gekapitaliseerde coupons laten uitbetalen aan 15%?
TIP
gekapitaliseerde coupons laten uitbetalen aan 15%?
Klopt het dat als je gekapitaliseerde coupons vervroegd wil laten uitbetalen, je de kapitalisatie verliest.
b.v.: Je hebt een kasbon die van 2008-2011 ieder jaar (dus 3 keer) 100 euro aan intresten opleverde.
Als je die coupons nu wil laten uitbetalen (om de verhoogde RV te vermijden) dan krijg je slechts 3x100=300 euro?
i.p.v 312 (bij een intrest van 4%).
b.v.: Je hebt een kasbon die van 2008-2011 ieder jaar (dus 3 keer) 100 euro aan intresten opleverde.
Als je die coupons nu wil laten uitbetalen (om de verhoogde RV te vermijden) dan krijg je slechts 3x100=300 euro?
i.p.v 312 (bij een intrest van 4%).
Re: gekapitaliseerde coupons laten uitbetalen aan 15%?
Je krijgt natuurlijk geen intrest voor de periode dat de bon niet gelopen heeft. Jij betaalt toch ook geen huishuur voor de periode dat je het appartement niet meer zou bewonen.
Je moet echter laten berekenen waar je winst mee doet: de gedeeltelijke rente nu aan 15 % of de rit uit doen en dan 21 % betalen.
Voor jaarlijkse coupons zal dat niet veel maken of de vervaldag zou moeten in januari vallen. Voor kapitaliserende bons die volgend jaar vervallen, kan het verschil een slok op de borrel zijn.
Ik vrees dat het te laat zal zijn om nu nog naar de bank te lopen. Zeker als de bon niet door de bank zelf wordt ingekocht ( in het verleden wou Argenta dat bijv nooit doen ).
Je moet echter laten berekenen waar je winst mee doet: de gedeeltelijke rente nu aan 15 % of de rit uit doen en dan 21 % betalen.
Voor jaarlijkse coupons zal dat niet veel maken of de vervaldag zou moeten in januari vallen. Voor kapitaliserende bons die volgend jaar vervallen, kan het verschil een slok op de borrel zijn.
Ik vrees dat het te laat zal zijn om nu nog naar de bank te lopen. Zeker als de bon niet door de bank zelf wordt ingekocht ( in het verleden wou Argenta dat bijv nooit doen ).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor uw antwoord.
Ik begrijp het echter nog niet volledig en dat komt waarschijnlijk omdat ik de vraag niet duidelijk heb gesteld.
Hier een beetje verduidelijking:
Het gaat om een kasbon die volgend jaar verloopt.
Ieder jaar kon je kiezen om te kapitaliseren of om de rente te laten uitbetalen.
We hebben gekozen om de rente te kapitaliseren.
Als we deze intresten+kapitalisatie nu echter zouden willen laten uitbetalen zegt de bank dat we enkel de intresten (dus bv. 3X100=300 euro) kunnen krijgen en niet de kapitalisatie op deze intresten.
Wij denken dat het mogelijk moet zijn om ook de kapitalisatie op deze intresten te krijgen.
Wie heeft gelijk?
Ik begrijp het echter nog niet volledig en dat komt waarschijnlijk omdat ik de vraag niet duidelijk heb gesteld.
Hier een beetje verduidelijking:
Het gaat om een kasbon die volgend jaar verloopt.
Ieder jaar kon je kiezen om te kapitaliseren of om de rente te laten uitbetalen.
We hebben gekozen om de rente te kapitaliseren.
Als we deze intresten+kapitalisatie nu echter zouden willen laten uitbetalen zegt de bank dat we enkel de intresten (dus bv. 3X100=300 euro) kunnen krijgen en niet de kapitalisatie op deze intresten.
Wij denken dat het mogelijk moet zijn om ook de kapitalisatie op deze intresten te krijgen.
Wie heeft gelijk?
-
- VIP member
- Contacteer:
Neen, het is of uitkering of kapitalisatie.
Men zit hier allerlei truukjes te bedenken om toch maar 15% ipv 21% te moeten betalen.
Vergeet die truukjes maar, verloren moeite
Vergeet die truukjes maar, verloren moeite
De uitgifte van kasbons met « facultatieve » kapitalisatie verschilt van bank tot bank.
Vroeger , toen wij deze kasbons nog in handen kregen , was dat verschil duidelijk merkbaar.
Men kon kiezen wanneer men zijn coupons knipte.
Bij de ene bank had men de keuze
Coupon 1 : Intrest na 1 jaar of intrest op eindvervaldag ( 2 vervaldagen )
Coupon 2 : Intrest na 1 jaar of intrest op eindvervaldag ( 2 vervaldagen )
Coupon 3 : Intrest op eindvervaldag ( 1 vervaldag )
Bij de andere bank had men de keuze :
Coupon 1 : Intrest na 1 jaar of intrest na 2 jaar of intrest op eindvervaldag ( 3 vervaldagen )
Bij uitbetaling krijgt men de intrest van de « reeds vervallen » vervaldag !
Uw kasbons zijn blijkbaar van de eerste soort.
Vroeger , toen wij deze kasbons nog in handen kregen , was dat verschil duidelijk merkbaar.
Men kon kiezen wanneer men zijn coupons knipte.
Bij de ene bank had men de keuze
Coupon 1 : Intrest na 1 jaar of intrest op eindvervaldag ( 2 vervaldagen )
Bij de andere bank had men de keuze :
Coupon 1 : Intrest na 1 jaar of intrest na 2 jaar of intrest op eindvervaldag ( 3 vervaldagen )
Bij uitbetaling krijgt men de intrest van de « reeds vervallen » vervaldag !
Uw kasbons zijn blijkbaar van de eerste soort.
Als het inderdaad een "kasbon" is en geen termijnrekening zou je nog kunnen proberen om die te verkopen op de beurs.
Maar naast het feit dat het al kort dag is, moet je ook rekening houden met de kosten van 20 EUR en meer.
Nu ja met een kort resterende looptijd kan je misschien je 2.500 EUR verkopen boven pari; al lijkt het mij toch veel moeite voor misschien enkele EUR
Maar naast het feit dat het al kort dag is, moet je ook rekening houden met de kosten van 20 EUR en meer.
Nu ja met een kort resterende looptijd kan je misschien je 2.500 EUR verkopen boven pari; al lijkt het mij toch veel moeite voor misschien enkele EUR

Bergrijp ik het goed? Dat een kasbon met kapitalisatie maar één keer belast wordt nl. op het einde van de rit. Of wordt dit jaarlijks gedaan en krijg je het netto rendement jaarlijks toegevoegd?
Ik was van mening dat dit het laatste was.
Ik was van mening dat dit het laatste was.
Afhouding aan de bron gebeurt pas als de roerende inkomsten je toegewezen worden. (effectief geboekt of uitbetaald)
Beste,
Is het eigenlijk al zo dat vanaf 1jan de RV 21% wordt of moet dit nog goedgekeurd worden door onze regering, getekend door koning en in staatsblad verschijnen? Is hier reeds een timing? Kan idd heel belangrijk zijn voor mensen die kasbons met jarenlange kapitalisatie bezitten die in 2012 vervallen als opeens de spelregels veranderen (kan voor hen heel dure zaak worden). Grtjs
Is het eigenlijk al zo dat vanaf 1jan de RV 21% wordt of moet dit nog goedgekeurd worden door onze regering, getekend door koning en in staatsblad verschijnen? Is hier reeds een timing? Kan idd heel belangrijk zijn voor mensen die kasbons met jarenlange kapitalisatie bezitten die in 2012 vervallen als opeens de spelregels veranderen (kan voor hen heel dure zaak worden). Grtjs
Bij mijn weten is die wet nog niet gestemd en verandert er op 1 januari nog niets aan de roerende voorheffing.
De wet is wel degelijk gestemd en ondertekend en stond vandaag in het Belgisch Staatsblad.
"Wet houdende diverse bepalingen van 28 december 2011"
http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2011/12/30_4.pdf
"Wet houdende diverse bepalingen van 28 december 2011"
http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2011/12/30_4.pdf