Geen woonbonus; geen registratie aan 3%
TIP
Geen woonbonus; geen registratie aan 3%
Komt er nu een compensatie voor mensen die een eerste woning gekocht hebben in 2020 en 2021 en die dus niet kunnen genieten van de woonbonus en niet van de verminderde registratierechten van 6 naar 3% ?
Deze mensen vallen tussen 2 fiscale voordelen in; een vermindering met terugwerkende kracht zou maar eerlijk zijn...
Deze mensen vallen tussen 2 fiscale voordelen in; een vermindering met terugwerkende kracht zou maar eerlijk zijn...
Re: Geen woonbonus; geen registratie aan 3%
Ik snap het probleem niet. Niemand heeft je verplicht om een huis te kopen NA afschaffing van de woonbonus of bij registratierechten aan 6% ipv nu 3%.
Dat gaat er niet komen hoor.
Dat gaat er niet komen hoor.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarom zou dat moeten? Je kende toch welke de regels waren toen je uw woning aankocht? Of zou je het ook eerlijk vinden als het omgekeerde zou gebeuren dat het tarief ipv 6 % naar 10 % zou gaan, zou je het dan ook eerlijk vinden dat ze met terugwerkende kracht je nog een extra 4% zouden komen vragen?
Het is nu eenmaal eigen aan de overheid dat ze op elk moment tijdens het spel de spelregels kan veranderen.
Nu, die verlaging van de registratierechten gaat volgens mij rechtstreeks leiden tot een stijging van de woningprijzen. Deze prijzen worden immers puur bepaald door wat mensen nog kunnen betalen. De gestegen registratie van 2de (en 3de, 4de,...) woningen zullen paradoxaal genoeg niet leiden tot dalende prijzen, want deze woningen worden verhuurd. De extra belasting wordt dus gewoon doorgeschoven naar de huurder. Vanuit deze hoek hoe je dus geen neerwaartse druk op de prijzen verwachten.
Onder de streep zal je volgens mij niet slechter af zijn dan iemand die gewacht heeft met het kopen van een woning.
Nu, die verlaging van de registratierechten gaat volgens mij rechtstreeks leiden tot een stijging van de woningprijzen. Deze prijzen worden immers puur bepaald door wat mensen nog kunnen betalen. De gestegen registratie van 2de (en 3de, 4de,...) woningen zullen paradoxaal genoeg niet leiden tot dalende prijzen, want deze woningen worden verhuurd. De extra belasting wordt dus gewoon doorgeschoven naar de huurder. Vanuit deze hoek hoe je dus geen neerwaartse druk op de prijzen verwachten.
Onder de streep zal je volgens mij niet slechter af zijn dan iemand die gewacht heeft met het kopen van een woning.
Als ik dan nog kan genieten van de woonbonus:JaBp8755 schreef: ↑28 september 2021, 11:28 Waarom zou dat moeten? Je kende toch welke de regels waren toen je uw woning aankocht? Of zou je het ook eerlijk vinden als het omgekeerde zou gebeuren dat het tarief ipv 6 % naar 10 % zou gaan, zou je het dan ook eerlijk vinden dat ze met terugwerkende kracht je nog een extra 4% zouden komen vragen?
Nu heeft die groep alle nadelen
Wat u dan vraagt is niet iets met terugwerkende kracht toe te passen, maar een regeling uit het verleden dus het omgekeerde van met terugwerkende kracht te genieten.luccc schreef: ↑28 september 2021, 11:40Als ik dan nog kan genieten van de woonbonus:JaBp8755 schreef: ↑28 september 2021, 11:28 Waarom zou dat moeten? Je kende toch welke de regels waren toen je uw woning aankocht? Of zou je het ook eerlijk vinden als het omgekeerde zou gebeuren dat het tarief ipv 6 % naar 10 % zou gaan, zou je het dan ook eerlijk vinden dat ze met terugwerkende kracht je nog een extra 4% zouden komen vragen?
Beste, ik denk dat u gelijk heeft, het doorschuiven van de fiscaliteit zal weinig invloed hebben op de krapte en schaarste aan woningen in (vooral) betere buurten, de verlaging van de registratierechten, afschaffing van de vlaamse woonbonus, binnenkort wellicht afschaffing van de federale woonbonus op 2de verblijf, verplichting om verhuurpanden te moderniseren, verhoging registratie op 2de verblijf/investeringspanden... het zijn slechts verschuivingen in het fiscaal stelsel met geen impact op het aanbod... het is de huurder die de rekening zal betalen (uiteindelijk).sintorama schreef: ↑28 september 2021, 11:39 Het is nu eenmaal eigen aan de overheid dat ze op elk moment tijdens het spel de spelregels kan veranderen.
Dat is het leven. Bij elke wijziging zijn er mensen die erop vooruitgaan of achteruitgaan ten opzichte van de oude situatie.Ik heb in mijn leven ook al zo’n aantal keren aan de verkeerde kant, dus bij de benadeelden, gestaan (BTW-tarief, zonnepanelen …). Je kan je er druk om maken maar dat verandert niks.luccc schreef: ↑28 september 2021, 11:40Als ik dan nog kan genieten van de woonbonus:JaBp8755 schreef: ↑28 september 2021, 11:28 Waarom zou dat moeten? Je kende toch welke de regels waren toen je uw woning aankocht? Of zou je het ook eerlijk vinden als het omgekeerde zou gebeuren dat het tarief ipv 6 % naar 10 % zou gaan, zou je het dan ook eerlijk vinden dat ze met terugwerkende kracht je nog een extra 4% zouden komen vragen?
En zoals iemand anders schrijft: je hebt je beslissing genomen op basis van de maatregelen die toen golden.
-
- Full Member
- Contacteer:
Wat de zonnepanelen betreft, is dat laatste niet helemaal waar 

alle dalingen in fiscaliteit kunnen de verkopers lekker doorrekenen aan de kopers. Je zou dom moeten zijn als verkoper; het geen de overheid verliest aan inkomsten zal allemaal in de zakken van de verkoper gaan. Maar dat zullen NVA en VLD (en ook CDenV) helemaal niet erg vinden. Dat is waarschijnlijk zelfs de hele opzet.
Woningen kopen en bouwen worden (of zijn) onbetaalbaar voor de gewone man. Het is een evolutie die al heel lang (ook in andere landen) bezig is. Neoliberaal kapitalisme.
Woningen kopen en bouwen worden (of zijn) onbetaalbaar voor de gewone man. Het is een evolutie die al heel lang (ook in andere landen) bezig is. Neoliberaal kapitalisme.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Mooier cadeau voor rijke mensen dan voor arme mensen mij dunkt.
Eerste woning van 1 miljoen euro gaat ook naar 3% ipv 6%. Cadeautje van 30.000€ dan.
Partij van de gewone hardwerkende Vlaming my ass...
Eerste woning van 1 miljoen euro gaat ook naar 3% ipv 6%. Cadeautje van 30.000€ dan.
Partij van de gewone hardwerkende Vlaming my ass...

Bullshit, de daling is volledig voor de koper. Hij of zij is het die de registratierechten moet betalen. De verkoper wint of verliest niks met de wijzigingen in de fiscaliteit.Lukske schreef: ↑29 september 2021, 08:50 alle dalingen in fiscaliteit kunnen de verkopers lekker doorrekenen aan de kopers. Je zou dom moeten zijn als verkoper; het geen de overheid verliest aan inkomsten zal allemaal in de zakken van de verkoper gaan. Maar dat zullen NVA en VLD (en ook CDenV) helemaal niet erg vinden. Dat is waarschijnlijk zelfs de hele opzet.
We weten intussen al lang dat je een afkeer hebt voor alles wat met Vlaanderen, N-VA of Open VLD te maken heeft, maar een daling in de fiscaliteit verkopen als een stijging is een brug te ver. Trouwens, wat zouden linkse progressievelingen als jij doen aan de stijgende woonprijzen? Ik wacht op een constructief voorstel in plaats van steeds dat negatieve gemekker op alles wat Vlaanderen zogezegd verkeerd doet, zelf als ze de fiscaliteit laten dalen.
Ideetje: misschien moet de Vlaamse regering de fiscaliteit doen stijgen want in jouw redenering zullen dan de woonprijzen dalen, veronderstel ik?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoezo ?Popkwiskampioen schreef: ↑28 september 2021, 22:10 Wat de zonnepanelen betreft, is dat laatste niet helemaal waar![]()
(aangenomen dat je met "dat laatste" bedoelt "je hebt je beslissing genomen op basis van de maatregelen die toen golden.")
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarop baseer je dat ?Lukske schreef: ↑29 september 2021, 08:50 alle dalingen in fiscaliteit kunnen de verkopers lekker doorrekenen aan de kopers. Je zou dom moeten zijn als verkoper; het geen de overheid verliest aan inkomsten zal allemaal in de zakken van de verkoper gaan. Maar dat zullen NVA en VLD (en ook CDenV) helemaal niet erg vinden. Dat is waarschijnlijk zelfs de hele opzet.
Als dat zo is, is het dan niet nét aan de overheid om daarin bij te sturen ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom vind je dat ? Alles is relatief n.m.i.
Eerste zin klopt. Tweede zin is uw interpretatie.
Dat "cadeautje" is een *belasting* van 30.000 EUR voor iemand die een woning koopt van 1.000.000 EUR.
Maar goed, dat had ik ook liever iets anders gezien. Bv. verhoging van de vrijstelling op registratierechten, ongeacht de prijs van de aankoop én die vrijstelling voor "de woonst" (= daar waar je woont) ipv "de eigen en enige" woning.
Dat zou de woon-mobiliteit kunnen verhogen, wat mij een goede zaak lijkt.