Full omnium of overschakelen naar kleine omnium ?
Full omnium of overschakelen naar kleine omnium ?
In augustus wordt mijn auto 2 jaar en ik heb reeds een uitnodiging tot betalen van de autoverzekering ontvangen. De premie is lichjes opgeslagen met 20 EUR tot 1004 EUR. Het gaat hier om een autoverzekering BA, full omnium met volledige aankoopwaarde-bescherming tot leeftijd van 30 maanden, bestuurdersverzekering, rechtsbijstand, mobility plus. Mijn wagen is een Peugeot 208, nieuw gekocht in aug 2014, amper opties (enkel kleur en radio-cd-mp3; geen airco). Ik heb de premie altijd aan de hoge kant gevonden. Mijn BM = 0 en km-stand is vandaag 23000 km. Huidige maatschappij is Ethias. Heb al gehoord van vrienden dat Ethias zeker niet bij de goedkoopste is en het loont om elders mijn licht eens op te steken.
Is het aan te raden om over te schakelen naar een mini-omnium of is dit nog te vroeg gezien de jonge leeftijd van de wagen en de km-stand?
Is het aan te raden om over te schakelen naar een mini-omnium of is dit nog te vroeg gezien de jonge leeftijd van de wagen en de km-stand?
Re: Full omnium of overschakelen naar kleine omnium ?
Het is nogal moeilijk dat anderen kunnen zeggen of de meerprijs die u zou betalen voor een full omnium het U al dan niet waard is om te betalen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Naar mijn mening is het verschil tussen full en kleine qua prijs te weinig. Ik heb een tijdje geleden ook moeten kiezen bij de leeftijd van 2 jaar. Momenteel blijf ik bij de beslissing van op 3 a 4 jarige leeftijd over te schakelen naar enkel een BA.
Je kan eerst en vooral een offerte opvragen van full, kleine en enkel BA. Op die manier kan je de voordelen/nadelen afwegen tegenover de prijs. Verder zou je ook eens kunnen luisteren bij verschillende maatschappijen en steeds de berekeningen van de voorgangers meenemen. Op die manier kan je het bedrag wel nog doen zakken. Wat je zeker moet meenemen in je overweging is; Als er iets mis is aan de wagen en je hebt geen full omnium, kan je dan een nieuwe kopen?
Je kan eerst en vooral een offerte opvragen van full, kleine en enkel BA. Op die manier kan je de voordelen/nadelen afwegen tegenover de prijs. Verder zou je ook eens kunnen luisteren bij verschillende maatschappijen en steeds de berekeningen van de voorgangers meenemen. Op die manier kan je het bedrag wel nog doen zakken. Wat je zeker moet meenemen in je overweging is; Als er iets mis is aan de wagen en je hebt geen full omnium, kan je dan een nieuwe kopen?
Ik betaalde tot een paar jaar geleden hetzelfde, maar dan voor een auto die 3.5x meer kost. Ik zou dus toch maar eens beginnen rondkijken naar andere maatschappijen. Veel heeft natuurlijk te maken met uw leeftijd. Ik ben 38. Als jij 20 jaar jonger bent, is de verklaring niet ver te zoeken.wrpint schreef:(...)Mijn wagen is een Peugeot 208, nieuw gekocht in aug 2014, amper opties (enkel kleur en radio-cd-mp3; geen airco). Ik heb de premie altijd aan de hoge kant gevonden. Mijn BM = 0 en km-stand is vandaag 23000 km. Huidige maatschappij is Ethias. Heb al gehoord van vrienden dat Ethias zeker niet bij de goedkoopste is en het loont om elders mijn licht eens op te steken.
Ik vind het pas verstandig om de omnium te laten vallen van zodra de auto 5 jaar oud is. In het jaar dat ik mijn full omnium liet vallen voor een mini-omnium vond ik mijn wagen eens terug op de parking van een restaurant met een deuk in. Bewakingsbeelden opgevraagd aan restaurant-baas... niks op te zien, stond 3 meter te ver geparkeerd. 2000 EUR schade. Zelf te betalen. Dan is de bespraing van die mini-omium meteen heel erg relatief he. Was een duur etentje.

is eigenlijk niet moeilijk, een omnium is niet meer nodig als je het komende jaar geen ongeval zult hebben
Een kleine omnium is niet meer nodig als je ...

Een kleine omnium is niet meer nodig als je ...
Mijn leeftijd is 35, dus daaraan zou de hoge prijs toch niet mogen liggen. Nog nooit een ongeval gehad. Rijbewijs sinds 1999.
in mijn ervaring moet je je verzekeren tegen de pipo's die zonder verzekering, of zonder papieren rondrijden. Ik ben zelf aangereden door een illegale Albanees, zonder verzekering, zonder rijbewijs, zonder iets. Al was ik 100% in mijn recht, ik was niet omnium verzekerd en heb uiteindelijk een schamele 2000 EUR gekregen uit het Gemeenschappelijk motorwaarborgfonds voor een Astra van twee jaar oud. De rest (ca 15.000 EUR!) is voor eigen rekening. Gelukkig was ik niet gekwetst, want aan welke lijdensweg je dan begint daar durf ik niet aan denken.
Naar schatting rijden er zo tussen de 80.000 en 100.000 pipo's rond in België alleen, zonder een hoop andere buitenlandse chauffeurs die niet in orde zijn.... En wij zijn dan braaf met alles in orde en betalen maar.
Zelfde verhaal bij kennissen die aangereden werden met vluchtmisdrijf. Aangezien er geen tegenpartij is die uw schade moet betalen is het ofwel zelf voorzien in een omnium, of een aalmoes uit het Gemeenschappelijk motorwaarborgfonds.
Daarom voor mij ook enkel nog een jonge occasie (lagere verzekeringswaarde) en dan een omnium erop. Betaal ik teveel? Ja, zolang ik niets tegenkom. Maar met mijn eerdere ervaring in gedachte is die omnium voor mij essentieel in mijn jaarlijkse autokost. It's a hard world out there!
Naar schatting rijden er zo tussen de 80.000 en 100.000 pipo's rond in België alleen, zonder een hoop andere buitenlandse chauffeurs die niet in orde zijn.... En wij zijn dan braaf met alles in orde en betalen maar.
Zelfde verhaal bij kennissen die aangereden werden met vluchtmisdrijf. Aangezien er geen tegenpartij is die uw schade moet betalen is het ofwel zelf voorzien in een omnium, of een aalmoes uit het Gemeenschappelijk motorwaarborgfonds.
Daarom voor mij ook enkel nog een jonge occasie (lagere verzekeringswaarde) en dan een omnium erop. Betaal ik teveel? Ja, zolang ik niets tegenkom. Maar met mijn eerdere ervaring in gedachte is die omnium voor mij essentieel in mijn jaarlijkse autokost. It's a hard world out there!
Nee, dan betaal je gewoonweg veel te veel.wrpint schreef:Mijn leeftijd is 35, dus daaraan zou de hoge prijs toch niet mogen liggen. Nog nooit een ongeval gehad. Rijbewijs sinds 1999.
Ik bel ieder jaar naar mijn makelaar. Ik reken uit hoeveel % de premie stijgt en vraag hun wat ze voor de prijsstijging extra gaan doen voor mij. Als ze zeggen dat dat een gewone indexverhoging is zeg ik: "Nee mevrouw. De index is het afgelopen jaar 1,8% gestegen, en jij rekent mij 3,4% extra aan tov vorig jaar, dus ik herhaal mijn vraag: welke extra inspanning ga jij voor mij leveren in ruil voor de hogere prijs?". Meestal krijg je dan zo een antwoord van: "Ha ja, ik zal het eens even opzoeken, ik zal u terugbellen". Soms kan er dan toch weer een paar procent van af. De laatste keer was het wel nodig om van verzekeraar te veranderen, maar het bespaart mij 20 EUR. Nu kun je zeggen wat is 20 EUR. En dan zal ik u zeggen: 20 EUR is 20 EUR. En dat elk jaar opnieuw, levenslang.
Denk eraan: je bent 35 jaar, dus buiten de kritieke leeftijd, je bent geen jonge gast meer die pas zijn rijbewijs heeft gehaald. En je bent ongevalvrij. Jij bent dus niet de typische klant waar de verzekeraar zijn broek aan scheurt. Je bent het soort klant die elke verzekeraar wilt. Speel die maatschappijen dus maar uit tegen mekaar, en eis dat ook van uw makelaar.
Inderdaad.
Vorig jaar net hetzelfde gedaan.
Was terecht gekomen op de laagste bonus malus (dus verbetering zat er niet meer in).
En ik vond de prijs nog véél te hoog.
Even gebeld naar mijn makelaar en de week erop was ik verzekerd voor €200!! minder.
Als je niets vraagt ga je niets krijgen.
Vorig jaar net hetzelfde gedaan.
Was terecht gekomen op de laagste bonus malus (dus verbetering zat er niet meer in).
En ik vond de prijs nog véél te hoog.
Even gebeld naar mijn makelaar en de week erop was ik verzekerd voor €200!! minder.
Als je niets vraagt ga je niets krijgen.