Fractioneringskosten bij fondsen?
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Fractioneringskosten bij fondsen?
Korte versie:
Bestaat er iets als fractioneringskosten bij pensioenspaarfondsen of bestaat dit enkel bij levensverzekeringen?
Zo ja, hoe kan ik makkelijk terugvinden hoeveel % dat is?
Lange versie:
Ik herinner mij nog de discussie over ERGO en hun 6% fractioneringskosten bij hun levensverzekeringen.
Nu zie ik dat mijn pa (in het kader van pensioensparen) maandelijks stort in een fonds van Fintro (Metropolitan Rentastro Growth Cap). Op het bankuittreksel zie ik de 3% instapkosten, maar ik vraag mij dus af of hij ook geld verliest door maandelijks te betalen?
De productfiche staat hier: https://www.fintro.be/pics/be/common/nl ... tastro.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bestaat er iets als fractioneringskosten bij pensioenspaarfondsen of bestaat dit enkel bij levensverzekeringen?
Zo ja, hoe kan ik makkelijk terugvinden hoeveel % dat is?
Lange versie:
Ik herinner mij nog de discussie over ERGO en hun 6% fractioneringskosten bij hun levensverzekeringen.
Nu zie ik dat mijn pa (in het kader van pensioensparen) maandelijks stort in een fonds van Fintro (Metropolitan Rentastro Growth Cap). Op het bankuittreksel zie ik de 3% instapkosten, maar ik vraag mij dus af of hij ook geld verliest door maandelijks te betalen?
De productfiche staat hier: https://www.fintro.be/pics/be/common/nl ... tastro.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Fractioneringskosten bij fondsen?
Gelukkig zijn pensioenspaarfondsen veel transparanter dan de Ergo producten en rekenen ze geen verborgen kosten aan.
Je kan dit zelf ook altijd controleren. Bij de meeste banken zie je op de uittreksels hoeveel eenheden je iedere maand hebt aangekocht en hoeveel dat gekost heeft. Zo kan je perfect uitrekenen hoe groot de onkosten zijn.
Overigens weet je ook op ieder tijdstip hoeveel je spaarsom in het fonds effectief waard is.
Transparantie is dus heel belangrijk, hoewel die mening niet gedeeld wordt door de Ergo mensen.
Je kan dit zelf ook altijd controleren. Bij de meeste banken zie je op de uittreksels hoeveel eenheden je iedere maand hebt aangekocht en hoeveel dat gekost heeft. Zo kan je perfect uitrekenen hoe groot de onkosten zijn.
Overigens weet je ook op ieder tijdstip hoeveel je spaarsom in het fonds effectief waard is.
Transparantie is dus heel belangrijk, hoewel die mening niet gedeeld wordt door de Ergo mensen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En het is niet alleen bij Ergo. Je moet eens gaan kijken bij Patronale Life.
Als je fondsen aankoopt met een verzekeringskleedje ( Tak23 ) dan word je uitgemolken waar je bij staat.
Je betaalt ook nog eens jaarlijks een beheerskost van gemiddeld 1 % op het volledige opgespaarde bedrag ...
Als je fondsen aankoopt met een verzekeringskleedje ( Tak23 ) dan word je uitgemolken waar je bij staat.
Je betaalt ook nog eens jaarlijks een beheerskost van gemiddeld 1 % op het volledige opgespaarde bedrag ...
-
- Full Member
- Contacteer:
Bedoel je dan dat ik "aantal deelbewijzen * koers van die dag" moet doen, om dan te vergelijken met het betaalde bedrag?robokat schreef:Je kan dit zelf ook altijd controleren. Bij de meeste banken zie je op de uittreksels hoeveel eenheden je iedere maand hebt aangekocht en hoeveel dat gekost heeft. Zo kan je perfect uitrekenen hoe groot de onkosten zijn.
Ja, het verschil is dan de onkosten.
-
- Full Member
- Contacteer:
Update: Ondertussen heeft Fintro laten weten dat ze geen fractioneringskosten aanrekenen.
Het zal al voldoende zijn dat ze tot 6 % instapkosten kunnen aanrekenen. Ook nog eens 1,1 % taks maar dat is niet voor hun portemonnee.
En elk jaar een beheerskost van 0,90 % op je volledige spaartegoed ( intrest of meerwaarde inbegrepen ).
En elk jaar een beheerskost van 0,90 % op je volledige spaartegoed ( intrest of meerwaarde inbegrepen ).
-
- Full Member
- Contacteer:
Voor dit product bedragen de instapkosten 3%.
Beheerskosten zijn er (bijna?) altijd. Bij die van Rabobank/BNPP Fortis is het denk ik ook 1%.