Franklin U.S. Opportunities Fund A(acc)EUR
TIP
Franklin U.S. Opportunities Fund A(acc)EUR
Aandelen krijgen hier hun eigen draadje, dus fondsen ook!
Franklin U.S. Opportunities Fund A(acc)EUR LU0260869739
Heb ik al jaren in mijn jhn flexer zitten, wie ook?
Het is een mega degelijk fonds, jaar na jaar prachtige resultaten.
Kortom, iedereen die een fondsen port heeft zou wat van dit moeten hebben!
Zover mijn lofzang
Het bevat de top US aandelen met een prachtige groei als resultaat.
Franklin U.S. Opportunities Fund A(acc)EUR LU0260869739
Heb ik al jaren in mijn jhn flexer zitten, wie ook?
Het is een mega degelijk fonds, jaar na jaar prachtige resultaten.
Kortom, iedereen die een fondsen port heeft zou wat van dit moeten hebben!
Zover mijn lofzang

Het bevat de top US aandelen met een prachtige groei als resultaat.
Re: Franklin U.S. Opportunities Fund A(acc)EUR
Een goed gespreide fondsenportefeuille bevat sowieso al meer dan 50% Amerikaanse aandelen. Daarom voel ik niet de behoefte om nog eens een fonds extra te kopen dat uitsluitend Amerikaanse aandelen bevat. Toegegeven, Amerikaanse aandelen hebben de laatste jaren beter gepresteerd dan Europese of Aziatische maar dat kan altijd veranderen. Ik leg liever niet alle eieren in de mand van één regio.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dit fonds heb ik ook in mijn Keyplan zitten, maar wel met een andere ISIN-code : LU0260861751. Dit is een uitkerende variant, maar volgens mij staat het dividend al jaren op 0.
Vroeger had ik het Fidelity America fonds in mijn Keyplan zitten. In het begin was dat goed, maar daarna ging het bergaf en werden de resultaten eerder bedroevend. Sinds een jaar heb ik dit geswitcht voor het Franklin-fonds, dat veel beter presteert. Een toppertje !
Vroeger had ik het Fidelity America fonds in mijn Keyplan zitten. In het begin was dat goed, maar daarna ging het bergaf en werden de resultaten eerder bedroevend. Sinds een jaar heb ik dit geswitcht voor het Franklin-fonds, dat veel beter presteert. Een toppertje !
Rendement (%)
2013: 33,11
2014: 21,21
2015: 16,77
2016: 0.89
2017: 11,23
2018: 2,78
2019: 34,96
30/09: 23,09

2013: 33,11
2014: 21,21
2015: 16,77
2016: 0.89
2017: 11,23
2018: 2,78
2019: 34,96
30/09: 23,09

Dat zijn heel goeie resultaten, maar de US heeft het gewoon in zijn geheel veel beter gedaan dan de wereld, de afgelopen 10 jaar. Vandaag dit fonds aankopen zou even goed kunnen betekenen dat je veel te veel betaalt. Misschien is Europa de volgende 10 jaar de grote winnaar, of China, of Latijns Amerika, of...
Rendementen in sommige jaren van 33,11% of 34,96% zijn oogverblinding. Het geannualiseerd rendement op 10 jaar is 16,65%. Dat is nog heel goed maar beduidend minder dan wat je zou verwachten wanneer je de superrendementen in 2013 en 2019 bekijkt.
Is inderdaad één van de weinig degelijke fondsen in het Keyplan. Om het overgewicht aan Amerikaanse aandelen wat te compenseren zit er in dat Keyplan ook Fidelty Funds World (LU0069449576) dat naast 56 % Amerikaanse voor 44% Europese aandelen en Japan bevat, wel geen China...annetje schreef: ↑13 oktober 2020, 09:55 Dit fonds heb ik ook in mijn Keyplan zitten, maar wel met een andere ISIN-code : LU0260861751. Dit is een uitkerende variant, maar volgens mij staat het dividend al jaren op 0.
Carmignac Patrimoine werd in de tijd ook zo opgehemeld. Het kan verkeren.
Hieronder extra informatie die dit fonds vergelijkt met beleggingen in gelijkaardige assetklassen via traditionele fondsen of zijn index.
Wat opvalt is de jaarlijkse volatiliteit van dit fonds rond zijn index, nu eens beter dan weer slechter: +5, -6, +4, -15 (min 15%), +4, +3, +1 en dan dit jaar +22% beter dan de index.
Op de grafiek is het duidelijk dat de laatste 6 maanden zeer goed geweest zijn voor dit fonds.
Het is vooral deze laatste 6 maanden die het fonds laten blinken, daarvoor niet zo.
Als je dus in US aandelen wou beleggen zou dit fonds goed geweest zijn.
Wat wordt het in de volgende periode? beter dan het gemiddelde of slechter?
Wat opvalt is de jaarlijkse volatiliteit van dit fonds rond zijn index, nu eens beter dan weer slechter: +5, -6, +4, -15 (min 15%), +4, +3, +1 en dan dit jaar +22% beter dan de index.
Op de grafiek is het duidelijk dat de laatste 6 maanden zeer goed geweest zijn voor dit fonds.
Het is vooral deze laatste 6 maanden die het fonds laten blinken, daarvoor niet zo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Oh ja? Wanneer je naar de tienjaarsgrafiek op Morningstar kijkt zie je een kloof tussen het fonds en zijn index gapen die steeds groter wordt. Bekijk je de grafiek vanaf 1999 dan is het fonds beter maar die voorsprong verkleint. Het fonds staat nu nog niet boven zijn niveau van 2015.
Dat is maal 4,7 in 10 jaar. Niet slecht toch?
IWDA, toch een goede gemiddelde referentie, haalt 11,4% geannualiseerd op 10 jaar. Dit is meer dan uitstekend, want dit is ongeveer maal 3 in 10 jaar.
Die 16,65 in plaats van 11,4 betekent wel dat je na 10 jaar anderhalf keer hebt wat je met IWDA na 10 jaar hebt.
Maar zoals je over Patrimoine zei: het werd ook opgehemeld totdat het helemaal door het ijs zakte.
Sinds maart doet Patrimoine het beter dan het gemiddelde, maar die wispelturige resultaten boezemen geen vertrouwen.
In het verleden hebben ze keer op keer verkeerd gegokt: USD, emerging markets, aandelen in het algemeen, ...
Het is logisch dat ze ooit eens correct gokken: het was al van 2008 geleden

2019!B7H4long schreef: ↑13 oktober 2020, 12:19 Hieronder extra informatie die dit fonds vergelijkt met beleggingen in gelijkaardige assetklassen via traditionele fondsen of zijn index.
34%
wel een beetje serieus blijven hé
hoe het gaat lopen in de toekomst weet niemand.
maar dankzij dit draadje kunnen we er over een 5 tal jaar nog eens op terug komen.
daar heb ik geen schrik voor.
Ik denk dat de screendump duidelijk is.Jhn schreef: ↑13 oktober 2020, 13:462019!B7H4long schreef: ↑13 oktober 2020, 12:19 Hieronder extra informatie die dit fonds vergelijkt met beleggingen in gelijkaardige assetklassen via traditionele fondsen of zijn index.
34%
wel een beetje serieus blijven hé
In 2019 haalde dit fonds een resultaat iets boven het gemiddelde van de US markt, namelijk 1,53% meer dan de index van US aandelen. Een goed resultaat maar niet extraordinair.
Gokken op betere resultaten dan de markt kan slecht uitdraaien: in 2014 presteerde dis fond -6,96% slechter dan de index en in 2016 -15,21%.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.