Geldmarktfondsen/etf's ?
TIP
Geldmarktfondsen/etf's ?
Ik zoek een oplossing om een bepaald bedrag voor een tijdje te parkeren(alternatief spaarrekening) en dacht eventueel aan een geldmarktfonds of etf.
Vb: Lyxor Smart Overnight Return UCITS
Is dit een waardig alternatief voor een spaarrekening of toch beter in kortlopende obligaties gaan momenteel waar ik dan denk aan bv Amundi ETF Govies 0-6 Months Euro Inv. Grade, iShares eb.rexx® Government Germany 0-1yr UCITS ETF.
Is dit een waardig alternatief voor een spaarrekening of toch beter in kortlopende obligaties gaan momenteel waar ik dan denk aan bv Amundi ETF Govies 0-6 Months Euro Inv. Grade, iShares eb.rexx® Government Germany 0-1yr UCITS ETF.
Re: Geldmarktfondsen/etf's ?
Of je nu een geldmarktfonds kiest of eentje met obligaties, je blijft met het probleem van taxen zitten. Als je pakweg 1.5% rendement haalt op 1 jaar, maar je trekt daar alle belastingen van af, dan houd je niet meer over dan een goeie spaarrekening.
Ik vind dit soort producten enkel bruikbaar als je voor onbepaalde tijd cash voorhanden wilt hebben. Op langere termijn loopt je netto rendement op, maar als je een lange tijd in dergelijke fondsen zit dan had je natuurlijk beter iets anders gekocht. Dat is de paradox.
Zeker geldmarktfondsen hebben geen enkel opwaarts potentieel.
Ik vind dit soort producten enkel bruikbaar als je voor onbepaalde tijd cash voorhanden wilt hebben. Op langere termijn loopt je netto rendement op, maar als je een lange tijd in dergelijke fondsen zit dan had je natuurlijk beter iets anders gekocht. Dat is de paradox.
Zeker geldmarktfondsen hebben geen enkel opwaarts potentieel.
Bron: het internet.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik geef de voorkeur aan "Amundi Smart Overnight Return UCITS ETF Acc" (Vroeger Lyxor)karine schreef: ↑Gisteren 19:37 Ik zoek een oplossing om een bepaald bedrag voor een tijdje te parkeren(alternatief spaarrekening) en dacht eventueel aan een geldmarktfonds of etf.
- aankoop op beurs van Parijs: ticker CSH2 (mininmale makelaarskosten)
- is syntetisch/actief en volgt de €STR (Euro Short Term Rate); deze bedraagt nu 1,93%
- werk altijd met limietprijs, want er zijn af en toe "spikes"
- makelaarskostenLeontje schreef: ↑Vandaag 11:37 Ik geef de voorkeur aan "Amundi Smart Overnight Return UCITS ETF Acc" (Vroeger Lyxor)
- aankoop op beurs van Parijs: ticker CSH2 (mininmale makelaarskosten)
- is syntetisch/actief en volgt de €STR (Euro Short Term Rate); deze bedraagt nu 1,93%
- werk altijd met limietprijs, want er zijn af en toe "spikes"
- lopende kosten: 0,12% per jaar
- TOB taks bij aankoop: 0,12%
- TOB taks bij verkoop: 0,12%
- Reynderstaks: 30%
Als het moet dienen om geld minder dan 24 maanden lang te parkeren: het sop is de kool niet waard.
Wel dat hangt er dus van af. Sommige brokers zullen reynderstaks afhouden, andere niet. Als het niet afgehouden wordt is het nog niet zeker of de fiscus dit zal aanvaarden.
https://www.google.com/finance/quote/CSH2:EPA?window=1Y
2,8% rendement op 1 jaar. Enkel de aankoop- en verkoopkosten zijn nog van toepassing. De andere kosten zijn al intern verwerkt en Reynderstaks is niet van toepassing.
Voor geld te parkeren zeker wel het sop de kolen waard, zelfs op korte termijn.
Ik heb daar redelijk wat geld in geparkeerd (zie signature, een deel daarvan)
Als er een crash komt en ik wil herbalanceren, dus geld aan het werk zetten. Dan staat dit wel achteraan de lijst met volgorde om om te zetten.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Zoals gesteld volgt dit ding de Euro Short Term Rate, en deze is ongeveer 1,9%. Daar moet je wel degelijk de kosten nog van aftrekken om een idee van het toekomstige rendement te hebben (ervan uitgaande dat de rente niet verder daalt, wat ook al onwaarschijnlijk is).reteiP schreef: ↑Vandaag 12:09 https://www.google.com/finance/quote/CSH2:EPA?window=1Y
2,8% rendement op 1 jaar. Enkel de aankoop- en verkoopkosten zijn nog van toepassing. De andere kosten zijn al intern verwerkt
Daar denkt je broker mogelijk anders over. Die wetgeving is erg onduidelijk en wordt niet altijd correct toegepast.
Dat is waar. Aangezien je niet weet wanneer dat nodig is, is dat een goeie keuze. Als er volgende maand een crash komt is je rendement negatief, maar dat maak je dan weer ruimschoots goed door het te investeren in aandelen. En als het langer duurt dan kom je wel beter uit dan een spaarrekening. Dit product is ideaal voor precies dit soort situaties.
Ja natuurlijk is de rente niet constant, maar op elk bepaald moment krijg je een fair rendement tov de alternatieven. Want ook obligaties volgen die short term rate.JustSpike schreef: ↑Vandaag 12:18 Zoals gesteld volgt dit ding de Euro Short Term Rate, en deze is ongeveer 1,9%. Daar moet je wel degelijk de kosten nog van aftrekken om een idee van het toekomstige rendement te hebben (ervan uitgaande dat de rente niet verder daalt, wat ook al onwaarschijnlijk is).
Spaarrekeningen zijn sowieso al slechter qua rendement, al op heel korte termijn doet dit product beter qua kosten.
Als de rente daalt, daalt de waarde van CSH2 niet, de accumulatie vertraagt gewoon. Overnight, dus op dag basis behaal je het rendement van de short term rate.
Keytrade, Bolero en Degiro houden alvast geen Reynders tax in op dit product.
Hier valt er meer over te lezen.
Tussen Oktober 2020 en Oktober 2022 had CSH2 nochtans een negatief rendement van -0,66%.reteiP schreef: ↑Vandaag 13:05Ja natuurlijk is de rente niet constant, maar op elk bepaald moment krijg je een fair rendement tov de alternatieven. Want ook obligaties volgen die short term rate.JustSpike schreef: ↑Vandaag 12:18 Zoals gesteld volgt dit ding de Euro Short Term Rate, en deze is ongeveer 1,9%. Daar moet je wel degelijk de kosten nog van aftrekken om een idee van het toekomstige rendement te hebben (ervan uitgaande dat de rente niet verder daalt, wat ook al onwaarschijnlijk is).
Spaarrekeningen zijn sowieso al slechter qua rendement, al op heel korte termijn doet dit product beter qua kosten.
Als de rente daalt, daalt de waarde van CSH2 niet, de accumulatie vertraagt gewoon. Overnight, dus op dag basis behaal je het rendement van de short term rate.
Keytrade, Bolero en Degiro houden alvast geen Reynders tax in op dit product.
Hier valt er meer over te lezen.
Tot halverwege september 2022 was de euro short term rate negatief.
https://data.ecb.europa.eu/data/dataset ... A2X2A25.WT
Een geldmarktfonds kan zeker een alternatief zijn voor een spaarrekening. Zeker als een deel van uw spaargeld op een HYSA staat (hoogrenderende spaarrekening) waarbij je ook nog eens 15% RV betaalt op de intresten boven 1020 euro.
Net als Leontje zou ik het meer gekende CSH2 aanraden. Het rendement v/h laatste jaar bedraagt 2.83% en de TER is 0.10% (bron = justETF).
En als de rente verder daalt, dan zal niet alleen CSH2 dalen maar (bijna) alle spaarproducten.
Op zeer korte termijn (bv. minder dan zes maanden) zou ik uitkijken naar andere alternatieven waarbij je geen aankoopkosten hebt. Eventueel termijnrekening en nog een betere optie vind ik 50k parkeren bij Trade Republic. Hierbij komen evenwel meer formaliteiten aan te pas, maar geen extra kosten.
Voor brokers die wel of niet Reynderstaks afhouden, zie laatste pagina in de thread over 'Money Market etf' hier op spaargids.
Net als Leontje zou ik het meer gekende CSH2 aanraden. Het rendement v/h laatste jaar bedraagt 2.83% en de TER is 0.10% (bron = justETF).
En als de rente verder daalt, dan zal niet alleen CSH2 dalen maar (bijna) alle spaarproducten.
Op zeer korte termijn (bv. minder dan zes maanden) zou ik uitkijken naar andere alternatieven waarbij je geen aankoopkosten hebt. Eventueel termijnrekening en nog een betere optie vind ik 50k parkeren bij Trade Republic. Hierbij komen evenwel meer formaliteiten aan te pas, maar geen extra kosten.
Voor brokers die wel of niet Reynderstaks afhouden, zie laatste pagina in de thread over 'Money Market etf' hier op spaargids.
Alles in zijn context. Ook de rente die je toen kreeg op je spaartegoeden was negatief. Particulieren werden beschermd door wetgeving en bleven min. 0.11% rente ontvangen, maar bedrijven met meer dan 1M euro op de rekening moesten negatieve rente betalen.
Zeker ook niet vergeten: 0,12% TOB bij aankoop en verkoop, vanaf 1 januari 2026 komt daar ook de meerwaardebelasting van 10% nog bij.SMHenryT schreef: ↑Vandaag 13:42 Een geldmarktfonds kan zeker een alternatief zijn voor een spaarrekening. Zeker als een deel van uw spaargeld op een HYSA staat (hoogrenderende spaarrekening) waarbij je ook nog eens 15% RV betaalt op de intresten boven 1020 euro.
Alles in zijn context. Ook de rente die je toen kreeg op je spaartegoeden was negatief. Particulieren werden beschermd door wetgeving en bleven min. 0.11% rente ontvangen, maar bedrijven met meer dan 1M euro op de rekening moesten negatieve rente betalen.
Maar tov van veel alternatieven ben je wel verlost van de 30% roerende voorheffing.
Die 2 x 0.12% TOB heb je er na een kleine twee maanden uit. En de meerwaardebelasting impliceert dat je een meerwaarde hebt behaald. En de aankoopkosten verschillen per broker. Daarom dat ik een MMF ook pas adviseer vanaf een periode van min. 6 maanden.
In het algemeen zijn de kosten van een beleggingsproduct groter dan een spaarproduct. De meeste spaarrekeningen zijn zelfs gratis. Maar het is niet omdat de kosten van een spaarrekening lager liggen, dat het rendement ervan hoger is. Integendeel zelfs ..