2017 beginnen met investeren in fondsen. Ik had zero kennis (al bij al 2 boeken gelezen over investeren) en wilde investeren in fondsen om zo kennis op te doen en later mogelijk rechtsreeks in aandelen te investeren.

Gewoon op een verkeerd moment ingestapt. Beurzen stonden hoog, zijn sindsdien gezakt door politieke maatregelen en verhoogde rentes. Rustig blijven is de boodschap en blijven verder maandelijks uw 200e beleggen, nu koop je goedkoper in.

Jan87
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Jan87
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jan87 » 24 maart 2018, 16:22

Hoeveel kosten betaal je (maandelijks) of is het met een Keyplan?

Cydox
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Cydox
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Cydox » 24 maart 2018, 16:47

Blijven inlezen
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor

L_SP
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer L_SP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door L_SP » 24 maart 2018, 17:06

Bedankt voor de reacties. Ik heb ondertussen nog een aantal boeken gelezen (beleggen voor dummies, how to make money in stocks, iedereen belegger). Als er suggesties zijn, zeer welkom :) .

Ik heb geen schrik voor de gemaakte verliezen; begreep alleen niet goed waarom ze er zijn. Ik werk inderdaad met twee keyplannen.

Dank voor de info

pletse1981
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer pletse1981
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pletse1981 » 25 maart 2018, 11:06

Cydox schreef: ↑24 maart 2018, 16:47 Blijven inlezen
Heb je dan misschien ook adviezen van wat we als beginnende beleggers moeten lezen ?

Natal
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Natal
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Natal » 25 maart 2018, 11:11

Les 1: de beurs kent een grillig verloop, en is geen stairway to heaven. Maw, er zijn ook periodes van dalende beurzen.
Les 2: blijf stil zitten als je geschoren wordt. Dus als de beurs daalt moet je niet met verlies verkopen, so far doe je dat stuk al goed.

Hou er rekening mee dat de beurzen jaren op rij gestegen zijn, en dat de kans op een periode van daling dus steeds groter wordt. Ook ik heb recent een keyplan geopend, dat momenteel rode cijfers aan het sparen is. Ik maak mij daarbij niet ongerust omdat ik nog andere fondsen heb die al enkele jaren mooi in ht groen noteren. Die kunnen dus een stootje verdragen bij mindere periodes.

Belangrijk is dat je blijft volharden en niet van je plan afwijkt. Gewoon blijven doen wat je al enkele maanden geleden gestart bent gaat op langere termijn lonen.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 25 maart 2018, 14:51

De laatste twee maanden zijn de meeste aandelenmarkten "gecorrigeerd" (-10%).
Wat is jouw persoonlijk rendement in %?
5 jaar is kort voor een belegging die aandelen bevat. 5 maanden is heel kort voor een evaluatie.

Aandelenmarkten gaan op en neer. "Gemiddeld" is elk jaar een korrektie (van 10%) die om de zoveel jaar uitdiept tot een bearmarkt (-20%). In een beleggings cariere moet je er ook op een paar crashes rekenen, die misschien ook na aan aantal jaren niet hersteld zal zijn.

Waarom heb je de fondsen gekozen die je gekozen hebt? Hebben zij de voorbije maanden geleverd wat je van hen verwacht? De fondsen lijken aan de duurdere kant te zijn; >1% misschien zelfs >2% beheerskosten per jaar. Voor jou zou dit kunnen betekenen dat je nog een extra % betaald hebt aan de fondsbeheerders.
Is je resultaten heb je daar de aankoopkosten, bewaarkosten etc meegeteld.

Resultaten van een beleggingsportefeuille zijn heel hard bepaald door de verhouding aandelen tov de stabiele assets.
Wat is jouw verhouding? Je kan je portefeuille eventueel inbrengen op Morningstar voor een doorlichting.
Je kan dan ook vergelijken met het gemiddelde voor gelijkaardige portefeilles.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

L_SP
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer L_SP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door L_SP » 25 maart 2018, 19:37

Bedankt B7H4long, heel praktisch advies. Een van de moeilijke dingen die ik ondervind is om praktisch ipv theoretisch advies te vinden over volgende stappen en analyses. Heel moeilijk voor me om te begrijpen op welke termijn ik moet zien en voor welke termijn welke verliezen of winsten normaal/aanvaardbaar zijn. Ik zal dit op Morningstar verder bekijken, bedankt voor de tip!

De twee keyplannen hebben ongeveer -3,5% en -5% verlies op dit moment. ze zijn in de voorbije maanden slechts 1 keer voor een aantal dagen winstmakend geweest (slechts enkele euro's).

Ik besefte inderdaad dat het slecht kon gaan en er een crash etc kon komen over de volgende zoveel jaar. ik heb daar ook geen schrik voor, want uit de lectuur die ik heb doornomen begrijp ik dat je dan gewoon roerloos moet blijven indien je investeert op lange termijn.

De fondsen zijn gekozen volgens 1) keyplan 1 werd me voorgesteld door Keytrade als aanrader voor dynamisch profiel; ik ben daarop ingegaan vanuit het perspectief dat ze wellicht beter konden inschatten wat goed voor me was dan ikzelf. 2) tweede plan werd samengesteld door mezelf door eerst te sorteren op risico (zo hoog mogelijk) en twee rendement over de laatste 5 jaar te vergelijken. Ik besef nu dat ik beter ook naar kosten had gekeken, maar dit was me toen niet geheel duidelijk. Ik ben voor een zo groot mogelijke samenstelling van vooral aandelen gegaan omdat dit geld is dat ik op overschot heb en op lagentermijn wil beleggen; uit wat ik gelezen heb begrijp ik dat de markten zich uiteindelijk rechttrekken en dit rendabel zou zijn.

Ik had enorme winsten gelezen op de performantie vergelijkingen van Keytrade (lees 20k winst bij de instap zoals van 4k met 200 EUR per maand belegging over een periode van 5 jaar) bij de beschrijving van de keyplannen/fondsen. ik was daar zeer zeer sceptisch over natuurlijk.. maar, ik dacht dat ik na 5 of 6 maanden toch boven de 0 zou staan terwijl ik nog steeds rond de -4% schommel. Dat was wat me op dit forum bracht om de logica te proberen te begrijpen, want hoewel ik telkens probeer te begrijpen wat de fondsen met mijn geld uitsteken is de analyse ervan niet evident voor mij.

Blackbelt
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Blackbelt
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Blackbelt » 26 maart 2018, 13:57

Je maakt maar één fout, en dat is dat je al nerveus wordt na 4 maanden.

Gewoon rustig doordoen, en volhouden. Zeker en vast niet stoppen als er nog een verdere correctie komt.
4% daling is niks, in 2008 ging er bij vele fondsen 30-60% af, en zelfs dat is goed gekomen.

Ik neem ook aan dat je dat geld een jaar of 5-10 kan missen, dus keep cool.

luc1961
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer luc1961
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door luc1961 » 26 maart 2018, 16:02

Ik vind het wel 2 zeer agressieve portefeuilles. Misschien eens een derde keyplan maken met wat mixfondsen zoals
DNCA Eurose en Invesco balanced risk allocation. Carmignac commodities heb ik nà een viertal jaren nog steeds geen winst opgebracht., gelukkig met een zeer beperkt bedrag belegd.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 26 maart 2018, 20:32

L_SP schreef: ↑25 maart 2018, 19:37 Ik besefte inderdaad dat het slecht kon gaan en er een crash etc kon komen over de volgende zoveel jaar. ik heb daar ook geen schrik voor, want uit de lectuur die ik heb doornomen begrijp ik dat je dan gewoon roerloos moet blijven indien je investeert op lange termijn.
In de veronderstelling dat je een voldoende beleggings strategie hebt (*)
L_SP schreef: ↑25 maart 2018, 19:37 De fondsen zijn gekozen volgens 1) keyplan 1 werd me voorgesteld door Keytrade als aanrader voor dynamisch profiel; ik ben daarop ingegaan vanuit het perspectief dat ze wellicht beter konden inschatten wat goed voor me was dan ikzelf. 2) tweede plan werd samengesteld door mezelf door eerst te sorteren op risico (zo hoog mogelijk) en twee rendement over de laatste 5 jaar te vergelijken. Ik besef nu dat ik beter ook naar kosten had gekeken, maar dit was me toen niet geheel duidelijk. Ik ben voor een zo groot mogelijke samenstelling van vooral aandelen gegaan omdat dit geld is dat ik op overschot heb en op lagentermijn wil beleggen; uit wat ik gelezen heb begrijp ik dat de markten zich uiteindelijk rechttrekken en dit rendabel zou zijn.
1- Gebaseerd op je kommentaar in deze thread, ben ik niet zeker dat jij een dynamisch profiel hebt. Wat als de aandelen markt de daling verder zet met een bijkomende -40%, en dan na verschillende jaren noch steeds niet opnieuw op het huidige niveau staat. - > Bekijk of je profiel niet minder dynamish, meer neutral zou moeten zijn. Bekijk hier een paar vb verdelingen: vanguard: model-portfolio-allocations
2. Keytrade en ander banken en financiele spelers hebben het doel om de belegger zo veel mogelijk te verkopen: het liefst met hoge instapkosten, hoge jaarlijkse beheerskosten en misschien zelf uitstapkosten.
3. Er zijn markten die in het verleden heel lang genomen hebben om terug op niveau te komen. Ook "de markten" is zonder de kosten, als jij x% instapkosten betaald en dan bvb 2%/jaar beheerskosten zal het langer duren tot jij als belegger terug positief staat.
L_SP schreef: ↑25 maart 2018, 19:37 Ik had enorme winsten gelezen op de performantie vergelijkingen van Keytrade (lees 20k winst bij de instap zoals van 4k met 200 EUR per maand belegging over een periode van 5 jaar) bij de beschrijving van de keyplannen/fondsen. ik was daar zeer zeer sceptisch over natuurlijk.. maar, ik dacht dat ik na 5 of 6 maanden toch boven de 0 zou staan terwijl ik nog steeds rond de -4% schommel. Dat was wat me op dit forum bracht om de logica te proberen te begrijpen, want hoewel ik telkens probeer te begrijpen wat de fondsen met mijn geld uitsteken is de analyse ervan niet evident voor mij.
Resultaten uit het verleden zijn geen indicatie voor de toekomst staat op alle beleggingsdocumenten; het is waar.
Met backtesting kan men altijd een portefeuille vinden die het goed deed.
De voorbije 10 jaar hebben de aandelenmarkten een grote vooruitgang gamaakt. Als een portefeuille 8% omhoog ging de laatste 5 jaar, maar de markt - de gemiddelde markt- ging 10% vooruit. heeft de portefeuille dan een goed restultat behaald?

Van elk fonds dat je hebt zou je moeten kunnen zeggen waarom je het in portefeuille hebt.

Laat me een paar van je fondsen bekijken:
UBAM Global High Yield Solution AHC: junk bond funds: 0% obligaties van "investment grade". Onderheving aan volatieleit van zowel aandelen als obligaties. Lijkt hedged naar Euro - > goed
Franklin Templeton Investment Funds Templeton Global Total Return Fund A lijkt globale obligaties - zowel investment grade als junk bonds - geen Euro Hedging - dus onderhevig aan muntvolatiliteit.
Fidelity Funds World Fund A :ijkt een "closet index fonds" maar heeft maar een 100 posities waar de echte MSCI index gespreid is over 1600 aandelen (vb Ishares Core MSCI world - IWDA) - kostenverschil is 1.50% tot 0.25%
Carmignac Portfolio Commodities A Waarom denk je dat de grondstoffen-aandelen beter zou doen de algemene aandelenmarkt
Fidelity Funds European Dynamic Growth Fund A en JPMorgan Funds Europe Strategic Growth Fund beide fondsen zetten in op "Europese Groei Aandelen" waarom denk jij dat deze beter zullen presteren dan de "waarde" aandelen ook al hebben groeiaandelen een mooie stijging achter de rug.
Invesco Funds Invesco Pan European Equity Fund A Ok dit zijn waarde aandelen. Waarom betaal je hierboven 1,50% voor groeiaandelen en hier 1.50% voor waardeaandelen? Deze keuzes cancellen elkaar.
DNCA Invest Evolutif B 2.40% beheestkosten voor dit fonds!

Er zijn beleggers die in aktief beleggen geloven: dat het mogelijk is om de juiste aandelen te kiezen, en men het juiste moment kan kiezen om in te stappen en ook om uit te stappen. Er zijn fondsbeheersders die dit in het verleden hebben kunnen doen. Maar gemiddeld zijn de resultaten gelijk aan de malrtprestaties, ... voor kosten. Als men de kosten meerekent zijn er maar heel weinig die de markt verslagen.

Het is belangrijk dat je een "voldoende" beleggingsstrategie bepaald die overenkomt met jouw houding tov risico.

50% aandelen is een Neutrale positie.

Persoonlijk geloof ik in passief, lange-termijn, lage-kost, maximaal gespreid beleggen.
Beursgenoteerde Indexfondsen geven mij die mogelijkheid.
Voorbeeld: ishares core MSCI world
- 1600 aandelen uit de 23 grootste ontwikkelde marten
- verspreid over alle sectoren en regios, evenwichting tussen waarde en growth aandelen
- als indexfonds doet dit fonds weinig of geen transacties; het volgt de markten
- jaarlijkse kost: 0.25%/jaar en geen instapkosten.

Lectuur:
Bogleheads books - zelf vind ik "if you can" (16blz) "boglehead guide to investing" en "all about asset allocation" mijn basiswerken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Benwalker
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Benwalker
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Benwalker » 29 maart 2018, 12:51

Deze correctie moet je zien als een geschenk, zeker wanneer je van plan bent om maandelijks je posities te blijven verhogen. Ik denk dat je er goed aan doet om niet elke dag te kijken naar de inventariswaarde van je fonds. Ikzelf beleg op deze manier reeds jaren en het geeft mij juist een heel comfortabel gevoel. Beurzen gezakt? Oh niet erg, ik koop volgende maand lekker goedkoper aan :) !
Een site waarop je de prestaties van heel wat fondsen terugvind die te verkrijgen zijn bij Deutsche Bank en Medirect(dus waarschijnlijk bij Keytrade ook) is ---- url verwijderd door webmaster, geen reclame aub ---
Wanneer je kijkt naar de prestaties van vandaag sinds januari staan deze bijna allemaal fors in het rood. Kijk je echter naar de rendementen over langere periodes, zal je zeker gerustgesteld worden ;)
succes verder

annetje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door annetje » 29 maart 2018, 21:24

L_SP schreef: ↑25 maart 2018, 19:37 De twee keyplannen hebben ongeveer -3,5% en -5% verlies op dit moment. ze zijn in de voorbije maanden slechts 1 keer voor een aantal dagen winstmakend geweest (slechts enkele euro's).
Het klinkt zo bekend... Juni 2015 gestart, en iets meer dan een jaar in "het rood" gestaan. Maar nu heb ik al mooie winsten, en ligt er "een bodemke" zodat het geen kwaad kan dat de beurzen zakken. In tegendeel, nu reageer ik zelfs blij als dat tegen het einde van de maand/begin van de maand voorkomt, omdat je dan goedkoper kan bijkopen.
Voor mij waren het in alle geval waardevolle lessen om te leren hoe met verlies om te gaan.

De enige "fout" die je misschien gemaakt hebt, is om te starten met een startbedrag.
En ook dat heb ik zelf gedaan, waardoor het even geduurd heeft om positief te staan. Gewoon maandelijks blijven volhouden, en je zal hier nog veel plezier aan beleven.
En gaat het echt heel fel naar beneden, dan kan je nog altijd een extra bijstorting overwegen, om je gemiddelden naar beneden te krijgen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy