frituur - actifry
frituur - actifry
Als je wilt besparen, ga je best niet zo vaak naar de frituur. Maar zoals de meeste belgen, ga ik geregeld naar de frituur.
Wanneer er hier thuis frietjes worden gehaald, wordt er rondgevraagd wie wat moet hebben en iemand gaat het dan halen. (nogal logisch)
Ieder bestelt daarbij voor hem/haar een individuele portie friet.
Door porties friet niet meer per persoon te bestellen, maar als geheel te aanzien, kan je vaak besparen.
bvb
- 2 grote voor 3 personen is vaak beterkoop dan 3 kleintjes.
- grote is vaak beterkoop dan kinder + kleine portie
In het algemeen is de prijs-hoeveelheidsverhoudigng van een grote friet voordeliger.
Zo kan je ook beter hoeveelheden regelen (op sommige plaatsen is zelfs een kleine friet iets te groot voor 1 persoon zodat je gerust 2 kleintjes kan vervangen door 1 grote)
We zijn hier thuis met z'n 3-en en de besparing lijkt me toch 1.5€ per frituurbezoek (afhankelijk van frituur)
Wanneer er hier thuis frietjes worden gehaald, wordt er rondgevraagd wie wat moet hebben en iemand gaat het dan halen. (nogal logisch)
Ieder bestelt daarbij voor hem/haar een individuele portie friet.
Door porties friet niet meer per persoon te bestellen, maar als geheel te aanzien, kan je vaak besparen.
bvb
- 2 grote voor 3 personen is vaak beterkoop dan 3 kleintjes.
- grote is vaak beterkoop dan kinder + kleine portie
In het algemeen is de prijs-hoeveelheidsverhoudigng van een grote friet voordeliger.
Zo kan je ook beter hoeveelheden regelen (op sommige plaatsen is zelfs een kleine friet iets te groot voor 1 persoon zodat je gerust 2 kleintjes kan vervangen door 1 grote)
We zijn hier thuis met z'n 3-en en de besparing lijkt me toch 1.5€ per frituurbezoek (afhankelijk van frituur)
Laatst gewijzigd door Anonymous op 14 augustus 2009, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Re: frituur
Die porties frieten is eigenlijk de kost niet he bij de frituur. Is vooral het vlees dat duur is.
Ik kom al jaren niet meer bij de frituur omwille van volgende redenen:
- Wanneer wij int weekend een lekker frietje wilden gaan halen,... elke lokale frituur hier zit vol en voor je bestelling 30-45 min wachten. (+15 min in 't verkeer vertoeven)
- Aangezien hier per persoon minstens twee stukken vlees besteld worden, gaat dat veel kosten.
- Wanneer hier een frietkot opent, allemaal verse aardappelen en na enkele weken zit ik ineens met maagpijn omdat ze overgestapt zijn op "gepoederde" aardappelen.
Als wij thuis bakken:
- Zitten we veel sneller aan tafel (uw patatten kunt ge schillen terwijl de ketels opwarmen, heb er 1 voor de frieten en 1 voor 't vlees)
- Géén maagpijn achteraf van die gepoederde bocht.
- Stukken goedkoper en minstens even lekker.
- 't is nu niet dat ge hiervan veel afwas maakt...
Mij zien ze niet meer bij de frituur.
Ik kom al jaren niet meer bij de frituur omwille van volgende redenen:
- Wanneer wij int weekend een lekker frietje wilden gaan halen,... elke lokale frituur hier zit vol en voor je bestelling 30-45 min wachten. (+15 min in 't verkeer vertoeven)
- Aangezien hier per persoon minstens twee stukken vlees besteld worden, gaat dat veel kosten.
- Wanneer hier een frietkot opent, allemaal verse aardappelen en na enkele weken zit ik ineens met maagpijn omdat ze overgestapt zijn op "gepoederde" aardappelen.
Als wij thuis bakken:
- Zitten we veel sneller aan tafel (uw patatten kunt ge schillen terwijl de ketels opwarmen, heb er 1 voor de frieten en 1 voor 't vlees)
- Géén maagpijn achteraf van die gepoederde bocht.
- Stukken goedkoper en minstens even lekker.
- 't is nu niet dat ge hiervan veel afwas maakt...
Mij zien ze niet meer bij de frituur.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ga ook al jaren niet meer naar de frituur.
Sommigen hebben nog echt lekkere frietjes, maar velen proef je gewoon diepvriesfrieten, en die kan ik thuis ook in de ketel smijten.
En dan 50 cent voor een beetje saus + dan nog meer dan 1 euro voor een frikandel die in Aldi of Colruyt nauwelijks 20 cent per stuk kosten ....
Sommigen hebben nog echt lekkere frietjes, maar velen proef je gewoon diepvriesfrieten, en die kan ik thuis ook in de ketel smijten.
En dan 50 cent voor een beetje saus + dan nog meer dan 1 euro voor een frikandel die in Aldi of Colruyt nauwelijks 20 cent per stuk kosten ....
Wij gaan ook slechts héél sporadisch naar een frituur (< 1 x per maand).
Meestal maak ik mijn fritjes zelf (al is het meestal diepvries).
De prijs van het vlees en de saus is een stuk hoger dan thuis, maar het is nog altijd één van de goedkopere opties voor een snelle hap (De chinees is duurder...)
Wij hebben geluk om een aantal heel goeie frituren in ons dorp te hebben. Ik bestel meestal een maxi pak waarme ge met 2 goed aan kunt eten (de naam van ons frituur is "de fritberg", en ze nemen dat daar letterlijk
).
Meestal maak ik mijn fritjes zelf (al is het meestal diepvries).
De prijs van het vlees en de saus is een stuk hoger dan thuis, maar het is nog altijd één van de goedkopere opties voor een snelle hap (De chinees is duurder...)
Wij hebben geluk om een aantal heel goeie frituren in ons dorp te hebben. Ik bestel meestal een maxi pak waarme ge met 2 goed aan kunt eten (de naam van ons frituur is "de fritberg", en ze nemen dat daar letterlijk

De kwaliteit van de meeste frituren is de laatste jaren echt achteruit gegaan. Zelden kom ik nog een echt goede frituur tegen.
Zo ken ik een hele goede in De Haan en eentje in Aarschot, als ik daar ben dan durf ik wel eens een goed pak te eten. Anders is het enkel in noodgeval.
De prijs vind ik minder belangrijk in deze, maar de kwaliteit speelt echt een rol.
Was laatst ( met zo'n noodgeval ) is bij een andere frituur geweest, ziek van geweest dat het geen zicht was.
Zo ken ik een hele goede in De Haan en eentje in Aarschot, als ik daar ben dan durf ik wel eens een goed pak te eten. Anders is het enkel in noodgeval.
De prijs vind ik minder belangrijk in deze, maar de kwaliteit speelt echt een rol.
Was laatst ( met zo'n noodgeval ) is bij een andere frituur geweest, ziek van geweest dat het geen zicht was.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
T lijkt mij dat de meeste frituren nog gouden zaken doen en nog (te) veel geld van de consument binnenrijven. Wat de kwaliteit betreft, je kiest natuurlijk zelf uit waar je gaat (als je gaat). Betere en slechtere zelfstandigen heb je in elke sector.
Bij het eten van friet ben ik nog nooit ziek geweest. (wel bij het eten van kebap, daar heb ik het persoonlijk minder op begrepen.)
Ik wil hier nu geen discussie openen of het de moeite loont om nog frituur op te zoeken. Mijn tip is dan ook bedoeld voor diegenen die er wel eens komen.
Op het vlees kan je inderdaad niet direct besparen.
Maar als ik dan soms hoor dat er mensen "6 kleine frieten" bestellen, dan merk je toch dat hier nog besparingsmogelijkheden zijn, gewoon door out of the box te denken.
Het gaat uiteindelijk maar om een bescheiden bedrag. Maar wie t kleine niet eert....
En vele kleintjes ....
Bij het eten van friet ben ik nog nooit ziek geweest. (wel bij het eten van kebap, daar heb ik het persoonlijk minder op begrepen.)
Ik wil hier nu geen discussie openen of het de moeite loont om nog frituur op te zoeken. Mijn tip is dan ook bedoeld voor diegenen die er wel eens komen.
Maar als ik dan soms hoor dat er mensen "6 kleine frieten" bestellen, dan merk je toch dat hier nog besparingsmogelijkheden zijn, gewoon door out of the box te denken.
Het gaat uiteindelijk maar om een bescheiden bedrag. Maar wie t kleine niet eert....
En vele kleintjes ....
Je tip, is inderdaad de pure logica zelve. Wij doen dat ook altijd zo. Bij sommige frituren is een grote friet soms zelf meer dan 2 kleintjes terwijl de prijs amper een fractie hoger is.KKS schreef: T lijkt mij dat de meeste frituren nog gouden zaken doen en nog (te) veel geld van de consument binnenrijven. Wat de kwaliteit betreft, je kiest natuurlijk zelf uit waar je gaat (als je gaat). Betere en slechtere zelfstandigen heb je in elke sector.
En vele kleintjes ....
Ik ben hier blijkbaar een belg die qua frieten gezegend is. Ik heb binnen een straal van 5 kilometer zeker 10 frituren, waarvan er een stuk of 5 echt heel goed zijn
. Als we met meerdere personen bestellen nemen we ook vaak meerdere grote pakken, maar meestal ga ik met mijn vriendin eten en met 1 groot pak komen we dan niet toe (ik eet nogal veel frieten
)
De smaak van frieten in een frituur kan je met je friteuse en diepvriesfrieten toch niet evenaren vind ik. Voor mij is het een groot verschil.
->gepoederde" aardappelen??? Is die frituur dan nog niet failliet wegens gebrek aan klanten???

De smaak van frieten in een frituur kan je met je friteuse en diepvriesfrieten toch niet evenaren vind ik. Voor mij is het een groot verschil.
Dat klopt niet helemaal. Bij vele (of alle) chinezen kan je ook een dagmaaltijd nemen, dat kost ongeveer 3 a 4 euro en je hebt er ook goed mee gegeten. Als je natuurlijk meerdere gewone schotels gaat bestellen, kost het inderdaad als snel veel geld.spicyalan schreef: De prijs van het vlees en de saus is een stuk hoger dan thuis, maar het is nog altijd één van de goedkopere opties voor een snelle hap (De chinees is duurder...)
-> Ik heb hier twee frituren in de buurt die bijzonder efficiënt (team)werken. 6 klanten binnen het kwartier, dus langer als een kwartier sta ik er nooit.relativity schreef: - Wanneer wij int weekend een lekker frietje wilden gaan halen,... elke lokale frituur hier zit vol en voor je bestelling 30-45 min wachten. (+15 min in 't verkeer vertoeven)
->gepoederde" aardappelen??? Is die frituur dan nog niet failliet wegens gebrek aan klanten???
Ik koop altijd een bickyburger: ik vind het lekker en bovendien kwakken ze daar altijd zoveel saus tussen, dat ik geen saus moet bijkopen en gewoon met mijn frietjes de saus van de bicky schraapbruce1 schreef: En dan 50 cent voor een beetje saus + dan nog meer dan 1 euro voor een frikandel die in Aldi of Colruyt nauwelijks 20 cent per stuk kosten ....

Yep, wij kopen hier ook liever één grote pak frieten dan twee kleintjes, dat is voor mij geen kwestie van out of the box te denken maar gewoon pure logica.
Wat betreft de kost bij een frituurbezoek: de drankjes kosten daar meestal nog het meest, soms €1 voor een blikje. Als je dat al weglaat dan spaar je al geld uit. Ik beperk het frituurbezoek ook zoveel mogelijk want als wij met tweeen frieten gaan eten dan liggen we makkelijk aan €10 per keer en als je bedenkt dat dat zowat 400 oude Belgische frank is dan denk je wel eens na. Ik heb nog een tijd geweten dat je er voor de helft van af was en dat is nog niet zo heel lang geleden. Hadden ze toen de prijs gevraagd die ze nu vragen dan waren de mensen heel kwaad geworden maar ze hebben zo geleidelijk hun prijzen verhoogd dat niemand protesteerde.
Zo gaat het met veel zaken in België: in crisistijden, in dit geval wanneer de aardappelen duurder worden, klagen en zagen de prijzen dramatisch optrekken en wanneer de prijzen weer dalen naar de oude niveaus zwijgen als vermoord en winsten incasseren als nooit tevoren.
Wat betreft de kost bij een frituurbezoek: de drankjes kosten daar meestal nog het meest, soms €1 voor een blikje. Als je dat al weglaat dan spaar je al geld uit. Ik beperk het frituurbezoek ook zoveel mogelijk want als wij met tweeen frieten gaan eten dan liggen we makkelijk aan €10 per keer en als je bedenkt dat dat zowat 400 oude Belgische frank is dan denk je wel eens na. Ik heb nog een tijd geweten dat je er voor de helft van af was en dat is nog niet zo heel lang geleden. Hadden ze toen de prijs gevraagd die ze nu vragen dan waren de mensen heel kwaad geworden maar ze hebben zo geleidelijk hun prijzen verhoogd dat niemand protesteerde.
Zo gaat het met veel zaken in België: in crisistijden, in dit geval wanneer de aardappelen duurder worden, klagen en zagen de prijzen dramatisch optrekken en wanneer de prijzen weer dalen naar de oude niveaus zwijgen als vermoord en winsten incasseren als nooit tevoren.
Gelukkig zijn er in mijn buurt (op wandelafstand) ook nog een paar echt goede frituren. (aardappelen worden vóór je neus vers door snijmachine gedaan zoals het hoort)
Aanschuiven hoort er wél bij : omdat de mensen wéten dat de frietjes er goed zijn. (Sommigen brengen zelfs gewoon hun eigen kom mee, en laten die vullen)
Maar het gaat toch nog vrij vlug. Tegen dat ik de tafel gedekt heb, is mijn man meestal terug met de frietjes.
Wij gaan niet meer zo vaak als vroeger, maar als wij gaan nemen wij ook 1 groot pak ipv 2 kleine.
Wij kopen er dan meestal ook iets van vlees bij, maar de sausjes, ajuintjes, enz., zet ik zélf op tafel uit mijn koelkast.
Aanschuiven hoort er wél bij : omdat de mensen wéten dat de frietjes er goed zijn. (Sommigen brengen zelfs gewoon hun eigen kom mee, en laten die vullen)
Maar het gaat toch nog vrij vlug. Tegen dat ik de tafel gedekt heb, is mijn man meestal terug met de frietjes.
Wij gaan niet meer zo vaak als vroeger, maar als wij gaan nemen wij ook 1 groot pak ipv 2 kleine.
Wij kopen er dan meestal ook iets van vlees bij, maar de sausjes, ajuintjes, enz., zet ik zélf op tafel uit mijn koelkast.
Van horen zeggen zou het veel gezonder zijn om de frieten te bakken in
olijfolie.
Zolang ze de frieten maar niet bakken in afgedankte smeerolie, zoals enkele jaren geleden iemand die smeerolie gewoon in het kippenvoer deed.
olijfolie.
Zolang ze de frieten maar niet bakken in afgedankte smeerolie, zoals enkele jaren geleden iemand die smeerolie gewoon in het kippenvoer deed.
Dat klopt, maar dat is niet enkel het geval voor de fritten, maar ook voor de dagelijkse voeding.paul schreef: Van horen zeggen zou het veel gezonder zijn om de frieten te bakken in
olijfolie.
Je moet natuurlijk wel voor de smaak zijn.
1/ Frituren in olijfolie is helemaal niet gezond. Enkel verse, niet-verhitte olijfolie is gezond. Bij het verhitten van olijfolie worden de mono-onverzadigde vetzuren omgezet naar trans-verzadigde vetzuren die zeer slecht zijn voor het hart en de bloedvaten. Eigenlijk is heel dat gedoe rond het gebruik van olieën om te bakken, frituren e.d. 1 grote oplichterij. Het originele produkt (olie) is inderdaad gezonder dan boter of dierlijk vet, maar het verhitte produkt is nog slechter. De enige olie die echt gezond is en blijft om te frituren is kokosolie. Uiteraard zijn frieten met kokossmaak niet echt een culinair hoogtepunt 
2/ Frituren is sowieso ongezond omdat het verhitten van zetmeel zorgt voor de aanmaak van kankerverwekkende acrylamides. In dat verband is ook brood ongezond. Uiteraard schop ik nu tegen heilige huisjes en wil de Belg totaal niet geloven dat frieten en brood kankerverwekkend zijn. Nochtans stapelt het wetenschappelijk bewijs hierrond zich op.
3/ Dit gezegd zijnde eet ik zelf ook (zelfgebakken) brood en frieten. Doch, ik maak mijn frieten in een Actifry toestel. Dit gebruikt slechts 1 eetlepel olie voor 1 kg frieten. De frieten smaken net hetzelfde als gewone frieten, maar bevatten veel minder vet en dus ook veel minder trans-verzadigde vetzuren.
Smakelijk

2/ Frituren is sowieso ongezond omdat het verhitten van zetmeel zorgt voor de aanmaak van kankerverwekkende acrylamides. In dat verband is ook brood ongezond. Uiteraard schop ik nu tegen heilige huisjes en wil de Belg totaal niet geloven dat frieten en brood kankerverwekkend zijn. Nochtans stapelt het wetenschappelijk bewijs hierrond zich op.
3/ Dit gezegd zijnde eet ik zelf ook (zelfgebakken) brood en frieten. Doch, ik maak mijn frieten in een Actifry toestel. Dit gebruikt slechts 1 eetlepel olie voor 1 kg frieten. De frieten smaken net hetzelfde als gewone frieten, maar bevatten veel minder vet en dus ook veel minder trans-verzadigde vetzuren.
Smakelijk

zijn er nog mensen met zo'n Actifry toestel? ik vind dat wel interessant, maar weet niet of ik mag geloven dat het echt zo goed werkt.Jay schreef:
Over die Actifry: telkens wanneer ik zeg dat die frieten net hetzelfde smaken als gewone frieten (en dus niet zoals bv. frieten in de oven, want die smaken helemaal anders), dan gelooft niemand me.
Mijn broer was ook zo'n non-believer. Enkele weken geleden heb ik die Actifry een keer naar hem meegenomen en heeft hij hem getest. Resultaat: hij heeft me schoorvoetend gelijk gegeven
En aangezien we hier op spaargids zitten: in Nederland is een Actifry veel goedkoper dan hier. Ik heb hem daar al te koop gezien voor 139 euro. Daar wordt hij verkocht onder de merknaam Tefal (hier Seb), maar het is identiek hetzelfde toestel.
Mijn broer was ook zo'n non-believer. Enkele weken geleden heb ik die Actifry een keer naar hem meegenomen en heeft hij hem getest. Resultaat: hij heeft me schoorvoetend gelijk gegeven

En aangezien we hier op spaargids zitten: in Nederland is een Actifry veel goedkoper dan hier. Ik heb hem daar al te koop gezien voor 139 euro. Daar wordt hij verkocht onder de merknaam Tefal (hier Seb), maar het is identiek hetzelfde toestel.
Laatst gewijzigd door Jay op 12 augustus 2009, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.