Fondsen voor beginners?
TIP
Fondsen voor beginners?
Wie kent er goeie fondsen om op een opbouwende, stimulerende manier te beginnen hierin? Ik ben nieuw hierin, maar nu lijkt het me een goed moment om te investeren in fondsen & aandelen. Het kan alleen maar beteren volgens mij.

Re: Fondsen voor beginners?
Volgens mij is de "goedkoopste" periode reeds enkele maanden voorbij...
Ik kocht in begin november enkele fondsen (mix, aandelen, obligaties) en enkel het obligatiefonds staat in het rood. De rest haalt resultaten van 20 tot 45 % over 2 maanden. (let op, dit klinkt nogal, doch het is op jaarbasis of na verkoop dat telt... ik maak 45% winst doch ik heb niks in handen buiten die aandelen).
Zoek bvb eens bij Rabo fondsen.... Black Rock en Thread Needle zijn niet zo slecht... doch je moet geduld hebben.
Tot hier mijn advies, doch ben geen superinvesteerder, eerder als hobby.

Ik kocht in begin november enkele fondsen (mix, aandelen, obligaties) en enkel het obligatiefonds staat in het rood. De rest haalt resultaten van 20 tot 45 % over 2 maanden. (let op, dit klinkt nogal, doch het is op jaarbasis of na verkoop dat telt... ik maak 45% winst doch ik heb niks in handen buiten die aandelen).
Zoek bvb eens bij Rabo fondsen.... Black Rock en Thread Needle zijn niet zo slecht... doch je moet geduld hebben.
Tot hier mijn advies, doch ben geen superinvesteerder, eerder als hobby.
			Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
							Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.

Start met fondsen die een beleggingshorizon nodig hebben van 3 jaar: 
http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/a ... werkt.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vul dan aan met fondsen voor een periode van 5 jaar:
http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/a ... -tijd.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb je meer dan 5 jaar tijd: voeg er dan enkele van de deze bij:
http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/a ... -jaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zorg absoluut voor voldoende diversificatie. 5 verschillende fondsen is een absoluut minimum. Ik zou durven stellen minstens 10. Je heoeft die natuurlijk niet allemaal tegelijk aan te kopen.
Als je niet over een grote som beschikt, koop dan fondsen met een NAV onder de 50 euro als je effectenrekening niet toelaat om tienden of hondersten te kopen. Beter 10 eenheden van 10 euro dan 1 eenheid van 100 euro.
Een voorbeeld Carmignac Patrimoine: één eenheid kost meer dan 5.000 euro. Ben je verplicht om per eenheid te kopen, dan blijft er bij velen al niks meer over om nog een ander fonds te kopen.
Altijd tot uw dienst voor meer hulp.

http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/a ... werkt.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vul dan aan met fondsen voor een periode van 5 jaar:
http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/a ... -tijd.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb je meer dan 5 jaar tijd: voeg er dan enkele van de deze bij:
http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/a ... -jaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zorg absoluut voor voldoende diversificatie. 5 verschillende fondsen is een absoluut minimum. Ik zou durven stellen minstens 10. Je heoeft die natuurlijk niet allemaal tegelijk aan te kopen.
Als je niet over een grote som beschikt, koop dan fondsen met een NAV onder de 50 euro als je effectenrekening niet toelaat om tienden of hondersten te kopen. Beter 10 eenheden van 10 euro dan 1 eenheid van 100 euro.
Een voorbeeld Carmignac Patrimoine: één eenheid kost meer dan 5.000 euro. Ben je verplicht om per eenheid te kopen, dan blijft er bij velen al niks meer over om nog een ander fonds te kopen.
Altijd tot uw dienst voor meer hulp.
- 
				anonymous
Heb je de info zo direct bij de hand, welke effectenrekening het wel of niet toelaat om tienden of honderdsten te kopen/verkopen?
(of alvast de bekenden: Rabo, binck, keytrade, ...)

(of alvast de bekenden: Rabo, binck, keytrade, ...)
Ik ga een specifieke Topic starten: zie aldaar.

Fondsen "voor beginners" bestaan op zich niet.
Wel heb je fondsen die overeenkomen met de diverse beleggersprofielen. Ken je je eigen beleggersprofiel ? Indien niet, kan je dit best even (laten) opstellen. Op het internet vind je gemakkelijk verschillende sites waar dit anoniem kan.
Met je profiel kan je dan zien in wat voor soort fondsen je wil beleggen, meer risico met hogere rendementen of liever minder risico. Vaak hebben beginnende beleggers eerder een defensief profiel.
Er zijn al vele draadjes op het forum waarin zowel defensieve als dynamische fondsen besproken worden. Neem de tijd om er enkele van te lezen en op te pikken wat bij je past.

Wel heb je fondsen die overeenkomen met de diverse beleggersprofielen. Ken je je eigen beleggersprofiel ? Indien niet, kan je dit best even (laten) opstellen. Op het internet vind je gemakkelijk verschillende sites waar dit anoniem kan.
Met je profiel kan je dan zien in wat voor soort fondsen je wil beleggen, meer risico met hogere rendementen of liever minder risico. Vaak hebben beginnende beleggers eerder een defensief profiel.
Er zijn al vele draadjes op het forum waarin zowel defensieve als dynamische fondsen besproken worden. Neem de tijd om er enkele van te lezen en op te pikken wat bij je past.
Formidabele uitvinding die beleggersprofielen !
Soms op het idiote af. De hoofdreden waarom ze gebruikt worden = de bank wil zich alleen maar veilig stellen en alzo vermijden dat de klant achteraf komt klagen dat hij het product niet begreep.
Iedereen is anders maar voor beleggers zouden er maar 6 profielen zijn...

Soms op het idiote af. De hoofdreden waarom ze gebruikt worden = de bank wil zich alleen maar veilig stellen en alzo vermijden dat de klant achteraf komt klagen dat hij het product niet begreep.
Iedereen is anders maar voor beleggers zouden er maar 6 profielen zijn...
OK, het zullen enkele fondsen via Rabo worden.
Ik zit ook nog bij FORTIS met een ganse hoop bancaire zaken (lening,...)
Iemand ervaringen met fondsen te verkrijgen via FORTIS?

Ik zit ook nog bij FORTIS met een ganse hoop bancaire zaken (lening,...)
Iemand ervaringen met fondsen te verkrijgen via FORTIS?
Er zijn nog mensen die mijn stelling bevestigen:Al Fonds schreef:Formidabele uitvinding die beleggersprofielen !
Soms op het idiote af.
Philippe De Brouwer is zo pas tot Doctor in de Financiele Wetenschappen gepromoveerd met zijn thesis: Maslow Portfolio Theory. De Tijd vertaalde die titel tot: Beleggingsadvies stoelt op absurde ideeën.
Ik wist het nochtans nog niet toen ik schreef dat profielen idioot zijn want het artikel in de Tijd verscheen pas op 03/02.
Buiten een aantal bewijzen dat een beleggingsprofiel irrelevant is, toont PDB zelfs aan dat beleggingsprofielen discriminerend zijn: iemand met een laag inkomen en met een lagere opleiding komt sowieso in een erg defensief profiel terecht. Die mag dus geen aandelen kopen. Die moet dus arm blijven ?
- Higherdemon
- Jr. Member 
- Contacteer:
Ik weet de kosten niet uit het hoofd maar bij Fortis betaal je hogere instapkosten en je moet ook een bewaarloon betalen op je effectenrekening. Fortis is gewoon duur.
Rabobank, keytrade (geen andere banken klant van) zijn veel goedkoper!

Rabobank, keytrade (geen andere banken klant van) zijn veel goedkoper!