Geld verliezen in 2011
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Geld verliezen in 2011
Bezitters van bankaandelen zullen in 2011 niet gelachen hebben. Maar welke fondsbeleggingen waren in 2011 ideaal om veel geld te verliezen ?
Een totaal onwetenschappelijke aanpak: via de site van Morningstar heb ik 9164 beleggingsfondsen gesorteerd op rendement in 2011. Dan valt toch op dat de grote verliezers telkens uit dezelfde sectoren komen:
- aandelen India
- aandelen alternatieve/groene energie
- aandelen Oost-Europa/Rusland
- aandelen Turkije
We spreken hier dus over verliezen van 30% - 45% ! Om een daling van 45% goed te maken is er een stijging van 80% nodig.
Bij de lijst van 6600 trackers kan het nog beter.
Hier zien we de grote verliezen vooral op grondstoffen trackers zoals natural gas, graan, cacao, tin, nikkel, koper ... De verliezen lopen hier op tot 50%-75%. Om een daling van 75% goed te maken is een stijging van 300% nodig.
Wie had er fondsen van de getroffen sectoren en is niet tijdig uitgestapt ? Wie durft toegeven ?
Een totaal onwetenschappelijke aanpak: via de site van Morningstar heb ik 9164 beleggingsfondsen gesorteerd op rendement in 2011. Dan valt toch op dat de grote verliezers telkens uit dezelfde sectoren komen:
- aandelen India
- aandelen alternatieve/groene energie
- aandelen Oost-Europa/Rusland
- aandelen Turkije
We spreken hier dus over verliezen van 30% - 45% ! Om een daling van 45% goed te maken is er een stijging van 80% nodig.
Bij de lijst van 6600 trackers kan het nog beter.
Hier zien we de grote verliezen vooral op grondstoffen trackers zoals natural gas, graan, cacao, tin, nikkel, koper ... De verliezen lopen hier op tot 50%-75%. Om een daling van 75% goed te maken is een stijging van 300% nodig.
Wie had er fondsen van de getroffen sectoren en is niet tijdig uitgestapt ? Wie durft toegeven ?
Re: Geld verliezen in 2011
1 fonds fat zich vooral op India toelegt, verlies van ongeveer 35%, gelukkig een zeer beperkt bedrag.
Gemiddeld verlies van mijn fondsen situeert rond de 9%, alles behalve super slecht, maar zoveel slechter dan een spaarboekske.
Gemiddeld verlies van mijn fondsen situeert rond de 9%, alles behalve super slecht, maar zoveel slechter dan een spaarboekske.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Geld verliezen in 2011
Ik heb 1 fonds.Namelijk https://www.petercam.be/indexnl.cfm?act ... 0946564383" onclick="window.open(this.href);return false;
Verlies is al bij al nog beperkt gebleven.Nu min 6% tov instapkoers in 2010.
Verlies is al bij al nog beperkt gebleven.Nu min 6% tov instapkoers in 2010.
Re: Geld verliezen in 2011
We bevinden ons momenteel in een berenmarkt met bovendien een hoge correlatie, ik sta dus momenteel voornamelijk aan de kant te wachten. Mijn speeltjes (lees verliezen):
Physical Rhodium -25% (0,4% totaal)
Grieks speeltje -16% (0,4%)
Powershares FTSE RAFI dev. -10% (2,5%)
Verder bijna alles groen en een jaarwinst om te bleiten...
En Robokat, jouw cijfers?
Physical Rhodium -25% (0,4% totaal)
Grieks speeltje -16% (0,4%)
Powershares FTSE RAFI dev. -10% (2,5%)
Verder bijna alles groen en een jaarwinst om te bleiten...
En Robokat, jouw cijfers?
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Geld verliezen in 2011
Ik had gelukkig tijdig alles buitengegooid qua Emerging markets, grondstoffen en pure aandelenfondsen.
Qua overblijvende fondsen en trackers zijn mijn slechtste presteerders iShares Markit iBoxx Euro High Yield Bond -7% en PI Best Managers met ca. -4%. Qua perpetuals is het een slagveld.
Globaal (over alles bekeken) sta ik op exact -1,5%. De brave spaarboekjes spaarder zal het dit jaar dus 4% beter gedaan hebben dan mezelf.
Qua overblijvende fondsen en trackers zijn mijn slechtste presteerders iShares Markit iBoxx Euro High Yield Bond -7% en PI Best Managers met ca. -4%. Qua perpetuals is het een slagveld.
Globaal (over alles bekeken) sta ik op exact -1,5%. De brave spaarboekjes spaarder zal het dit jaar dus 4% beter gedaan hebben dan mezelf.
Re: Geld verliezen in 2011
Momenteel +40% in cash en een YTD winst van circa 3% maar 1,5% daarvan is nieuw geld... mager resultaat dus.
Als we allemaal langs de kant blijven staan gaan we geen kant uit, maar ik heb tijd.
Wil ik toch nog even vermelden: http://nl.inflation.eu/inflatiecijfers/ ... -2011.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Een verliesjaar dus.
Als we allemaal langs de kant blijven staan gaan we geen kant uit, maar ik heb tijd.
Wil ik toch nog even vermelden: http://nl.inflation.eu/inflatiecijfers/ ... -2011.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Een verliesjaar dus.
Laatst gewijzigd door Spaarplan op 31 december 2011, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Geld verliezen in 2011
Ik heb men verliezen op men fondsen door wat te speculeren op de beurs kunnen goedmaken
*JPM Emerging Markets Equity A (EUR) zit ik nu op -12,01%
*Carmignac Patrimoine A (EUR) -0,29%
*BlackRock GF World Mining A2 (EUR) +2,65 verkocht en zal het later terug aankopen
*JPM Emerging Markets Equity A (EUR) zit ik nu op -12,01%
*Carmignac Patrimoine A (EUR) -0,29%
*BlackRock GF World Mining A2 (EUR) +2,65 verkocht en zal het later terug aankopen
Re: Geld verliezen in 2011
Ik ben sinds einde 2008 en 2009 zoveel mogelijk in vastrentende producten gestapt. Ik heb men verliezen op de beurs toen eindelijk maar eens genomen. In de 2de helft 2009 en 2010 heb ik hierdoor wat beurswinsten gemist.
In 2011 heb ik me toch laten verleiden om voor kleine bedragen van couponopbrengsten te spelen in aandelen. Onder meer Dexia opgepikt aan .40 euro en imuc aan 1.9 $. Hier heb ik nu een verlies op van minder dan 200 €. Ik heb ook eens ingestapt in KBCA aan en terugverkocht met enkele tientallen euro winst.
De interesten op mijn spaarboekjes en de vastrentende producten maken mijn beursverliesjes van 2011 wel meer dan goed.
Eigenlijk had ik als ik al mijn centen bij een grootbank had laten staan de laatste 20 jaar op een klassiek spaarboekje nu meer overgehad.
In 2011 heb ik me toch laten verleiden om voor kleine bedragen van couponopbrengsten te spelen in aandelen. Onder meer Dexia opgepikt aan .40 euro en imuc aan 1.9 $. Hier heb ik nu een verlies op van minder dan 200 €. Ik heb ook eens ingestapt in KBCA aan en terugverkocht met enkele tientallen euro winst.
De interesten op mijn spaarboekjes en de vastrentende producten maken mijn beursverliesjes van 2011 wel meer dan goed.
Eigenlijk had ik als ik al mijn centen bij een grootbank had laten staan de laatste 20 jaar op een klassiek spaarboekje nu meer overgehad.
Re: Geld verliezen in 2011
Ik ben maar ingestapt sinds 2 à 3 maanden, en bijna alles staat groen
Verschillende fondsen staan de laatste maanden wat ter plaatse te trappelen. Aandelen en OLO's doen het erg goed. Tot nu toe lijkt het alsof ik op het ideale ogenblik ben ingestapt, maar ik hou er rekening mee dat er nog een extra dip komt.
Echt slechte beleggingen heb ik niet: een 4-tal fondsen staan zeer licht negatief ( 0,5% verlies). De absolute topper zijn de aandelen in Blackrock (+14%) en de Nationale bank (+12%).
De slechtste is het fonds Templeton Latin America (-0,56%).
Op die 2 à 3 maanden haal ik een winst van ong. 3% op mijn beleggingen (aandelen + fondsen + OLO). Dit is dus zonder spaarrekeningen, TAK21 e.d. ...
Verschillende fondsen staan de laatste maanden wat ter plaatse te trappelen. Aandelen en OLO's doen het erg goed. Tot nu toe lijkt het alsof ik op het ideale ogenblik ben ingestapt, maar ik hou er rekening mee dat er nog een extra dip komt.
Echt slechte beleggingen heb ik niet: een 4-tal fondsen staan zeer licht negatief ( 0,5% verlies). De absolute topper zijn de aandelen in Blackrock (+14%) en de Nationale bank (+12%).
De slechtste is het fonds Templeton Latin America (-0,56%).
Op die 2 à 3 maanden haal ik een winst van ong. 3% op mijn beleggingen (aandelen + fondsen + OLO). Dit is dus zonder spaarrekeningen, TAK21 e.d. ...
Re: Geld verliezen in 2011
Ik heb een verlies van 30% door bekaert & thomas cook.. Maar ik blijf optimistisch.
Re: Geld verliezen in 2011
Laat een keer de beurs links liggen dit jaar (en volgende)
Het is door dat gedrocht dat de rijken onder ons er zijn in geslaagd ons in een crisis te doen belanden.
Een crisis die handig gebruikt wordt om ons sociale verworvendheden op de helling te zetten.
Hoe lang gaat het nu nog duren voor de financiele wereld grondig wordt hervormd??
Ons pensioen is hervormd geweest in één week.
Maar dat laatste past in het kraam natuurlijk.
ter info: ik speel niet (meer) op de beurs en heb alleen maar gewonnen dit jaar.
Het is door dat gedrocht dat de rijken onder ons er zijn in geslaagd ons in een crisis te doen belanden.
Een crisis die handig gebruikt wordt om ons sociale verworvendheden op de helling te zetten.
Hoe lang gaat het nu nog duren voor de financiele wereld grondig wordt hervormd??
Ons pensioen is hervormd geweest in één week.
Maar dat laatste past in het kraam natuurlijk.
ter info: ik speel niet (meer) op de beurs en heb alleen maar gewonnen dit jaar.
Re: Geld verliezen in 2011
Met uitzondering van CMB enkel maar verlies maar lig er niet wakker van. Pensioen is nog ver weg! 
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 
Re: Geld verliezen in 2011
pensioen is tegen dan op 75 jaar
Re: Geld verliezen in 2011
Kan je me even je glazen bol uitlenen, weet ik wanneer ik op pensioen mag gaan en wat ik ga krijgen.
Eén spaanse griep en het pensioenprobleem is zo opgelost (of waren dat enkel jonge mensen die de geest gaven?).
Eén spaanse griep en het pensioenprobleem is zo opgelost (of waren dat enkel jonge mensen die de geest gaven?).
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Geld verliezen in 2011
In 2012 zal het slagveld nog bloediger zijn als in 2011.
Ik heb in 2009 beslist al mijn aandelen en fondsen buiten te kiepen, en in "veilige" kasbons, termijnrekeningen in Euro, en tak 21 te gaan.
In 2010 en 2011 hebben er velen op dit forum gelachen met mijn voorzichtige strategie, vandaag zijn er veel groene lachers, volgend jaar zullen antidepressiva goed verkopen.
Ik heb in 2009 beslist al mijn aandelen en fondsen buiten te kiepen, en in "veilige" kasbons, termijnrekeningen in Euro, en tak 21 te gaan.
In 2010 en 2011 hebben er velen op dit forum gelachen met mijn voorzichtige strategie, vandaag zijn er veel groene lachers, volgend jaar zullen antidepressiva goed verkopen.




