Gesplitste aankoop woning privé/vennootschap
TIP
Gesplitste aankoop woning privé/vennootschap
Goedemiddag
Zowel mijn boekhouder als mijn notaris hebben mij nog geen écht 100% duidelijk advies kunnen geven, dus probeer ik het eens hier. :-)
Ik heb zeer recent een woning gekocht met mijn partner, en bekijk nog de meest optimale financieringsvorm (compromis nog te tekenen volgende week). In de woning bevindt zich een kantoorruimte (wel met 1 gemeenschappelijke toegang), die ik zou gebruiken voor mijn voltijdse freelance activiteit, en waar ik ook de maatschappelijke zetel van mijn vennootschap zou plaatsen.
Enkele randvoorwaarden die we samen hebben vastgelegd:
Zowel mijn boekhouder als mijn notaris hebben mij nog geen écht 100% duidelijk advies kunnen geven, dus probeer ik het eens hier. :-)
Ik heb zeer recent een woning gekocht met mijn partner, en bekijk nog de meest optimale financieringsvorm (compromis nog te tekenen volgende week). In de woning bevindt zich een kantoorruimte (wel met 1 gemeenschappelijke toegang), die ik zou gebruiken voor mijn voltijdse freelance activiteit, en waar ik ook de maatschappelijke zetel van mijn vennootschap zou plaatsen.
Enkele randvoorwaarden die we samen hebben vastgelegd:
- We willen op het einde van de rit privé elk 50% van de eigendom bezitten.
- Mijn partner heeft 50.000 EUR meer eigen inbreng dan ikzelf
- Als mijn partner 50.000 EUR meer inbrengt, zou hij dat liever meteen 'verzilverd' zien in zijn maandelijkse afbetaling, en niet gewoon vermeld in de akte dat er bij een eventuele verkoop later 50k extra terug naar hem moet
- We rekenen uit wat het verschil is qua afbetaling tussen huidige situatie en situatie mocht ik ook 50k meer kunnen inbrengen privé. Het verschil is wat ik maandelijks extra afbetaal. Is dit courant? Kunnen we dit juridisch ook 'juist' regelen (want eigenlijk betekent dat dat mijn partner bij de start 'meer' zou bezitten, en de verhouding maar naarmate ik telkens meer afbetaal, naar 50/50 evolueert)? De vennootschap zou mij huur kunnen betalen voor de kantoorruimte, maar de vuistregel van de fiscus omtrent maximale huur die ik fiscaalvriendelijk zou kunnen uitkeren, geeft mij het gevoel dat dit niet echt de meest rendabele manier is...
- De vennootschap koopt het 50% vruchtgebruik en ik 50% naakte eigendom; mijn partner 50% volle eigendom. Na 20 jaar is het deel vruchtgebruik van de vennootschap opgedroogd. Ik moet wel, via VAA of huur, een marktconforme vergoeding aan de vennootschap betalen. In theorie een optie, maar ik weet niet of het nog een elegante oplossing is anno 2018. Ik ben ook wat onzeker over de eventuele toekomstige fiscale evoluties op dit vlak.
- Wat ik eigenlijk voor ogen had, was een soort scenario waarbij we op één of andere manier kunnen zorgen dat mijn partner 50% van de woning koopt, dat de vennootschap vruchtgebruik op alleen maar de kantoorruimte koopt en ik in naakte eigendom, en dat ik het resterende deel (100% min deel partner min deel vennootschap) koop in volle eigendom. Heeft iemand hier ervaring mee? De notaris liet zich alvast ontvallen dat dit niet evident is, omdat we dan niet anders kunnen dan de woning op laten splitsen bij de gemeente (wat soms ook geweigerd wordt, we wonen in een centrumstad), het KI wordt dan ook herberekend wat voor ons wellicht een ferme verhoging zou betekenen, enz.