gestructureerde memo obligatie
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
gestructureerde memo obligatie
Hey,
bij belfius komen ze nu al een paar maanden met memo gestructureerde producten op de markt.
Systeem werkt als volgt:
gedurende 5 (looptijd product) jaar vaste coupon.
Maar uitbetaling coupon is gekoppeld aan één of andere index.
Bij aanvangsdag referentiekoers, op coupondag niet gedaald, coupon uitbetalen.
Bij daling geen coupon.
Indien de index op één van de volgende coupondagen toch gestegen is tov eerste controlepunt krijg je alsnog de ontbrekende coupons.
Wat denken jullie van zo een constructie?
bij belfius komen ze nu al een paar maanden met memo gestructureerde producten op de markt.
Systeem werkt als volgt:
gedurende 5 (looptijd product) jaar vaste coupon.
Maar uitbetaling coupon is gekoppeld aan één of andere index.
Bij aanvangsdag referentiekoers, op coupondag niet gedaald, coupon uitbetalen.
Bij daling geen coupon.
Indien de index op één van de volgende coupondagen toch gestegen is tov eerste controlepunt krijg je alsnog de ontbrekende coupons.
Wat denken jullie van zo een constructie?
Re: gestructureerde memo obligatie
Zonder de details te kennen, bedenk dat alle gestructureerde producten ontworpen zijn in het voordeel van de bank.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
inderdaad.
typisch:
- de bank houdt dividenden voor zich
- bij echt goede groei houd de bank de groei boven de coupon voor zich
- welke index?
- instapkost? andere kosten
- zijn er speciale berekeningen rond instapkoers op instapdag?
reken er niet op dat je het beste scenario zal halen.
het meest waarschijnlijke scenario is meestal dicht tegen het bodemscenario
in ruil krijgt de belegger enige kapitaalgarantie, na kosten en taksen
typisch:
- de bank houdt dividenden voor zich
- bij echt goede groei houd de bank de groei boven de coupon voor zich
- welke index?
- instapkost? andere kosten
- zijn er speciale berekeningen rond instapkoers op instapdag?
reken er niet op dat je het beste scenario zal halen.
het meest waarschijnlijke scenario is meestal dicht tegen het bodemscenario
in ruil krijgt de belegger enige kapitaalgarantie, na kosten en taksen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik denk ook altijd dat het in het voordeel van de bank moet zijn.
Dit is de index
Solactive Digital Economy Index.
Uitgifteprijs 100% en hierin zitten alle kosten.
Behalve uitstapkost 3,2,1
Nog iemand iets?
Coupon is in dit geval 1,25 weet niet of ik dat al zei.
Dit is de index
Solactive Digital Economy Index.
Uitgifteprijs 100% en hierin zitten alle kosten.
Behalve uitstapkost 3,2,1
Nog iemand iets?
Coupon is in dit geval 1,25 weet niet of ik dat al zei.
De index:
- heeft een vijftigtal aandelen die door een comitee gekozen worden volgens toch vage criteria.
- iederen kan indexen definieren, dit indexbedrijf heeft letterlijk honderden indexen gecreerd voor zijn klanten. je kan er zeker van zijn dat het bedrijf gewerkt heeft aan de index totdat hij voldeed voor zijn klant. "goed lijken in het verleden, en voor de toekomst al de kansen aan de kant van de bank zetten" zou wel een (impliciete) vereiste kunnen geweest zijn. :-).
De Coupon:
- 1.25% vind ik heel mager. Er zullen jaren zijn dat dit niet uitbetaald word. En ik denk dat je hier dan nog 30% RV moet betalen. Dus netto dan 0.875%?
- op spaarboekjes zit je nu boven 1%, elk jaar, eventueel meer de volgende jaren als we de algemene verwachtingen moeten geloven. En het kapitaal is gegarandeerd door de staat.
... ik denk dat het duidelijk is.
- heeft een vijftigtal aandelen die door een comitee gekozen worden volgens toch vage criteria.
- iederen kan indexen definieren, dit indexbedrijf heeft letterlijk honderden indexen gecreerd voor zijn klanten. je kan er zeker van zijn dat het bedrijf gewerkt heeft aan de index totdat hij voldeed voor zijn klant. "goed lijken in het verleden, en voor de toekomst al de kansen aan de kant van de bank zetten" zou wel een (impliciete) vereiste kunnen geweest zijn. :-).
De Coupon:
- 1.25% vind ik heel mager. Er zullen jaren zijn dat dit niet uitbetaald word. En ik denk dat je hier dan nog 30% RV moet betalen. Dus netto dan 0.875%?
- op spaarboekjes zit je nu boven 1%, elk jaar, eventueel meer de volgende jaren als we de algemene verwachtingen moeten geloven. En het kapitaal is gegarandeerd door de staat.
... ik denk dat het duidelijk is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Indien de index op het einde hoger staat dan in het begin worden alle coupons uitbetaald. Daar slaat die memo op.- 1.25% vind ik heel mager. Er zullen jaren zijn dat dit niet uitbetaald word. En ik denk dat je hier dan nog 30% RV moet betalen. Dus netto dan 0.875%?
Mijn adviseur was ook zo eerlijk om me te zeggen dat de samenstelling van deze index wel erg veranderlijk is/was.
Nu zoals al eerder gezegd ben ik ook niet ingegaan op di!t aanbod, maar wou hier wel nog eens polsen naar de addertjes.