Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Gedekte calls

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
31 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Popkwiskampioen
Tijdelijk Verbannen
Tijdelijk Verbannen
Contacteer:
Contacteer Popkwiskampioen
Verstuur privébericht

Gedekte calls

• Citeer

Bericht door Popkwiskampioen » 27 december 2021, 18:20

Zijn hier (dividend-)beleggers die extra rendement trachten te maken door gedekte calls te schrijven op hun posities? Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me een interessante strategie.

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Re: Gedekte calls

• Citeer

Bericht door reteiP » 27 december 2021, 23:13

Ik doe dat vaak. Maar het is niet echt een inkomsten strategie imo. Gewoon bij bereiken van het koersdoel daar nog net boven OTM calls schrijven ipv je positie te verkopen. En omgekeerd puts schrijven waar je een bodem ziet.
Op die manier probeer ik mijn asset allocatie wat te sturen zonder meteen transacties te doen, want de kost van opties ligt lager.
Naarmate ze de einddatum benaderen kan ik kiezen om door te rollen of te laten uitoefenen of gewoon laten expireren ifv de situatie op dat moment.

Jammer genoeg voldoen veel van de aandelen in mijn port niet aan de vereisten om ermee in opties te kunnen handelen.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Popkwiskampioen
Tijdelijk Verbannen
Tijdelijk Verbannen
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Popkwiskampioen » 28 december 2021, 10:19

Dank voor de reactie, ik ga er me eens in verdiepen deze vakantie.

verbanneling
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer verbanneling
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door verbanneling » 28 december 2021, 11:49

Nog een alternatief is op langere termijn diep ITM schrijven.
Voorbeeld: positie in RDSA is vrij groot geworden, in plaats van nu reeds een deel te verkopen overweeg ik calls december 2023 met uitoefenprijs van €9.
Hierdoor creëer ik een hefboom op het dividend rendement terwijl de optie zo goed als premie neutraal is.
Neem ik het neerwaarts aandelen risico van tafel, tenzij RDSA lager zakt dan €9 brengt het nu reeds €10,6 en over twee jaar €9 op, beurstaks en makelaarskosten zijn lager dan bij verkoop van het aandeel.
In feite wordt dit per optie een €900 belegging met een verwacht 10 % bruto rendement ipv een aandelen belegging.

Risico's:
Optie kan voortijdig uitgeoefend worden, komt in het slechtste geval overeen met nu verkopen.
Geen winst bij koersstijging van het aandeel, komt overeen met nu verkopen maar nog wel dividend rendement.
Aandeel stop met dividend uitkering, komt in het slechtste geval overeen met nu verkopen.
Opvolging: is het interessant om door te rollen, te laten uitoefenen, af te kopen of te combineren met put opties.

Naick
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Naick
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Naick » 29 december 2021, 09:03

Het levert inderdaad wat 'extra' rendement op, hoewel de markt eigenlijk vrij efficiënt is en door de vaak hoge spreads, is het effectieve rendement vaak toch povertjes. Zeker als je eventueel verloren koerswinsten er bijrekent.

Marcel1
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Marcel1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Marcel1 » 30 december 2021, 10:35

reteiP schreef: ↑27 december 2021, 23:13 Ik doe dat vaak. Maar het is niet echt een inkomsten strategie imo. Gewoon bij bereiken van het koersdoel daar nog net boven OTM calls schrijven ipv je positie te verkopen. En omgekeerd puts schrijven waar je een bodem ziet.
Op die manier probeer ik mijn asset allocatie wat te sturen zonder meteen transacties te doen, want de kost van opties ligt lager.
Naarmate ze de einddatum benaderen kan ik kiezen om door te rollen of te laten uitoefenen of gewoon laten expireren ifv de situatie op dat moment.

Jammer genoeg voldoen veel van de aandelen in mijn port niet aan de vereisten om ermee in opties te kunnen handelen.
Dat is het juiste systeem en een goede manier om aandelen te kopen en verkopen.

Marcel1
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Marcel1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Marcel1 » 30 december 2021, 10:40

verbanneling schreef: ↑28 december 2021, 11:49 Nog een alternatief is op langere termijn diep ITM schrijven.
Voorbeeld: positie in RDSA is vrij groot geworden, in plaats van nu reeds een deel te verkopen overweeg ik calls december 2023 met uitoefenprijs van €9.
Hierdoor creëer ik een hefboom op het dividend rendement terwijl de optie zo goed als premie neutraal is.
Neem ik het neerwaarts aandelen risico van tafel, tenzij RDSA lager zakt dan €9 brengt het nu reeds €10,6 en over twee jaar €9 op, beurstaks en makelaarskosten zijn lager dan bij verkoop van het aandeel.
In feite wordt dit per optie een €900 belegging met een verwacht 10 % bruto rendement ipv een aandelen belegging.

Risico's:
Optie kan voortijdig uitgeoefend worden, komt in het slechtste geval overeen met nu verkopen.
Geen winst bij koersstijging van het aandeel, komt overeen met nu verkopen maar nog wel dividend rendement.
Aandeel stop met dividend uitkering, komt in het slechtste geval overeen met nu verkopen.
Opvolging: is het interessant om door te rollen, te laten uitoefenen, af te kopen of te combineren met put opties.
En dat vind ik dan minder kans op succes.

Popkwiskampioen
Tijdelijk Verbannen
Tijdelijk Verbannen
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Popkwiskampioen » 30 december 2021, 10:54

En gedekte calls OTM schrijven op dividendaandelen met de bedoeling om ze waardeloos te laten aflopen? Zoals in het nu begrijp, ontvang je sowieso premie en is het enige risico dat je moet leveren aan de uitoefenprijs, die op dat moment lager kan zijn dan de marktprijs. Dat is waarover ik aan het denken ben (helaas nog geen tijd gehad om verder uit te zoeken).

verbanneling
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer verbanneling
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door verbanneling » 30 december 2021, 11:05

Marcel1 schreef: ↑30 december 2021, 10:40
verbanneling schreef: ↑28 december 2021, 11:49 Nog een alternatief is op langere termijn diep ITM schrijven.

Risico's:
Dat zal wel van het standpunt afhangen hé. Ik zie daarin een dividend belegging (met hefboom) zonder het aandelen risico. Het potentieel rendement moet je dan ook afzetten tegen het risico, dit lijkt meer op obligatie dan op een aandelen belegging, vind maar eens een obligatie die in de buurt komt met dergelijk rendement/risico :D

verbanneling
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer verbanneling
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door verbanneling » 30 december 2021, 11:13

Popkwiskampioen schreef: ↑30 december 2021, 10:54 En gedekte calls OTM schrijven op dividendaandelen met de bedoeling om ze waardeloos te laten aflopen? Zoals in het nu begrijp, ontvang je sowieso premie en is het enige risico dat je moet leveren aan de uitoefenprijs, die op dat moment lager kan zijn dan de marktprijs. Dat is waarover ik aan het denken ben (helaas nog geen tijd gehad om verder uit te zoeken).
Hierbij moet je wel goed opletten wanneer het aandeel ex dividend gaat, als het voor de tegenpartij (vaak de marketmaker) rendabel is om voor dividend te call-en, ben je je aandelen kwijt (kan zelfs OTM zijn) en strijk je geen dividend op.

Marcel1
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Marcel1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Marcel1 » 30 december 2021, 11:16

verbanneling schreef: ↑30 december 2021, 11:05
Marcel1 schreef: ↑30 december 2021, 10:40
Dat zal wel van het standpunt afhangen hé. Ik zie daarin een dividend belegging (met hefboom) zonder het aandelen risico. Het potentieel rendement moet je dan ook afzetten tegen het risico, dit lijkt meer op obligatie dan op een aandelen belegging, vind maar eens een obligatie die in de buurt komt met dergelijk rendement/risico :D
Ja, maar ik denk dat het zover niet zal komen. Want in dit geval met RDSA wordt je gelijk uitgeoefend met verlies.

verbanneling
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer verbanneling
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door verbanneling » 30 december 2021, 11:26

Marcel1 schreef: ↑30 december 2021, 11:16
verbanneling schreef: ↑30 december 2021, 11:05

Ja, maar ik denk dat het zover niet zal komen. Want in dit geval met RDSA wordt je gelijk uitgeoefend met verlies.
Ten eerste kan ik niet met verlies uitgeoefend worden, de reeds ontvangen premie plus de €900 bij uitoefening komen overeen met de huidige verkoopwaarde. Ten tweede is de kans dat de call zo lang op voorhand wordt uitgeoefend bijzonder klein, er is voor de tegenpartij immers geen voordeel aan. De tegenpartij zijn in dit geval beleggers die long gaan met stevige hefboom, die hebben echt geen appetijt in de aandelen zelf, die rollen door of verkopen de optie.

Popkwiskampioen
Tijdelijk Verbannen
Tijdelijk Verbannen
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Popkwiskampioen » 30 december 2021, 11:26

verbanneling schreef: ↑30 december 2021, 11:13
Popkwiskampioen schreef: ↑30 december 2021, 10:54 En gedekte calls OTM schrijven op dividendaandelen met de bedoeling om ze waardeloos te laten aflopen? Zoals in het nu begrijp, ontvang je sowieso premie en is het enige risico dat je moet leveren aan de uitoefenprijs, die op dat moment lager kan zijn dan de marktprijs. Dat is waarover ik aan het denken ben (helaas nog geen tijd gehad om verder uit te zoeken).
Hierbij moet je wel goed opletten wanneer het aandeel ex dividend gaat, als het voor de tegenpartij (vaak de marketmaker) rendabel is om voor dividend te call-en, ben je je aandelen kwijt (kan zelfs OTM zijn) en strijk je geen dividend op.
Thanks voor de tip. Ik zou gaan voor kortlopende calls die vrij ver OTM zijn om dit risico te beperken. Premie zal dan, neem ik aan, navenant zijn maar elke extra euro is welkom :)

Naick
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Naick
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Naick » 30 december 2021, 19:44

Verbanneling, ik denk dat je je geen illusies moet maken over de tegenpartijen, in de meeste gevallen zijn dit institutionele beleggers en market makers die zich indekken voor alle posities die ze open hebben. Dit verloopt doorgaans grotendeels geautomatiseerd. Als het voordeliger is om een optie uit te oefenen om dividend op te strijken, zal dit in 90% van de gevallen zeker gebeuren, vaak automatisch. Dit gebeurt inderdaad niet weken/maanden op voorhand, maar enkele dagen op voorhand, wanneer de tijdswaarde quasi nul is. Dan heb je deze aandelen bijgehouden en een stukje risico gelopen zonder dat je er iets aan verdient.

There is no such thing as a free lunch.

verbanneling
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer verbanneling
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door verbanneling » 30 december 2021, 21:48

Naick schreef: ↑30 december 2021, 19:44 Verbanneling, ik denk dat je je geen illusies moet maken over de tegenpartijen, in de meeste gevallen zijn dit institutionele beleggers en market makers die zich indekken voor alle posities die ze open hebben. Dit verloopt doorgaans grotendeels geautomatiseerd. Als het voordeliger is om een optie uit te oefenen om dividend op te strijken, zal dit in 90% van de gevallen zeker gebeuren, vaak automatisch.
Weet ik, lees misschien ook even wat ik er hierboven over schreef.
Naick schreef: ↑30 december 2021, 19:44 Dit gebeurt inderdaad niet weken/maanden op voorhand, maar enkele dagen op voorhand, wanneer de tijdswaarde quasi nul is.
Vandaar ook dat er opvolging vereist is zoals ik in de eerste post schreef. Uiteraard wordt het risico om ge-called te worden groter naarmate de expiratie nadert (over twee jaar), het zal van de situatie afhangen of ik ze laat callen, door rol of terug koop. Kan ook zijn dat ik ze zelf vroeger terug koopt wanneer het aandeel naar pakweg €14 a €15 zakt door bv algemene marktomstandigheden, het is ten slotte nog altijd een short positie :D
Naick schreef: ↑30 december 2021, 19:44 Dan heb je deze aandelen bijgehouden en een stukje risico gelopen zonder dat je er iets aan verdient.
Zolang de call niet uitgeoefend wordt brengen de aandelen dividend op, vermits dat dividend nu op slechts €9 komt levert dat een dubbel dividend rendement op zonder het risico dat bij aandelen hoort.

Shell keert het dividend per kwartaal uit, dus zo snel zal het dividend niet groter worden dan de resterende tijdswaarde.
En een free lunch is dit inderdaad niet, ik ben de tegenpartij van een long positie, daar ben ik mij van bewust, meer dan €19,6 kunnen die aandelen mij niet meer opbrengen. Ik ga er mijn broek niet aan scheuren, in het slechtste geval worden ze voortijdig uitgeoefend en brengen ze €19,6 op, ongeveer wat ze vandaag zouden opbrengen bij verkoop.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

31 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy