Fysiek goud kopen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Re: Fysiek goud kopen
Nee, ik vraag mij af waarom iedereen zo gefixeerd is op die schulden. Met de Belgische spaarboekjes heb je al meer dan 2/3 van de schuld afbetaald en als de overheid een paar jaar serieuze inspanningen zou doen was het probleem opgelost. Mja utopie zekerSpruitekop schreef:De staatsschuld (niet alleen in België maar wereldwijd) groeit steeds aan (zowel nominaal als in BBP), de gezinsschulden groeien (in België en wereldwijd) groeien steeds aan...
Wat moet er uitgelegd worden Sebastiaan1985? Dat we steeds verder wegzinken in het moeras en dat de schulden alleen "opgelost" worden door hyperinflatie?
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Het is net omdat er zo'n onevenwicht is dat het mis gaat lopen... geld hoort in se bij de overheid en niet bij het volk.
Zie noodplan waar Leterme vorig jaar deze tijd zich in versprak: "D'er staat geld genoeg van de burger op de spaarboekjes..."
Hoeveel geld zit er niet in het schaduwbankieren, OTC-market (gebaseerd op lucht), ...
Zie noodplan waar Leterme vorig jaar deze tijd zich in versprak: "D'er staat geld genoeg van de burger op de spaarboekjes..."
Hoeveel geld zit er niet in het schaduwbankieren, OTC-market (gebaseerd op lucht), ...
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Met alle respect voor de overheid. Maar dat dexia/fortis debacle heb ik niet actief gevolgd omdat het een soep leek. Ja ik ken het probleem van de markten (de hefbomen/leverage vooral he). de valuta markt alleen al is triljoenen (grotendeels fictieve) dollars per dagSpruitekop schreef:Het is net omdat er zo'n onevenwicht is dat het mis gaat lopen... geld hoort in se bij de overheid en niet bij het volk.![]()
Er zitten op dit topic nogal wat mensen met heel wat knowledge en expertise terzake. Bovendien zijn ze niet te beroerd om "leken in deze materie" zoals ik, meer dan een handje toe te steken, waarvan akte en waarvoor dank.
Nu heb ik een praktische vraag:
In Thailand zijn er goudwinkels zat en zoals ik vandaag, nieuwsgierig als ik ben en ook, toegegeven, wat ik vroeger niet eens in mijn dromen zou toegelaten hebben, al halvelings geinfecteerd door goudkoorts, kon vaststellen, is er hier en daar ook over de toonbank, beleggingsgoud te koop.
Dit aanbod beperkt zich tot plaatjes gaande van 1 Baht (niet te verwarren met de currency Thai Baht), over 2 en 5 tot maximaal 10 Baht.
1 Baht weegt 15,2 gram en zo verder tot 152 gram. In tegenstelling (althans dat is mijn vermoeden) tot wat in Belgie gangbaar is, hebben deze goudplaatjes een gehalte van 96.5 % goud. Wanneer ik vroeg naar Maple Leafs of Krugerrands om in deze materie de meest bekende te noemen, werd mij het nietszeggende en immer terugkerende antwoord gegeven; "Thai people don't like it". Met zo'n antwoord weet ik uit ervaring dat het geen zin heeft om verder aan te dringen...
Ter illustratie geef ik de aan- en verkoopkoers (vandaag) van 1 BAHT-goudplaatje: 24.700 /25.050 Thai waarin ik even voor de eenvoud 1 Euro= 40 Thai Baht als koers neem. Verder zijn er geen kosten, van welke aard dan ook. De betaling kan desgewenst volledig anoniem en desgevraagd wordt er een certificaat afgeleverd.
Nu is mijn vraag: is dit het overwegen waard rekening houdend met zowel het verschillende goudgehalte als de prijszetting?
Nu heb ik een praktische vraag:
In Thailand zijn er goudwinkels zat en zoals ik vandaag, nieuwsgierig als ik ben en ook, toegegeven, wat ik vroeger niet eens in mijn dromen zou toegelaten hebben, al halvelings geinfecteerd door goudkoorts, kon vaststellen, is er hier en daar ook over de toonbank, beleggingsgoud te koop.
Dit aanbod beperkt zich tot plaatjes gaande van 1 Baht (niet te verwarren met de currency Thai Baht), over 2 en 5 tot maximaal 10 Baht.
1 Baht weegt 15,2 gram en zo verder tot 152 gram. In tegenstelling (althans dat is mijn vermoeden) tot wat in Belgie gangbaar is, hebben deze goudplaatjes een gehalte van 96.5 % goud. Wanneer ik vroeg naar Maple Leafs of Krugerrands om in deze materie de meest bekende te noemen, werd mij het nietszeggende en immer terugkerende antwoord gegeven; "Thai people don't like it". Met zo'n antwoord weet ik uit ervaring dat het geen zin heeft om verder aan te dringen...
Ter illustratie geef ik de aan- en verkoopkoers (vandaag) van 1 BAHT-goudplaatje: 24.700 /25.050 Thai waarin ik even voor de eenvoud 1 Euro= 40 Thai Baht als koers neem. Verder zijn er geen kosten, van welke aard dan ook. De betaling kan desgewenst volledig anoniem en desgevraagd wordt er een certificaat afgeleverd.
Nu is mijn vraag: is dit het overwegen waard rekening houdend met zowel het verschillende goudgehalte als de prijszetting?
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Als ik t vlug bereken betaal je evenveel als hier per gram zuiver goud.
24700 / 40 = 617,5eu voor 15,2 g = 40,62eu voor 1 gram .965 g goud is dus zo'n 42098 de kilo zuiver .9999
En dan heb jij geen 'zuiver' goud, altijd een argument voor de opkoper 'jamaar meneer, smeltkosten he' waardoor ze je minder zullen geven.
Maar correct me if i'm wrong.
24700 / 40 = 617,5eu voor 15,2 g = 40,62eu voor 1 gram .965 g goud is dus zo'n 42098 de kilo zuiver .9999
En dan heb jij geen 'zuiver' goud, altijd een argument voor de opkoper 'jamaar meneer, smeltkosten he' waardoor ze je minder zullen geven.
Maar correct me if i'm wrong.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Het probleem zit er hem niet echt in dat het geen zuiver goud is. Ook de krugerrand is niet zuiver http://www.zilver-inkoop.nl/krugerrand.html en bij vele gebruikte 'echte' oude munten in zilver is het een legering. Men deed dit voor de stevigheid van de munt; edelmetalen zijn immers niet erg sterk op zichzelf.
Bij juwelen kijkt niemand daar vreemd van op; men gebruikt daar karaat om de zuiverheid uit te drukken.
Het probleem zou hem er kunnen inzitten als je die thaise munt terug moet verkopen. Er zit immers een verschil (spread)tussen de aankoop en verkoopsprijs. Hoe minder de munt 'gekend' is hoe groter die spread; en hoe minder je zult krijgen bij verkoop. Tenzij je terug naar Thailand gaat waar de munt wel gekend is; of hier bij de Thaise gemeenschap.
Hoe krijg je verder garantie over die munten die je daar aankoopt ? Noteer verder dat ook het aankopen van goud in Belgie tax vrij is; dus daarvoor moet je het niet doen. Omgekeerd kan je wel zowel bij vertrek uit Thailand als aankomst in België in de problemen komen bij uitvoer/invoer van goud in grotere hoeveelheden.
De intrinsieke(goudwaarde) waarde van munten kan je hier vinden http://www.zilver-inkoop.nl/quotes.html
Een lijstje van vele munten met hun hoeveelheid fijngoud kan je hier vinden http://www.linders-goudenmunten.nl/categorie/34/
Bij juwelen kijkt niemand daar vreemd van op; men gebruikt daar karaat om de zuiverheid uit te drukken.
Het probleem zou hem er kunnen inzitten als je die thaise munt terug moet verkopen. Er zit immers een verschil (spread)tussen de aankoop en verkoopsprijs. Hoe minder de munt 'gekend' is hoe groter die spread; en hoe minder je zult krijgen bij verkoop. Tenzij je terug naar Thailand gaat waar de munt wel gekend is; of hier bij de Thaise gemeenschap.
Hoe krijg je verder garantie over die munten die je daar aankoopt ? Noteer verder dat ook het aankopen van goud in Belgie tax vrij is; dus daarvoor moet je het niet doen. Omgekeerd kan je wel zowel bij vertrek uit Thailand als aankomst in België in de problemen komen bij uitvoer/invoer van goud in grotere hoeveelheden.
De intrinsieke(goudwaarde) waarde van munten kan je hier vinden http://www.zilver-inkoop.nl/quotes.html
Een lijstje van vele munten met hun hoeveelheid fijngoud kan je hier vinden http://www.linders-goudenmunten.nl/categorie/34/
vanzelfsprekend, dit was het beste dat ik direct kon vindenSebastiaan1985 schreef:oppassen met grafieken. Als er een ding is wat ze mij geleerd hebben is het : met grafieken kan je alles bewijzen.
lol, dat is wel het laaaaaatste dat ik wou voorstellenSebastiaan1985 schreef:Alles in dollar zetten?
de Dollar en Pond gaan het hardste lijden als het spel ontploft
de Europese politieke onenigheid zal het printen van de Euro tenminste nog wat afremmen
dat stoort mij ook aan die chart, het staat in Dollar, terwijl ik wil weten hoeveel er in pure hoeveelheid is bijgedrukt
als bvb de hoeveelheid Euro's verdubbelt, dan is mijn Euro toch technisch gezien 50% minder waard?
bvb de goudprijs is in 4 jaar tijd verdubbeld in prijs, net als de geldhoeveelheid, dus volgens die maatstaf klopt dat ongeveer
de ECB helpt ons niks door massaal geld bij te drukken, ze houden zo het spel in stand terwijl ze nog snel zoveel mogelijk hun zakken vullen. natuurlijk dat ze alles gaan doen om dat te blijven doen, maar dat is wat je een vergiftigd kado noemt, dat is de slaveneigenaar die zijn slaven belooft dat hij hen zal blijven misbruiken, ongeacht welke anti-slaven wetten ze uitbrengenSebastiaan1985 schreef:Volgens mij gaat de ECB zijn "belofte" van prijsstabiliteit niet breken hoor en hyperinflatie/deflatie zie ik niet echt aankomen. Het probleem is dat één van ons twee gelijk gaat krijgen en het achteraf makkelijk gezegd is : ziet ge wel dat ik gelijk heb.
en het is niet de vraag of het hen gaat lukken, het is een kwestie van tijd: oftewel stoppen ze met printen en krijg je deflatie en een ramp, oftewel breekt de dam en krijg je hyperinflatie en een ramp. het is één van de twee, en het zal nu niet lang meer duren
Laatst gewijzigd door Sanem2 op 10 december 2012, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Julius Cesar,
Even een paar toelichtingen:
1. Ik verblijf minimum 6 maanden per jaar in Thailand. Bijgevolg, indien ik ginder koop, zou ik desgevallend ginder opnieuw verkopen, tenzij ik door mij te verplaatsen naar Belgie extra-winst kan boeken.
2. Een vb van de spread op een 1Baht-plaatje vandaag is 350 Thai Baht (commissie verkoper incl.) (zie ook mijn vorige post).
3. Ik had het niet over munten maar goud "plaatjes" .
Het antwoord van reppiepeppie doet me al vermoeden dat het niet echt uitmaak in welk land ik koop of verkoop. De prijzen schijnen nogal dicht bijeen te liggen of ben ik verkeerd?
Toch al bedankt voor je info.
Even een paar toelichtingen:
1. Ik verblijf minimum 6 maanden per jaar in Thailand. Bijgevolg, indien ik ginder koop, zou ik desgevallend ginder opnieuw verkopen, tenzij ik door mij te verplaatsen naar Belgie extra-winst kan boeken.
2. Een vb van de spread op een 1Baht-plaatje vandaag is 350 Thai Baht (commissie verkoper incl.) (zie ook mijn vorige post).
3. Ik had het niet over munten maar goud "plaatjes" .
Het antwoord van reppiepeppie doet me al vermoeden dat het niet echt uitmaak in welk land ik koop of verkoop. De prijzen schijnen nogal dicht bijeen te liggen of ben ik verkeerd?
Toch al bedankt voor je info.
ik heb hier ook interesse in, in theorie kan dat interessant zijnvlo schreef:Nu is mijn vraag: is dit het overwegen waard rekening houdend met zowel het verschillende goudgehalte als de prijszetting?
maar het is zo dat de goudprijzen internationaal worden bepaald, en we in België al redelijk laag zitten, dus veel gaat dat niet uitmaken
het economische voordeel dat landen als Thailand hebben is dat de kosten laag zijn, maar voor een product als goud dat overal ter wereld aan dezelfde prijs wordt verhandeld gaat dat niet veel uitmaken
plus zoals JulusCesar zegt, je loopt risico's met import reguleringen, om nog te zwijgen van diefstal, vervalsingen en de moeilijkheid om dat terug verkocht te krijgen, en dat alles voor een relatief kleine besparing
ik zeg altijd als het zo simpel was had iemand het al lang gedaan, zeker in deze tijden wanneer men graven gaat openbreken in de hoop gouden tanden te kunnen vinden
-
Coike
Amai , gij zwalpt 6 maanden per jaar in Thailand rondvlo schreef: Ik verblijf minimum 6 maanden per jaar in Thailand.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Het gegeven om het goud dan buiten Thailand te verkopen lijkt me nogal 'n risky business. Hoe ga je het op de luchthaven uitleggen?
Verder lijkt het gehalte mij ook 'n probleem voor een handel buiten Thailand. Hier zijn de baren meestal .999, tevens wordt ook een gehalte van .995 aanvaard als beleggingsgoud maar alles met 'n gehalte daaronder wordt in Europa niet meer erkend als beleggingsgoud. Er is dus ook geen vrijstelling meer van BTW!
Dit gaat zeker problemen geven met de verkoop in Europa want het gaat door de goudshop/bank niet opnieuw kunnen aangeboden worden aan 'n nieuwe koper gezien deze bar dan plots onderhevig wordt aan BTW. Maw je krijgt de prijs van scrap, de bar zal IMO hersmolten worden.
Waarschijnlijk zijn de Thai zo geconditioneerd om DIE bars te kopen met hun eigen legering om de kans te verkleinen dat het goud niet buiten de landsgrenzen zou gaan.
@Coike: van kop tot kop.
(Doe het ginds goed Coike! Hier elke dag nachtvorst
)
Verder lijkt het gehalte mij ook 'n probleem voor een handel buiten Thailand. Hier zijn de baren meestal .999, tevens wordt ook een gehalte van .995 aanvaard als beleggingsgoud maar alles met 'n gehalte daaronder wordt in Europa niet meer erkend als beleggingsgoud. Er is dus ook geen vrijstelling meer van BTW!
Dit gaat zeker problemen geven met de verkoop in Europa want het gaat door de goudshop/bank niet opnieuw kunnen aangeboden worden aan 'n nieuwe koper gezien deze bar dan plots onderhevig wordt aan BTW. Maw je krijgt de prijs van scrap, de bar zal IMO hersmolten worden.
Waarschijnlijk zijn de Thai zo geconditioneerd om DIE bars te kopen met hun eigen legering om de kans te verkleinen dat het goud niet buiten de landsgrenzen zou gaan.
@Coike: van kop tot kop.
Sanem2 schreef:
de ECB helpt ons niks door massaal geld bij te drukken, ze houden zo het spel in stand terwijl ze nog snel zoveel mogelijk hun zakken vullen. natuurlijk dat ze alles gaan doen om dat te blijven doen, maar dat is wat je een vergiftigd kado noemt, dat is de slaveneigenaar die zijn slaven belooft dat hij hen zal blijven misbruiken, ongeacht welke anti-slaven wetten ze uitbrengen
en het is niet de vraag of het hen gaat lukken, het is een kwestie van tijd: oftewel stoppen ze met printen en krijg je deflatie en een ramp, oftewel breekt de dam en krijg je hyperinflatie en een ramp. het is één van de twee, en het zal nu niet lang meer duren
Seems you're looking forward to it (quote Bruce Wayne to Selina Kyle).
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Hoe sneller de ballon ontploft hoe kleiner de impact, uitstellen geeft enkel meer ravage. 
Zwalpen is in mijn geval nogal relatief, Coike.Coike schreef:Amai , gij zwalpt 6 maanden per jaar in Thailand rondvlo schreef: Ik verblijf minimum 6 maanden per jaar in Thailand.
Wanneer ik in Thailand ben, verblijf ik er gewoon, zoals elke brave Vlaamse burger, tenzij ik er even met mijn zeiljacht op uittrek en dan is het inderdaad zwalpen wat ik doe...
-
Coike
Ja , ik heb ' zwalpen ' ook altijd een nogal vies woord gevondenvlo schreef:
Zwalpen is in mijn geval nogal relatief, Coike.