Geld overschrijven naar spaarrekening andere bank??
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Contacteer:
Geld overschrijven naar spaarrekening andere bank??
Kan ik van bank A(waar ik zicht-en spaarrekening heb, van mijn zichtrekening naar bank B(waar ik enkel spaarrekening heb) geld overschrijven via de pc? Volgens de bank kan dit niet en heb ik bij bank B daarvoor ook 1 zichtrekening nodig.
Re: Geld overschrijven naar spaarrekening andere bank??
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Iedereen mag zijn geld toch storten op eender welke rekening, of dat nu een zicht- of spaarrekening is?
Omgekeerd is vaak wél een probleem: je kan vaak niet rechtstreeks van een spaarrekening naar andermans zichtrekening (of een zichtrekening bij een andere bank) overschrijven. Maar dat is hier de kwestie niet.
Als je bank dat niet toelaat, heb je wel bijzonder weinig service en zou ik een andere bank aanraden
Omgekeerd is vaak wél een probleem: je kan vaak niet rechtstreeks van een spaarrekening naar andermans zichtrekening (of een zichtrekening bij een andere bank) overschrijven. Maar dat is hier de kwestie niet.
Als je bank dat niet toelaat, heb je wel bijzonder weinig service en zou ik een andere bank aanraden

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Mercikes voor je reactie, dus eigenlijk als je geld verspreid bij verschillende banken op spaarrekeningen staat, zou je telkens 1 zichtrekening moeten bijhebben om gemakkelijk te kunnen verzetten, want is gelijk bij welke bank je achter geld gaat om het elders te zetten, ze doen er embetant over.(allez bij mijn banken toch.)
Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Ik kan probleemloos van een spaarrekening naar elders overschrijven, zelfs als ik daar geen zichtrekening heb. En ondertussen heb ik toch al bij 6 banken geld geparkeerd.
Wettelijk gezien mag je van een spaarrekening enkel geld kunnen overschrijven naar een eigen rekening. Anders is het geen zogenaamde 'gereglementeerde spaarreking' en valt o.a. de vrijstelling van roerende voorheffing weg.
Nee, dat lukt mij niet. Mag al jaren ook niet meer (voor gereglementeerde spaarrekeningen, de meeste dus).annetje schreef:Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Ik kan probleemloos van een spaarrekening naar elders overschrijven, zelfs als ik daar geen zichtrekening heb. En ondertussen heb ik toch al bij 6 banken geld geparkeerd.
Enkel van spaarrekening bank a naar zichtrekening bank a (of een tegenrekening voor banken die gebruik maken van een tegenrekening) en zo naar een rekening (maakt niet uit of dat een zicht- of spaarrekening is) bank b.
Ik heb bij bnp paribas fortis nog een spaarboekje (uit de tijd van aslk schoolsparen) zonder zichtrekening of tegenrekening, en wil ik geld overschrijven naar een andere rekening, dan wordt in het bnp paribas fortis kantoor een tijdelijke zichtrekening aangemaakt.
Het kan zijn dat het wettelijk niet zou kunnen/mogen. Maar begin dit jaar heb ik toch probleemloos geld overgeschreven van mijn MoneYou Flex-sparen (= gereglementeerd boekje) naar een andere bank. En ik heb daar helemaal geen zichtrekening. Vandaar dat ik er vanuit ging dat dat gewoon kon.
Gelijk wie kan van eender welke bank geld storten op een spaarrekening van gelijk welke bank.
Echter zijn er banken die bepalen dat " geld van een spaarrekening " je enkel maar naar je eigen zichtrekening kan storten, en van je zichtrekening kan je dan doorstorten naar gelijk wie.
Als je geen zichtrekening daar hebt, dan plaatst de bank dit geld even op een tijdelijke zichtrekening. Na de transactie wordt deze tijdelijke rekening dan terug afgesloten.
Echter zijn er banken die bepalen dat " geld van een spaarrekening " je enkel maar naar je eigen zichtrekening kan storten, en van je zichtrekening kan je dan doorstorten naar gelijk wie.
Als je geen zichtrekening daar hebt, dan plaatst de bank dit geld even op een tijdelijke zichtrekening. Na de transactie wordt deze tijdelijke rekening dan terug afgesloten.
Over de tegenrekening bij Fortis : Inderdaad, daar werken ze zo. De rekening wordt 's avonds al automatisch geannuleerd.
Verder moet nog opgemerkt worden dat het niet gaat om 'sommige banken' die wel of niet toelaten dat je van spaar- naar zichtrekening overschrijft. Het gaat hier om een wettelijke beperking. Je mag van een spaarrekening niet overschrijven naar een rekening op naam van een andere houder.
Je kan van je spaarrekening enkel naar je eigen zichtrekening bij dezelfde bank overschrijven.
Er is wettelijk wel één uitzondering voorzien : je mag van je spaarrekening overschrijven naar een andere spaarrekening bij dezelfde bank als die op naam staat van je echtgenote/echtgenoot of van een familielid tot en met de tweede graad. In de praktijk houden sommige banken overschrijvingen die gedaan worden naar deze laatste uitzondering wel tegen, mogelijk omdat de verwantschap niet altijd bekend is.
Een volmacht hebben op de ontvangende rekening vormt geen uitzondering.
De eigenlijke vraag of je van een zichtrekening bij bank A geld kan overschrijven naar spaarrekening bij bank B : ja, dat kan !
Je kan het zelf uitproberen door 0,5 euro te storten op die bewuste spaarrekening vertrekkend vanuit een zichtrekening bij een andere bank.
Tot nu toe open ik zelf altijd een gratis zichtrekening en internetbankieren bij elke bank waar ik een spaarrekening heb. Enkel bij Fortis heb ik geen zichtrekening op eigen naam omdat zij nog de enige grote bank zijn die geld aanrekent daarvoor. Bij dochter Bpost Bank is dat niet het geval maar daar willen ze dan wel enkel de afschriften (betalend) opsturen. Al op verschillende manieren geprobeerd om dat te doen ophouden maar dat is tot op vandaag nog niet gelukt. :-) Deze week ga ik daar nog eens achteraan. :-)
Verder moet nog opgemerkt worden dat het niet gaat om 'sommige banken' die wel of niet toelaten dat je van spaar- naar zichtrekening overschrijft. Het gaat hier om een wettelijke beperking. Je mag van een spaarrekening niet overschrijven naar een rekening op naam van een andere houder.
Je kan van je spaarrekening enkel naar je eigen zichtrekening bij dezelfde bank overschrijven.
Er is wettelijk wel één uitzondering voorzien : je mag van je spaarrekening overschrijven naar een andere spaarrekening bij dezelfde bank als die op naam staat van je echtgenote/echtgenoot of van een familielid tot en met de tweede graad. In de praktijk houden sommige banken overschrijvingen die gedaan worden naar deze laatste uitzondering wel tegen, mogelijk omdat de verwantschap niet altijd bekend is.
Een volmacht hebben op de ontvangende rekening vormt geen uitzondering.
De eigenlijke vraag of je van een zichtrekening bij bank A geld kan overschrijven naar spaarrekening bij bank B : ja, dat kan !
Je kan het zelf uitproberen door 0,5 euro te storten op die bewuste spaarrekening vertrekkend vanuit een zichtrekening bij een andere bank.
Tot nu toe open ik zelf altijd een gratis zichtrekening en internetbankieren bij elke bank waar ik een spaarrekening heb. Enkel bij Fortis heb ik geen zichtrekening op eigen naam omdat zij nog de enige grote bank zijn die geld aanrekent daarvoor. Bij dochter Bpost Bank is dat niet het geval maar daar willen ze dan wel enkel de afschriften (betalend) opsturen. Al op verschillende manieren geprobeerd om dat te doen ophouden maar dat is tot op vandaag nog niet gelukt. :-) Deze week ga ik daar nog eens achteraan. :-)
"Naar een andere bank" of "naar je vaste tegenrekening" ( = een zichtrekening van jou bij een andere bank) ?annetje schreef:Het kan zijn dat het wettelijk niet zou kunnen/mogen. Maar begin dit jaar heb ik toch probleemloos geld overgeschreven van mijn MoneYou Flex-sparen (= gereglementeerd boekje) naar een andere bank. En ik heb daar helemaal geen zichtrekening. Vandaar dat ik er vanuit ging dat dat gewoon kon.
https://www.moneyou.be/nl-BE/klantenservice.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; - tegenrekening
(Enorm irritant tegenwoordig dat je te dikwijls geen rechtstreekse link meer kan opgeven

En daarover schrijft 'Moneyou' :
Let op: er kunnen alleen bedragen overgeschreven worden naar uw gekoppelde zichtrekening of uw andere MoneYou spaarrekeningen. Dit is een extra veiligheidsmaatregel van MoneYou. Een contante opname is niet mogelijk.
Let op: er kunnen alleen bedragen overgeschreven worden naar uw gekoppelde zichtrekening of uw andere MoneYou spaarrekeningen. Dit is een extra veiligheidsmaatregel van MoneYou. Een contante opname is niet mogelijk.