gehuwd zonder kinderen
TIP
gehuwd zonder kinderen
Beste ,
kleine vraag , wij wonen in vlaanderen en zijn gehuwd ( wettelijk stelsel) dus er zijn 3 vermogens , het gemeenschappelijk en elk ons prive vermogen.
Wij hebben geen kinderen en hebben een huis gekocht , waar we elke dezelfde som hebben ingelegd bij de aankoop. wij betalen het huis samen af via gelden die we naar gemeenschappelijke rekening sturen.
Mijn vraag , stel dit ik kom te overlijden, is het zo dat mijn echtgenote het vruchtgebruik krijgt over mijn prive vermogen? en ons huis krijgt in volle eigendom? dit laatste is van belang! wat zo wil ik dit. Ben ik correct of niet?
mvg
cedric
kleine vraag , wij wonen in vlaanderen en zijn gehuwd ( wettelijk stelsel) dus er zijn 3 vermogens , het gemeenschappelijk en elk ons prive vermogen.
Wij hebben geen kinderen en hebben een huis gekocht , waar we elke dezelfde som hebben ingelegd bij de aankoop. wij betalen het huis samen af via gelden die we naar gemeenschappelijke rekening sturen.
Mijn vraag , stel dit ik kom te overlijden, is het zo dat mijn echtgenote het vruchtgebruik krijgt over mijn prive vermogen? en ons huis krijgt in volle eigendom? dit laatste is van belang! wat zo wil ik dit. Ben ik correct of niet?
mvg
cedric
Re: gehuwd zonder kinderen
Dat hangt ervan af hoe het geschreven werd bij de notaris.
Bijvoorbeeld in het geval van mijn ouders, zij zijn wettelijk en voor de kerk getrouwd. Maar omdat het niet geschreven is bij de notaris zal mijn moeder maar 1/2e van de woning erven, de rest gaat naar de kinderen en broer van mijn vader.
Als jullie beide namen erop staan en het duidelijk is aangegeven naar wie het huis gaat bij overlijden van de partner dan zal zij volledig eigendom krijgen (maar op jouw deel wel erfbelasting betalen vermoed ik)
Bijvoorbeeld in het geval van mijn ouders, zij zijn wettelijk en voor de kerk getrouwd. Maar omdat het niet geschreven is bij de notaris zal mijn moeder maar 1/2e van de woning erven, de rest gaat naar de kinderen en broer van mijn vader.
Als jullie beide namen erop staan en het duidelijk is aangegeven naar wie het huis gaat bij overlijden van de partner dan zal zij volledig eigendom krijgen (maar op jouw deel wel erfbelasting betalen vermoed ik)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Berichten: 853
- Lid geworden op: 03 mei 2012
- Locatie: Entre les tours de Bruges et Gand
- Contacteer:
Re: gehuwd zonder kinderen
Geen kinderen en getrouwd onder wettelijk stelsel zonder huwelijkscontract? Simpel. Dan verkrijgt de langstlevende automatisch de volle eigendom van het ganse gemeenschappelijk vermogen. De langstlevende krijgt ook het vruchtgebruik over het eigen vermogen van de overledene zoals TS terecht aanhaalt.
De vraag is of het huis in de gemeenschap zit, dat was me niet helemaal duidelijk in het verhaal. Hebben jullie het gekocht nadat jullie trouwden? Dan zit het erin en kan je gerust zijn.
Als jullie kinderen krijgen wordt alles wat ingewikkelder, niet alleen bovenstaand verhaal
De vraag is of het huis in de gemeenschap zit, dat was me niet helemaal duidelijk in het verhaal. Hebben jullie het gekocht nadat jullie trouwden? Dan zit het erin en kan je gerust zijn.
Als jullie kinderen krijgen wordt alles wat ingewikkelder, niet alleen bovenstaand verhaal
Re: gehuwd zonder kinderen
Wij hebben het huis gekocht toen we wettelijk samenwonend waren , ondertussen gehuwd .
Dus ik vermoed dat dit niet in de gemeenschap zit ?
Dus ik vermoed dat dit niet in de gemeenschap zit ?
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Berichten: 853
- Lid geworden op: 03 mei 2012
- Locatie: Entre les tours de Bruges et Gand
- Contacteer:
Re: gehuwd zonder kinderen
Als jullie zonder huwelijkscontract getrouwd zijn niet, nee. Dan zijn jullie nog steeds beide eigenaar in onverdeeldheid. Jullie gebruiken ook gemeenschappelijke middelen om die onverdeelde delen af te betalen en dat heeft ook gevolgen
.
Veel koppels in jouw situatie sluiten precies daarom een huwelijkscontract af. Geen ramp, voor een notaris kan je het huis nog inbrengen.
Die notaris werkt niet gratis. Sinds 1 september 2018 is er een wetswijziging waardoor mensen in jouw situatie (samen een huis gekocht en later getrouwd) niet meer bij de notaris hoeven te gaan als zo'n inbreng de enige reden is om nog eens bij die notaris te passeren. Sindsdien kan je al bij aankoop van het onroerend goed een verklaring van anticipatieve inbreng opnemen in de akte. Dan zit het onroerend goed automatisch in de gemeenschap als je later trouwt. Tenzij jullie aankoop van na die datum is en een vooruitziende notaris dit liet opnemen in jullie akte heb je daar weinig aan natuurlijk.
Veel koppels in jouw situatie sluiten precies daarom een huwelijkscontract af. Geen ramp, voor een notaris kan je het huis nog inbrengen.
Die notaris werkt niet gratis. Sinds 1 september 2018 is er een wetswijziging waardoor mensen in jouw situatie (samen een huis gekocht en later getrouwd) niet meer bij de notaris hoeven te gaan als zo'n inbreng de enige reden is om nog eens bij die notaris te passeren. Sindsdien kan je al bij aankoop van het onroerend goed een verklaring van anticipatieve inbreng opnemen in de akte. Dan zit het onroerend goed automatisch in de gemeenschap als je later trouwt. Tenzij jullie aankoop van na die datum is en een vooruitziende notaris dit liet opnemen in jullie akte heb je daar weinig aan natuurlijk.
