Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Geld verliezen in 2011

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken - private banking
Gebruikersavatar
robokat
VIP member
VIP member
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 jul 2007
Contacteer:
Contacteer robokat
Verstuur privébericht Website

Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door robokat » 31 december 2011, 11:14

Bezitters van bankaandelen zullen in 2011 niet gelachen hebben. Maar welke fondsbeleggingen waren in 2011 ideaal om veel geld te verliezen ?

Een totaal onwetenschappelijke aanpak: via de site van Morningstar heb ik 9164 beleggingsfondsen gesorteerd op rendement in 2011. Dan valt toch op dat de grote verliezers telkens uit dezelfde sectoren komen:

- aandelen India
- aandelen alternatieve/groene energie
- aandelen Oost-Europa/Rusland
- aandelen Turkije

We spreken hier dus over verliezen van 30% - 45% ! Om een daling van 45% goed te maken is er een stijging van 80% nodig.

Bij de lijst van 6600 trackers kan het nog beter.

Hier zien we de grote verliezen vooral op grondstoffen trackers zoals natural gas, graan, cacao, tin, nikkel, koper ... De verliezen lopen hier op tot 50%-75%. Om een daling van 75% goed te maken is een stijging van 300% nodig.

Wie had er fondsen van de getroffen sectoren en is niet tijdig uitgestapt ? Wie durft toegeven ?
Omhoog

Gebruikersavatar
cp1234
VIP member
VIP member
Berichten: 1785
Lid geworden op: 27 mar 2009

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door cp1234 » 31 december 2011, 11:22

1 fonds fat zich vooral op India toelegt, verlies van ongeveer 35%, gelukkig een zeer beperkt bedrag.
Gemiddeld verlies van mijn fondsen situeert rond de 9%, alles behalve super slecht, maar zoveel slechter dan een spaarboekske.
Omhoog

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Davy V
VIP member
VIP member
Berichten: 1541
Lid geworden op: 22 dec 2009
Contacteer:
Contacteer Davy V
Verstuur privébericht

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door Davy V » 31 december 2011, 11:33

Ik heb 1 fonds.Namelijk https://www.petercam.be/indexnl.cfm?act ... 0946564383" onclick="window.open(this.href);return false;
Verlies is al bij al nog beperkt gebleven.Nu min 6% tov instapkoers in 2010.
Omhoog

Gebruikersavatar
Spaarplan
VIP member
VIP member
Berichten: 1157
Lid geworden op: 26 dec 2010
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door Spaarplan » 31 december 2011, 11:44

We bevinden ons momenteel in een berenmarkt met bovendien een hoge correlatie, ik sta dus momenteel voornamelijk aan de kant te wachten. Mijn speeltjes (lees verliezen):

Physical Rhodium -25% (0,4% totaal)
Grieks speeltje -16% (0,4%)
Powershares FTSE RAFI dev. -10% (2,5%)

Verder bijna alles groen en een jaarwinst om te bleiten...
En Robokat, jouw cijfers? ;)
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."

Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.

It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Omhoog

Gebruikersavatar
robokat
VIP member
VIP member
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 jul 2007
Contacteer:
Contacteer robokat
Verstuur privébericht Website

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door robokat » 31 december 2011, 12:35

Ik had gelukkig tijdig alles buitengegooid qua Emerging markets, grondstoffen en pure aandelenfondsen.

Qua overblijvende fondsen en trackers zijn mijn slechtste presteerders iShares Markit iBoxx Euro High Yield Bond -7% en PI Best Managers met ca. -4%. Qua perpetuals is het een slagveld.

Globaal (over alles bekeken) sta ik op exact -1,5%. De brave spaarboekjes spaarder zal het dit jaar dus 4% beter gedaan hebben dan mezelf.
Omhoog

Gebruikersavatar
Spaarplan
VIP member
VIP member
Berichten: 1157
Lid geworden op: 26 dec 2010
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door Spaarplan » 31 december 2011, 12:59

Momenteel +40% in cash en een YTD winst van circa 3% maar 1,5% daarvan is nieuw geld... mager resultaat dus.
Als we allemaal langs de kant blijven staan gaan we geen kant uit, maar ik heb tijd. ;)

Wil ik toch nog even vermelden: http://nl.inflation.eu/inflatiecijfers/ ... -2011.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Een verliesjaar dus.
Laatst gewijzigd door Spaarplan op 31 december 2011, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."

Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.

It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Omhoog

gideon
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2010
Contacteer:
Contacteer gideon
Verstuur privébericht

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door gideon » 31 december 2011, 13:04

Ik heb men verliezen op men fondsen door wat te speculeren op de beurs kunnen goedmaken

*JPM Emerging Markets Equity A (EUR) zit ik nu op -12,01%
*Carmignac Patrimoine A (EUR) -0,29%
*BlackRock GF World Mining A2 (EUR) +2,65 verkocht en zal het later terug aankopen
Omhoog

Gebruikersavatar
Stier
VIP member
VIP member
Berichten: 3134
Lid geworden op: 21 jun 2007
Contacteer:
Contacteer Stier
Verstuur privébericht

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door Stier » 31 december 2011, 14:16

Ik ben sinds einde 2008 en 2009 zoveel mogelijk in vastrentende producten gestapt. Ik heb men verliezen op de beurs toen eindelijk maar eens genomen. In de 2de helft 2009 en 2010 heb ik hierdoor wat beurswinsten gemist.

In 2011 heb ik me toch laten verleiden om voor kleine bedragen van couponopbrengsten te spelen in aandelen. Onder meer Dexia opgepikt aan .40 euro en imuc aan 1.9 $. Hier heb ik nu een verlies op van minder dan 200 €. Ik heb ook eens ingestapt in KBCA aan en terugverkocht met enkele tientallen euro winst.

De interesten op mijn spaarboekjes en de vastrentende producten maken mijn beursverliesjes van 2011 wel meer dan goed.

Eigenlijk had ik als ik al mijn centen bij een grootbank had laten staan de laatste 20 jaar op een klassiek spaarboekje nu meer overgehad.
Omhoog

Gebruikersavatar
Zwiertje
Hero Member
Hero Member
Berichten: 901
Lid geworden op: 28 apr 2011
Contacteer:
Contacteer Zwiertje
Verstuur privébericht

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door Zwiertje » 31 december 2011, 14:43

Ik ben maar ingestapt sinds 2 à 3 maanden, en bijna alles staat groen ;D
Verschillende fondsen staan de laatste maanden wat ter plaatse te trappelen. Aandelen en OLO's doen het erg goed. Tot nu toe lijkt het alsof ik op het ideale ogenblik ben ingestapt, maar ik hou er rekening mee dat er nog een extra dip komt.
Echt slechte beleggingen heb ik niet: een 4-tal fondsen staan zeer licht negatief ( 0,5% verlies). De absolute topper zijn de aandelen in Blackrock (+14%) en de Nationale bank (+12%).
De slechtste is het fonds Templeton Latin America (-0,56%).
Op die 2 à 3 maanden haal ik een winst van ong. 3% op mijn beleggingen (aandelen + fondsen + OLO). Dit is dus zonder spaarrekeningen, TAK21 e.d. ...
Omhoog

Dreamo87
Full Member
Full Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 dec 2011
Contacteer:
Contacteer Dreamo87
Verstuur privébericht

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door Dreamo87 » 31 december 2011, 15:43

Ik heb een verlies van 30% door bekaert & thomas cook.. Maar ik blijf optimistisch.
Omhoog

Gebruikersavatar
Lukske
VIP member
VIP member
Berichten: 1988
Lid geworden op: 04 feb 2008
Contacteer:
Contacteer Lukske
Verstuur privébericht

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door Lukske » 1 januari 2012, 10:28

Laat een keer de beurs links liggen dit jaar (en volgende)
Het is door dat gedrocht dat de rijken onder ons er zijn in geslaagd ons in een crisis te doen belanden.
Een crisis die handig gebruikt wordt om ons sociale verworvendheden op de helling te zetten.
Hoe lang gaat het nu nog duren voor de financiele wereld grondig wordt hervormd??
Ons pensioen is hervormd geweest in één week.
Maar dat laatste past in het kraam natuurlijk.
ter info: ik speel niet (meer) op de beurs en heb alleen maar gewonnen dit jaar.
Omhoog

Gebruikersavatar
optibear
VIP member
VIP member
Berichten: 4166
Lid geworden op: 16 feb 2010
Contacteer:
Contacteer optibear
Verstuur privébericht

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door optibear » 1 januari 2012, 17:54

Met uitzondering van CMB enkel maar verlies maar lig er niet wakker van. Pensioen is nog ver weg! ;D
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. ;)
Omhoog

Gebruikersavatar
paul
VIP member
VIP member
Berichten: 10003
Lid geworden op: 01 jun 2007
Locatie: kotsijde
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door paul » 1 januari 2012, 18:19

pensioen is tegen dan op 75 jaar
Omhoog

Gebruikersavatar
Spaarplan
VIP member
VIP member
Berichten: 1157
Lid geworden op: 26 dec 2010
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door Spaarplan » 1 januari 2012, 19:41

Kan je me even je glazen bol uitlenen, weet ik wanneer ik op pensioen mag gaan en wat ik ga krijgen. ;)
Eén spaanse griep en het pensioenprobleem is zo opgelost (of waren dat enkel jonge mensen die de geest gaven?). :o
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."

Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.

It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Omhoog

patrick1
VIP member
VIP member
Berichten: 2581
Lid geworden op: 04 feb 2011
Contacteer:
Contacteer patrick1
Verstuur privébericht

Re: Geld verliezen in 2011

  • Citeer

Bericht door patrick1 » 1 januari 2012, 20:48

In 2012 zal het slagveld nog bloediger zijn als in 2011.

Ik heb in 2009 beslist al mijn aandelen en fondsen buiten te kiepen, en in "veilige" kasbons, termijnrekeningen in Euro, en tak 21 te gaan.

In 2010 en 2011 hebben er velen op dit forum gelachen met mijn voorzichtige strategie, vandaag zijn er veel groene lachers, volgend jaar zullen antidepressiva goed verkopen.
Omhoog

Gesloten
  • Afdrukweergave

16 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen”

Ga naar
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Berekeningen rentes/premies
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan ABN AMRO
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan BKCP
  • ↳   Vraag het aan Credimo
  • ↳   Vraag het aan Delta Lloyd Bank
  • ↳   Vraag het aan DHB Bank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan Fortuneo Bank
  • ↳   Vraag het aan Goffin bank
  • ↳   Vraag het aan KBC Bank & Verzekering
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Onesto-woonkrediet
  • ↳   Vraag het aan Optima Bank
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • ↳   Beleggers nieuws
  • ↳   Spaargids RSS feed nieuws
  • ↳   Algemeen nieuws
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy