Gepluimde belegger
TIP
Gepluimde belegger
Ik heb gisteren bij Binckbank Amerikaanse aandelen verkocht voor een bedrag van 6906,62 USD. (1EUR=1,1636USD)
Van de bruto 5935,56 EUR blijven er netto nog 5863,34 EUR over, na aftrek van:
a) 26,71 EUR of 0,45% wisselkoerskosten
b) 24,75 EUR of 0,42% commissie
c) 20,77 EUR of 0,35% beurstaks
In totaal werd dus 72,23 EUR afgetrokken of 1,22% kosten.
Voor een volledige aankoop- en verkoopcyclus komt men aldus bijna aan 2,5%.
De 0,45% wisselkoerskosten vind ik gewoon diefstal. Degiro rekent daarvoor slechts 0,1% aan.
De 24,75 EUR commissie is het gevolg van Binckbank's lachwekkende prijzenstructuur. Voor aankopen/verkopen tot 5000 EUR in de VS vraagt men 14,75 EUR commissie, maar vanaf 5001 EUR komt daar ineens 10 EUR bij.
Binckbank heeft wel een mooi platform maar het mag ook niet te gortig worden hé.
En ten slotte is er vadertje staat. Men klaagt dat er zoveel inactief geld op de spaarboekjes staat, maar tegelijkertijd belast men aandelen kapot (beurstaks, 30% op dividenden, effectentaks). Aandelenbezit wordt nog altijd als 'gokken op de beurs' beschouwd, iets dat moet beteugeld worden zoals het roken van sigaretten. Wedden dat straks bij de opmaak van de volgende begroting weer iets nieuws opduikt of dat er weer enkele procentjes bijkomen).
Zou sparen voor de eigen begrafenis een goede investering zijn?
Van de bruto 5935,56 EUR blijven er netto nog 5863,34 EUR over, na aftrek van:
a) 26,71 EUR of 0,45% wisselkoerskosten
b) 24,75 EUR of 0,42% commissie
c) 20,77 EUR of 0,35% beurstaks
In totaal werd dus 72,23 EUR afgetrokken of 1,22% kosten.
Voor een volledige aankoop- en verkoopcyclus komt men aldus bijna aan 2,5%.
De 0,45% wisselkoerskosten vind ik gewoon diefstal. Degiro rekent daarvoor slechts 0,1% aan.
De 24,75 EUR commissie is het gevolg van Binckbank's lachwekkende prijzenstructuur. Voor aankopen/verkopen tot 5000 EUR in de VS vraagt men 14,75 EUR commissie, maar vanaf 5001 EUR komt daar ineens 10 EUR bij.
Binckbank heeft wel een mooi platform maar het mag ook niet te gortig worden hé.
En ten slotte is er vadertje staat. Men klaagt dat er zoveel inactief geld op de spaarboekjes staat, maar tegelijkertijd belast men aandelen kapot (beurstaks, 30% op dividenden, effectentaks). Aandelenbezit wordt nog altijd als 'gokken op de beurs' beschouwd, iets dat moet beteugeld worden zoals het roken van sigaretten. Wedden dat straks bij de opmaak van de volgende begroting weer iets nieuws opduikt of dat er weer enkele procentjes bijkomen).
Zou sparen voor de eigen begrafenis een goede investering zijn?
-
anonymous
Re: Gepluimde belegger
Een adviseur van Dela kan u bij die laatste vraag zeker en vast helpen 
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Om die wisselkoerskosten te vermijden kan je overwegen om (zeker voor USD) een aparte rekening in die vreemde valuta te gebruiken. Alle aankopen, verkopen en dividenden worden dan rechtstreeks via die rekening afgehandeld zonder enige omzetting tussen munten.
Ik doe dit bij Bolero, maar Binck zal deze optie ook wel hebben.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
-
Investor86
- Full Member

- Contacteer:
Ja ik heb een USD rekening bij binck. Anders is het een dure zaak bij meerdere USD transacties
Ik doe het inderdaad ook op die manier bij Binck, veel makkelijker. Wat wel absurd is: op de transactiekost en roerende voorheffing bij dividenden betaal ik sinds begin dit jaar telkens wel wisselkoerskosten. Een heel klein bedrag, maar toch. Vroeger was dit niet zo.reteiP schreef: ↑13 september 2018, 10:56 Om die wisselkoerskosten te vermijden kan je overwegen om (zeker voor USD) een aparte rekening in die vreemde valuta te gebruiken. Alle aankopen, verkopen en dividenden worden dan rechtstreeks via die rekening afgehandeld zonder enige omzetting tussen munten.
Laatst gewijzigd door tomke op 13 september 2018, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelen van Binck bank kopen is ook een optie 
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Ik heb al een Degiro rekening, maar het betreffende aandeel kon ik daar niet kopen.
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

Denk dat het eerder andersom is. Men wil het juist aanmoedigen geld van spaarboekjes over te hevelen naar investeringen omdat ze daar veel meer op verdienen dan op spaargeld. Ook de staat. Op de vastrentende obligaties van mijn werkgever betaal ik trouwens ook 30% RV. Denk niet dat ze dat willen beteugelen. Gokken kan je het al helemaal niet noemen.
Gepluimd zijn we wel alle twee.
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Fiscaal kan dat aantrekkelijk zijn maar als investering zou ik eerder kijken naar een ander zijn begrafenis dan naar je eigen begrafenis.
Je kan ook je lichaam wegschenken - als gevolg heb je dan een budget 5-6K waarmee je aan de slag kan (voor je de pijp aan maarten geeft), feestje voor familie en vrienden - uitnodigingen in de vorm van een rouwbrief, doodskisten als tafel, drietand als vork, gouden lepeltjes, misdienaars als obers, pastoor als kok, hosties als hapje, hoofdgerecht met wijn, engelentaart als dessert en als afsluiter een groot vuur met pop -verbranding waarbij iedereen een beetje asse als aandenken mee naar huis krijgt. Cadeaus hoef je niet te vragen maar ergens tussen hoofdgerecht en dessert ga je gewoon eens rond met een schaal.
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

Waar krijg je 5-6K voor het wegschenken van je lichaam voor het overlijden? Bij mijn weten kan je alleen je lichaam voor wetenschappelijk onderzoek schenken aan een universitaire instelling en daar staat geen vergoeding tegenover. Dat is zelfs wettelijk verboden. Zelfs na het overlijden zijn de kosten van de begrafenisondernemer dan voor de nabestaanden.contextbinder schreef: ↑13 september 2018, 15:37 Je kan ook je lichaam wegschenken - als gevolg heb je dan een budget 5-6K waarmee je aan de slag kan (voor je de pijp aan maarten geeft)
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Lichaam wegschenken = gratis = geen begrafenis nodig = kost 5-6K uitgespaardRagnarrsTriumph schreef: ↑13 september 2018, 15:44Waar krijg je 5-6K voor het wegschenken van je lichaam voor het overlijden? Bij mijn weten kan je alleen je lichaam voor wetenschappelijk onderzoek schenken aan een universitaire instelling en daar staat geen vergoeding tegenover. Dat is zelfs wettelijk verboden. Zelfs na het overlijden zijn de kosten van de begrafenisondernemer dan voor de nabestaanden.contextbinder schreef: ↑13 september 2018, 15:37 Je kan ook je lichaam wegschenken - als gevolg heb je dan een budget 5-6K waarmee je aan de slag kan (voor je de pijp aan maarten geeft)
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

Nee hoor. De kosten van de begrafenisondernemer blijven te dragen door de nabestaanden.
In Gent kan je misschien de kosten van een standaardkist uitsparen. 800 €?
Zeker geen 5000-6000 €.
https://leif.be/voorafgaande-zorgplanni ... etenschap/
https://uitvaartvlaanderen.be/lichaamsafstand/
https://med.kuleuven.be/nl/geneeskunde/ ... #section-6
https://www.ugent.be/ge/mbw/nl/diensten ... e-krijgen-
In Gent kan je misschien de kosten van een standaardkist uitsparen. 800 €?
Zeker geen 5000-6000 €.
https://leif.be/voorafgaande-zorgplanni ... etenschap/
https://uitvaartvlaanderen.be/lichaamsafstand/
https://med.kuleuven.be/nl/geneeskunde/ ... #section-6
https://www.ugent.be/ge/mbw/nl/diensten ... e-krijgen-