Foutieve intrestberekeningen bij CKV
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Foutieve intrestberekeningen bij CKV
Vandaag kreeg ik per gewone post de intrestafrekeningen van ons spaargeld bij CKV.
Daar viel al meteen op dat die intrest toch wel veel lager was dan verwacht.
Voor een bedrag dat al enkele jaren onafgebroken op de spaarrekening staat, bedroeg de totale intrest (basisintrest + getrouwheidspremie) voor 2012 minder dan 1.5 %, terwijl de basisintrest alleen al volgens mijn berekeningen 1.5 % zou moeten zijn.
Zijn er nog spaarders bij CKV met zulke problemen ?
Daar viel al meteen op dat die intrest toch wel veel lager was dan verwacht.
Voor een bedrag dat al enkele jaren onafgebroken op de spaarrekening staat, bedroeg de totale intrest (basisintrest + getrouwheidspremie) voor 2012 minder dan 1.5 %, terwijl de basisintrest alleen al volgens mijn berekeningen 1.5 % zou moeten zijn.
Zijn er nog spaarders bij CKV met zulke problemen ?
Laatst gewijzigd door Meijn op 9 januari 2013, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Foutieve intrestberekeningen bij CKV
Ik heb het over het hele jaar 2012, niet enkel de laatste 2 maanden !Yaris schreef:Klopt niet. De basisinterest bij CKV is momenteel 1,00%, de getrouwheidspremie 1,20%.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het moet 1.5 % zijn voor de basisintrest (en dus niet 1.7 %) :Yaris schreef:Wat waren de interestvoeten in de rest van het jaar? Hoe kom je aan 1,7% basisinterest?
Eerste 10 maanden : 1.6 %
Laatste 2 maanden : 1.0 %
Volgens de infofiche die ik terugvind van de CKV spaarrekening hier op Spaargids zelf (https://www.spaargids.be/sparen/ckv-spaarrekening.html is de rente reeds sinds 01/11/2011 1%+1.2%. Dus dan denk ik dat je er toch naastzit.
Inderdaad, je hebt gelijk wat betreft de basisrente. Maar dat betekent ook dat we dan een hogere getrouwheidspremie dan basisrente, wat absoluut niet het geval was, en dat we als totale rente 2.2% zouden moeten gekregen hebben en in elk geval niet minder dan 1.5% .
Heb je al eens geprobeerd CKV zelf te contacteren voor info? Als je geld al een heel jaar onaangeroerd op de rekening stond (of toch al vanaf 01/11/2011) zou je inderdaad gewoon 2.2% hebben moeten krijgen.
@ Meijn
Wanneer heb je het geld precies op de spaarrekening geplaatst? M.a.w. ben je zeker dat het er al 12 maanden opstond op 31/12/2012?
Wanneer heb je het geld precies op de spaarrekening geplaatst? M.a.w. ben je zeker dat het er al 12 maanden opstond op 31/12/2012?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
De getrouwheidspremie die u op 01/01/2013 uitbetaald krijgt, is voor de stortingen waarvan de getrouwheidsperiode is afgelopen tussen 01/01/2012 en 31/12/2012.
Die getrouwheidsperiodes zijn echter begonnen tussen 01/01/2011 en 31/12/2011.
Volgens de rentehistoriek van de CVK spaarrekening (https://www.spaargids.be/sparen/ckv-spaarrekening.html" onclick="window.open(this.href);return false;):
Getrouwheidspremie van 01/01/2011 tot 15/05/2011: 0,40%.
Getrouwheidspremie van 16/05/2011 tot 31/12/2011: 1,20%.
Als u dus veel stortingen hebt waarvan de getrouwheidspremie vervalt in het eerste deel van het jaar, zal u nu die getrouwheidspremie van 0,40% (en niet van 1,20%) op die stortingen ontvangen hebben.
MORAAL: wanneer een bank de getrouwheidspremie gevoelig verhoogt (x3 in dit geval), kan het interessant zijn om het saldo van uw spaarrekening 1 dag af te halen en de volgende dag terug te storten om meteen van die hogere getrouwheidspremie te genieten.
Die getrouwheidsperiodes zijn echter begonnen tussen 01/01/2011 en 31/12/2011.
Volgens de rentehistoriek van de CVK spaarrekening (https://www.spaargids.be/sparen/ckv-spaarrekening.html" onclick="window.open(this.href);return false;):
Getrouwheidspremie van 01/01/2011 tot 15/05/2011: 0,40%.
Getrouwheidspremie van 16/05/2011 tot 31/12/2011: 1,20%.
Als u dus veel stortingen hebt waarvan de getrouwheidspremie vervalt in het eerste deel van het jaar, zal u nu die getrouwheidspremie van 0,40% (en niet van 1,20%) op die stortingen ontvangen hebben.
MORAAL: wanneer een bank de getrouwheidspremie gevoelig verhoogt (x3 in dit geval), kan het interessant zijn om het saldo van uw spaarrekening 1 dag af te halen en de volgende dag terug te storten om meteen van die hogere getrouwheidspremie te genieten.
Op de intresten na staan de bedragen daar onafgebroken sinds 2010 !
De vraag is vanaf welke datum, Meijn. Zo kunnen we weten welke GP er van toepassing is en kunnen we de grootte van de intresten verklaren (of niet verklaren en is er idd een fout gebeurd).
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Dit alles zet me aan het twijfelen over hoe getrouwheidspremies precies werken.
Kan iemand me hierover wijzer maken?
Blijft de getrouwheidspremie die van toepassing was bij de storting, voor een jaar van toepassing op dat geld, of voor altijd?
En als het maar voor een jaar is, gaat de getrouwheidspremie na het eerste jaar gewoon op en neer met de wijzigingen van het tarief, of verandert ze op iedere verjaardag van de storting naar het dan geldende tarief?
Kan iemand me hierover wijzer maken?
Blijft de getrouwheidspremie die van toepassing was bij de storting, voor een jaar van toepassing op dat geld, of voor altijd?
En als het maar voor een jaar is, gaat de getrouwheidspremie na het eerste jaar gewoon op en neer met de wijzigingen van het tarief, of verandert ze op iedere verjaardag van de storting naar het dan geldende tarief?
Bedankt!Yaris schreef:De getrouwheidspremie blijft 12 maanden van toepassing. Na die 12 maanden begint er een nieuwe periode van 12 maanden te lopen aan het dan geldende tarief.