Fondsenkeuze ?
TIP
Fondsenkeuze ?
Graag jullie mening bij keuze van onderstaande fondsen, beleggingshorizon tussen 5 - 10 jaar.
- DWS top dividend
- Aberdeen global emerging equity fund
- Templeton global bond
- Ethna Aktiv ET
- Blackrock global allocation A2
Ik twijfel nog om de fondsen Aberdeen global equity A2, Aberdeen smaller asian A2 erbij te nemen.
Wat dnken jullie ervan, graag een ongezouten mening.
- DWS top dividend
- Templeton global bond
- Ethna Aktiv ET
Ik twijfel nog om de fondsen Aberdeen global equity A2, Aberdeen smaller asian A2 erbij te nemen.
Re: Fondsenkeuze ?
zeg mij welke temperatuur het is op 6 mei 2018, en of het regent die dag ?
Als we wisten hoe de fondsen evolueren, het is gokken, en hopen dat je de juiste kiest.
Als we wisten hoe de fondsen evolueren, het is gokken, en hopen dat je de juiste kiest.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
@ Patrick; Mijn vraag is ook niet gericht met betrekking tot de toekomstige rendementen, maar eerder naar de samenstelling van de fondsen met de beoogde beleggingshorizon.
Gelieve enkel te reageren met opbouwende kritiek of eventueel een mening omtrent de fondsenkeuze ...
Gelieve enkel te reageren met opbouwende kritiek of eventueel een mening omtrent de fondsenkeuze ...
Met een beleggingstermijn van 5-10 jaar zou ik meer in aandelen durven stappen. Dat neemt niet weg dat defensievere fondsen zoals Ethna Aktiv en BGF Global Allocation ook een plaats verdienen in je portefeuille.
Op een paar na heb ik deze ook.Investor schreef:Graag jullie mening bij keuze van onderstaande fondsen, beleggingshorizon tussen 5 - 10 jaar.
- DWS top dividend
- Templeton global bond
- Ethna Aktiv ET
De ene al wat langer dan de andere, maar allemaal in de plus.
Zoals jens schreef zoek ook nog wat aandeelfondsen.
Want wat er ook in de kranten staat, op dit moment gaat alles vlotjes de hoogte in op de beurs!
Neem je tijd en stap in geleidelijk en volg alles goed op, succes
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Welk is de meest aangewezen manier om in deze fondsen (geleidelijk) in te stappen?
Ik geloof dat iedere beginnende belegger door een een aantal fases moet waarin men zelf moet ontdekken hoe het best te werk te gaan en met vallen en opstaan al doende te leren.
Er zijn dus geen gouden raadgevingen. Men kan alleen vanuit eigen ervaring leren.
Ik heb zo geleerd om met een minimum kapitaal te starten bij een fonds naar keuze. Dus niet direct alle eieren op hetzelfde moment in de mand te leggen. Een kip doet dat ook niet!
Mijn grootste fout in het verleden was dan, bij te kopen wanneer het schitterend ging bij het aandeel. Nu doe ik het omgekeerde: bijkopen bij een dip(je). Een curve is nooit een rechte lijn maar met met ups en downs. Koop dus best bij in een down, ook bij stijgende koersen zijn er dipjes.
In periodes dat het minder goed gaat en zeker bij crisistoestanden, durven winst te nemen op de fondsen die op dat ogenblik goed gepresteerd hebben en daarna terug instappen wanneer men terug in rustig vaarwater zit. Persoonlijk koop ik geen fondsen om ze jàren bij te houden. Mijn oudste fonds is zowat 2.5 jaar in bezit. Maar dat is ieders keuze. Een belangrijke factor is zeker geduld en hoe je zelf reageert bij volatiele toestanden. Geduld is belangrijk maar niet iedereen gegeven.
Tot slot, hou een bestand bij waarin je alles noteert wat je aankoopt en voor hoeveel, winsten en verliezen...zodat je altijd een overzicht hebt van wat je doet.
Ondanks mijn gebrek aan, kan ik zeggen dat ik het over de jaren heen niet slecht gedaan heb en geen superrendementen , maar zeker heel wat meer dan op een spaarboekje, heb behaald.
Het blijft in totaal nog steeds een klein deel in mijn portefeuille omdat ik op zeker speel en geen onnodige risico's wil nemen. Dus ook hierin heb ik het kapitaal voorzichtig opgebouwd over de laatste 5 jaren heen waarin ik nu in fondsen heb belegd.
Er zijn dus geen gouden raadgevingen. Men kan alleen vanuit eigen ervaring leren.
Ik heb zo geleerd om met een minimum kapitaal te starten bij een fonds naar keuze. Dus niet direct alle eieren op hetzelfde moment in de mand te leggen. Een kip doet dat ook niet!
In periodes dat het minder goed gaat en zeker bij crisistoestanden, durven winst te nemen op de fondsen die op dat ogenblik goed gepresteerd hebben en daarna terug instappen wanneer men terug in rustig vaarwater zit. Persoonlijk koop ik geen fondsen om ze jàren bij te houden. Mijn oudste fonds is zowat 2.5 jaar in bezit. Maar dat is ieders keuze. Een belangrijke factor is zeker geduld en hoe je zelf reageert bij volatiele toestanden. Geduld is belangrijk maar niet iedereen gegeven.
Tot slot, hou een bestand bij waarin je alles noteert wat je aankoopt en voor hoeveel, winsten en verliezen...zodat je altijd een overzicht hebt van wat je doet.
Ondanks mijn gebrek aan, kan ik zeggen dat ik het over de jaren heen niet slecht gedaan heb en geen superrendementen , maar zeker heel wat meer dan op een spaarboekje, heb behaald.
Het blijft in totaal nog steeds een klein deel in mijn portefeuille omdat ik op zeker speel en geen onnodige risico's wil nemen. Dus ook hierin heb ik het kapitaal voorzichtig opgebouwd over de laatste 5 jaren heen waarin ik nu in fondsen heb belegd.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Je kan zoveel spreiden dat je op de duur geen idee meer hebt over je spreiding. Of het in kippetaal te zeggen: dat je niet meer weet waar al je eieren liggen of waar ze aan blootgesteld zijn. Een kip weet nl. op welk moment welk ei gedraaid moet worden.mouche schreef:Ik heb zo geleerd om met een minimum kapitaal te starten bij een fonds naar keuze. Dus niet direct alle eieren op hetzelfde moment in de mand te leggen. Een kip doet dat ook niet!.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
mouche schreef:Ik geloof dat iedere beginnende belegger door een een aantal fases moet waarin men zelf moet ontdekken hoe het best te werk te gaan en met vallen en opstaan al doende te leren.
Ik heb zo geleerd om met een minimum kapitaal te starten bij een fonds naar keuze. Dus niet direct alle eieren op hetzelfde moment in de mand te leggen. Een kip doet dat ook niet!Mijn grootste fout in het verleden was dan, bij te kopen wanneer het schitterend ging bij het aandeel. Nu doe ik het omgekeerde: bijkopen bij een dip(je). Een curve is nooit een rechte lijn maar met met ups en downs. Koop dus best bij in een down, ook bij stijgende koersen zijn er dipjes.
Ik kan het niet beter zeggen.
Idem voor mij.
Mouche, heb jij een winst% waar je sowieso aan verkoopt?
Bvb bij 15%
Jullie zijn alvast bedankt voor jullie raad.
Indien jullie eventueel nog tips hebben voor enkele aandeelfondsen, dewelke de moeite zijn om op te volgen, deze zijn altijd welkom.
Ik ben momenteel een portefeuille aan het opstellen met beleggingsfondsen.
Indien jullie eventueel nog tips hebben voor enkele aandeelfondsen, dewelke de moeite zijn om op te volgen, deze zijn altijd welkom.
Ik ben momenteel een portefeuille aan het opstellen met beleggingsfondsen.
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Ik was sowieso van plan over langere termijn een vast klein bedrag (bv. €100) per maand te investeren. Maar ik bedoelde met deze vraag eigenlijk hoe dit praktisch best aan te pakken? Via welke instelling (Keytrade, Rabobank, ...) en welke vorm (gewoon fonds, LTS, tak21)JanusBananus schreef:Welk is de meest aangewezen manier om in deze fondsen (geleidelijk) in te stappen?
Laat ons zeggen dat tussen de 15% en 20 % ideaal is als het bvb over minder dan 1 jaar gaat. Nu moet je natuurlijk de opbrengst bekijken over de periode waarop je het fonds aanhoudt, das logisch.Jhn schreef: Ik kan het niet beter zeggen.
Idem voor mij.
Mouche, heb jij een winst% waar je sowieso aan verkoopt?
Bvb bij 15%
Ik moet ook wel zeggen dat ik vandaag de neiging heb de goede fondsen aan te houden en de minder goed presterende na een tijdje , liefst zonder verlies, van de hand te doen. Zoals ik reeds zei: in goede tijden hou je ze bij, als er onweer op komst is, kan je dan winst nemen en later terug instappen.
JanusBananus schreef:Ik was sowieso van plan over langere termijn een vast klein bedrag (bv. €100) per maand te investeren. Maar ik bedoelde met deze vraag eigenlijk hoe dit praktisch best aan te pakken? Via welke instelling (Keytrade, Rabobank, ...) en welke vorm (gewoon fonds, LTS, tak21)JanusBananus schreef:Welk is de meest aangewezen manier om in deze fondsen (geleidelijk) in te stappen?
ik doe het via rabo, meestal 0% kosten en binck, prima keuze, kosten vallen mee en hebben in tegenstelling tot rabo ook aandelen en zo.
verder doe ik alles manueel, ik koop wanneer ik wil, voor welk bedrag ik wil, dus geen automatisch plannekes, of andere hulpmiddelen ...
ik kan u verzekeren fondsen aankopen is een makkie, dus voor de complexiteit moet je het niet laten.
Voor €100 denk ik dat Rabobank je enige optie is. Bij Binck is het minimumbedrag €250, maar de keuze is wel veel groter. En je belegt best rechtstreeks in die fondsen om allerlei kosten te vermijden.JanusBananus schreef:Ik was sowieso van plan over langere termijn een vast klein bedrag (bv. €100) per maand te investeren. Maar ik bedoelde met deze vraag eigenlijk hoe dit praktisch best aan te pakken? Via welke instelling (Keytrade, Rabobank, ...) en welke vorm (gewoon fonds, LTS, tak21)JanusBananus schreef:Welk is de meest aangewezen manier om in deze fondsen (geleidelijk) in te stappen?
Hieronder mijn voorlopige selectie fondsen;
BLG: Threadneedle European Smaller Companies (EUR) C
BLG: Aberdeen Global Asian Smaller A2 (USD) C
BLG: Aberdeen Global Emerging Markets Equity A2 (USD) C
BLG: Aberdeen Global World Equity Fund A (USD) C
BLG: BlackRock GF Global Allocation -A2- (EUR) C
BLG: DWS Invest Top Dividend LC (EUR) C
BLG: Ethna-Aktiv E -T- (EUR) C
Graag jullie mening over de keuze ...
BLG: Threadneedle European Smaller Companies (EUR) C
BLG: Aberdeen Global Asian Smaller A2 (USD) C