garnalen marokko
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
garnalen marokko
Ik denk als ik zie wat voor bewaarmiddelen erin zitten ik als ik garnalen koop toch ongepelde zal blijven kopen..
https://www.hln.be/nina/nina-kookt/weet ... ~af644fb2/
“Om het bacteriële bederfproces tegen te gaan, worden naast benzoëzuur (E210) ook sorbinezuur (E200) en zouten kaliumsorbaat (E201), natriumbenzoaat (E211) en natriummetabisulfiet (E22B) gebruikt”, laat onderzoekster Geertrui Vlaemynck van het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) optekenen. “En omdat bepaalde bewaarmiddelen effectiever werken in een zuur milieu, voegt men vaak ook citroenzuur toe aan de gepelde garnalen. Gebruik hiervan laat toe de garnalen tot 20 (!) dagen en meer te bewaren, wat nodig is voor het verre transport naar de pellerijen in Marokko en terug
De noordzeegarnaal in cijfers:
Tijdsduur tussen vangst en verkoop in dagen:
• Ongepeld: 2-5 dagen
• Vers gepeld in België of Nederland: 5-8 dagen
• ‘Marokkaanse’ garnaal’: 13-25 dagen
• Diepgevroren: tot een half jaar
- Jaarlijkse vangst: zo’n 35.000 ton, waarvan 15.000 ton door Nederlandse en 20.000 ton door Belgische, Deense en Duitse vissers.
- Nederlandse bedrijven als Klaas Puul verwerken 30.000 ton of 85% van de totale oogst.
- België verbruikt 54% van het jaarlijkse aanbod: elke Belg eet gemiddeld 500 gram noordzeegarnalen per jaar.
- Per kilo ongepelde garnalen heeft een garnalenkotter 1 à 3 liter brandstof nodig.
- Minstens 4.000 Marokkaanse vrouwen pellen tot 1,5 kilo garnalen per uur, aan zo’n 150 euro per maand.
https://www.hln.be/nina/nina-kookt/weet ... ~af644fb2/
“Om het bacteriële bederfproces tegen te gaan, worden naast benzoëzuur (E210) ook sorbinezuur (E200) en zouten kaliumsorbaat (E201), natriumbenzoaat (E211) en natriummetabisulfiet (E22B) gebruikt”, laat onderzoekster Geertrui Vlaemynck van het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) optekenen. “En omdat bepaalde bewaarmiddelen effectiever werken in een zuur milieu, voegt men vaak ook citroenzuur toe aan de gepelde garnalen. Gebruik hiervan laat toe de garnalen tot 20 (!) dagen en meer te bewaren, wat nodig is voor het verre transport naar de pellerijen in Marokko en terug
De noordzeegarnaal in cijfers:
Tijdsduur tussen vangst en verkoop in dagen:
• Ongepeld: 2-5 dagen
• Vers gepeld in België of Nederland: 5-8 dagen
• ‘Marokkaanse’ garnaal’: 13-25 dagen
• Diepgevroren: tot een half jaar
- Jaarlijkse vangst: zo’n 35.000 ton, waarvan 15.000 ton door Nederlandse en 20.000 ton door Belgische, Deense en Duitse vissers.
- Nederlandse bedrijven als Klaas Puul verwerken 30.000 ton of 85% van de totale oogst.
- België verbruikt 54% van het jaarlijkse aanbod: elke Belg eet gemiddeld 500 gram noordzeegarnalen per jaar.
- Per kilo ongepelde garnalen heeft een garnalenkotter 1 à 3 liter brandstof nodig.
- Minstens 4.000 Marokkaanse vrouwen pellen tot 1,5 kilo garnalen per uur, aan zo’n 150 euro per maand.
Re: garnalen marokko
Het is stom dat wij onze garnalen naar Marokko moeten sturen om gepeld te worden en dat ze dan terug naar België komen. Maar ja, wie zal ze hier voor ons pellen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hebben we hier niet genoeg marokkanen om ze te pellen? Moeten die garnalen daarvoor helemaal naar ginder en dan terug? Heel efficiënt! 
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
€ 150 (M) > € 1500 (B) per garnalenpeller x 4500 garnalenpellers: met € 4.500.000 kan je veel transport bestellen en is de eindafrekening veel goedkoper. Duurzamer? Uiteraard niet.
ook de meeste ongepelde garnalen worden "gepoederd" met bewaarmiddelen om bederf tegen te gaan. Beter dat dan dat je er ziek wordt, toch ?
Kromme logica. Ze zitten aan den dop of het ocmw, gooi daar 150€ extra bovenop en het is win-win. Als ze het hier dan ook nog aftrappen omdat het zware werk 'ondraaglijk' is, win-win-win. Onze smurfinnen varen er helemaal wel bij, minder klop, zowel bij win-win als bij win-win-win.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Dat zeg ik niet maar je betaalt je blauw aan die garnalen en dan moet je er nog bewaarmiddelen bij rekenen...
Beste en gezondste is als de garnaalvissers in Oostduinkerke hun garnalen uitdelen dan weet je pas dat het echt goede zijn.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Het beste is zelf je garnalen kruien. Dit is echt niet zo moeilijk en vergt slechts een kleine investering.Timoootjex schreef: ↑23 augustus 2020, 09:36Beste en gezondste is als de garnaalvissers in Oostduinkerke hun garnalen uitdelen dan weet je pas dat het echt goede zijn.
Kruien
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
anonymous9
Vroeger werden die garnalen wel degelijk in Vlaanderen gepeld. Dat heeft zelfs tot in de jaren 70 geduurd. Het waren voornamelijk huismoeders die die garnalen pelden. Er bestonden zelfs kampioenschappen: wie het meeste garnalen kon pellen in een uur. Een groot deel van de wereldkampioenen waren Belgen.Timoootjex schreef: ↑23 augustus 2020, 09:36 Beste en gezondste is als de garnaalvissers in Oostduinkerke hun garnalen uitdelen dan weet je pas dat het echt goede zijn.
- benzoëzuur (E210). Dit natuurlijk bewaarmiddel komt onder andere in hoge concentraties voor in cranberries.
- sorbinezuur (E200)
Komt voort uit de onrijpe bessen van de wilde lijsterbes. - kaliumsorbaat (E201)
Dit is een zout van voorgaand product. - natriumbenzoaat (E211)
Deze komt niet in de natuur voor, en kan potentieel gevaarlijk zijn door de vorming van Benzeen in reactie met vitamine C. (carcinogeen) - natriummetabisulfiet (E22B)
Hier is helemaal niets natuurlijk aan. Wordt beschouwd als schadelijk bij orale inname, met een "aanvaardbare dagelijkse dosis" van 0,7mg/kg lichaamsgewicht.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
juist omdat ik de kennis niet heb van deze E nummers is juist waarom ik het zou mijden. kzou mij al voor elk product moeten kijken hoe en wat...
Dat is ook op een eindje niet meer te doen. Het is niet dat ik E nummers expliciet mijd maar dit gaat er ook wel los over.
Dat is ook op een eindje niet meer te doen. Het is niet dat ik E nummers expliciet mijd maar dit gaat er ook wel los over.
Wees blij dat er bewaarmiddelen gebruikt worden. Je zou anders niet veel garnalen kunnen eten. Niet iedereen woont in de buurt van Oostduinkerke.
De E-nummers dienen net om te zorgen dat jij die kennis niet moet hebben. Een team van experts heeft zich hierover al gebogen, en aan belaalde stoffen een E-nummer en bijhorende goedkeuring gegeven. Als een E-nummer op een product staat, dan is dat veilig. Je maakt je beter meer zorgen om hetgeen niet op je etiket staat, dan om hetgeen er wel op staat.Timoootjex schreef: ↑23 augustus 2020, 10:15 juist omdat ik de kennis niet heb van deze E nummers is juist waarom ik het zou mijden. kzou mij al voor elk product moeten kijken hoe en wat...
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Dus dan gaan we garnaalpellen beginnen subsidiëren ... is gewoon economische logica.GreenDean schreef: ↑23 augustus 2020, 09:02Kromme logica. Ze zitten aan den dop of het ocmw, gooi daar 150€ extra bovenop en het is win-win. Als ze het hier dan ook nog aftrappen omdat het zware werk 'ondraaglijk' is, win-win-win. Onze smurfinnen varen er helemaal wel bij, minder klop, zowel bij win-win als bij win-win-win.
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Misschien is dat niet zo maar het klopt gewoon niet dat je E-nummers voor een comfortprobleem moet inzetten. Als die garnalen daardoor duurder worden...RGiskard schreef: ↑23 augustus 2020, 12:13
De E-nummers dienen net om te zorgen dat jij die kennis niet moet hebben. Een team van experts heeft zich hierover al gebogen, en aan belaalde stoffen een E-nummer en bijhorende goedkeuring gegeven. Als een E-nummer op een product staat, dan is dat veilig. Je maakt je beter meer zorgen om hetgeen niet op je etiket staat, dan om hetgeen er wel op staat.