Geschiedenis van P/E-ratio voor S&P 500
TIP
Geschiedenis van P/E-ratio voor S&P 500
Aangezien sommigen op het forum twijfelen aan de haalbaarheid van de multiple 18 die ik hanteer om van de vrije kasstroom naar een faire marktkapitalisatie te gaan (21 voor bedrijven met hoge marges of netto-kaspositie) toch even volgende grafiekjes meegeven. Ze zijn afkomstig van twee verschillende sites maar tonen hetzelfde. Dit geldt voor de Amerikaanse markt en dus niet noodzakelijk voor de Europese, ik vind hier immers niet meteen data voor terug. De S&P 500 bevat 500 bedrijven sinds 1957, voordien zaten er minder bedrijven in. We zien dat sedert ong. 1986 die multiples altijd haalbaar waren, ook al bedroeg de rente op 10-jarige overheidsobligaties tussen 1986 en 2007 4 à 9%. Of het verstandig is voor beleggers om aandelen te kopen aan een earnings-(of fcf)yield van 5,56% terwijl de langetermijnrente 9% bedraagt is iets anders, maar mijn multiples beschouw ik in ieder geval als haalbaar.
EDIT: Grafiek geldt voor large-caps. Ik weet het niet, maar misschien halen small-caps nog hogere multiples.


EDIT: Grafiek geldt voor large-caps. Ik weet het niet, maar misschien halen small-caps nog hogere multiples.


Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
-
Incremental
- Full Member

- Berichten: 149
- Lid geworden op: 16 aug 2016
Re: Geschiedenis van P/E-ratio voor S&P 500
De S&P 500 bevat dan ook een hele string growth bedrijven die het gemiddelde omhoog trekken.
Jij zit bijna uitsluitend in mature bedrijven.
Jij zit bijna uitsluitend in mature bedrijven.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Geschiedenis van P/E-ratio voor S&P 500
De meeste van mijn aandelen zijn mooie groeiers. Geen Facebook-groei maar toch de moeite waard. Met uw eerste zin heb je een punt. Apple, Microsoft, Alphabet, Facebook en Amazon zijn goed voor 15,8% van de index, maar dat wordt deels gecompenseerd door de banken die samen een weging van meer dan 7% hebben en traditioneel lage multiples hebben. De gemiddelde P/E-ratio van de bedrijven uit de S&P 500 is momenteel 18.
EDIT: "18" op 30 juni, volgens Invesco die de S&P 500 Equal Weight ETF uitgeeft.
EDIT: "18" op 30 juni, volgens Invesco die de S&P 500 Equal Weight ETF uitgeeft.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Geschiedenis van P/E-ratio voor S&P 500
De vraag is wel of de 18 als "faire" P/E ratio (waarvan je data hebt) kan doorgetrokken worden naar de 18 als "faire" P/FCF ratio (die je zelf hanteert).
Re: Geschiedenis van P/E-ratio voor S&P 500
Ik dacht dat de PE 24 is: http://www.multpl.com/
Re: Geschiedenis van P/E-ratio voor S&P 500
Jeky,
Terechte opmerking, maar ik ben veel te lui om dat te gaan onderzoeken
Misschien maak ik de oefening nog wel eens...
Niettemin ga ik na de terechte opmerking van Incremental, dat die sterke groeiers met hoge multiples eigenlijk een wat vertekend beeld geven (P/E van de gewone S&P 500 nu wellicht ergens rond de 24, terwijl de equal weight P/E momenteel waarschijnlijk rond de 18,5 ligt wat toch een behoorlijk verschil is) mea culpa slaan en een kleine correctie toepassen. In plaats van 18 ga ik nu 17,5 gebruiken (Bekaert en Ahold Delhaize) en de 21 (voor bedrijven met hoge marges of een netto-kaspositie) ga ik vervangen door 19,5 (dus van toepassing op mijn 11 andere aandelen).
Dus volgens mij is het opwaarts potentieel van mijn aandelen nu als volgt:
- Bekaert: +89%
- Ahold Delhaize: +35%
- Publicis: +71%
- Strabag: +131%
- RTL: +53%
- Sto: +54 à 101%
- Sioen: +63%
- RPS: +95%
- UPM-Kymmene: +31%
- Atlas Copco: +25%
- SES: +29%
- Covestro: +72%
- Intertrust: +76%
Terechte opmerking, maar ik ben veel te lui om dat te gaan onderzoeken
Niettemin ga ik na de terechte opmerking van Incremental, dat die sterke groeiers met hoge multiples eigenlijk een wat vertekend beeld geven (P/E van de gewone S&P 500 nu wellicht ergens rond de 24, terwijl de equal weight P/E momenteel waarschijnlijk rond de 18,5 ligt wat toch een behoorlijk verschil is) mea culpa slaan en een kleine correctie toepassen. In plaats van 18 ga ik nu 17,5 gebruiken (Bekaert en Ahold Delhaize) en de 21 (voor bedrijven met hoge marges of een netto-kaspositie) ga ik vervangen door 19,5 (dus van toepassing op mijn 11 andere aandelen).
Dus volgens mij is het opwaarts potentieel van mijn aandelen nu als volgt:
- Bekaert: +89%
- Ahold Delhaize: +35%
- Publicis: +71%
- Strabag: +131%
- RTL: +53%
- Sto: +54 à 101%
- Sioen: +63%
- RPS: +95%
- UPM-Kymmene: +31%
- Atlas Copco: +25%
- SES: +29%
- Covestro: +72%
- Intertrust: +76%
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
