Geïntegreerde woonbonus
TIP
Geïntegreerde woonbonus
Vraagje in verband met de geïntegreerde woonbonus (sinds 01/01/2016)
Ik lees op de website van de Vlaamse Belastingdienst dat de volgende voorwaarden gelden:
Om in aanmerking te komen moeten:
=> Als dit wél de enige woning betreft: "als de woning tevens uw enige woning is op het ogenblik dat u de hypothecaire lening aangaat, zult u ook kunnen genieten van een verhoging van het basisbedrag met 760 euro, en dit gedurende 10 jaar te rekenen vanaf het jaar waarin u de lening bent aangegaan (belastingvermindering bedraagt maximaal [1.520 euro + 760 euro] x 40% = 912 euro)."
Twee vraagjes:
Ik lees op de website van de Vlaamse Belastingdienst dat de volgende voorwaarden gelden:
Om in aanmerking te komen moeten:
- de lening afgesloten zijn vanaf 1 januari 2016
- de lening gewaarborgd zijn door een hypothecaire inschrijving
- de lening afgesloten zijn bij een instelling die gevestigd is in de Europese Economische Ruimte (EER)
- de lening afgesloten zijn voor een looptijd van minstens 10 jaar
- de woning, waarvoor de lening werd aangegaan, de eigen woning van de belastingplichtige zijn op het ogenblik dat de uitgaven gemaakt worden
- de lening dienen om de eigen woning, gelegen in een land van de Europese Economische Ruimte (EER), te verwerven of te behouden.
=> Als dit wél de enige woning betreft: "als de woning tevens uw enige woning is op het ogenblik dat u de hypothecaire lening aangaat, zult u ook kunnen genieten van een verhoging van het basisbedrag met 760 euro, en dit gedurende 10 jaar te rekenen vanaf het jaar waarin u de lening bent aangegaan (belastingvermindering bedraagt maximaal [1.520 euro + 760 euro] x 40% = 912 euro)."
Twee vraagjes:
- 1) De 608 euro aftrekken, mag gedurende de ganse looptijd van het krediet terwijl de 912 euro enkel gedurende de eerst tien jaren mag? Correct? Worden deze bedragen ook geïndexeerd?
- 2) Men spreekt van een basisbedrag van € 1.520,-, maar hoe komt men hier aan? Als ik een woning van € 500.000,- aankoop en neem een lening van € 20.000,- zal dit wellicht niet lukken... Wat is met andere woorden het minimumbedrag?
Dit vind ik gek genoeg nergens terug...
Re: Geïntegreerde woonbonus
1. de fiscale bedragen worden soms geïndexeerd, dat is niet steeds het geval (niet jaarlijks)
Voor dit jaar worden de bedragen bvb niet gëïndexeerd, 1520 blijft voor AJ 2019
2. 1520 is makkelijk te berekenen aangezien het over het kapitaal + intresten gaat.
Je neemt gewoon je maandelijkse betaling en doet ze maal 12. Moeilijker is het niet.
Een minimumbedrag zal je niet vinden omdat het maandelijks bedrag steeds afhangt van de intrest en looptijd en niet alleen van het bedrag.
Bvb 25100 op 20 jaar à 2 % komt op 126.76 per maand of 1521 per jaar (koppel mag dus dubbel ontlenen)
LEt wel : om indexeringen niet te missen, neem je best wat extra
Voor dit jaar worden de bedragen bvb niet gëïndexeerd, 1520 blijft voor AJ 2019
2. 1520 is makkelijk te berekenen aangezien het over het kapitaal + intresten gaat.
Je neemt gewoon je maandelijkse betaling en doet ze maal 12. Moeilijker is het niet.
Een minimumbedrag zal je niet vinden omdat het maandelijks bedrag steeds afhangt van de intrest en looptijd en niet alleen van het bedrag.
Bvb 25100 op 20 jaar à 2 % komt op 126.76 per maand of 1521 per jaar (koppel mag dus dubbel ontlenen)
LEt wel : om indexeringen niet te missen, neem je best wat extra
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor je reactie, Boogje!
Maar dit wil dus zeggen dat je bijvoorbeeld als je voor de aankoop van je eerste eigen woning een lening neemt op minimum tien jaar en je dus maandelijks minstens € 126,67 afbetaalt, je die € 1.520,- vermindering krijgt + € 760,- ?
Indien je samen met je partner aankoopt, moet je, dan minstens (2 x € 126,67) € 253,33 afbetalen om elk het volle voordeel te krijgen?
Maar dit wil dus zeggen dat je bijvoorbeeld als je voor de aankoop van je eerste eigen woning een lening neemt op minimum tien jaar en je dus maandelijks minstens € 126,67 afbetaalt, je die € 1.520,- vermindering krijgt + € 760,- ?
Indien je samen met je partner aankoopt, moet je, dan minstens (2 x € 126,67) € 253,33 afbetalen om elk het volle voordeel te krijgen?
Stel, per hypothese, dat ik alleen een niet-eerste eigen woning aankoop en ik betaal een lening op 15 jaar af à rato 100,- EUR per maand, dan mag ik niet € 1.520,- maar slechts € 1.200,- (12 x € 100,-) aftrekken?Een minimumbedrag zal je niet vinden omdat het maandelijks bedrag steeds afhangt van de intrest en looptijd en niet alleen van het bedrag.
Die verhoging de eerste 10 jaren had ik zelfs nog niet meegerekend, wat je niet betaalt, kan je dan ook niet aftrekken !
Je moet dus zien dat je de eerste 10 jaren aan 190 euro zit per maand per persoon (1520+760 / 12 = 190)
Voor de rest klopt je hypothese inderdaad.
Je moet dus zien dat je de eerste 10 jaren aan 190 euro zit per maand per persoon (1520+760 / 12 = 190)
Thanks! Verbazingwekkend hoe weinig je dient te lenen om de woonbonus toch maximaal te benutten.Boogje schreef: ↑25 januari 2018, 12:20 Die verhoging de eerste 10 jaren had ik zelfs nog niet meegerekend, wat je niet betaalt, kan je dan ook niet aftrekken !
Weet je toevallig ook hoeveel je minimaal moet ontlenen bij de aankoop van een woning om het zogenaamde verhoogde of bij-abattement te genieten?
abattement is een korting op de registratierechten, dat heeft dus niets te maken met de lening.
Personen die een huis cash kopen hebben er dus ook recht op.
Voorwaarden abattement en verhoogd abattement :
https://www.notaris.be/woordenboek/A/ab ... vlaanderen
Voor het abattement dient er geen lening te worden aangegaan, maar op het verhoogd abattement of bij-abattement heb je pas recht wanneer er binnen de twee jaar een hypothecaire inschrijving wordt genomen op de aangekocht woning.Evident vraag ik me dan af voor welk bedrag er een hypothecaire inschrijving dient te worden genomen... Het zelfde voorbeeld borrelt op: woning van 500k met lening van 10k = verhoogd abattement?Boogje schreef: ↑25 januari 2018, 15:06 abattement is een korting op de registratierechten, dat heeft dus niets te maken met de lening.
https://belastingen.vlaanderen.be/bij-abattement
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Stel dat je kan kiezen tussen een lening (minimum bedrag woonbonus)of alles uit je eigen (ouders)zak betalen voor een huis.
Waarop maak je het meest winst na ook hypotheek akte , schuldsaldo vrz enz in rekening te hebben genomen ?
Waarop maak je het meest winst na ook hypotheek akte , schuldsaldo vrz enz in rekening te hebben genomen ?
Als ik die luxe had dan zou ik gaan voor een lening puur in functie van de fiscale aftrek, zonder bindende voorwaarden ivm SSV, brandverzekering, loondomiciliering e.d.
Je zal zowieso zeer sterk staan in je onderhandelingen en in feite maakt de exacte rentevoet weinig uit als je het betaalde bedrag toch geheel inbrengt in de belastingen.
Je zal zowieso zeer sterk staan in je onderhandelingen en in feite maakt de exacte rentevoet weinig uit als je het betaalde bedrag toch geheel inbrengt in de belastingen.
Afgeschaft sinds vorig jaarVincentGT schreef: ↑25 januari 2018, 14:12Thanks! Verbazingwekkend hoe weinig je dient te lenen om de woonbonus toch maximaal te benutten.Boogje schreef: ↑25 januari 2018, 12:20 Die verhoging de eerste 10 jaren had ik zelfs nog niet meegerekend, wat je niet betaalt, kan je dan ook niet aftrekken !
Weet je toevallig ook hoeveel je minimaal moet ontlenen bij de aankoop van een woning om het zogenaamde verhoogde of bij-abattement te genieten?
Afgeschaft sinds vorig jaarBoogje schreef: ↑25 januari 2018, 15:06 abattement is een korting op de registratierechten, dat heeft dus niets te maken met de lening.
Zoals reeds uitgelegd, moet je 2280 € zien te vullen de eerste tien jaar voor elke ontlener.
Vanaf jaar tien moet je 1520 € zien te vullen
Voor de geïntegreerde woonbonus maakt het niet uit wat de verhouding lening/aankoopwaarde is.
Je moet gewoon zorgen dat je een lening neemt die aan een totale aflossing K+I van 2280 € komt per ontlener.
Voor twee ontleners heb je het dubbele nodig 4560.
Als je echt al die gelden ter beschikking hebt en wil lenen louter voor het stuk fiscale optimalisatie.
Dan neem je beter twee leningen:
1 op 10 jaar met een jaarlijkse totaalaflossing van 780 € of het dubbele bij twee ontleners
1 op langere termijn met een jaarlijkse totaalaflossing van 1520 of het dubbele bij twee ontleners
Let op met hypotheek/volmacht. Stel dat je een lening neemt die maar voor een beperkt bedrag hypothecair is ingeschreven, dan mag je ook slechts dit gedeelte van de aflossingen in mindering brengen.
Neem je bv de helft op volmacht, dan telt slechts de helft van je aflossingen. Dit betekent dat je dubbel zoveel moet ontlenen in mijn bovenstaande voorbeelden.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
reuze bedankt voor deze info.
Gaat maar over één ontlener met mogelijks zelfs geen recht op verhoging eerst 10 jaar.
Ik kom hierbij ruwweg 'maar' op 300 euro voordeel per jaar voor geleend bedrag van 70K op 20 jaar
Deze 300 euro is dus na aftrek van de intresten van de lening.....hiervan moet dan nog schuldsaldo en aktes en kosten van de lening worden afgehaald.
Rekenaars van spaargids zie ik iets verkeerd ?
Anderzijds kan ik bij een lening wel het behouden geld inzetten voor bv lange termijnsparen gezien dit nu niet meer in dezelfde korf zit.
Gaat maar over één ontlener met mogelijks zelfs geen recht op verhoging eerst 10 jaar.
Ik kom hierbij ruwweg 'maar' op 300 euro voordeel per jaar voor geleend bedrag van 70K op 20 jaar
Deze 300 euro is dus na aftrek van de intresten van de lening.....hiervan moet dan nog schuldsaldo en aktes en kosten van de lening worden afgehaald.
Anderzijds kan ik bij een lening wel het behouden geld inzetten voor bv lange termijnsparen gezien dit nu niet meer in dezelfde korf zit.
Schets eens je project:JulusCesar schreef: ↑20 maart 2019, 20:21 reuze bedankt voor deze info.
eigen inbreng, aankoop, benodigd, andere eigendommen in naakte, vruchtgebruik, volle eigendom, ...
Mogelijke aflossing volgens jou inkomen? Waarom 20 jaar, ...
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
tja project is nog niet helemaal concreet; is juist in de voorbereiding dat we ons dingen afvragen.
-naakte eigendom door schenking (samen gedeeld met ander familie lid) mogelijks dus geen verhoging eerst 10 jaar van woonbonus ?
-prijzen klasse te verwerven eigendom max 300K +vebouwingen/energie aanpassing na aankoop
-eigen inbreng helft bedrag /andere helft mogelijk inbreng door uit familei spaarpot door schenking of onderlinge lening
-mogelijkheid om zo helemaal te financieren (met uitz van aanpassingen verbouwingen)
-singel leeftijd 30 normaal gemid inkomen.
Vraag is dus of een hypoticaire lening gunstiger zou zijn inzake woonbonus.
lenen kost natuurlijk ook geld(intresten, actes, kosten)
Dit zonder een discussie op te zetten dat je het geld dat je zo vrijhoudt ook nog eens kan opbrengen.
Dit klopt natuurlijk wel op voorwaarde dat er risico's worden genomen.
-naakte eigendom door schenking (samen gedeeld met ander familie lid) mogelijks dus geen verhoging eerst 10 jaar van woonbonus ?
-prijzen klasse te verwerven eigendom max 300K +vebouwingen/energie aanpassing na aankoop
-eigen inbreng helft bedrag /andere helft mogelijk inbreng door uit familei spaarpot door schenking of onderlinge lening
-mogelijkheid om zo helemaal te financieren (met uitz van aanpassingen verbouwingen)
-singel leeftijd 30 normaal gemid inkomen.
Vraag is dus of een hypoticaire lening gunstiger zou zijn inzake woonbonus.
lenen kost natuurlijk ook geld(intresten, actes, kosten)
Dit zonder een discussie op te zetten dat je het geld dat je zo vrijhoudt ook nog eens kan opbrengen.
Dit klopt natuurlijk wel op voorwaarde dat er risico's worden genomen.